handdator

Visa fullständig version : Jag blir mörkrädd när sånt här händer...


andnel
2010-05-29, 10:10
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/france/7771505/Video-game-fanatic-hunts-down-and-stabs-rival-player-who-killed-character-online.html

Video game fanatic hunts down and stabs rival player who killed character online

A French video game fanatic hunted down and stabbed a rival player who had killed his character in an online war game.

Published: 3:18PM BST 27 May 2010
Julien Barreaux, 20, told police he wanted to see his rival player "wiped out" after his character in the game Counter-Strike died in a virtual knife fight.
A court in Cambrai, northern France, heard how Barreaux plotted revenge for seven months after the online "killing" last November.

He then located the victim, named only as Mikhael, several miles from his home.
When the man answered the door, he plunged a kitchen knife into his chest, missing his heart by less than an inch, a police officer told the court.
He added: "Barreaux was arrested within the hour and told us he had wanted to see his rival wiped out for killing off his character."
Barreaux was jailed for two years for causing grievous bodily harm, and ordered to undergo psychiatric tests and anger management therapy.
Judge Alexiane Potel told him: "You are a menace to society. I am frankly terrified of the disproportionate reaction you could have if someone looked at you the wrong way in the street."


A Counter-Strike player in France has spent six months plotting a revenge attack against a man who beat him in an in-game knife fight. His eventual revenge was not in-game.

20 year-old Julien Barreaux, from Cambrai, had his Counter-Strike character "knifed" in a game late last year against another man, known only as "Mikhael". Enraged at this blight against his talents, Barreaux spent six months tracking him down in the real world.

When he eventually found the victim, Barreaux knocked on the guy's front door, then "plunged a kitchen knife into his chest" when Mikhael opened it to greet him. He missed his heart by an inch.

A local police officer told the courts "Barreaux was arrested within the hour and told us he had wanted to see his rival wiped out for killing off his character."

The judge, who locked him up for two years on a charge of causing grievous bodily harm, says of Barreaux, "You are a menace to society. I am frankly terrified of the disproportionate reaction you could have if someone looked at you the wrong way in the street."

Nelson81
2010-05-29, 10:17
öga för öga, musklick för musklick

LillSkalman
2010-05-29, 10:47
Människor är generellt dumma i huvudet och störda. Dessa dårar stärker mina teorier varpå jag idkar avsky och förakt inför alla människor jag inte känner.

Stoltz
2010-05-29, 11:18
...
Obehagligt.

Kek
2010-05-29, 11:21
If you cant pwn them in game..

Morrris
2010-05-29, 12:27
If you cant pwn them in game..

If you can't beat 'em, beat 'em with a stick.

HulkH
2010-05-29, 12:30
Sjukt...

Muskelbyggaren
2010-05-29, 12:40
Tycker det börjar bli dags för nån form av förbud mot de här våldsamma dataspelen. Man ser ju vilka känslor de väcker och hur det kan sluta.

chrilledude
2010-05-29, 12:44
Knivad in-game > knivad irl.

Vem vann?

krappen
2010-05-29, 12:49
Nu kanske jag är lite av den yngre generationen då jag växt upp med och spelat otroligt mycket datorspel, trots att jag är 23 bast, men att påstå att det är "de våldsamma spelens" fel att han går och hugger sin polare i bröstet är ju bara så urbota dumt.

Tro fan att han måste haft en psykologisk störning innan han började spela counter strike eller vad det nu handlade om för spel, vanliga psykologiskt friska människor gör inte så. Han kunde lika gärna vart och spelat golf och fått för sig att svinga skallen av sin motspelare med järn-7an eller fått ett plötsligt infall att såga armar och ben av sin motståndare i den lokala motorsågstävlingen.

För att vara lite ontopic så är det sjukt tråkigt att något sådant här händer, man kan bara hoppas att föräldrarna upptäcker tidigt hur barnet beter sig och skaffar hjälp.

Nils.R
2010-05-29, 12:58
Nu kanske jag är lite av den yngre generationen då jag växt upp med och spelat otroligt mycket datorspel, trots att jag är 23 bast, men att påstå att det är "de våldsamma spelens" fel att han går och hugger sin polare i bröstet är ju bara så urbota dumt.

Tro fan att han måste haft en psykologisk störning innan han började spela counter strike eller vad det nu handlade om för spel, vanliga psykologiskt friska människor gör inte så. Han kunde lika gärna vart och spelat golf och fått för sig att svinga skallen av sin motspelare med järn-7an eller fått ett plötsligt infall att såga armar och ben av sin motståndare i den lokala motorsågstävlingen.

För att vara lite ontopic så är det sjukt tråkigt att något sådant här händer, man kan bara hoppas att föräldrarna upptäcker tidigt hur barnet beter sig och skaffar hjälp.

Tänkte skriva nåt liknande men du formulerade det så bra så det blir bara +1

jakob
2010-05-29, 12:58
Tycker det börjar bli dags för nån form av förbud mot de här våldsamma dataspelen. Man ser ju vilka känslor de väcker och hur det kan sluta.

Ja fyfan för våld i spel och på film! Man ser klart och tydligt att alla blir psykopater!!!!!!!!!!!111!!!1ett *grr*:insane:

Eller inte.

shut teh face
2010-05-29, 15:18
Haha, men en knivning i Counter Strike? Visst om det varit en hardcore character som han spenderat 1000 timmar på, som sen blir dödad (och dör då för alltid som i hardcore mode)

eiri
2010-05-29, 15:27
^^ kommer ihåg en artikel förut om någon som blev dödad i Lineage och tappa ett vapen värt 25000kr, letade upp snubben så han kunde misshandla honom..

Purren
2010-05-29, 15:50
Haha, men en knivning i Counter Strike? Visst om det varit en hardcore character som han spenderat 1000 timmar på, som sen blir dödad (och dör då för alltid som i hardcore mode)

Exakt, vad är en CS-knivning? Respawn efter 10 sek

isterbuk
2010-05-29, 15:57
Exakt, vad är en CS-knivning? Respawn efter 10 sek

Min tanke också, vad är en runda totalt 2min och 45sek?

Jpn
2010-05-29, 16:04
öga för öga, musklick för musklick

Haha! Ja du har fan humor :D

stevebc
2010-05-29, 16:24
7 månaders planering. Jag tror det finns mer än problem med "anger management" bakom det här.

Domarens citat också, "you're a menace to society". Trodde dom bara sa så på film.

andnel
2010-05-29, 16:26
^^ kommer ihåg en artikel förut om någon som blev dödad i Lineage och tappa ett vapen värt 25000kr, letade upp snubben så han kunde misshandla honom..



Online game rivalry ends with real life murder
Published 17 January, 2008, 06:54

A young Russian man has been charged with murder after an internet game jumped off the screen onto the street. It's alleged he killed an internet gaming rival after they met face to face in the city of Ufa.

Violence on screen isn't harmful to anyone. But when virtual reality and real life collide an innocent game can end in tragedy.

It all started when two clans – the Coo-clocks, made up of mostly students, and the so-called Platanium with more experienced gamers of over thirty – started fighting to wipe out each other on screen.

33-year-old Albert used to spend hours in front of his computer. On the web he had his own clan and a dozen of warriors. Just days before the New Year in a virtual battle his clan killed a member of the hostile Coo-clocks.

Days later the enemies agreed to meet literally face to face in the real world.

Their confrontation led to tragedy. Albert was badly beaten and died from his injuries on the way to hospital.

“I think they have confused the game and reality. And after we buried him on December 31, they continued to threaten us,” Albert’s sister Albina says.

The alleged murderer hasn't shown regret and hasn't justified himself. 22-year-old student just calmly explained why he killed his opponent.

On the web each of the clans had its own hierarchy and rulesBeat everything that moves, and everything that doesn’t move – move and beat!” – this is one of the rules of the Coo-clocks clan.

In this case the rule applied to real people in real life. Members of the internet Coo-clocks clan continue to harass the family of the murdered man, threatening to kill his sister, who hasn’t turned on the computer for days.

In an unrelated case another gamer in his twenties came to Moscow from Ukraine to meet his rival. The confrontation ended in with the Moscow man being beaten to death.

And a twenty-year-old from Petrosavodsk killed his grandmother after she interrupted his game calling him to eat.

However, internet experts say these cases shouldn't be lumped together just because some people can't handle the situation.

“Not many talk about the benefits of internet games for disabled people who don’t have a chance to communicate with others like themselves or able-bodied people. Nobody mentions the benefits the internet can offer in education,” says Aleksandr Kuzmenko of a computer game magazine.

With more and more people logging on to get their fix of virtual reality the experts say incidents like these are rare, and want it to stay that way.



http://rt.com/Top_News/2008-01-17/Online_game_rivalry_ends_with_real_life_murder.htm l

EkarN
2010-05-29, 18:31
CS är serious business.

Kwon
2010-05-29, 19:25
Kan förstå om vissa hardcore gamer-korean får ett psykbryt efter deras karaktär de lagt ner tusentals timmar på dör (så de får börja om) men i CounterStrike så är det väl lite mer överkomligt om ens gubbe dör? Man dör ju ganska ofta i det liret och respawnar snabbt.

Har de ändrat Counterstrike på senare tid eller? Har det blivit ett MMORPG?

MrBoris
2010-05-29, 19:28
Dö av en knivning som förstör en hel runda för laget är nog inge vidare i en CS-match, se t.ex. 5.43 in i denna video

http://www.wipido.com/video/365

tsp
2010-05-30, 08:43
Exakt, vad är en CS-knivning? Respawn efter 10 sek

Antagligen kände väl killarna varandra lite löst genom nån klan eller liknande. Kanske hade kniv-mannen blivit häcklad ett tag, och så kom ett läge där dem skulle göra upp officiellt i en knivfight = knivmannen förlorar och blir riktigt ordentligt häcklad av killen som vann. Det skulle nog göra de flesta lite småupprörda där bakom datorskärmen och många skulle nog kläcka ur sig oförskämda saker i stundens ilska. Och där skulle det sluta. Men den här killen hade antagligen lite elfel i hjärnan så han kunde inte släppa saken, och kanske blev han fortsatt häcklat i flera veckor efter händelsen. Det tillsammans med ett svagt självförtroende och en psykisk störning gjorde väl att han ville ge igen irl.

Shakemynuts
2010-05-30, 10:00
Fullt förståeligt, märks att ni inte är några hardcoregamers.
Det handlar om heder. Man blir fan inte knivad i CS sådär, då måste man återupphålla den hedern.

joriice
2010-05-30, 10:05
Hmm, jag känner igen det, har en kompis som spelade mkt förr, och kände lite agrovibbar där ofta :D

stevebc
2010-05-30, 16:54
Kan förstå om vissa hardcore gamer-korean får ett psykbryt efter deras karaktär de lagt ner tusentals timmar på dör (så de får börja om) men i CounterStrike så är det väl lite mer överkomligt om ens gubbe dör? Man dör ju ganska ofta i det liret och respawnar snabbt.

Har de ändrat Counterstrike på senare tid eller? Har det blivit ett MMORPG?I det första fallet är det ju mer som att bli rånad, eller få ens saker vandaliserade.

I det andra fallet handlar det om förnedring. Tror folk blir argare av det, irrationellt nog.

Inhuman
2010-05-30, 17:01
http://rt.com/Top_News/2008-01-17/Online_game_rivalry_ends_with_real_life_murder.htm l

EDIT: Åkte inte "dvp" också in för att ha slagit sin rival i motståndarlaget i huvudet vilket ledde till skador så allvarligare att han senare avled? När jag lirade var det något av det sjukaste som hänt "L2 världen". dvp var ju iofs en av de mest omtalade spelarna och hade nog störst beundrarskara. Kändes som hela L2-världen var i chock när han åkte in, särskilt Exile-alliansen.

Lasse Kongo
2010-05-30, 17:04
Haha, det är ju det jag alltid har sagt, man ska spela tvspel, dataspel är livsfarligt och ni ser ju vad som händer med folk, fyfan, blir mörkrädd.

SLUTA SPELA DATASPEL FFS!

snej
2010-05-30, 17:59
Haha, det är ju det jag alltid har sagt, man ska spela tvspel, dataspel är livsfarligt och ni ser ju vad som händer med folk, fyfan, blir mörkrädd.

SLUTA SPELA DATASPEL FFS!

:thumbup: