handdator

Visa fullständig version : Grillkött


JohPz
2010-05-30, 13:50
Sånt färdigmarinerat grillkött man köper på exempelvis ica eller coop hur bra kött är det egentligen?

Köpte ett "grillspjut", alltså nån fläskfileliknande sak men såg sen att de bara var 84% kött. Vad är de andra % för nåt, allt det kan väl inte bara va kryddor och marinad?:confused:

eiri
2010-05-30, 14:04
Vet inte exakt men så här kan det tex se ut, det här är scans "grillspjut" fläskfile :)

Ytterfile av gris 87%, vatten, salt, kryddor, maltodextrin, lök, tomat, kryddor, chilipeppar, paprika, antioxidationsmedel E325:E331, glukossirap, vitlök, konserveringsmedel E262, köttextrakt.

Energivärde: 450kJ (100kcal)
Protein: 16g.
Kolhydrat: 1g.
Fett: 3g.

Eddie Vedder
2010-05-30, 14:09
Sånt färdigmarinerat grillkött man köper på exempelvis ica eller coop hur bra kött är det egentligen?

Köpte ett "grillspjut", alltså nån fläskfileliknande sak men såg sen att de bara var 84% kött. Vad är de andra % för nåt, allt det kan väl inte bara va kryddor och marinad?:confused:

Jo det är det. Marinaden väger såklart en del, det är ju vätska.

Men köttet är det inget fel på. Skillnaden är att det är marinerat och klart. Jag tycker inte den färdiga marinaden är så god faktiskt och hur prisvärt det är kan man ju diskutera utifrån vad man anser befogat att göra själv/betala extra.

Men kommer man på lite spontant att det vore gött med en grillkväll och man är sugen på marinerat kött är det såklart en bra lösning.:)

Pepz
2010-05-30, 14:11
ytterfilé är ett finare sätt att skriva benfri fläskkotlett..

J.V
2010-05-30, 14:19
Sånt färdigmarinerat grillkött man köper på exempelvis ica eller coop hur bra kött är det egentligen?

Köpte ett "grillspjut", alltså nån fläskfileliknande sak men såg sen att de bara var 84% kött. Vad är de andra % för nåt, allt det kan väl inte bara va kryddor och marinad?:confused:Det beror på vad du menar med bra, men ett grillspjut är definitivt mycket protein och lite kolhydrater och fett (precis som eiri skrev, vilket är siffror hämtat från Scans hemsida).

De övriga 16% är vatten, kryddor och marinad.

JohPz
2010-05-30, 14:19
Ok tack så mkt för svaren, skönt att höra. Då kan jag fortsätta vräka i mig detta i sommar då:D