handdator

Visa fullständig version : Axel + Bröst?


macsacre
2010-05-29, 18:31
Nu har jag bestämt mig för att köra Biceps och Triceps samma dag, men problemet är då att jag måste köra Bröst och Axel samma dag?

De övningar jag vill köra är:
Sned bänk då jag behöver lite mer övre pecs
Vanlig bänk
Decline Bänk i maskin
Snea flies för övre pecs som sista övning.

Axel:
Axel press eller militär press
Lyft sidor
Lyft fram

Är det ok eller är det för mycket träning för axlarna då de påverkas av bröst träning?

Fritösen
2010-05-29, 18:34
BRöstmuskelns form påvärkas väll av gener? Inte av olika vinklar?

Danne2k
2010-05-29, 18:35
Verkar lite väl mkt med 3 olka sorters bänk, sen kan decline bänk vara farlig då den skapar ett högt blodtryck (?) i huvudet vilket kan leda till en blodpropp i hjärnan.

Plan bänk tränar hela bröstmuskeln men vill du lägga lite fokus på snedbänk är det väl inga problem.

För axlarna är frammåtlyft ganska onödigt då bänk och axelpress tränar framsida axel mer än tillräckligt.
Annars ser det väl bra ut, se till att köra bänk först bara.

HulkH
2010-05-29, 18:39
BRöstmuskelns form påvärkas väll av gener? Inte av olika vinklar?

Du tränat ju olika delar på musklen och därmed så blir det större på vissa ställen ;)

Men nej, har för mig att det inte går att ändra musklens form.

Fritösen
2010-05-29, 19:05
Du tränat ju olika delar på musklen och därmed så blir det större på vissa ställen ;)


Så om man bara tränar ''nedre''bröst så blir man inte starkare i tex snedbänk , är de det du menar?:smash:

Anvendarnamn
2010-05-29, 19:08
det är riktigt roligt köra bic o tric samma dag men det blir ännu roligare och spegla sig.

macsacre
2010-05-29, 19:11
Alltså att jag säger att jag ska köra sned först är för att jag har gjort det förr och har fått för mig att jag sett att min övre del har fått mer form av det så nu efter att ha kört 8 veckor med vanlig bänk som första övning så ska jag ändra och börja med sned då jag tror att man borde kunna få mer massa på övre delen av det. Om det inte är sant så får ni gärna länka till det, men på en video med Charles Glass så ska man kunna packa på sig mer massa på övre delen av bröstet med med sned bänk.

Vet om det där med "decline bench" men maskinen vihar på gymmet är gjord för att man ska sitta upp och så simulerar det decline bench övningen, så den borde inte vara farlig. Finns bild på inlägget om jag gjorde rätt.

Tack för svaren, då får det bli militär plus sido lyft efter bröst passet.

HulkH
2010-05-29, 19:18
Så om man bara tränar ''nedre''bröst så blir man inte starkare i tex snedbänk , är de det du menar?:smash:

Nej.

Fritösen
2010-05-29, 19:26
Nej.

Okej, jag brukar övertolka saker..
Men till topic så skulle jag skippat decline bänk och sattsat på vanlig bänkpress

macsacre
2010-05-29, 19:41
alltså jag kommer ju köra vanlig bänk oxå, men tycker decline ger en skön känsla under bröstet och så får man lite mer form känns det som.

Kommer ju köra alla 3 pressar plus snea flies, sedan militär och sido lyft, och baksida axlar får det bli med rygg träningen...

Sheogorath
2010-05-29, 19:44
Nu har jag bestämt mig för att köra Biceps och Triceps samma dag, men problemet är då att jag måste köra Bröst och Axel samma dag?

De övningar jag vill köra är:
Sned bänk då jag behöver lite mer övre pecs
Vanlig bänk
Decline Bänk i maskin
Snea flies för övre pecs som sista övning.

Axel:
Axel press eller militär press
Lyft sidor
Lyft fram

Är det ok eller är det för mycket träning för axlarna då de påverkas av bröst träning?

Man har konstaterat via EMG-studier att uppåtlutande bänkpress inte aktiverar övre bröst mer än plan bänkpress. Det är framsida axlar som kommer att aktiveras mer ju högre lutning du har. Jag tycker dock att det är en väldigt trevlig övning och eftersom jag inte kör axelpressar eller frontlyft (och har lätt för att bygga axlar) så har jag uppåtlutande bänkpress, uppåtlutande hantelpress och uppåtlutande hantelflyes som min "enda" "framsida axel"-träning. Sen kommer alla flexionsrörelser (t.ex. smalbänk med armbågarna in och axelpressar med armbågarna framför kroppen) att aktivera övre bröst fint också. Eftersom helt vanliga bröstpressar har en flexionskomponent kommer de att aktivera övre bröst bra de med, som andra sagt redan. "Nedre bröst" tränar man egentligen via extensionsrörelser i axeln, det vill säga smala pulldowns/chins och pullovers.

Petoria
2010-05-29, 19:44
alltså jag kommer ju köra vanlig bänk oxå, men tycker decline ger en skön känsla under bröstet och så får man lite mer form känns det som.

Kommer ju köra alla 3 pressar plus snea flies, sedan militär och sido lyft, och baksida axlar får det bli med rygg träningen...

http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-3/

Boston77
2010-05-30, 02:08
Verkar inte vara för mycket men glöm inte baksida axlar det är viktigt...

macsacre
2010-05-30, 06:31
jo, men baksida axlar kommer jag köra när jag kör rygg. Det känns bäst så.

Jorgen
2010-05-30, 07:18
Nu har jag bestämt mig för att köra Biceps och Triceps samma dag, men problemet är då att jag måste köra Bröst och Axel samma dag?

De övningar jag vill köra är:
Sned bänk då jag behöver lite mer övre pecs
Vanlig bänk
Decline Bänk i maskin
Snea flies för övre pecs som sista övning.

Axel:
Axel press eller militär press
Lyft sidor
Lyft fram

Är det ok eller är det för mycket träning för axlarna då de påverkas av bröst träning?
Jag hade valt två övningar för bröst, en press och en flyes tex, och varierat dom mellan plana och lutande med jämna mellanrum.
Decline hade jag skippat helt. Samma sak med lyft fram för axlarna.

Nej.
Klart att man blir. Du tränar ju bröstet, det är inte så att man kopplar ur vissa delar av bröstmuskeln under en declinebänk.

macsacre
2010-05-30, 07:55
Men har ni sett maskinen som jag kör decline på? Är inte den säker då?

Jorgen
2010-05-30, 07:57
Men har ni sett maskinen som jag kör decline på? Är inte den säker då?

Visst är den det.

Men varför kör du en decline press?

macsacre
2010-05-30, 08:06
för på en video med charles glass sa säger han att det tar under delen av bröstet. Men tycker ändå övningen är tråkig så jag byter gärna ut den om den inte tar där det sägs att det ska ta.

Sheogorath
2010-05-30, 08:08
för på en video med charles glass sa säger han att det tar under delen av bröstet. Men tycker ändå övningen är tråkig så jag byter gärna ut den om den inte tar där det sägs att det ska ta.

Den aktiverar nedre bröst förhållandevis mer än plan- och uppåtlutande bänk. Men det betyder ju inte att den absoluta aktiviteten är större: bara att förhållandet är annorlunda.

Robban
2010-05-30, 08:10
Jag tycker den är grym. Skitbra att avsluta med...

Jorgen
2010-05-30, 08:18
för på en video med charles glass sa säger han att det tar under delen av bröstet. Men tycker ändå övningen är tråkig så jag byter gärna ut den om den inte tar där det sägs att det ska ta.

Det finns ingen större anledning att göra övningen, ffa inte om man inte gillar den.

tdaman
2010-05-31, 21:01
förstår inte riktigt, jag brukar ta in tips från olika personer men tycker du att det är en bra övning så kör den, alla säger ju olika. Testa och köra dne i en månad sen byt ut den mot någon annan. Svårare än så är det ju inte.

Kek
2010-05-31, 21:32
Ska du träna hela axeln eller tänker du mest på främre? Jag kör triceps, bröst och främre axlar samma dag och kör då: Bänkpress, rak/något sned hantelpress, bröstpress i maskin, militärpress med hantlar eller stång, push downs, och 2 random triceps övningar. Skiter ibland i bröstpressen om jag känner att det orken inte finns för det.

Sjoba
2010-05-31, 21:53
Jag trodde att det här med aktivering av olika muskelfibrer i bröstmuskeln var ett överspelat kapitel.
Det är ganska uteslutande generna som styr hur bröstmuskeln kommer formas, man kan aktivera olika muskelfibrer i olika utsträckning men i slutändan är det till störst del genetiken som styr, så tänket att man kommer få större "övre del" av bröst är inte riktigt rätt.
Svaret ligger garanterat i mer massa, om du inte är en avancerad bodybuilder, då kan du väll försöka prickskjuta övre muskelfibrerna om du anser att symmetrin är någon millimeter fel.

För framsida axel tycker jag att det duger gott med en pressövning för framsida axel, då framsidan redan tar mycket stryk vid bröstpressar. Militärpress eller axelpress.

På mina pass kör jag:
Bänkpress/hantelpress
bröstpress
flyes i CC
axelpress - ibland militärpress
sidolyft
smalbänk
tricepsextension

macsacre
2010-06-01, 06:35
Tack för svar.

fiskebulle
2010-06-01, 07:26
Jag tycker den är grym. Skitbra att avsluta med...

Avsluta gympasset eller livet? :O

Robban
2010-06-01, 09:58
Avsluta gympasset eller livet? :O

Hahahah! :D

Jag ser betydligt farligare saker på gymmet dagligen än den där övningen. Tänk en klump 17-åringar. Alla noviser. En tar kommandot och visar resten hur man "tränar". Jag får ont av att kolla på dem...

Martin Löwgren
2010-06-01, 14:33
Lägg ned nedåtlutad bänk och lyft framåt.