handdator

Visa fullständig version : Deff, enbart uppskattning


PRound
2010-05-30, 13:47
Hej!

Jag påbörjade min deff för 7 veckor sedan. Jag vägde 88.9 i början, nu väger jag 83.3 kg. Jag räknar ut mitt dagliga intag av kalorier (vad det borde ligga på) multiplicerat med aktivitetsfaktorn (som jag har uppskattat till 1.3)
Det enda som skiljer sig från en "vanlig deff" är att jag uppskattar nästan alla kalorier jag äter. Det enda jag räknar ut är i stort sett min frukost, resten är ren gissning.

Exempel på en dag:

Frukost: 30g havregryn, 2dl mjölk, 3 stekta ägg.

Mellan: Proteinshake

Skollunch: uppskattar det till 500-600 kcal (brukar ha med broccoli, och även keso)

Mellan: Proteinshake

middag hemma: lika där, uppskattar det till ca 500-600 kcal

Min viktnedgång har varit ganska jämn, tycker jag. Och jag har har inte tappat något, bara höjt vikterna på vissa övningar.

Även fast det har gått ganska bra hittils så är jag lite orolig över hur det kommer gå när jag går ner ännu mer, och hur mycket jag kommer tappa.

Vad säger ni, är det en lämplig metod eller ska jag försöka ändra på något?
Undrar också om man inte har tappat någon styrka alls, kan man ändå ha tappat mycket massa?

TehSaxo
2010-05-30, 15:43
Räkna kalorier när du börjar komma ner i låg kroppsfett.

Btw, 64kg hantelpress? Monster! :D

chrilledude
2010-05-30, 15:47
Räkna kalorier när du börjar komma ner i låg kroppsfett.

Btw, 64kg hantelpress? Monster! :D

Kan inte stämma om han tar 80kg i bänk. :D

Han plussar säkert ihop båda hantlarnas vikt.


Kolla och se vad spegeln säger. Försök att gå ner 0,5-0,7kg veckan, det är en bra takt imo.

PRound
2010-05-30, 18:38
Räkna kalorier när du börjar komma ner i låg kroppsfett.

Btw, 64kg hantelpress? Monster! :D

haha, det är självklart båda hantlarna ;)

Kan inte stämma om han tar 80kg i bänk. :D

Han plussar säkert ihop båda hantlarnas vikt.


Kolla och se vad spegeln säger. Försök att gå ner 0,5-0,7kg veckan, det är en bra takt imo.

Spelgeln säger att allt är bra iaf, och jag har luggit runt 0,7 kg i veckan så jag får väl fortsätta som jag gör :)

Buck
2010-05-30, 19:38
luggit

:laugh:

PRound
2010-05-30, 19:49
:laugh:

Förlåt, värmländskan sätter sina spår :)

HulkH
2010-05-30, 21:06
Några bilder på dagsformen? :)

Ändra inte på något som fungerar ;)

Fredrik_S
2010-05-31, 01:00
Börja inte räkna kalorier om du inte verkligen verkligen vill det. Ändra ingenting förens du står stilla i vikt länge. Det har ju fungerat sjukt bra hittils så det finns ingen anledning att ändra något.
Desutom är det du håller på med något långsiktigt. Dvs du lär dig hela tiden vad som är lagom portioner och hur mycket mat du behöver med hjälp av ögonmåttet och det är ovärderligt långsiktigt...

Virtual1339
2010-05-31, 01:46
Börja inte räkna kalorier om du inte verkligen verkligen vill det. Ändra ingenting förens du står stilla i vikt länge. Det har ju fungerat sjukt bra hittils så det finns ingen anledning att ändra något.
Desutom är det du håller på med något långsiktigt. Dvs du lär dig hela tiden vad som är lagom portioner och hur mycket mat du behöver med hjälp av ögonmåttet och det är ovärderligt långsiktigt...

måste pluss etta detta!

Brainlund
2010-05-31, 06:02
Jag har deffat ner mig 10kg från 90 - 80kg sedan februari utan att räkna en enda kalori. Tycker att det är mycket bättre att ögonmåtta mina portioner. Bestämmer protionstorleken efter hur aktiv jag varit sedan förra måltiden. Varierar ganska mycket från en dag till en annan för mig.

beckman88
2010-05-31, 07:02
Tror att du har uppskattat din aktivitetsform lite val lagt.....

Eddie Vedder
2010-05-31, 07:20
Tror att du har uppskattat din aktivitetsform lite val lagt.....

Ja verkligen. 1.3 innebär i princip att man lämnar datorn ett par gånger om dagen för att gå på toaletten, fixa käk och hämta posten.

PRound
2010-05-31, 08:46
Några bilder på dagsformen? :)


Ändra inte på något som fungerar ;)

Jag kan lägga upp en bild när jag kommer hem senare ikväll :)

Ja verkligen. 1.3 innebär i princip att man lämnar datorn ett par gånger om dagen för att gå på toaletten, fixa käk och hämta posten.

Det är i stort sett så mitt liv ser ut. Vad skulle jag kunna lägga på?
Jag går till och från skolan, ca 2km fram och tillbaka, 5 dagar i veckan. (kan hända att jag åker skateboard, några få dagar i veckan)
4 pass styrketräning i veckan, varav 1-1.5h.

Eddie Vedder
2010-05-31, 09:12
Vad skulle jag kunna lägga på?

Har den siffran ett egenvärde i sig? Ät som du redovisat och se hur det går. Visar det sig gå fört fort nedåt så öka lite

PRound
2010-05-31, 10:14
Har den siffran ett egenvärde i sig? Ät som du redovisat och se hur det går. Visar det sig gå fört fort nedåt så öka lite

Visst, tack för hjälpen!

Buck
2010-05-31, 14:50
Ja verkligen. 1.3 innebär i princip att man lämnar datorn ett par gånger om dagen för att gå på toaletten, fixa käk och hämta posten.

Note to self: Se till att hämta posten och gå på toaletten! :D

PRound
2010-05-31, 19:58
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-IMG_3974.jpg

Här har ni en bild. För någon vecka sen dock, men det har nog inte hänt alls för mycket ;)