handdator

Visa fullständig version : Min komma-i-form-idé


Tophe
2010-05-29, 09:01
Hej forumiter.
Hittade hit idag och det verkar vara ett bra forum. Mycket kunnigt folk och det verkar vara trevlig ton för det mesta.

Jag har en gång för alla tänkt att jag ska ta tag i min form den här sommaren. Under terminerna hinner jag inte träna så mycket och lättjan har tagit ut sin rätt.

Jag har en tanke som jag vill prova med er som kan det här.

Först något om min form och så... Jag är 30 år, 185 cm lång och pendlar lite i vikt mellan 80-84 kilo. Tränar ingen styrketräning alls (har mer eller mindre aldrig gjort det) och kom av mig med springandet i vintras. Däremot rör jag mycket på mig... cyklar och går några kilometer varje dag, under vissa perioder har jag gått eller cyklat nästan en mil dagligen (har inte körkort). Har halvtaskiga matvanor (pasta, fiskpinnar, pizza och thaimat, inte så sällan en folköl på kvällen) och är småbarnsförälder så det är ofta lite förkylning och feber hemma.

Lite halvtypisk Svensson-form (förutom att jag inte åker bil).

Men nu i sommar har jag tänkt att verkligen pressa mig själv att komma igång. Jag har bra fokus när jag väl kommer igång med något och jag vill verkligen gå in i det här och använda sommaren till att bryta gamla vanor och skaffa nya.

Mitt mål är att mota den begynnande magen (vill att bröstkorgen ska vara längre ut än magen) och få något som mer liknar rutor än en säck med ris, bygga upp mina smala bleka armar, få bättre hållning, bli piggare och gladare osv. Vill helt enkelt ta hand om min kropp, komma i form och känna att jag kan vara nöjd med mig själv och min kropp.

Så här är min idé....

Jag börjar träna på Friskis & Svettis, får ett bra program där. Sen kör jag bra kost, gym och löpning så mycket som det bara går under min semester (vilket blir 6, nästan 7 veckor i år). Sedan när jag jobbar kommer jag inte ha tid att träna och bygga lika mycket så då tränar jag för att behålla formen istället för att bygga så mycket som det krävs.

Jag tycker inte träning är så jättekul och jag har definitivt inte plats för det i livet som en hobby eller social livsstil, utan jag ser det som ett arbete som måste göras. Men jag älskar resultat, har bra disciplin och kommer satsa järnet om jag märker att det fungerar.


Vad tror ni? Hinner man komma i ok form på 6 veckor om träningen är det primära under den tiden?

Jättetacksam för tips och reflektioner.

Körhårt
2010-05-29, 09:13
Tjena!

Först vill jag säga att muskler är en färskvara. Det går inte att träna stenhårt i en period och sen halvt som halvt sluta träna = muskelförlust. Det är likadant med konditionen.

Och sen, vad menar du med "kör bra kost" - du får precisera dig där. 97% tror att dom äter bra, men har egentligen ingen som helst koll på vad de stoppar i sig.

Och sen vill jag säga att 6 veckors träning är en bra start, men är tyvärr ingenting egentligen. Byggning är ett heltidsarbete och det är långsiktligt tänkande som krävs. Kör och träna hårt på din semester, gör du rätt så kommer du att få resultat, sen om du blir nöjd är en annan sak, det beror helt på vilka mål du har och vilka förutsättningar du har. Tittar man på dina stats så kan väl tänkas att du bör gå ner 10kg-20kg om du väger ~85kg på 185cm och aldrig har tränat.

Sen tycker jag det är mycket bullshit när folk säger att dom inte "har tid" eller möjligheterna att träna. Jag jobbar 12timmar om dagen med ett tungt fysiskt arbete, bosatt i skogen på veckorna, men jag köpte gymutrustning och har det ståendes utanför min husvagn, så jag tränar utomhus varje kväll efter jobbet. Lägger man manken till så går det!

40-60min gym lär du ha tid med trots jobb/skola och småungar, det gäller bara att ha viljan till att göra det.

Träningen blir ju rolig iochmed att man får resultat, det är då man får blodad tand och träningen blir livsnödvändig!


Lycka till!!!

jizzinmypants
2010-05-29, 09:14
text.

Det kommer inte hända ett skit på sex veckor, tyvärr. Att bygga upp sin kropp är inte något litet projekt man bara gör utan det tar lång tid och man måste viga sitt liv åt det om man vill ha bra resultat. Satsa på minst 1 år.

siimon89
2010-05-29, 09:19
Det kommer inte hända ett skit på sex veckor, tyvärr. Att bygga upp sin kropp är inte något litet projekt man bara gör utan det tar lång tid och man måste viga sitt liv åt det om man vill ha bra resultat. Satsa på minst 1 år.

Det där är skitsnack. Mycket kan hända på sex veckor med rätt program.

TS: Tycker jag du ska fortsätta träna på även när du jobbar, allting går bara man vill. Som redan nämnt, muskler är färskvara och försvinner om du inte använder dem.

Tophe
2010-05-29, 09:22
Nu tror jag iofs att ni har en helt annan syn på att vara i form än vad jag har. Skillnaden mellan att göra inget och göra ganska mycket är ju stor.

Tror nog också jag har tid med mer gym än vad det känns som nu... Men inte alls så som jag kan göra när jag är ledig. Jag har en musikerkarriär vid sidan av mitt dagjobb och turnerande och studiojobb tar allt fokus och extra tid. Så jag vill ju naturligtvis komma igång med något under de här 6 veckorna som kommer att förändra mitt sätt att koppla av, äta och röra på mig.

Sen vad jag menar med "bra kost" vet jag ju inte än. Jag vet att det jag stoppar i mig nu inte är bra och det är ju det jag ska ändra på.

Jag är resultatjunkie... när jag studerade klassisk musik (vilket ligger väldigt nära elitidrottande i fokus,dedikation och precision) så förändrade just resultaten mitt sätt att öva. Då körde jag iofs pass på 8-12 timmar 7 dagar i veckan där ca 4-5 timmar var ren teknik och styrka. Det funkar ju inte för träning, men tankesättet finns där.

siimon89
2010-05-29, 09:25
Nu tror jag iofs att ni har en helt annan syn på att vara i form än vad jag har. Skillnaden mellan att göra inget och göra ganska mycket är ju stor.

Tror nog också jag har tid med mer gym än vad det känns som nu... Men inte alls så som jag kan göra när jag är ledig. Jag har en musikerkarriär vid sidan av mitt dagjobb och turnerande och studiojobb tar allt fokus och extra tid. Så jag vill ju naturligtvis komma igång med något under de här 6 veckorna som kommer att förändra mitt sätt att koppla av, äta och röra på mig.

Sen vad jag menar med "bra kost" vet jag ju inte än. Jag vet att det jag stoppar i mig nu inte är bra och det är ju det jag ska ändra på.

Men om du har viljan brukar det i de flesta fallen finnas sätt att kunna fortsätta träna. Frågan är om du har viljan att fortsätta träna även när vardagen smyger sig tillbaka med jobb och allt vad det innebär.

Du kan inte ändra på dina vanor under 6v och sen sluta, vad händer alla andra 46v av året då tror du?

När det handlar om kost så är det självklart luddigt att definera vad som är bra kost och dålig ibland. Om det handlar om att bli av med fett handlar det om att äta färre kalorier än du förbrukar enkelt sagt.

Bwall
2010-05-29, 09:27
Om du har så kortsiktiga mål så tror jag att det passar dig bäst att fokusera på en viktnedgång, hur du åstadkommer en sådan kan du läsa om här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Om du inte har tränat något innan och inte tycker att styrketräningen är särskilt rolig kan du ju hålla igång kroppen med enkla övningar som t.ex. armhävningar och upphopp efter dina löprundor, du kommer inte bygga några stora muskler med dessa övningar men det är tillräckligt för att hålla igång kroppen, och du behöver bara lägga ner 10-15 minuter på det 2-3 ggr i veckan. När du sedan har nått din målvikt och känner att du har tid och lust att styrketräna kan du börja bygga muskler på gymmet. Det är ingen idé att lägga ner tid på något du inte tycker om eller känner att du vill göra, då kommer det inte att gå bra.

Körhårt
2010-05-29, 09:27
"Mitt mål är att mota den begynnande magen (vill att bröstkorgen ska vara längre ut än magen) och få något som mer liknar rutor än en säck med ris, bygga upp mina smala bleka armar, få bättre hållning" - Jag tolkar detta som ett ganska stort projekt! Men jag har ju iofs ingen aning på hur du ser ut nu iochförsig men jag kan tänka mig hur din form är efter din beskrivning :D

Okej jag förstår, men försök att träna 1-3pass de veckor som du turnerar, för du är väl inte borta i flera veckor/månader?

Hitta nåt som passar dig helt enkelt, läs här på forumet och ställ frågor om du undrar över något!

siimon89
2010-05-29, 09:29
Jag tycker personligen det känns överflödigt att be Tophe läsa deffguiden det första hon gör. Med tanke på att hon kommer från en bakgrund helt utan styrketräning kan många mirakel hända i början när det gäller kroppsförändringar. Inte alls omöjligt att hon lyckas bli av med överflödigt fett samtidigt som musklerna blir lite större nu i början.

Tophe
2010-05-29, 09:31
Om du har så kortsiktiga mål så tror jag att det passar dig bäst att fokusera på en viktnedgång, hur du åstadkommer en sådan kan du läsa om här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Om du inte har tränat något innan och inte tycker att styrketräningen är särskilt rolig kan du ju hålla igång kroppen med enkla övningar som t.ex. armhävningar och upphopp efter dina löprundor, du kommer inte bygga några stora muskler med dessa övningar men det är tillräckligt för att hålla igång kroppen, och du behöver bara lägga ner 10-15 minuter på det 2-3 ggr i veckan. När du sedan har nått din målvikt och känner att du har tid och lust att styrketräna kan du börja bygga muskler på gymmet. Det är ingen idé att lägga ner tid på något du inte tycker om eller känner att du vill göra, då kommer det inte att gå bra.

Tack så mycket! Ska kolla in den... Men jag tror nog jag kan tycka träning blir kul när resultaten börjar komma. Så var det med löpningen, det var jättekul att märka hur pulsen sjönk och att jag kunde springa längre och det är en grym kick att känna att man tar hand om sig.. När jag var pappaledig gick jag en mil om dagen och tappade 6 kilo på en månad, trots att jag inte ändrade mina kostvanor alls - käkade till och med frukost på McDonalds rätt ofta... (typ trolldeg och plastmackor)

Tophe
2010-05-29, 09:35
"Mitt mål är att mota den begynnande magen (vill att bröstkorgen ska vara längre ut än magen) och få något som mer liknar rutor än en säck med ris, bygga upp mina smala bleka armar, få bättre hållning" - Jag tolkar detta som ett ganska stort projekt! Men jag har ju iofs ingen aning på hur du ser ut nu iochförsig men jag kan tänka mig hur din form är efter din beskrivning :D

Okej jag förstår, men försök att träna 1-3pass de veckor som du turnerar, för du är väl inte borta i flera veckor/månader?

Hitta nåt som passar dig helt enkelt, läs här på forumet och ställ frågor om du undrar över något!

Jag är faktiskt inte i tokdålig form, bättre än de flesta av mina jämnåriga vänner som har samma slasvanor som jag, förmodligen för att jag inte dricker alkohol (förutom nån ICA-öl ibland, om det nu kan räknas som alkohol) och för att jag rör på mig rätt mycket. Men jag ser vart det är på väg med åldern.

Ska definitivt läsa på alla nybörjarguider på forumet!

Eddie Vedder
2010-05-29, 09:35
En fördel med att du går på Friskis & Svettis är ju att de har lokaler överallt i landet. Jag tänker på ditt turnerande. Är man medlem så tränar man ju i deras lokaler billigare på annat håll än där man är registrerad så du har ju stora möjligheter att (om du vill) träna även på turné.

Bwall
2010-05-29, 09:36
Jag tycker personligen det känns överflödigt att be Tophe läsa deffguiden det första hon gör. Med tanke på att hon kommer från en bakgrund helt utan styrketräning kan många mirakel hända i början när det gäller kroppsförändringar. Inte alls omöjligt att hon lyckas bli av med överflödigt fett samtidigt som musklerna blir lite större nu i början.

Hon? :P Deffguiden tycker jag alla borde läsa någon gång, även om man inte överhuvudtaget är intresserad av styrketräning. Det är väldigt många som inte har någon aning om att man måste få i sig mindre energi än vad man gör av med för att gå ner i vikt. Deffguiden borde automatiskt länkas i alla meddelanden! :D

Tack så mycket! Ska kolla in den... Men jag tror nog jag kan tycka träning blir kul när resultaten börjar komma. Så var det med löpningen, det var jättekul att märka hur pulsen sjönk och att jag kunde springa längre och det är en grym kick att känna att man tar hand om sig.. När jag var pappaledig gick jag en mil om dagen och tappade 6 kilo på en månad, trots att jag inte ändrade mina kostvanor alls - käkade till och med frukost på McDonalds rätt ofta... (typ trolldeg och plastmackor)

Det låter bra :) Jag känner lite som du, i början (jag har inte styrketränat särskilt länge iofs, men i den allra första början) hade jag inte så bra koll på vad jag gjorde på gymmet egentligen. När jag sedan tog reda på mer om hur man tränar så blev det genast mycket roligare, idag är det bland det bästa jag vet att vara på gymmet. När du väl hittar motivationen kommer du hitta tid till att träna, och då är jag övertygad om att du kommer lyckas! Lycka till :)

Apjavel
2010-05-29, 09:52
Kör på ordentligt de 6 veckorna du pratar om, sköt din kost och lägg sedan (när du börjat jobba igen) 20 minuter varje eller varannan dag åt att göra armhävningar, crunches och andra övningar du kan komma på.

frejansson
2010-05-29, 10:12
Måste säga att jag håller med "Körhårt". Finns viljan och en strävan så kommer man alltid ha tid över till det man verkligen vill. Är man dessutom driven och har fokus så minskar detta inte direkt ambitionen att nå dit man vill och ta sig tid.

Det som jag ser som ett problem för din del är nog att du inte tycker det är kul. För att din motivation ska finnas kvar tror jag du behöver hitta något som är roligt i träningen. För min del är just lyftandet, ökandet av vikter och resultatet i spegeln som sporrar mig att fortsätta ännu hårdare. Försök att hitta något som är roligt med träningen, övertygad om att det måste finnas med för att man ska orka fortsätta mer än "Efter nyår ska jag verkligen börja träna och bli i form". Detta slutar oftast med 4 veckors träning och sedan är man tillbaka till sitt "gamla liv".

Förstår om tiden kan vara knapp, men 30-45 minuters gym hinner nog de allra flesta med, även om man jobbar hårt, är småbarnsförälder, resor till och från jobb eller liknande. Har man långt till gymmet får man helt enkelt lösa det med på något annat sätt, det finns väldigt mycket övningar som man faktiskt kan göra i hemmet med hjälp av hantlar + skivstång. Även om det inte är optimalt så är det ju en klar förändring om man tidigare aldrig styrketränat.

Adama
2010-05-29, 10:49
Tycker du ska sikta på att hitta rutiner för att få in träning som en naturlig del av ditt liv. Att träna lite extra på sommaren är väl fine, men semestern tar snabbt slut och sen gäller det att hålla i.

Man kan alltid vifta med småbarnsförälderkortet som ursäkt för att inte hinna med men det går trots allt att prioritera om. Man får helt enkelt slå fast att det ska utföras X pass i veckan no matter what. Dessutom blir det ju absolut roligare när det börjar hända grejer med kroppen så då är det väldigt mycket lättare att motivera sig.

Vet själv hur lätt det kan vara att skippa pass för att ungarna hållit en vaken. Numera biter jag ihop och går ändå. Inte missat en träningsvecka på över ett år nu, krävs självdisciplin dock. Tvingat mig själv till att gå och lägga mig tidigare för att kompensera eventuella störningsmoment från ungarna.

Har arbetspolare som också har väldigt svårt för att "orka" ta sig till gymmet för dom är så trötta på kvällarna. När jag berättar om min träning så kommer ofta "fan, jag måste också börja snart men ... insert random ursäkt", och då har dom inte ens barn-ursäkten att dra till med :)

Körhårt
2010-05-29, 11:09
Jag är faktiskt inte i tokdålig form, bättre än de flesta av mina jämnåriga vänner som har samma slasvanor som jag, förmodligen för att jag inte dricker alkohol (förutom nån ICA-öl ibland, om det nu kan räknas som alkohol) och för att jag rör på mig rätt mycket. Men jag ser vart det är på väg med åldern.

Ska definitivt läsa på alla nybörjarguider på forumet!


Fortfarande - "vill att bröstkorgen ska vara längre ut än magen) och få något som mer liknar rutor än en säck med ris, bygga upp mina smala bleka armar, få bättre hållning"

En tolkningsfråga, men jag tycker du säger emot dig själv, för det där låter ju inte som någon vidare form. Du kan ju inte jämföra dig med dina bekanta - om dom nu skulle vara bra kanditader för Biggest looser på kanal fem.
Jämför jag mig med mina många av mina vänner så har jag en grym fysik. Och det har jag ju inte.

Nog om det, se till att komma igång, finn motivation, ge det MINST 6månader och då kör du 100% så gott du kan, även fast du har barn, reser osv. Sen kan du bedömma om det är något för dig. Annars kanske någon lagsport skulle passa bättre.

Och just det, skippa ica-ölen, den är rent jävla livsfarlig och totalt jävla onödig! Det där är bara en mycket dålig vana du har skaffat dig.

Här tränar jag, ingenting är omöjligt