handdator

Visa fullständig version : tycker ni det ska vara lättare få asyl i sverige?


ryssen
2010-05-29, 21:41
http://www.expressen.se/Nyheter/1.2005147/migrationspolitiken-splittrar-de-rodgrona

mitt svar vet ni.

Tolkia
2010-05-29, 21:42
mitt svar vet ni.
No shit, Sherlock.

CpÅke
2010-05-29, 21:43
nej jag tycker inte att det ska vara lättare,utan svårare snarare

Grazzafukkinrazzi
2010-05-29, 21:45
Poll?

Nils.R
2010-05-29, 21:46
Jag tycker det ska vara lättare för de som behöver hjälp att få komma in ja.
Men jag tycker även att det ska bli mycket lättare att sparka ut de som inte sköter sig.

Sen om man bara hade kunnat sparka ut de svenskar som inte skötte sig med så hade jag varit nöjd...

mini
2010-05-29, 21:49
Jag tycker att det borde vara svårare att starta trådar på Kolozzeum.

ryssen
2010-05-29, 22:13
Jag tycker att det borde vara svårare att starta trådar på Kolozzeum.

jag vet att du är en gömma huvudet i sanden när det gäller detta ämne.

gillar inte kollos ledning vad jag startar för trådar så varsågoda och hör av er.

Scratch89
2010-05-29, 22:24
Jag vet inte riktigt vad det är du är ute efter i frågeställningen. Jag kan inte uttala mig om svårigheten att få asyl (alltså, kraven för att bli "godkänd"), men däremot så tycker jag att väntetiden borde minskas drastiskt. Det är inte rimligt att behöva vänta i flera år på ett svar. Det måste vara hemskt att kanske fått jobb och/eller ens ungar börjat i skolan, för att sedan få avslag och behöva åka hem till ett krigsdrabbat land igen.

TehSaxo
2010-05-29, 22:26
Jag vet inte riktigt vad det är du är ute efter i frågeställningen. Jag kan inte uttala mig om svårigheten att få asyl (alltså, kraven för att bli "godkänd"), men däremot så tycker jag att väntetiden borde minskas drastiskt. Det är inte rimligt att behöva vänta i flera år på ett svar. Det måste vara hemskt att kanske fått jobb och/eller ens ungar börjat i skolan, för att sedan få avslag och behöva åka hem till ett krigsdrabbat land igen.

Bra svar.

Snackade med en sosse häromdan, han sa att det var 30k sökande i fjol och bara 15k blev godkända.

Andy.da.wohoo
2010-05-29, 22:34
Kan någon säga varför det är så lång väntetid?

sonicc
2010-05-29, 22:34
NEJ! Det ska absolut inte vara lättare än vad det är nu. Det är ju helt sinnessjukt hur det funkar nu. Bara slänga passet och påstå att man är från nåt krigshärjat land så är chansen överhängande att man får permanent uppehållstillstånd och livslångt bidragsflöde in på kontot utan några som helst krav på en.
Heja Sverige!

Scratch89 - Jag håller med, det är bedrövligt. Tiden måste kortas ner drastiskt.
Du är medveten om att det bara är runt 5-6% av all invandring som är från krigsdrabbade länder (av dom ca 100tusen som kommer in här). Resten är helt utan skyddsbehov..

Scratch89
2010-05-29, 22:42
Scratch89 - Jag håller med, det är bedrövligt. Tiden måste kortas ner drastiskt.
Du är medveten om att det bara är runt 5-6% av all invandring som är från krigsdrabbade länder (av dom ca 100tusen som kommer in här). Resten är helt utan skyddsbehov..

Jag har hört något liknande i sifferväg, men det är inget jag tar ställning till. Det är dock bedrövligt att så många utnyttjar systemet när det finns folk som faktiskt kanske dör om de inte får asyl.

Rahf
2010-05-29, 22:44
Bra svar.

Snackade med en sosse häromdan, han sa att det var 30k sökande i fjol och bara 15k blev godkända.

Bara? Det är en rätt mastig siffra i sig.

coxie
2010-05-29, 22:59
Hurvida det ska bli lättare att få asyl eller inte har jag ingen åsikt om då jag inte har en aning om hur svårt det är i dagsläget.

Jag håller helt med Scratchis om att det är förjävligt att svarstiden är såpass lång som den är. Har man integrerats i samhället så ska man få stanna, missköter man sig ska man ut oavsett anledningen till asylsökning.

Las
2010-05-29, 23:06
NEJ! Det ska absolut inte vara lättare än vad det är nu. Det är ju helt sinnessjukt hur det funkar nu. Bara slänga passet och påstå att man är från nåt krigshärjat land så är chansen överhängande att man får permanent uppehållstillstånd och livslångt bidragsflöde in på kontot utan några som helst krav på en.
Heja Sverige!

Scratch89 - Jag håller med, det är bedrövligt. Tiden måste kortas ner drastiskt.
Du är medveten om att det bara är runt 5-6% av all invandring som är från krigsdrabbade länder (av dom ca 100tusen som kommer in här). Resten är helt utan skyddsbehov..

Den siffran 100tusen är antal invandrare personer som kommer till Sverige. Och om du kollar i statistiken är alla inte flyktingar utan den siffran räknas även studerande m.m..

http://www.migrationsverket.se/download/18.78fcf371269cd4cda980001753/Beviljade+uppeh%C3%A5llstillst%C3%A5nd+hel%C3%A5re t+2009.pdf

Här har du information om asyl-ärenden från 2009 i Sverige

http://www.migrationsverket.se/download/18.78fcf371269cd4cda980001754/Inkomna+ans%C3%B6kningar+om+asyl+hel%C3%A5ret+2009 .pdf

Där visar det sig att bara 29% av alla ansökningar om asyl från personer som är statslösa bifalls. Så propaganda från de rasistiska rörelsen i Sverige om att alla verkar få asyl i Sverige, även om de inte har pass tycks i direkt stämma.

http://www.migrationsverket.se/download/18.78fcf371269cd4cda980001752/Avgjorda+asyl%C3%A4renden+hel%C3%A5ret+2009.pdf

Jag är för lättare asyl.

mr ruhl
2010-05-29, 23:08
absolut inte lättare! får snarare bli svårare..tänk om det funkat att bara dom som behöver hjälp skulle få komma in, tyvärr är det inte så och det kommer massa drägg som enbart är här för bidrag, stjäla och våldta..synd, för dom förstör för alla som är här pga ett behov och som är skötsamma och är beredd på att lära sig svenska och skaffa sig ett jobb..

Baan
2010-05-29, 23:23
Det känns lagom nu. Givetvis för effektivisering men det är en annan fråga. Ser inte problemet att hjälpa folk som kommer från misär/fattigdom (utan krig). Givetvis kan vi inte rädda hela världen från fattigdom men viss tillströmning klarar vi. Jag är inte snål att någon hundring i månaden för immigration spelar någon större roll.

von huff
2010-05-29, 23:27
absolut inte lättare! får snarare bli svårare..tänk om det funkat att bara dom som behöver hjälp skulle få komma in, tyvärr är det inte så och det kommer massa drägg som enbart är här för bidrag, stjäla och våldta..synd, för dom förstör för alla som är här pga ett behov och som är skötsamma och är beredd på att lära sig svenska och skaffa sig ett jobb..

Din jääääävla rasist*grr27*

Baan
2010-05-29, 23:28
Din jääääävla rasist*grr27*

Vill du ha dina får till dig själv?

von huff
2010-05-29, 23:30
Vill du ha dina får till dig själv?

Skojjade bara.


Håller med mr ruhl

ryssen
2010-05-29, 23:32
ni som är för är ni beredda att betala mer i skatt för att bekosta detta eller ska vi minska kostnaderna nån annanstans som skola vård osv?

TehSaxo
2010-05-29, 23:41
Lol, spårar ut närsomhelst! :D

stafh
2010-05-29, 23:44
ni som är för är ni beredda att betala mer i skatt för att bekosta detta eller ska vi minska kostnaderna nån annanstans som skola vård osv?

Bekosta vad?

von huff
2010-05-29, 23:48
Jag skulle inte vilja ha större invandring jag skulle hellre betala för att hjälpa de invandrare som redan finns.Med större invandring kommer mer kriminalitet och arbetslöshet och det borde man få bort.Slöddret borde rensas bort och alla borde sysselsättas så snabbt som det går.Jag kan ärligt säga att jag inte skäms för att säga att jag inte vill ha mer invandrare, brukar oftast få rasisstämpeln genast.Vad har jag för nytta av dem?Det positiva är att många invandrar estartar företag och sysselsäter folk man annars varför?

David Brent
2010-05-29, 23:56
Bekosta vad?

Gissningsvis ett större antal personer med asyl.

stafh
2010-05-30, 00:04
Gissningsvis ett större antal personer med asyl.

Vad är det som kostar? Man köper dem inte precis.

Andy.da.wohoo
2010-05-30, 00:07
Vad är det som kostar? Man köper dem inte precis.

Bidrag? Att gå igenom och undersöka alla asylsökande lär inte heller vara billigt?

stafh
2010-05-30, 00:08
Bidrag? Att gå igenom och undersöka alla asylsökande lär inte heller vara billigt?
Kan de inte jobba?
Tror inte att administrationen är så dyr att man märker av det i skattetrycket.

Andy.da.wohoo
2010-05-30, 00:15
Kan de inte jobba?
Tror inte att administrationen är så dyr att man märker av det i skattetrycket.

Jo självklart kan de jobba, jag är för en arbetskraftsinvandring, om behovet finns.

Dock så har arbetslösheten ökat den senaste tiden pga lågkonjunkturen, då tycker jag det är fel med att ta in extra arbetskraft från utlandet. Fast jag vet inte, kanske finns något behov i någon speciell gren av arbetslivet. Men då ska arb.invandringen begränsas till just den grenen. T ex tandläkare i norrland, eller liknande.

_slipknot1_
2010-05-30, 00:31
Tycker det är dags att andra länder tar in fler asylsökande istället för Sverige. Ta hand om de som redan har fått asyl istället, håller annars med Scratch89 om att tiden för besked ska förkortas. Tycker att man istället via internationella insatser ska få ordning på vissa av de nuvarande konflikthärjade länderna istället. Håller inte i längden att halva t.ex Somalias befolkning ska få asyl i Sverige.

krellik
2010-05-30, 00:36
Någonstans måste vi förstå att vi inte kan avhjälpa alla tragedier i hela världen, kan dock inte säga om det varken är för lätt eller för svårt, håller absolut med om att handlägningstiden måste förkortas. Rimligtvis borde det finnas en mekanism inbyggt i systemet att kan någon skaffa sig försörjning och att det är trovärdigt att denna personen kommer att fortsätta att vara en produktiv medlem av vårt samhälle så tycker jag att den personen borde få stanna.

Om vi ska börja skära någonstans så skulle jag säga att vi börjar med att kolla över vårt bistånd, jag är långt ifrån säker att det generellt är ett bra redskap att använda och vi lägger en jävligt stor pott pengar på detta, tror att risken finns att vi pissar bort en stor del av dem för att lätta vårt samvete.

mr ruhl
2010-05-30, 06:30
Jag håller helt med Scratchis om att det är förjävligt att svarstiden är såpass lång som den är. Har man integrerats i samhället så ska man få stanna, missköter man sig ska man ut oavsett anledningen till asylsökning.

+1 jag håller med till 100%, som det är nu så är det skrämmande, var precis en kille här i min kommun som bott här i runt 5 år tror jag det var, skaffat vänner, skaffat ett fast jobb, har fru och barn som blivit född här..riktigt trevlig kille i övrigt med och förra vecka fick han åka tillbaks till ursprungslandet, är förjävligt att man inte kan ta såna beslut betydligt snabbare*grr*

ryssen
2010-05-30, 07:33
Vad är det som kostar? Man köper dem inte precis.


jag hoppas du skojar.statestiken säjer ca 7år ta det innan en invandrad person får egen försörjning.

här har du lite kostnader.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd

the_PL_man
2010-05-30, 10:14
jag hoppas du skojar.statestiken säjer ca 7år ta det innan en invandrad person får egen försörjning.

här har du lite kostnader.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd

Denartikeln är från 2002 och refererar till siffror för 1999.
Känns liiiiite inaktuell.

joriice
2010-05-30, 10:14
Jag är ingen politiker så jag vet inte. Tycker dock det verkar som att invandrarna klagar och visar på sitt missnöje, och svenskarna likaså gentemot dem, så något måste redan inte stämma. Tror inte det blir bättre av att man tar in fler så som det ser ut nu.

eiri
2010-05-30, 10:21
Ja, jag ser inget fel i att hjälpa folk i nöd.

Vinter
2010-05-30, 10:21
Lite siffror över invandrade 2009, förenklat så även mindre begåvade förstår:

Flyktingar - 10686

Anhöriga till flyktingar - 9276

Invandring genom jobb - 20863

Invangring genom giftermål (med svenskar), familj till jobb invandarare etc - 24361

Resterande i tabellen är inte permanenta.

http://www.migrationsverket.se/download/18.78fcf371269cd4cda980001753/Beviljade+uppeh%C3%A5llstillst%C3%A5nd+hel%C3%A5re t+2009.pdf

Eddie Vedder
2010-05-30, 10:26
Tror inte det blir bättre av att man tar in fler så som det ser ut nu.

Fast frågan om hur många invandrare ett land tar in och hur lätt/svärt det är att få asyl är ju lite olika frågor. Man kan ju ha åsikten att färre invandrare bör släppas in men ändå vara för ett enklare system för asyl.

Jag är helt okunnig här men jag håller med alla som nämner den långa tid som det kan ta. Att dra en utredning i långbänk flera år är ju bedrövligt oavsett hur pass skötsam invandraren i fråga är.

Jag är inte negativt inställd till invandring men visst ser jag att problem uppstår när vi segregerar befolkningar. Men att som ryssen enbart köra med "du-är-kritisk-och-inte-lika-övertygad-som-jag-alltså-har-du-huvudet-i-sanden"-argumentet känns inte helt seriöst.

eiri
2010-05-30, 10:37
Sjuk syn vissa har på mänskligheten.. Kan ett barn från Somalia rå för att han föddes på fel sida av Jorden?, bara för han föddes där ska han behöva leva på 1 packet ris i veckan? är det hans fel att landet är helt förstört?.

Trance
2010-05-30, 10:52
Sjuk syn vissa har på mänskligheten.. Kan ett barn från Somalia rå för att han föddes på fel sida av Jorden?, bara för han föddes där ska han behöva leva på 1 packet ris i veckan? är det hans fel att landet är helt förstört?.

Den datorn du sitter på nu skulle kunna ge det barnet skolgång nere i Somalia. Är detta nöjet värt mer det? Eller dina nya jeans, köptes de på ICA Maxi för 99 kr?

eiri
2010-05-30, 11:00
Önskar alla kunde ha det precis som vi.. I Sverige svälter ingen precis fattar inte hur folk kan klaga, så ni vill hellre att hela Sverige skulle köra runt i Ferrari's än att hjälpa folk som svälter? Verkar ju bara handla om pengar för er som klagar..

Trance
2010-05-30, 11:01
Önskar alla kunde ha det precis som vi.. I Sverige svälter ingen precis fattar inte hur folk kan klaga, så ni vill hellre att hela Sverige skulle köra runt i Ferrari's än att hjälpa folk som svälter? Verkar ju bara handla om pengar för er som klagar..

Alla kan inte ha det precis som vi, det är ett faktum. Just du personligen värderar dina egna nöjen över andras liv, skolgång och hälsa. Varför gör du det?

pragmatist
2010-05-30, 11:13
Sjuk syn vissa har på mänskligheten.. Kan ett barn från Somalia rå för att han föddes på fel sida av Jorden?, bara för han föddes där ska han behöva leva på 1 packet ris i veckan? är det hans fel att landet är helt förstört?.

Men hur många av de som söker asyl i Sverige är så pass fattiga? Sannolikt ingen, eftersom världens extremt fattiga (1.4 miljarder människor om man ska tro Världsbankens uppdaterade mått) inte har några möjligheter att förflytta sig tvärs över jordklotet. De som kan ta sig till Sverige är snarare ganska resursstarka.

eiri
2010-05-30, 11:15
tycker alla ska få skolgång och hälsa, hur rik vill du vara för att bli nöjd? känner du dig fattig just nu?, så länge man kan hjälpa så ser jag inget fel i att göra det..

WHITEFOLKS
2010-05-30, 11:17
tycker alla ska få skolgång och hälsa, hur rik vill du vara för att bli nöjd? känner du dig fattig just nu?, så länge man kan hjälpa så ser jag inget fel i att göra det..

Och hur långt hjälper du?

eiri
2010-05-30, 11:19
Men hur många av de som söker asyl i Sverige är så pass fattiga? Sannolikt ingen, eftersom världens extremt fattiga (1.4 miljarder människor om man ska tro Världsbankens uppdaterade mått) inte har några möjligheter att förflytta sig tvärs över jordklotet. De som kan ta sig till Sverige är snarare ganska resursstarka.

finns folk som vandrar i flera månader i en flock för att komma hit.. har en polare som gick helt ensam från irak med några från hans by för att komma hit, 14 år var han när de började 17 när han äntligen kom till Sverige, han blev bollad runt flera länder innan han slutligen landade här.. Och är de inte handlar om fattigdom så flyr de antagligen för att det är Krig och folk är rädda och osäkra..

WHITEFOLKS
2010-05-30, 11:26
Oj det var en lång resa.

Men om han gick från Irak till Sverige så har han ju passerat flera andra EU-länder på vägen och borde därmed sökt asyl där.

Fast det kanske var innan EU?

eiri
2010-05-30, 11:37
Oj det var en lång resa.

Men om han gick från Irak till Sverige så har han ju passerat flera andra EU-länder på vägen och borde därmed sökt asyl där.

Fast det kanske var innan EU?

ja han sökte asyl i alla länder han hamnade i men blir nekad så skickas man (oftast) till närmaste nästa land så fortsätter det så där till slut kom han till sverige så fick han stanna, Vet att han hade varit i Frankrike, England, Danmark, Finland bla, fler kommer jag inte ihåg just nu. Men när de väll blivit upptäckta att de försöker fly in i ett land så tas de om hand och skickas runt bland länder. Han gick så klart inte hela vägen de vandrar till en gräns och försöker komma över, blir de tagna skickas de till ett nytt land osv.. Kommer det 1 Flykting bara så där till tex Norge så vill ju inte de betala en resa hem för honom så då skickas han tex till Sverige eller något annat land i närheten.

ryssen
2010-05-30, 11:43
Denartikeln är från 2002 och refererar till siffror för 1999.
Känns liiiiite inaktuell.

ja vi kanske kan dubbla dom siffrorna.

ryssen
2010-05-30, 11:46
finns folk som vandrar i flera månader i en flock för att komma hit.. har en polare som gick helt ensam från irak med några från hans by för att komma hit, 14 år var han när de började 17 när han äntligen kom till Sverige, han blev bollad runt flera länder innan han slutligen landade här.. Och är de inte handlar om fattigdom så flyr de antagligen för att det är Krig och folk är rädda och osäkra..


alla andra länder ansåg att han hade inte tillräckliga skäl för asyl men i sverige varsågod välkommen. hur kan det vara så?

Erik__
2010-05-30, 11:48
alla andra länder ansåg att han hade inte tillräckliga skäl för asyl men i sverige varsågod välkommen. hur kan det vara så?

Dom har möjligtvis andra kriterier för att få asyl?

eiri
2010-05-30, 11:52
alla andra länder ansåg att han hade inte tillräckliga skäl för asyl men i sverige varsågod välkommen. hur kan det vara så?

Sverige försöker identifiera dem och skicka tillbaka dem såklart, men de har oftast ingen legitimation eller ens vill prata på sitt eget hemspråk för att de är rädda för att bli hemskickade pga det. Misslyckas de som de flesta andra länder ja då får de stanna eller bollas vidare.. Men sen kommer ju alla frågor in om Hotbild osv så det är därför folk kan få stanna kvar i Sverige. Andra länder bryr sig inte lika mycket som vi gör tyvärr.

Andy.da.wohoo
2010-05-30, 11:54
tycker alla ska få skolgång och hälsa, hur rik vill du vara för att bli nöjd? känner du dig fattig just nu?, så länge man kan hjälpa så ser jag inget fel i att göra det..

Och hur långt hjälper du?

Jag undrar också samma sak som WHITEFOLKS.

Tolkia
2010-05-30, 12:03
Nästan lika tröttsamt som ryssens trådskapande är ju det "Kolozzeum-PK-dissande" som per automatik följer så fort någon skriver något som inte innehåller det obligatoriska måttet av cyniskt anti-allt. Jag säger inte att det är bra att vara naiv, men det eviga "va jör du själv va, vavavavava?!" så fort någon inte säger "världen är fucked upp och jag skiter i det" är lite ... ja, tröttsamt och luktar lite av behov att ursäkta sig själv och vad man själv gör eller inte gör. Marcus Birro i hans arga ungdom.

semicroma
2010-05-30, 12:07
Om eiri svarar att han jobbar dygnet runt och ger bort alla pengar. Blir svaret ändå inte bara, "ja men du ska inte bestämma hur mycket pengar jag ska ge bort". Alternativt "det var ju onödigt för att ge bort pengarna för det ger inga bra effekter ändå".

Tolkia
2010-05-30, 12:09
Om eiri svarar att han jobbar dygnet runt och ger bort alla pengar. Blir svaret ändå inte bara, "ja men du ska inte bestämma hur mycket pengar jag ska ge bort". Alternativt "det var ju onödigt för att ge bort pengarna för det ger inga bra effekter ändå".
Ja, genau. Framför allt alternativ två, eftersom det är lite bättre för EnSomHarInsiktIHurAlltFunkar-imagen.

eiri
2010-05-30, 12:14
jag betalar väll skatt precis som alla andra, fattar inte vart ni vill komma? Enda skillnaden är att jag inte gråter som ni gör.. Glad att mina skattepengar hjälper folk att överleva.

Trance
2010-05-30, 12:21
Nästan lika tröttsamt som ryssens trådskapande är ju det "Kolozzeum-PK-dissande" som per automatik följer så fort någon skriver något som inte innehåller det obligatoriska måttet av cyniskt anti-allt. Jag säger inte att det är bra att vara naiv, men det eviga "va jör du själv va, vavavavava?!" så fort någon inte säger "världen är fucked upp och jag skiter i det" är lite ... ja, tröttsamt och luktar lite av behov att ursäkta sig själv och vad man själv gör eller inte gör. Marcus Birro i hans arga ungdom.

Nästan lika tröttsamt är ditt generella "jag vågar inte svara någon direkt så jag spelar överlägsen genom att generalisera". Sluta kom med personangrepp och argumentera som folk eller håll dig utanför tråden.

Personen anklagar folk som inte är för en väldigt generös asylpolitik att direkt strunta i att ett barn i Somalia svälter. Detta trots att svensk asylpolitik till 99.999% inte påverkar de barnen det minsta.

Trance
2010-05-30, 12:23
jag betalar väll skatt precis som alla andra, fattar inte vart ni vill komma? Enda skillnaden är att jag inte gråter som ni gör.. Glad att mina skattepengar hjälper folk att överleva.

En droppe i havet mot vad du skulle kunna ge. Men det är inte fel att du prioriterar dina nöjen över andras överlevnad.

eiri
2010-05-30, 12:27
Hur kan du möjligtvis veta hur mycket jag skulle kunna ge? Har du insyn i min ekonomi kanske? Sluta bete dig som en unge nu va.. Tur att alla inte är Egoister i den här världen säger jag bara ^^

Trance
2010-05-30, 12:34
Hur kan du möjligtvis veta hur mycket jag skulle kunna ge? Har du insyn i min ekonomi kanske? Sluta bete dig som en unge nu va.. Tur att alla inte är Egoister i den här världen säger jag bara ^^

Du är en svensk person som sitter och skriver på en dator. Du skulle garanterat kunna ge tillräckligt för att rädda liv. Men du väljer att inte göra det och det är helt ok.

Du vet ganska lite om mina åsikter och vad jag ger, så du behöver inte kalla mig egoist. Att säga att man är för enklare asyl och sedan luta sig tillbaka och inte behöva tänka mer, ger mer eller titta på vad som faktiskt är effektivast är bara för att döva sitt eget samvete. Det behöver inte absolut vara det som hjälper mest människor.

Hur många riktigt fattiga (alltså de som svälter och inte har råd att åka runt jorden till Sverige med människosmugglare) tror du vi skulle kunna hjälpa om vi tar de otaliga miljarder vi nu spenderar på invandringen och istället placerar i Läkare utan Gränser, fredsbevarande trupper, FN's matprogram?

Vem tror du skulle rädda mest liv av oss?

eiri
2010-05-30, 12:39
Vart har jag sagt att DU är Egoist? Lägg inte ord i munnen på mig, och varför sitter du och ljuger på ett forum och tror att du har insyn i min ekonomi och att det här skulle vara min dator jag skriver ifrån? Du vet ingenting om mig så sluta skriv vad jag har och inte har..

Stoltz
2010-05-30, 12:49
Jag vet inte hur svårt det är i dagsläget. Jag vet inte allt som kollas upp och vilka saker som värderas mer än andra. Och ska jag vara helt ärlig så får jag känslan (Men jag kanske har fel?) att majoriteten i den här tråden står inför precis samma problematik, men bara ett fåtal erkänner det.

Det som hade varit intressant hade varit:

1. Ni som vill att det ska bli svårare, kan ni på ett konkret sätt berätta på vilket sätt och hur det ska bli svårare?

2. Ni som tycker att det ska bli lättare, se ovan, samma fråga.

Sen kanske det blir lite livat av.
Under tiden, är det någon som är mer kunnig än mig och kanske kan ge ett bra länktips där man kan läsa om vad det faktiskt innefattar?


jag hoppas du skojar.statestiken säjer ca 7år ta det innan en invandrad person får egen försörjning.

här har du lite kostnader.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd

Siffror som är mer än ett decenie gamla blir din referens? Trollar du?

saab900
2010-05-30, 12:55
Sjuk syn vissa har på mänskligheten.. Kan ett barn från Somalia rå för att han föddes på fel sida av Jorden?, bara för han föddes där ska han behöva leva på 1 packet ris i veckan? är det hans fel att landet är helt förstört?.

Du har hela lägenheten full med ägarlösa kattungar också? Man kan inte som ett litet land hjälpa alla som lider i världen genom att bjuda in dom till Sverige. Vår samhällsekonomi håller inte, vi har haft konstanta nedskärningar inom stora delar av den offentliga sektorn i decennier. Invandring är en nettokostnad. Har man dåligt med pengar minskar man sina kostnader.

saab900
2010-05-30, 13:01
Det vi kan göra när det gäller fattigdom och diktatur är givetvis att främja en demokratisering av landet, samt stödja deras egen exportmarknad för att få igång ekonomin. EU och USA har t ex inte behov för alla grödor man odlar inom sina egna regioner. EU stödköper europeiska bönders spannmål genom subventioner. Överskottet "dumpas" i U-länder till priser under de inhemska böndernas. Upphör detta kan ju de inhemska bönderna sälja sitt spannmål. Och om vi ändå ska stödköpa, varför inte stödköpa deras spannmål till Europa? Give a man a fish...

eiri
2010-05-30, 13:03
saab900 visa fakta på att vi hjälper ALLA som lider i världen, och när är en katt och människa samma varelse?

WHITEFOLKS
2010-05-30, 13:08
Han säger att man inte kan hjälpa alla, inte att vi hjälper alla.

Och då kan man ju lika gärna be dig visa fakta på att du inte kan hjälpa mer.. och så var pajkastningen igång.

en stor stark
2010-05-30, 13:09
saab900 visa fakta på att vi hjälper ALLA som lider i världen, och när är en katt och människa samma varelse?

Han säger ju att vi inte kan hjälpa alla i hela världen. Men jag undrar samma som Trance, kan inte du ge mer pengar etc än du gör nu? Är du verkligen så fattig? För jag tror att du säkert skulle kunna sälja en massa saker (Tv, radio etc) och ge bort pengarna du får från det(och rädda liv). Men du väljer bekvämlighet före andras liv. Därför blir det konstigt när du slänger ut ordet egoister hur som helst.

saab900
2010-05-30, 13:09
saab900 visa fakta på att vi hjälper ALLA som lider i världen, och när är en katt och människa samma varelse?

Vi hjälper inte alla som lider i världen, och vi kan inte heller göra det. Du vill göra det, med vidöppna gränser. Angående katter, ja du verkar ju ha sådan empati så, och vi andra är as...

eiri
2010-05-30, 13:14
ser inte hur du kan förknippa denna tråden med katter? skapa en egen tråd angående katter om du nu vill diskutera om det ?

en stor stark
2010-05-30, 13:17
ser inte hur du kan förknippa denna tråden med katter? skapa en egen tråd angående katter om du nu vill diskutera om det ?

Snacka om att välja en liten del av alla våra argument som inte egentligen betyder något och samtidigt missförstå det helt och hållet.

Herr Oberst
2010-05-30, 13:22
Siffror som är mer än ett decenie gamla blir din referens? Trollar du?

Har inga belägg för det men det känns inte allt för vågat att säga att situationen är långt mycket värre nu än för 10 år sedan. Tog det 7 år då tar det säkert 9 nu

WHITEFOLKS
2010-05-30, 13:26
Har inga belägg för det men det känns inte allt för vågat att säga att situationen är långt mycket värre nu än för 10 år sedan. Tog det 7 år då tar det säkert 9 nu

Det där varierar ju givetvis enormt också, kommer ju finnas en del som har ett jobb en månad efter de "landade" och vissa som kommer gå till döden utan att kunna svenska.

saab900
2010-05-30, 13:26
ser inte hur du kan förknippa denna tråden med katter? skapa en egen tråd angående katter om du nu vill diskutera om det ?

Svara på frågan istället och sluta tramsa. Står det så bra till med Sveriges finanser i offentlig sektor, en sektor som belastas hårt av invandring? Och kostar inte invandring pengar för Sverige?

Valvanto
2010-05-30, 13:27
Snacka om att välja en liten del av alla våra argument som inte egentligen betyder något och samtidigt missförstå det helt och hållet.

*Gilla*

eiri
2010-05-30, 13:48
från att folk påstår sig veta vad jag äger och har till kattungar :P väldigt konstiga argument.

en stor stark
2010-05-30, 14:00
från att folk påstår sig veta vad jag äger och har till kattungar :P väldigt konstiga argument.

Som sagt, en sak som inte betyder något som du också missförstår.


Men om du nu vill veta så menade han att du ville verka som den snällaste personen i hela världen, som också räddade kattungar (för att du är världens snällaste). Det är inte så svårt att förstå. Men som sagt så betyder det egentligen ingenting och jag förstår verkligen inte varför du hänger upp det på det och ignorerar allt annat i inläggen. Kanske för att du inte har ett bra svar.

Stoltz
2010-05-30, 14:01
från att folk påstår sig veta vad jag äger och har till kattungar :P väldigt konstiga argument.

Det var nog inte det som var huvuddelen av argumentet/inlägget, och knappast det som du bör fokusera på ifall du vill försvara din åsikt..

The Somberlain
2010-05-30, 14:07
Sverige är dumsnälla. Självklart ska alla som vill (och behöver) få komma hit, dock ska inga bidrag delas ut (bildigt skrivet). Detta torde locka fler entrepenörer, utbildade och allmänt kunniga människor hit. De vi behöver.

Fransisco
2010-05-30, 14:15
Sverige är dumsnälla. Självklart ska alla som vill (och behöver) få komma hit, dock ska inga bidrag delas ut (bildigt skrivet). Detta torde locka fler entrepenörer, utbildade och allmänt kunniga människor hit. De vi behöver.

Skall vi inte ta in några flyktingar alls? Inga människor som drabbats av krig och blivit utsatta för förtryck där de kommer ifrån?

Baan
2010-05-30, 14:42
Sverige är dumsnälla. Självklart ska alla som vill (och behöver) få komma hit, dock ska inga bidrag delas ut (bildigt skrivet). Detta torde locka fler entrepenörer, utbildade och allmänt kunniga människor hit. De vi behöver.

Helst ska vi skicka ut inkompetenta människor med. Jag menar: vad har vi för nytta av dom? Dom kan väl göra mer nytta och täppa till vulkanerna på Island...

coxie
2010-05-30, 15:02
Helst ska vi skicka ut inkompetenta människor med. Jag menar: vad har vi för nytta av dom? Dom kan väl göra mer nytta och täppa till vulkanerna på Island...

Renrasiga arier kan ju inte vara inkompetenta.

Stoltz
2010-05-30, 15:10
Dom kan väl göra mer nytta och täppa till vulkanerna på Island...

Menvafan :D

sonicc
2010-05-30, 15:53
Skall vi inte ta in några flyktingar alls? Inga människor som drabbats av krig och blivit utsatta för förtryck där de kommer ifrån?

Absolut, vi kan ta in dom 5-6000 pers per år som FAKTISKT har flyktingstatus.
Dom andra 95tusen personerna kan få åka hem igen så våra nya pensionsräddare som redan är här kan integreras in i samhället.

Man skulle behöva stänga gränserna helt i 10år minst och ställa samma krav på invandrare som resten av Europa kör med.

Hemi
2010-05-30, 15:58
Absolut, vi kan ta in dom 5-6000 pers per år som FAKTISKT har flyktingstatus.
Dom andra 95tusen personerna kan få åka hem igen så våra nya pensionsräddare som redan är här kan integreras in i samhället.

Man skulle behöva stänga gränserna helt i 10år minst och ställa samma krav på invandrare som resten av Europa kör med.

Har du någon referens/länk vart jag kan läsa mer om dessa olika krav länder har? Det pratas ofta om Kanadas och USA´s krav likväl, det skulla vara intressant att titta på det. Någon/några som sitter på dessa källor?

Potatiskillen
2010-05-30, 16:06
Hade inte tackat nej om fler japaner kunde komma hit :D

krellik
2010-05-30, 16:18
Absolut, vi kan ta in dom 5-6000 pers per år som FAKTISKT har flyktingstatus.
Dom andra 95tusen personerna kan få åka hem igen så våra nya pensionsräddare som redan är här kan integreras in i samhället.

Man skulle behöva stänga gränserna helt i 10år minst och ställa samma krav på invandrare som resten av Europa kör med.

Menade du precis att det kommer 100 000 flyktingar -per år- i snitt som söker asyl i Sverige?!;)

sonicc
2010-05-30, 16:41
Menade du precis att det kommer 100 000 flyktingar -per år- i snitt som söker asyl i Sverige?!;)

Menade att av dom 100tusen personerna som får uppehållstillstånd per år så är runt 6000 av dom flyktingar....HEJA SVERIGE! :thumbup:

sundvall
2010-05-30, 16:51
Nej, stoppa invandringen helt, please.

Eller, dom som ska få komma in ska ha hög utbildning och vara väl behövda, folk som är normal i skallen och inte går ut för att slåss och våldta på helgerna. Faktiskt rätt less på den här skiten nu. När ska det ta stopp? Våldet, våldtäkter, hela faderullan har ökat något enormt sen vi började ta in hundratusentals av invandrare.

Och nej, jag ser mig inte som rasist för det. Statistiken säger ju dock sitt. Dags att sluta blunda och tro att det "kommer ordna sig" - It wont, det blir bara värre och värre hela tiden.

Svensken är som vanligt blåögd och dumsnäll.

WHITEFOLKS
2010-05-30, 17:15
Ja ta bort de som på asylansökningen skriver:"Jag vill till Sverige för att våldta och slåss."

David Brent
2010-05-30, 17:19
Vart har jag sagt att DU är Egoist? Lägg inte ord i munnen på mig, och varför sitter du och ljuger på ett forum och tror att du har insyn i min ekonomi och att det här skulle vara min dator jag skriver ifrån? Du vet ingenting om mig så sluta skriv vad jag har och inte har..

Fast å andra sidan är det ännu lättare att säga att vi ska vara mer generösa om man inte har något att bidra med själv, då blir man ju inte drabbad.

_Larre_
2010-05-30, 17:26
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden: Men vad är fördelarna att det är lätt att få asyl i Sverige? För oss som medborgare, finns det fördelar?

Ligger det svaret i tråden ber jag om ursäkt och får leta upp när jag har sovit klart imorgon.

Andy.da.wohoo
2010-05-30, 17:31
Ja ta bort de som på asylansökningen skriver:"Jag vill till Sverige för att våldta och slåss."

Tvivlar på att Sundvall syftade på asylsökande bara, utan Alla som invandrat till Sverige, flykting eller inte.

WHITEFOLKS
2010-05-30, 17:35
Tvivlar på att Sundvall syftade på asylsökande bara, utan Alla som invandrat till Sverige, flykting eller inte.

Ok men då gäller väl samma sak för ansökan om visum eller uppehållstillstånd.

Inte som om de har våldtäktsman stämplad i pannan :P

Allan
2010-05-30, 17:40
ja ta bort de som på asylansökningen skriver:"jag vill till sverige för att våldta och slåss."

:d

L-Sami
2010-05-30, 17:49
Nej, stoppa invandringen helt, please.
Eller, dom som ska få komma in ska ha hög utbildning och vara väl behövda, folk som är normal i skallen och inte går ut för att slåss och våldta på helgerna. Faktiskt rätt less på den här skiten nu. När ska det ta stopp? Våldet, våldtäkter, hela faderullan har ökat något enormt sen vi började ta in hundratusentals av invandrare.


Är det bara invandrare som begår brott?

Tror du att kriminaliteten har någonting göra med vilket land man kommer ifrån?

Med ditt argument kan man lika gärna kasta ut alla låg utbildade som har ADHD oavsett ras och nationalitet. Det känns tryggt att såna som du inte sitter i riksdagen.

stevebc
2010-05-30, 17:52
Det känns lagom nu. Givetvis för effektivisering men det är en annan fråga. Ser inte problemet att hjälpa folk som kommer från misär/fattigdom (utan krig). Givetvis kan vi inte rädda hela världen från fattigdom men viss tillströmning klarar vi. Jag är inte snål att någon hundring i månaden för immigration spelar någon större roll.Håller med här.

stevebc
2010-05-30, 18:00
Du är en svensk person som sitter och skriver på en dator. Du skulle garanterat kunna ge tillräckligt för att rädda liv. Men du väljer att inte göra det och det är helt ok.

Du vet ganska lite om mina åsikter och vad jag ger, så du behöver inte kalla mig egoist. Att säga att man är för enklare asyl och sedan luta sig tillbaka och inte behöva tänka mer, ger mer eller titta på vad som faktiskt är effektivast är bara för att döva sitt eget samvete. Det behöver inte absolut vara det som hjälper mest människor.

Hur många riktigt fattiga (alltså de som svälter och inte har råd att åka runt jorden till Sverige med människosmugglare) tror du vi skulle kunna hjälpa om vi tar de otaliga miljarder vi nu spenderar på invandringen och istället placerar i Läkare utan Gränser, fredsbevarande trupper, FN's matprogram?

Vem tror du skulle rädda mest liv av oss?De senare. Mer behöver satsas på rätt saker. Men biståndsprojekt har jag historiskt sett väldigt lågt förtroende för.

Något som är rätt bisarrt här är att u-länder ofta betalar mer i ränta på lån från bl a Världsbanken än de får i bistånd av "oss". Om vi vill göra något för att underlätta fattiga länders situation är en avskrivning av lånen något som vore generöst av oss. Men det är frågan... vill vi göra oss av med en stor inkomstpost?

Vad gäller definitionen av oss så är det nog snarare rika oljeländer, främst i Mellanöstern, som det handlar om. De har sedan 70-talet lånat ut mycket pengar till omvärlden.

Det vi kan göra när det gäller fattigdom och diktatur är givetvis att främja en demokratisering av landet, samt stödja deras egen exportmarknad för att få igång ekonomin. EU och USA har t ex inte behov för alla grödor man odlar inom sina egna regioner. EU stödköper europeiska bönders spannmål genom subventioner. Överskottet "dumpas" i U-länder till priser under de inhemska böndernas. Upphör detta kan ju de inhemska bönderna sälja sitt spannmål. Och om vi ändå ska stödköpa, varför inte stödköpa deras spannmål till Europa? Give a man a fish...Diskuterar ofta EU med franska och tyska studenter här. De blir ofta förvånade när de får reda på hur negativt inställda vi är i Norden och Storbritannien. Jag vet inte hur det är med er, men jag ser hellre att pengar går till jordbruksstöd i sub-saharana länder än i Grekland. Jag vet inte om jag har missförstått det lite nu, om jag presenterar det på det här sättet:

Sverige betalar medlemsavgift till EU -> 40% av pengarna EU får in går till jordbruksstöd och subventioner till bönder i EU:s medlemsländer -> detta gör att bönderna har råd att sänka priserna på det de producerar och får sålt mer -> lägre priser på världsmarknaden vilket gör att bönder i exempelvis sub-saharana länder får förlorad inkomst vid export -> mindre export för fattiga länder med sämre bytesbalans som följd -> ökade lån för att kompensera för bytesbalansen -> högre utgifter för redan fattiga länder

Att EU innebär högre tillväxt för dess medlemsländer är nog ingen högoddsare men frågan är om det ger upphov till negativa effekter i omvärlden.

_Larre_
2010-05-30, 18:03
Är det bara invandrare som begår brott?

Tror du att kriminaliteten har någonting göra med vilket land man kommer ifrån?

Med ditt argument kan man lika gärna kasta ut alla låg utbildade som har ADHD oavsett ras och nationalitet. Det känns tryggt att såna som du inte sitter i riksdagen.

Du är medveten om att siffrorna för brott har ökat med invandringen, va?

Vi vet alla att invandrare gillar att gå i grupper och skrämma folk, flera har säkert varit med om det också, kasta ut folk känns rätt överreagerat att göra. Men minska invandring alternativt stäng gränserna och jobba med det som finns. Har fortfarande inte läst något argument som skulle vara positivt för att ta emot 100k invandrare per år.

Tolkia
2010-05-30, 18:08
Vi vet alla att invandrare gillar att gå i grupper och skrämma folk ...
Klockren generalisering där.

_Larre_
2010-05-30, 18:12
Klockren generalisering där.

Du förstår själv att det inte gäller alla, men när ni saknar argument förstår jag att ni gillar att använda när sånt missas.

Baan
2010-05-30, 18:12
Du förstår själv att det inte gäller alla, men när ni saknar argument förstår jag att ni gillar att använda när sånt missas.

Men vad betyder det du skrev? Att Halloween är en uppskattad högtid hos flertalet invandrargrupper?

_Larre_
2010-05-30, 18:15
Att jag vill flytta till borås och umgås med dig för det är perfekta staden tydligen.

Baan
2010-05-30, 18:16
Att jag vill flytta till borås och umgås med dig för det är perfekta staden tydligen.

al-Borås om jag får be.

Tolkia
2010-05-30, 18:17
Att jag vill flytta till borås och umgås med dig för det är perfekta staden tydligen.
Vem var det som saknade argument, sade du? Jag missunnar dig inte din rätt att uttrycka dina åsikter, men lite substans bakom, och gärna förmågan att ta mothugg utan att dirkt regrediera till sandlådan vore trevligt.

stevebc
2010-05-30, 18:17
Ja ta bort de som på asylansökningen skriver:"Jag vill till Sverige för att våldta och slåss."Bah, uppenbarligen inspirerade av våra stolta förfäder vikingarna. Själv blir jag lite rörd :')

_Larre_
2010-05-30, 18:20
Vem var det som saknade argument, sade du? Jag missunnar dig inte din rätt att uttrycka dina åsikter, men lite substans bakom, och gärna förmågan att ta mothugg utan att dirkt regrediera till sandlådan vore trevligt.


Ja, du verkar gilla din sandlåda. Förlåt, men kände mig tvungen att känna på hur det kändes.

Men det beror på att man ser saker på olika sätt. I dina ögon kanske det är otänkbart att invandrare beter sig annorlunda än Svenskar. Jag träffar massvis med trevliga invandrare om dagen också så ingen säger något om att alla är likadana.

Tolkia
2010-05-30, 18:28
Men det beror på att man ser saker på olika sätt. I dina ögon kanske det är otänkbart att invandrare beter sig annorlunda än Svenskar. Jag träffar massvis med trevliga invandrare om dagen också så ingen säger något om att alla är likadana.
1) Att bete sig "annorlunda än svenskar" är inte, åtminstone inte i mina ögon, nödvändigtvis detsamma som att bete sig otrevligt, skrämmande eller brottsligt.
2) Det finns en hel del svenskar - företrädesvis unga män - som gillar att gå i grupp och skrämmas, så jag vet inte riktigt på vilket sätt det skulle vara något som alla vet att just invandrare gillar att göra.

Jag kan ha fel, men jag tror att den typ av generaliseringar som du gjorde kanske inte är så bra om man vill att folk över fjorton skall köpa ens argument.

_Larre_
2010-05-30, 18:44
1) Att bete sig "annorlunda än svenskar" är inte, åtminstone inte i mina ögon, nödvändigtvis detsamma som att bete sig otrevligt, skrämmande eller brottsligt.
2) Det finns en hel del svenskar - företrädesvis unga män - som gillar att gå i grupp och skrämmas, så jag vet inte riktigt på vilket sätt det skulle vara något som alla vet att just invandrare gillar att göra.

Jag kan ha fel, men jag tror att den typ av generaliseringar som du gjorde kanske inte är så bra om man vill att folk över fjorton skall köpa ens argument.

Så du lägger mer tid på hur jag skriver än innebörden för det?
Men absolut, man kan tolka saker olika och jag uttryckte mig säkerligen rätt dåligt. Men spelar ju ingen roll hur man uttrycker sig när vissa är inställda på en sak. I mångas ögon är ju sveriges invandrarpolitik perfekt eller inget man behöver lägga tid på. Vore kul att för en gångs skull förstå hur ni ser på allt och hur ni tänker?

äh, vad vet jag. Lycka till i valet i höst.

joko
2010-05-30, 19:08
Jag har ingen bra uppfattning om hur svårt det är att få asyl i Sverige, men att, som det beskrivs i artikeln, göra det lättare för papperslösa flyktingar att få asyl tycker jag verkar tveksamt med tanke på att det torde vara lätt att göra sig själv papperslös om det skulle förbättra ens chanser.

Å andra sidan anser jag att man alltid ska ha som utgångspunkt att tro före man misstror, och om man räddar ett liv till kostnaden av att 10 st. lycksökare slinker in så är det värt det. Fast om man ska tro siffrorna som figurerar här om 5-6% asylsökande av alla som beviljas uppehållstillstånd så verkar ju inte asylsökande vara det stora problemet.

stafh
2010-05-30, 20:12
jag hoppas du skojar.statestiken säjer ca 7år ta det innan en invandrad person får egen försörjning.

här har du lite kostnader.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd

Då finns det alltså saker att förbättra i systemet innan man drar till med storsläggan och stoppar alla asylsökande från att komma hit.

_Larre_
2010-05-30, 21:27
Då finns det alltså saker att förbättra i systemet innan man drar till med storsläggan och stoppar alla asylsökande från att komma hit.

Fast hade vi vetat vart alla problem legat och vad dom kostat hade dom ju inte funnits och Sverige varit problemfritt.

Avesta
2010-05-30, 21:34
Kan inte du ta allt på ett och samma ställe istället för att börja om och om igen med nya trådar. Vi fattar.

wo0ord
2010-05-30, 21:47
Är det bara invandrare som begår brott?

Tror du att kriminaliteten har någonting göra med vilket land man kommer ifrån?

Med ditt argument kan man lika gärna kasta ut alla låg utbildade som har ADHD oavsett ras och nationalitet. Det känns tryggt att såna som du inte sitter i riksdagen.

Det sägs ju att personer som kommer från krigsdrabbade länder osv är mer benägna att begå brott, kan ju inte sticka under stolen att det är mycket skit ute i stan sent på kvällarna, och det är ju inte enstaka gånger det är just personer som är invandrare.

BRÅ: http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=15&action=pod_show&id=61

*Ej inräknat de som är svenska medborgare*

Rätt högt med tanke på hur "få" invandrare som bor i Sverige, förhållandevis till det totala antalet.

L-Sami
2010-05-30, 22:01
Det sägs ju att personer som kommer från krigsdrabbade länder osv är mer benägna att begå brott, kan ju inte sticka under stolen att det är mycket skit ute i stan sent på kvällarna, och det är ju inte enstaka gånger det är just personer som är invandrare.

BRÅ: http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=15&action=pod_show&id=61

*Ej inräknat de som är svenska medborgare*

Rätt högt med tanke på hur "få" invandrare som bor i Sverige, förhållandevis till det totala antalet.

Jag tror att miljön där man bor/växer upp påverkar om man dras till att begå brott. Tillsammans med genetiska och kognitiva faktorer.

Oftast placeras invandrare just i områden som inte är Djursholm eller Lidingö liknande. Det är en biverkning när man försöker hjälpa flyktingar/invandrare, biverkningen är att de människorna hamnar på fel ställen.

Man kan inte börja sluta ta in flyktingar, istället kan man försöka förbättra omgivningen, förbättra det sociala samt ge stöd åt folk som kommer hit, även för svenskar som behöver det.

Andy.da.wohoo
2010-05-30, 22:04
Jag tror att miljön där man bor/växer upp påverkar om man dras till att begå brott. Tillsammans med genetiska och kognitiva faktorer.

Oftast placeras invandrare just i områden som inte är Djursholm eller Lidingö liknande. Det är en biverkning när man försöker hjälpa flyktingar/invandrare, biverkningen är att de människorna hamnar på fel ställen.

Man kan inte börja sluta ta in flyktingar, istället kan man försöka förbättra omgivningen, förbättra det sociala samt ge stöd åt folk som kommer hit, även för svenskar som behöver det.

Just därför borde man kanske dra ner lite på invandringen och se till att de som redan kommit hit får det bra? Eftersom det inte verkar fungera vidare bra för tillfället?

wo0ord
2010-05-30, 22:10
Jag tror att miljön där man bor/växer upp påverkar om man dras till att begå brott. Tillsammans med genetiska och kognitiva faktorer.

Oftast placeras invandrare just i områden som inte är Djursholm eller Lidingö liknande. Det är en biverkning när man försöker hjälpa flyktingar/invandrare, biverkningen är att de människorna hamnar på fel ställen.

Man kan inte börja sluta ta in flyktingar, istället kan man försöka förbättra omgivningen, förbättra det sociala samt ge stöd åt folk som kommer hit, även för svenskar som behöver det.

Givetvis fel och placera alla på samma förorts områden. Däremot håller jag inte med dig på nästa punkt. Tycker Sverige har för många förhållandevis till ex Norge och Finland. Stäng gränserna och ta hand om de vi har här och nu, vi kan inte ta hand om allt och alla, hur gärna (vi) än vill. Jag hoppas och tror innerligt att fifflar-Mona inte kommer till makten.

L-Sami
2010-05-30, 22:15
Just därför borde man kanske dra ner lite på invandringen och se till att de som redan kommit hit får det bra? Eftersom det inte verkar fungera vidare bra för tillfället?

Det skulle gå om fler länder som t ex Finland skulle ta emot fler invandrare. Man kan inte låta folk bli tortyrerade, våldtagna och dödade hur som helst, någon måste ta ansvaret.

Kraftwerk
2010-05-30, 22:17
Lyckas de asylsökande fixa jobb inom en rimlig tidsgräns efter att dom kommit till landet tycker jag dom får stanna, om dom bara utnyttjar systemet och parasiterar på samhället säger jag skicka hem dom, Sverige har fan nog med dagdrivare utav vår egen sort.

wo0ord
2010-05-30, 22:18
Det skulle gå om fler länder som t ex Finland skulle ta emot fler invandrare. Man kan inte låta folk bli tortyrerade, våldtagna och dödade hur som helst, någon måste ta ansvaret.

Vem säger att vi måste ta det ansvaret? Skit händer dagligen, överallt. Tråkigt och sorligt, men så har det alltid varit, och kommer alltid förbli.

Som sagt, man kan inte, hur gärna man vill, ta hand om allt och alla.

Tricce
2010-05-30, 22:19
Det skulle gå om fler länder som t ex Finland skulle ta emot fler invandrare. Man kan inte låta folk bli tortyrerade, våldtagna och dödade hur som helst, någon måste ta ansvaret.

Japp men som skåningen skrev i en kommentar där på expressen.

"Jag kan heller inte förstå varför Sverige ska vara hela världens samvete." (Iof en klassisk line numera)

L-Sami
2010-05-30, 22:19
Lyckas de asylsökande fixa jobb inom en rimlig tidsgräns efter att dom kommit till landet tycker jag dom får stanna, om dom bara utnyttjar systemet och parasiterar på samhället säger jag skicka hem dom, Sverige har fan nog med dagdrivare utav vår egen sort.

Om det inte finns jobb då?

Trance
2010-05-30, 22:19
Det skulle gå om fler länder som t ex Finland skulle ta emot fler invandrare. Man kan inte låta folk bli tortyrerade, våldtagna och dödade hur som helst, någon måste ta ansvaret.

De flesta invandrar inte till Sverige av de anledningarna. De söker helt enkelt ett bättre liv, vilket absolut inte är fel.

wo0ord
2010-05-30, 22:20
Lyckas de asylsökande fixa jobb inom en rimlig tidsgräns efter att dom kommit till landet tycker jag dom får stanna, om dom bara utnyttjar systemet och parasiterar på samhället säger jag skicka hem dom, Sverige har fan nog med dagdrivare utav vår egen sort.

Håller faktiskt med dig här, även om risken för att bli kallad för rasist så fort man nämner något sådant

Kraftwerk
2010-05-30, 22:23
Om det inte finns jobb då?

Då får man väl hitta på något som dom kan sysselsätta sig med, gärna något som kan inbringa en slant till vilken kommun dom nu hamnar i, annars så är det bara att sätta sig på båten igen.

Det är inte hållbart att bara mata dom med pengar utan att få något tillbaka.

Vinter
2010-05-30, 22:25
jag hoppas du skojar.statestiken säjer ca 7år ta det innan en invandrad person får egen försörjning.

här har du lite kostnader.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd

Hmmm.

Söka asyl, vänta på beslut.
Lära sig svenska.
Uppdatera utbildning till svensk uber alles norm.
Söka jobb och försöka konkurera med svenskar.

Du menar flykting, 50% av rena invandrare har jobb och det är orsaken till att de flyttar hit.

Tja.. Tar 7år att bli läkare med, och trots att det bara är topp studenter som söker in är det en del som hoppar av.

L-Sami
2010-05-30, 22:27
Då får man väl hitta på något som dom kan sysselsätta sig med, gärna något som kan inbringa en slant till vilken kommun dom nu hamnar i, annars så är det bara att sätta sig på båten igen.

Det är inte hållbart att bara mata dom med pengar utan att få något tillbaka.

Har du förståelse för att typ 100% av dem pratar inte svenska när de kommer hit? Hur lätt är det att få jobb direkt då.

Man ska inte klandra invandrare att de inte arbetar, om det är några i det här landet som arbetar så är det dem, finnarna, juggarna, turkarna, araberna, polackerna you name it. De utför viktiga jobb som många svenssons skulle aldrig göra.

Vinter
2010-05-30, 22:31
Det är knappast en slump att det är både invandrare och ungdomar som har svårt att hitta jobb.

Kraftwerk
2010-05-30, 22:34
Har du förståelse för att typ 100% av dem pratar inte svenska när de kommer hit? Hur lätt är det att få jobb direkt då.

Man ska inte klandra invandrare att de inte arbetar, om det är några i det här landet som arbetar så är det dem, finnarna, juggarna, turkarna, araberna, polackerna you name it. De utför viktiga jobb som många svenssons skulle aldrig göra.

Hade inte invandrarna dom jobben så vet jag många arbetslösa ungdomar som gladeligen skulle ta dom jobben.

Sen med språket, anstränger man sig så tar det inte lång tid alls att lära sig ett nytt språk, sen nämnde jag rimlig tid, säg att man ger om ett år eller två, så att dom inte går och dräller resten av livet här.

superkatt
2010-05-30, 22:50
Enligt FN konventionen är 5 % av alla asylsökande i Sverige flyktingar, för de skattepengar dessa kostar skulle vi kunna hjälpa 100 gånger fler människor i närområden.

Fråga dig själv vad dessa flyr ifrån? De flesta från etniska/nationella konflikter! Hur har dessa uppstått? Genom att flera etniska/religiösa (you name it) grupper med olika intressen tvingats leva under samma land och kompromissa! Vad händer i Sverige om olika grupper som har väldigt olika intressen tvingas kompromissa?

Så varför vill ni att det ska vara lättare att få asyl nu igen? *slap*

burre
2010-05-30, 23:08
1) Att bete sig "annorlunda än svenskar" är inte, åtminstone inte i mina ögon, nödvändigtvis detsamma som att bete sig otrevligt, skrämmande eller brottsligt.
2) Det finns en hel del svenskar - företrädesvis unga män - som gillar att gå i grupp och skrämmas, så jag vet inte riktigt på vilket sätt det skulle vara något som alla vet att just invandrare gillar att göra.

Jag kan ha fel, men jag tror att den typ av generaliseringar som du gjorde kanske inte är så bra om man vill att folk över fjorton skall köpa ens argument.



1) Blir du inte trött på att argumentera genom att konstant undvika frågor och svara på det mest intetsägande sätt möjligt? Alltid minst en fras per mening där du frånsäger dig en direkt åsikt och ger svaret ett "djup" genom att vara akademiskt och pk (se fetmarkeringar).

2) För att ställa en direkt fråga, har du verkligen inte märkt av den överrepresentation i fråga om brott, bråk, hot och tjafs som (MENA-) invandrare står för? Om inte skulle jag råda dig att nattvandra på valfri ort i en storstad, för samhällsnyttan om inte annat.

Scratch89
2010-05-30, 23:24
Jag tror inte att Tolkia säger emot själva argumentet, men det var generaliseringen som hon gick emot. Dvs, hårt draget, att alla invandrare kommer hit för att slåss, stjäla, våldta och leva på bidrag.

the_PL_man
2010-05-30, 23:29
Givetvis fel och placera alla på samma förorts områden. Däremot håller jag inte med dig på nästa punkt. Tycker Sverige har för många förhållandevis till ex Norge och Finland. Stäng gränserna och ta hand om de vi har här och nu, vi kan inte ta hand om allt och alla, hur gärna (vi) än vill. Jag hoppas och tror innerligt att fifflar-Mona inte kommer till makten.

Största delen av våra invandrare kommer från våra nordiska grannländer.

Vinter
2010-05-30, 23:57
Största delen av våra invandrare kommer från våra nordiska grannländer.

Man tycker ju att det borde vara en ganska självklar kunskap för de som är extremt intresserade av invandring.

Vinter
2010-05-31, 00:02
Hade inte invandrarna dom jobben så vet jag många arbetslösa ungdomar som gladeligen skulle ta dom jobben.

Sen med språket, anstränger man sig så tar det inte lång tid alls att lära sig ett nytt språk, sen nämnde jag rimlig tid, säg att man ger om ett år eller två, så att dom inte går och dräller resten av livet här.

Känner ett fåtal svenskar som faktiskt kan göra sig förstådda på franska/tyska trots 6års studier...

Visst känner du många ungdomar som drömmer om att baka pizzor 8-10h timmar om dagen, jag känner däremot ingen.(Oj icke pk, teehe)

Huffo the A-LagaRe
2010-05-31, 00:11
Känner ett fåtal svenskar som faktiskt kan göra sig förstådda på franska/tyska trots 6års studier...

Hur mycket anstränger de sig, och hur stort behov har de av franskan/tyskan? Det är en väldigt stor skillnad på att inte lära sig ett språk som man pluggar någon timma i veckan på högstadiet och att inte lära sig ett språk när man flyttar till ett annat land.

Om du flyttar till ett annat land, intensivpluggar det landets språk och umgås med modersmålstalare så bör du kunna förstå och tala det språket bra åtminstone någorlunda bra inom ett år. Att uttrycka sig perfekt lär man sig dock ofta aldrig.

stevebc
2010-05-31, 00:31
Ja. Att inte ens försöka lära sig språket i ens nya hemland är oerhört respektlöst mot andra medborgare. Sedan hur mycket tid och energi man väl orkar lägga ner är en annan fråga. Inte lika lätt för alla.

Vinter
2010-05-31, 02:48
Hur mycket anstränger de sig, och hur stort behov har de av franskan/tyskan? Det är en väldigt stor skillnad på att inte lära sig ett språk som man pluggar någon timma i veckan på högstadiet och att inte lära sig ett språk när man flyttar till ett annat land.

Om du flyttar till ett annat land, intensivpluggar det landets språk och umgås med modersmålstalare så bör du kunna förstå och tala det språket bra åtminstone någorlunda bra inom ett år. Att uttrycka sig perfekt lär man sig dock ofta aldrig.

Fast då räknar du inte in vårat svenska system där flyktingar bor i flyktingläger, och knappast umgås med andra svenskar än sin lärare och handläggarna. Under något år.
Är det någon ide att lära sig ett språk innan du får uppbehållstillstånd, när du kan få vänta ett år+ på ett beslut? Och får de ens chansen att lära sig svenska innan?

Testa lära dig japanska och tala det på mindre än ett år, lycka till :D

Kraftwerk
2010-05-31, 08:06
Känner ett fåtal svenskar som faktiskt kan göra sig förstådda på franska/tyska trots 6års studier...

Visst känner du många ungdomar som drömmer om att baka pizzor 8-10h timmar om dagen, jag känner däremot ingen.(Oj icke pk, teehe)

Pizzabagare är ju inte direkt något jobb som tillför något eller fyller samhällsfunktioner, enda man får är äckliga flötiga maträtter.

Sen om språket så är det ju helt rätt att man lär sig det mycket snabbare om man bor i landet och pratar med svenskar istället för att isolera sig i ghettos och bara prata det egna språket, jag vet folk som pluggat i Japan ett halvår och efter det kunnat prata tillräckligt med Japanska för att klara sig där (annat är det med den skriftliga delen), så har man vilja och inte är helt hjärndöd så är det inga problem alls.

Kek
2010-05-31, 08:57
Pizzabagare är ju inte direkt något jobb som tillför något eller fyller samhällsfunktioner, enda man får är äckliga flötiga maträtter.



Många är ju egna företagare som anställer iaf ett par 3 stycken andra som ska baka pizzor så visst tillför de samhället något även om du kanske inte råkar gilla pizza. Du får ju se det ehla som ett litet företag. Inte någon som slänger lite skinka och ost på lite deg.

Eddie Vedder
2010-05-31, 09:11
Pizzabagare är ju inte direkt något jobb som tillför något eller fyller samhällsfunktioner, enda man får är äckliga flötiga maträtter.


Vad är det för konstigt resonemang? Sen när bör entreprenörskap per automatik fylla en samhällsfunktion? Och vad är en samhällsfunktion enligt dig?

Å ena sidan klagas det på att invandrare inte vill jobba och när de startar egen verksamhet är det fel för att den, enligt dig, inte fyller en samhällsfunktion? Så länge de betalar skatt fyller de givetvis en funktion. Samma sak om man har en hundfrisersalong eller solglasögonaffär.

Och dessutom är tillgång till bakfyllekäk en viktig samhällsfunktion.:D

130kg finsk sisu
2010-05-31, 09:24
Kan medela att Finland sedan 2008 tar emot ungefär en tredjedel av vad Sverige tar emot. (I förhållande till folkmängden) PRE-2008 så talar vi om små bråkdeler. Invandringen märks klart i finska städers gatubild numera.
Det som numera skiljer Finland radikalt från Sverige att man är mycket restrektiv med att dela ut medborgarskap. Orsaker vet jag inte men jag GISSAR att man vill kunna kasta ut de som begår grova brott.

D Andersson
2010-05-31, 09:50
Kan medela att Finland sedan 2008 tar emot ungefär en tredjedel av vad Sverige tar emot. (I förhållande till folkmängden) PRE-2008 så talar vi om små bråkdeler. Invandringen märks klart i finska städers gatubild numera.
Det som numera skiljer Finland radikalt från Sverige att man är mycket restrektiv med att dela ut medborgarskap. Orsaker vet jag inte men jag GISSAR att man vill kunna kasta ut de som begår grova brott.

Låter betydligt mer förnuftigt och sunt än det vansinne vi håller på med. Varför har man gett efter och gått från tre till tretusen invandrare om året? På vilka grunder får man invandra, ställs det krav på utbildning eller försörjning? Hur många påstår sig vara flyktingar, eller rör det sig om ren arbetskraftsinvandring?

Hur ser Finlands biståndspolitik ut förresten?

Stoltz
2010-05-31, 10:00
Pizzabagare är ju inte direkt något jobb som tillför något eller fyller samhällsfunktioner, enda man får är äckliga flötiga maträtter.

Ah, du tänkte på de invandrarna som har sju årig utbildning i statsvetenskap, nationalekonomi och psykologi. Ja du, när man kommer från ett krigshärjat land kanske dessa inte är fullt så vanliga.


pratar med svenskar istället för att isolera sig i ghettos och bara prata det egna språket
Denna "isolering" är skapad av systemet. Invandrarna -placeras- i samma områden, vilket fullkomligt förstör möjligheten för dem att assimileras till det svenska samhället.

Hade denna kolonistiska idé skärpts till så tror jag att problemen hade många av problemen hade minskats.

D Andersson
2010-05-31, 10:00
Denartikeln är från 2002 och refererar till siffror för 1999.
Känns liiiiite inaktuell.


Det har gjorts flera beräkningar av invandringens kostnader, samtliga har kommit fram till att det rör sig om 30-40 miljarder årligen.

Och det tar närmare 10 år i snitt för flyktinginvandrare att få jobb i Sverige.

130kg finsk sisu
2010-05-31, 10:07
Låter betydligt mer förnuftigt och sunt än det vansinne vi håller på med. Varför har man gett efter och gått från tre till tretusen invandrare om året? På vilka grunder får man invandra, ställs det krav på utbildning eller försörjning? Hur många påstår sig vara flyktingar, eller rör det sig om ren arbetskraftsinvandring?

Hur ser Finlands biståndspolitik ut förresten?

Nu är jag inte så aktiv i politiken längre att jag har uppdaterad fakta. Så jag väljer inte svara desto mer. Men även här har politiken svängt enormt efter 2008. Före 2008 var man rätt hårda med krav osv. Men nu har man släppt efter riktigt mycket. Dvs man närmar sig "som alltid" Sverige även här.
Men kan säga att vietnameser och bosnier är den grupp som klarat sig överlägset bäst. Man har kommit in i arbete väldigt snabbt och på så sätt integrerats. Så i detta fall har flyktingar blivit arbetskraftinvandring.

saab900
2010-05-31, 10:18
Hur mycket anstränger de sig, och hur stort behov har de av franskan/tyskan? Det är en väldigt stor skillnad på att inte lära sig ett språk som man pluggar någon timma i veckan på högstadiet och att inte lära sig ett språk när man flyttar till ett annat land.

Om du flyttar till ett annat land, intensivpluggar det landets språk och umgås med modersmålstalare så bör du kunna förstå och tala det språket bra åtminstone någorlunda bra inom ett år. Att uttrycka sig perfekt lär man sig dock ofta aldrig.

+1

Faktum är ju att det inte skulle fungera att komma till något annat land än Sverige och bara sätta sig på arslet på en SFI-kurs och fylla i närvarolistan år efter år och konsekvent vägra lära sig någonting, men ändå få pengar. Alla gör naturligtvis inte så, men en del familjer har sagt i intervjuer att det är en vanlig biinkomst för vissa grupper av invandrare. En kvinna hade gått på SFI i 12 år. Så länge hon går dit får hon bidrag. Klarar hon kurserna får hon söka jobb med ett lägre bidrag. Vem i hela h*lvete designade det systemet? Som om studenter skulle 12k i gratis bidrag varje månad även om de missar tentor.

Jag tycker att all form av invandring utom asylsökande flyktingar bör kräva att den anländande kan visa att han/hon kan försörja sig i Sverige. I synnerhet när det gäller anhöriginvandring. En somalisk kvinna som varit här 15 år berättade ett vanligt tillvägagångssätt, inte bara bland somalier. Man skramlar ihop så att ett barn kan skickas till Sverige. Det är nästintill säkert att barnet får asyl som ensamkommande flyktingbarn. Efter ett tag "hittas" familjen, som förresten inte ens behöver vara släkt med barnet. Mer avlägsen släkt, t ex kusiner, anges som syskon osv för att öka chanserna att få stanna. Ibland tas DNA-prov, men oftast inte. Till slut är hela tjocka "släkten" i Sverige. Männen vill nästan undantagslöst varken lära sig svenska eller jobba.

De som är för, betänk gärna att det krävs skatt från flera löntagare för att bekosta en bidragstagare med bidrag, boende, skola, vård osv.

superkatt
2010-05-31, 10:30
Två synpunkter:

Varför talar folk om segregation som ett "problem" skapat av att Sverige isolerar, framförallt utomeuropéer, till olika orter. Faktum är att människor faktiskt föredrar att leva tillsammans med folk som är lika dem själva (och då talar jag inte om utseende). Hur många av er etniska svenskar/européer skulle verkligen, ärligt sagt vilja bo i en invandrartät förort? Tror ni inte det gäller detsamma för andra folkgrupper? Segregation är, efter invandringen skett, inte ett politiskt problem, det är ett demografiskt.

Största klyschan är "invandrare gör de jobb svensken inte vill göra". Ja, och varför tror ni det är så då? Lönerna är för låga relaterat till arbetsbördan. Då vi tar in en stor mängd outbildad arbetskraft sker en lönedumpning på dessa områden och företagen kan betala den låga lön som svensken inte vill arbeta för. Så argumentet lyder istället: "företagen vill ju inte betala så mycket för en städare, så då lönedumpar vi genom att ta vi in invandrare som gör jobbet, istället för att tvinga företagen att ge en vettig lön för arbetet" ! :smash:

130kg finsk sisu
2010-05-31, 10:39
Låter betydligt mer förnuftigt och sunt än det vansinne vi håller på med. Varför har man gett efter och gått från tre till tretusen invandrare om året? På vilka grunder får man invandra, ställs det krav på utbildning eller försörjning? Hur många påstår sig vara flyktingar, eller rör det sig om ren arbetskraftsinvandring?

Hur ser Finlands biståndspolitik ut förresten?

Jag tror den största skillnaden mellan länderna är att "folket" ser olika på saken. En riktig finne dvs stora majoriteten av folket accepterar inte oss finlandssvenskar(som har lagligt rätt att använda svenska överallt) om vi inte pratar finska med dem. Samma sak syn har gemene man på invandrare. Man kräver socialt att man skall lära sig finska och man kräver socialt att man skall vara som ursprungsbefolkningen.
Jag säger inte att det är bra det som jag ovan beskriver. Men ett tufft förhållningsätt leder endera till fullständig integration eller fullständig segegration är vad jag tror.

D Andersson
2010-05-31, 10:40
Största klyschan är "invandrare gör de jobb svensken inte vill göra". Ja, och varför tror ni det är så då? Lönerna är för låga relaterat till arbetsbördan. Då vi tar in en stor mängd outbildad arbetskraft sker en lönedumpning på dessa områden och företagen kan betala den låga lön som svensken inte vill arbeta för. Så argumentet lyder istället: "företagen vill ju inte betala så mycket för en städare, så då lönedumpar vi genom att ta vi in invandrare som gör jobbet, istället för att tvinga företagen att ge en vettig lön för arbetet" ! :smash:

Där blev det fel. Problemet är inte att lönerna är för låga, att invandrarna "tar" jobb, eller jobbar för låg lön, det är det ingen som behöver göra. Problemet är att de inte arbetar öht, att de är alldeles för många, att inga krav ställs och att det är alldeles för höga bidragsnivåer, att det inte lönar sig att arbeta helt enkelt.

D Andersson
2010-05-31, 10:53
Men ett tufft förhållningsätt leder endera till fullständig integration eller fullständig segegration är vad jag tror.

Det har ändå klart bättre utsikter än ett slappt förhållningssätt, d.v.s. bl.a. Sveriges linje, som vi ser resultatet av.

superkatt
2010-05-31, 10:56
Där blev det fel. Problemet är inte att lönerna är för låga, att invandrarna "tar" jobb, eller jobbar för låg lön, det är det ingen som behöver göra. Problemet är att de inte arbetar öht, att de är alldeles för många, att inga krav ställs och att det är alldeles för höga bidragsnivåer, att det inte lönar sig att arbeta helt enkelt.

Det är också ett problem, ett separat problem. Men lönedumpningen är också ett stort problem! Även om många går på bidrag finns det de som arbetar, och då ökar den tillgängliga arbetskraften och lönedumpning sker.

D Andersson
2010-05-31, 11:39
Det är också ett problem, ett separat problem. Men lönedumpningen är också ett stort problem! Även om många går på bidrag finns det de som arbetar, och då ökar den tillgängliga arbetskraften och lönedumpning sker.

Vi får försöka igen på ett annat sätt:

Inom vilka yrken har lönerna dumpats och hur mycket rör det sig om?

superkatt
2010-05-31, 12:07
Vi får försöka igen på ett annat sätt:

Inom vilka yrken har lönerna dumpats och hur mycket rör det sig om?

Att lönerna sjunker (kanske inte i absoluta termer men relativt i förhållande till inflationen) då antalet arbetare ökar i högre grad än antalet arbeten är en nationalekonomisk ekvation som är lika simpel och sann som 2+2= 4. Vilka arbeten det rört sig om i praktiken vet jag inte, det beror på vilka jobb som arbetsföra invandrare är kvalificerade till. Vad tror du?

D Andersson
2010-05-31, 12:28
Att lönerna sjunker (kanske inte i absoluta termer men relativt i förhållande till inflationen) då antalet arbetare ökar i högre grad än antalet arbeten är en nationalekonomisk ekvation som är lika simpel och sann som 2+2= 4. Vilka arbeten det rört sig om i praktiken vet jag inte, det beror på vilka jobb som arbetsföra invandrare är kvalificerade till. Vad tror du?

Hur får vi bukt på problemen?

stevebc
2010-05-31, 13:07
Fast då räknar du inte in vårat svenska system där flyktingar bor i flyktingläger, och knappast umgås med andra svenskar än sin lärare och handläggarna. Under något år.
Är det någon ide att lära sig ett språk innan du får uppbehållstillstånd, när du kan få vänta ett år+ på ett beslut? Och får de ens chansen att lära sig svenska innan?

Testa lära dig japanska och tala det på mindre än ett år, lycka till :DJa, det går. Särskilt om man flyttar dit och bor där under lika lång tid. Men som sagt, alla har det inte lika lätt för språk. Jag känner folk som talar 5-6 språk flytande, och det räckte med 4-5 månader i det här landet för att de skulle greppa franskan i princip flytande (med en svag vokabulär förvisso, men det är allt).

Det handlar om hur mycket energi man lägger ner, först och främst. Om det handlar om en kvällskurs två timmar i veckan kommer man givetvis inte kunna tala god japanska efter ett år. Frågan är om man någonsin kommer göra det. Om man däremot bombas med språket varje dag i ett år, ja, då är chansen god.

Hur många av er etniska svenskar/européer skulle verkligen, ärligt sagt vilja bo i en invandrartät förort? Tror ni inte det gäller detsamma för andra folkgrupper? Segregation är, efter invandringen skett, inte ett politiskt problem, det är ett demografiskt.Personligen har jag lovat mig själv att flytta in i en invandrartät förort så fort jag får jobb. Det är den låga hyran och billiga colan som lockar.

superkatt
2010-05-31, 14:07
Hur får vi bukt på problemen?

Ja, en förutsättning är ju att begränsa invandringen, förslagsvis till den behovsbaserade europeiska arbetskraftsinvandringen som skedde på 60-talet.

Sen finns det andra saker som krävs, exempelvis att inte utbilda för mycket människor till arbeten där tillgången på arbetskraft beräknas vara högre än efterfrågan i framtiden.

superkatt
2010-05-31, 14:11
Personligen har jag lovat mig själv att flytta in i en invandrartät förort så fort jag får jobb. Det är den låga hyran och billiga colan som lockar.

:thumbup:

Huffo the A-LagaRe
2010-05-31, 17:39
Testa lära dig japanska och tala det på mindre än ett år, lycka till :D

Jag menar inte att man skall kunna språket flytande utan att man skall kunna göra sig förstådd och kunna förstå. Jag har inte själv studerat japanska men jag känner några som gjort det och de hade tämligen goda kunskaper i språket utan att ha varit i landet.
Vidare är ett år kanske lite kort tid men om man inte kan språket i landet där man bor efter två år så är någonting fel.

Min far jobbar på komuvx och har bland annat några ryska kvinnor som elever. Några av dem har bott i Sverige endast ett år och likväl talar de alla, med undantag för de som inte anstränger sig, en helt okej Svenska.

krellik
2010-05-31, 17:43
Jag trivs bra som fan i min invandrartäta förort. Kunde man bara jaga ivägg de svenska knarkarna som envisas med att spela musik på fel tider på dygnet och ha sönder saker så hade det varit mer harmoniskt än mina föräldrars svenne radhus kvarter där kärringarna är helt rabiata och springer och spionerar på varandra för att ha fint skvaller till syjuntorna.

Billig jävla hyra vilket ger några tusen mer att röra oss med i månaden. Nära till skogen.

stevebc
2010-05-31, 20:23
Jag trivs bra som fan i min invandrartäta förort. Kunde man bara jaga ivägg de svenska knarkarna som envisas med att spela musik på fel tider på dygnet och ha sönder saker så hade det varit mer harmoniskt än mina föräldrars svenne radhus kvarter där kärringarna är helt rabiata och springer och spionerar på varandra för att ha fint skvaller till syjuntorna.

Billig jävla hyra vilket ger några tusen mer att röra oss med i månaden. Nära till skogen.Låter lovande. Har du "3 för 10"-läsk i närheten?

Osten80
2010-05-31, 21:05
Låter lovande. Har du "3 för 10"-läsk i närheten?

Om du dessutom är rökare eller snusare är invandrarbutikerna aka turklivs en riktig höjdare.

krellik
2010-05-31, 21:11
Låter lovande. Har du "3 för 10"-läsk i närheten?

Inte där jag nu bor i en liten invandrartät förort utanför Kalmar, i invandrarförorterna jag tidigare bott i runt Angered hade schysta såna har jag för mig dock...

stevebc
2010-05-31, 21:13
Om du dessutom är rökare eller snusare är invandrarbutikerna aka turklivs en riktig höjdare.Nej, det är jag tyvärr inte. Men bra att känna till hur som helst.

Osten80
2010-05-31, 21:20
Nej, det är jag tyvärr inte. Men bra att känna till hur som helst.

Tyvärr. :D
Var glad för det du.

Tönt_Anders
2010-05-31, 22:38
Kan någon säga varför det är så lång väntetid?


Till stor del beror det på att de kan överklaga beslutet gång på gång.
De får avslag, överklagar, väntar, får avslag igen.
Kommer med lite kompletterande grejer och tar hjälp av en ny "asylrådgivare" och gör ytterligare ett försök...


Den siffran 100tusen är antal invandrare personer som kommer till Sverige.

......

Där visar det sig att bara 29% av alla ansökningar om asyl från personer som är statslösa bifalls. Så propaganda från de rasistiska rörelsen i Sverige om att alla verkar få asyl i Sverige, även om de inte har pass tycks i direkt stämma.

...


Spelar väl egentligen inte speciellt stor roll hur stor andel ansökningarna som bifalls när det rör sig om så enormt många? Och varför har du snöat in på ansökningar om asyl från statslösa? Det är knappast en stor grupp.

Säg att fjorton personer söker sig från Vitryssland till Estland, tretton får bifall. 93% chans att få komma till Estland alltså, om man är vitryss. Skulle den höga procentsatsen vara densamma om det året därpå kom in tusen asylansöknignar från Vitryssland? Nej, självfallet inte.

Tönt_Anders
2010-05-31, 22:50
jag hoppas du skojar.statestiken säjer ca 7år ta det innan en invandrad person får egen försörjning.

här har du lite kostnader.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd


Har du (eller någon annan) några länkar till den där sjuårsundersökningen?

Jag sökte efter den för ett tag sen men kunde inte hitta den då.
Nåväl, det är ändå två saker man alltid ska tänka på när det gäller såna där undersökningar.

1. Alla invandrare klumpas ihop i en enda grupp, standardförfarande i Sverige.
Folk från våra nordiska grannländer hamnar i samma kategori som jugoslaver (när det gäller gruppen jugoslaver borde man egentligen dela upp dem i minst tre delar, "jugoslaver", kosovoalbaner och zigernare), jugoslaverna hamnar i samma kategori som folk från Mellanöstern och folk från mellanöstern hamnar i sin tur i samma kategori som folk från Afrika.
Jag tror ni förstår varför det är oerhört missvisande.

2. Hur är begreppen "satt i arbete", egenförsörjning och sysselsatt är definierade?

Kom i slutet på förra året en undersökning från SCB där det trumpetades ut att varannan utrikes född hade sysselsättning efter fem år i Sverige.
Det som på sätt och vis var väldigt roligt (och på sätt och vis väldigt nedslående då det knappast var nåt som medierna berättade) var hur de hade definierat sysselsatt.


• under en viss vecka (referensveckan) arbetade minst en timme,
antingen som avlönade arbetstagare, som egna företagare eller
oavlönade medhjälpare.
• inte utförde något arbete enligt ovan, men som hade anställning,
och var tillfälligt frånvarande under hela referensveckan.
• deltog i vissa arbetsmarknadspolitiska program, t.ex. offentligt
skyddat arbete, Samhall, start av näringsverksamhet eller anställning
med lönebidrag eller anställningsstöd

Man hade ju åtminstone kunnat hoppas på att de satt definition vid halvtid (dvs. 20h i snitt) på ett riktigt arbete. Men nädå.

http://www.scb.se/Pages/PressRelease____284236.aspx

ryssen
2010-06-01, 06:02
[QUOTE=Tönt_Anders;4400370]Har du (eller någon annan) några länkar till den där sjuårsundersökningen?

nej den hittar jag inte men den har använts både i tidningar och debattprogramen i tv och är ingen påhittad siffra.

enl vissa är siffran uppe i 10år nu.

D Andersson
2010-06-01, 08:56
Att lönerna sjunker (kanske inte i absoluta termer men relativt i förhållande till inflationen) då antalet arbetare ökar i högre grad än antalet arbeten är en nationalekonomisk ekvation som är lika simpel och sann som 2+2= 4. Vilka arbeten det rört sig om i praktiken vet jag inte, det beror på vilka jobb som arbetsföra invandrare är kvalificerade till. Vad tror du?

Ja, en förutsättning är ju att begränsa invandringen, förslagsvis till den behovsbaserade europeiska arbetskraftsinvandringen som skedde på 60-talet.

Sen finns det andra saker som krävs, exempelvis att inte utbilda för mycket människor till arbeten där tillgången på arbetskraft beräknas vara högre än efterfrågan i framtiden.

Men återigen: Problemet är ju inte att invandrarna jobbar så mycket att lönerna sjunker, det är ju att de inte jobbar alls. Arbetslösheten bland invnadrare är runt 40%, kan säkert ha ändrats något på senare år, och det tar som sagt tio år i snitt innan en flyktinginvandrare får jobb i Sverige. Behovsbaserad arbetskraftsinvandring medför i så fall en potentiellt mycket större risk för lönedumpning. Varför tror du facken är mot arbetskraftsinvandring?

Las
2010-06-01, 09:10
Till stor del beror det på att de kan överklaga beslutet gång på gång.
De får avslag, överklagar, väntar, får avslag igen.
Kommer med lite kompletterande grejer och tar hjälp av en ny "asylrådgivare" och gör ytterligare ett försök...

Spelar väl egentligen inte speciellt stor roll hur stor andel ansökningarna som bifalls när det rör sig om så enormt många? Och varför har du snöat in på ansökningar om asyl från statslösa? Det är knappast en stor grupp.

Säg att fjorton personer söker sig från Vitryssland till Estland, tretton får bifall. 93% chans att få komma till Estland alltså, om man är vitryss. Skulle den höga procentsatsen vara densamma om det året därpå kom in tusen asylansöknignar från Vitryssland? Nej, självfallet inte.

Hej person som inte läser inläggen.

Orsaken till att jag nämnde statslösa var att jag svarade en person som verkar vilja föra en talan om att alla som söker asyl kan bara kasta sin pass vid gränsen och säga att de kommer från något krigsdrabbat land och få bifall. Och jag visade att det inte var så lätt genom hänvisa till statistik.

Det var 7287 personer som fick asyl i Sverige förra året det tycker jag inte är extremt många. Eller är det för många?

superkatt
2010-06-01, 11:22
Men återigen: Problemet är ju inte att invandrarna jobbar så mycket att lönerna sjunker, det är ju att de inte jobbar alls. Arbetslösheten bland invnadrare är runt 40%, kan säkert ha ändrats något på senare år, och det tar som sagt tio år i snitt innan en flyktinginvandrare får jobb i Sverige. Behovsbaserad arbetskraftsinvandring medför i så fall en potentiellt mycket större risk för lönedumpning. Varför tror du facken är mot arbetskraftsinvandring?

Ja det är ett problem. Ett separat problem. Men samtidigt, om det exempelvis finns 1 miljon i Sverige som saknar kvalificerad yrkesutbildning och det invandrar 100 k om året till Sverige, säg för enkelhetens skull att 50 % vill arbeta, så ökar fortfarande antal arbetsföra inom denna grupp med 500 k på 10 år (förutsatt att de inte utbildar sig, vilket många ijofs gör). Det är en 50 %ig ökning av gruppen som saknar kvalificerad yrkesutbildning och lönerna kommer därför att sjunka rejält, relativt till inflationen för denna grupp.

Du vet också att arbetslöshet förutsätter att man vill arbeta om aktivt söker arbete. Om du inte vill arbeta, utan bara gå på bidrag så är inte inte arbetslös, du räknas inte som arbetsför.

Du har rätt i att behovsbaserad arbetskraftsinvandring också leder till att lönerna sänks, men om den begränsas till att täcka upp stora luckor så sänks lönerna till rimliga nivåer. Dock är arbetskraftsinvandring i de flesta fall överskattat.

superkatt
2010-06-01, 11:28
Hej person som inte läser inläggen.

Orsaken till att jag nämnde statslösa var att jag svarade en person som verkar vilja föra en talan om att alla som söker asyl kan bara kasta sin pass vid gränsen och säga att de kommer från något krigsdrabbat land och få bifall. Och jag visade att det inte var så lätt genom hänvisa till statistik.

Det var 7287 personer som fick asyl i Sverige förra året det tycker jag inte är extremt många. Eller är det för många?

De siffrorna sätter ju också "ringar på vattnet" då det lägger grunden för en extremt omfattande anhöriginvandring.

D Andersson
2010-06-01, 12:19
...


Så för att sammanfatta: Du anser att om invandringen fortsätter som den gör så leder det till lönedumpning, om man istället går över till arbetskraftsinvandring leder det också till lönedumpning. För att komma tillrätta med det måste man bestämma hur många som läser vilken utbildning.

Jag förstår verkligen inte vart du vill komma, eller vad du vill säga. Jag stannar här.

superkatt
2010-06-01, 14:13
Så för att sammanfatta: Du anser att om invandringen fortsätter som den gör så leder det till lönedumpning, om man istället går över till arbetskraftsinvandring leder det också till lönedumpning. För att komma tillrätta med det måste man bestämma hur många som läser vilken utbildning.

Jag förstår verkligen inte vart du vill komma, eller vad du vill säga. Jag stannar här.

haha, klart att du förstår ;). Lönerna korrigeras efter tillgång-efterfråga. Om det finns många arbetare så sjunker lönerna automatiskt, om det finns mycket jobb men få arbetare så ökar lönerna. Här har invandring av arbetsföra och dess olika arbetstyper en stor betydelse. Så ja, din sammanfattning stämmer.

Och ett sätt att komma tillrätta med problemen är att bestämma hur många som läser vilken utbildning, bla med hjälp av intagningskrav osv. Men att begränsa invandringen är också det en förutsättning för att komma tillrätta med problemen.

Hoppas det blev klarare.

Vinter
2010-06-02, 02:52
SD beräknar att om man minskar asyl-invandring med 90% sparar man 26 miljarder. Vilket borde innebära att att invandringen kostar 28.6 miljarder årligen. Men det är visst mycket räknat även det...

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/nationalekonom-om-sd-berakningar-det-ar-valdigt-grovt-overskattat-1.1115296

Herr Oberst
2010-06-02, 06:43
MP och V brukar ju säga att vi tjänar ekonomiskt på invandringen

Daniiiel
2010-06-02, 15:37
Lättare? Var det något jävla skämta eller..kan väl fan inte vara lättare nu alla kommer ju för fan in. Dom borde stänga gränserna helt det är vad som behövs om vi inte vill vara ett muslimskt land om 20 år.

Tönt_Anders
2010-06-02, 20:05
Hej person som inte läser inläggen.

Orsaken till att jag nämnde statslösa var att jag svarade en person som verkar vilja föra en talan om att alla som söker asyl kan bara kasta sin pass vid gränsen och säga att de kommer från något krigsdrabbat land och få bifall. Och jag visade att det inte var så lätt genom hänvisa till statistik.

Det var 7287 personer som fick asyl i Sverige förra året det tycker jag inte är extremt många. Eller är det för många?


Du skrev att "endast" 28% av de som räknades som statslösa fick asyl.
Saknade identitetshandlingar innebär knappast att man med automatik räknas som statslös, isåfall skulle mer än 2/3 av de som söker asyl räknas som statslösa...

http://frianyheter.wordpress.com/2010/01/22/fria-nyheter-har-granskat-passkontrollen-i-sverige/

http://frianyheter.wordpress.com/2010/01/18/95-procent-av-de-asylsokande-saknade-passhandlingar-2009/

Att "bara" 7000 fick asyl förra året har du redan fått ett bra svar på.

Personligen tycker jag det är uppåt väggarna då alla som får stanna får permanenta uppehållstillstånd. Tillfälliga uppehållstillstånd finns i "ramverket" men det används så gott som aldrig av nån underlig anledning.
Mer än 1,5 miljoner av Sveriges befolkning är för övrigt utlänningar. För att sätta dina ynka 7000 i relation till något annat.


SD beräknar att om man minskar asyl-invandring med 90% sparar man 26 miljarder. Vilket borde innebära att att invandringen kostar 28.6 miljarder årligen. Men det är visst mycket räknat även det...

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/nationalekonom-om-sd-berakningar-det-ar-valdigt-grovt-overskattat-1.1115296


Det där var väl ändå ett lite väl dåligt trollningsförsök, tycker du inte det själv?
SDarna menar på att kostnaden för de nyanlända är ~28 miljarder per år. Bara för att en invandrare varit i Sverige i ett par år så blir den inte svensk för det... även om en del gärna vill vrida på det så och i mycket officiell statistik finns bara uppgifter för utrikes födda, andra generationens invandrare räknas ofta in i den svenska gruppen. Tredje generationen som börjar ploppa fram nu finns det ingen myndighet som tar hänsyn till. De kommer räknas som svenskar.


Lättare? Var det något jävla skämta eller..kan väl fan inte vara lättare nu alla kommer ju för fan in. Dom borde stänga gränserna helt det är vad som behövs om vi inte vill vara ett muslimskt land om 20 år.


:)

Det här är väl trevlig syn, tycker du inte det?
http://www.geting.se/viewimage/image/244523-socialdemokraternas_1majtag_bildspelet_jpeg.jpg
Det är från Borlänge, ser inte ut så där jag bor kan jag säga. Men för den sakens skull bor jag knappast i en helsvensk bygd, kan inte förstå mig på folk som säger att man ska sprida ut invandrarna mera. Det finns väl åtminstone lite utomeuropeer nästan överallt i Sverige idag...

porja
2010-06-02, 21:19
http://www.expressen.se/Nyheter/1.2005147/migrationspolitiken-splittrar-de-rodgrona

mitt svar vet ni.

Vilken parti ska man lita på ???

Alla politiker är full av dubbelmoral och TÄNKER EJ PÅ FOLKETS BÄSTA.

Se massinvandringen(se speciellt irak, Somalien och Afghanistan),,,,,övrigt: arbetslösheten, kriminaliteten, våldtäkterna, frianden av brottslingar, frianden av återfallsbrottslingar...

Bullen!
2010-06-03, 08:14
det ska bara vara lättare om omständigheterna förändrats. d.v.s om vi har en bättre plan på att slussa ut dom i samhället/arbetsliv än vi haft tidigare. för annars är det vi som lurar dom och lovar mer än vi kan hålla.