handdator

Visa fullständig version : sojabönor kokning

Fru_Flisa
2010-05-30, 11:07
Skulle kanske lagt tråden i matlagningsforumet men handlar samtidigt om innehåll, så frågan är;
det här plastgummiliknande höljet som omger sojabönor och som lätt lossnar efter att de legat i vatten ett halvt dygn, ska (bör) det väck före kokning eller ska det vara kvar? Jag brukar pilla bort det. Frågan är väl främst vad som är positivt alt. negativt med det.

WHITEFOLKS
2010-05-30, 11:11
Inget som behövs tas bort.

Är nog mest en smaksak.

1684_
2010-05-30, 13:15
brukar jag stå å plocka bort efter kokning, dom e jobbiga :D

soppan
2010-05-31, 20:13
Är fullt ätbara. Lite extra fibrer i dem. Men som sagt: en smaksak. Ids du stå och plocka undan varenda litet skal - visst. Lider du inte av dem så tycker jag att man absolut kan äta dem. :)

Eddie Vedder
2010-05-31, 20:20
Om du plockar bort det tror jag enbart det är fördelaktigt. Ofta finns större del av antinutrienter och fibrer i skalen fån många grödor och det är bara onödigt. Vet dock inte exakt om detta gäller sojabönan (och jag tänker inte leta referenser, so shoot me!:D) men poängen är den att oavsett vilket förlorar du inte på det i alla fall.

Sojabönorna är fiberrika som de är redan och mer är inte bättre.

Fru_Flisa
2010-05-31, 21:39
brukar jag stå å plocka bort efter kokning, dom e jobbiga :D
Jag tycker de är rätt enkla att få bort genom att fylla kastrullen hårt med vatten, röra lite så skalen far upp och sen skölja bort vattnet med toppskiktet inklusive skalen, sen i med vatten igen osv...Mesta far bort då så kan man pilla bort de enstaka som inte ger sig.

Om du plockar bort det tror jag enbart det är fördelaktigt. Ofta finns större del av antinutrienter och fibrer i skalen fån många grödor och det är bara onödigt. Vet dock inte exakt om detta gäller sojabönan (och jag tänker inte leta referenser, so shoot me!:D) men poängen är den att oavsett vilket förlorar du inte på det i alla fall.

Sojabönorna är fiberrika som de är redan och mer är inte bättre.
Tack för det :)