handdator

Visa fullständig version : Synliga ryggkotor?


Jimboleus
2010-05-29, 01:11
Hallå
Är lite orolig över min rygg, har inte och aldrig haft ont i min rygg men jag är lite orolig över några utstickande kotor ( synliga ). Första kotan som sticker ut är fjärde kotan (inte säker), femte kotan sticker ut lite mer, sjätte kotan ytterligare lite mer, sen sjunde kotan(ungefär i linje med mellangärdet) börjar det går inåt igen och den syns knappt.. Dessa syns oavsett hur mkt jag sträcker på mig.
Kanske lite svårt att förstå men jag antar att detta kan bli ett problem i framtiden om det blir ömt där eller något och inte så bekvämt att luta sig bak i vissa stolar..
Jag upptäckte dethär för nån månad sen, jag har aldrig igentligen tänkt och kollat hur min rygg ser ut innan så har ingen aning om jag haft detta medfött eller om det kommit på senare tid, är 18år. Har sen jag upptäckte det tränat mer rygg och tänkt på det ganska mycket och försökt ha en bra kroppshållning.
Men jag vet fortf inte hur jag ska göra detta, vet inte om det kanske är vanligt och bara låta det vara, ska jag kolla upp det hos en läkare? ska jag fortsätta med mycket ryggträning och bra hållning så blir det bättre?

Googlat lite och hittade detta:http://www.ryfs.nu/spondy.asp kan det va detta?

mycket frågor blev det iaf men hoppas nån kan hjälpa!
tack på förhand!

Ame
2010-05-29, 02:47
Vissa har helt enkelt synligare kotor än andra utan att det är något fel på dem för det. Eftersom du inte beskriver några som helst problem så skulle jag säga att det inte är något att oroa sig för, du ser bara ut så helt enkelt.

Din länk fungerade inte men jag gissar på att den handlade om spondylolistes. Hade du haft det hade du känt av problem.

Bluesparv
2010-05-29, 07:11
Är du orolig skulle jag rekommendera ett läkarbesök, vilket är betydligt säkrare/bättre (i regel) än att fråga här :)

Men som Ame skrev, hade du haft nerver i kläm hade du känt av det ganska ordentligt...

Seb74
2010-05-29, 07:22
Är det inte så att utskotten från kotorna kan va lite olika formade, en del sticka ut lite längre även fast kotan sitter där den ska...ibland tom lite sneda tror jag utan att man för den skull kan säga att själva kotan är vriden relativt de andra.
Så utskotten kanske man inte ska lägga så stor vikt vid?

Tolkia
2010-05-29, 10:45
Har du besvär från ryggen då? Hur ryggkotorna är formade varierar en hel del mellan individer, och särskilt om man är smal kan de sticka ut rätt ordentligt.

HulkH
2010-05-29, 11:34
Har du besvär från ryggen då? Hur ryggkotorna är formade varierar en hel del mellan individer, och särskilt om man är smal kan de sticka ut rätt ordentligt.


Precis vad jag täänkte nämna.

Hur ser din kroppsform ut, längd, vikt. picture? :)

Jimboleus
2010-05-29, 14:20
alltså är rätt benig, till exempel på axeln så sticker benet upp ur huden också ser man mina nyckelben tydligt, väger 70kg och är runt 1.80 lång. Är ändå inte speciellt spinkig men ändå benig på samma gång :P

Martin Löwgren
2010-05-29, 14:29
Hallå
Är lite orolig över min rygg, har inte och aldrig haft ont i min rygg men jag är lite orolig över några utstickande kotor ( synliga ). Första kotan som sticker ut är fjärde kotan (inte säker), femte kotan sticker ut lite mer, sjätte kotan ytterligare lite mer, sen sjunde kotan(ungefär i linje med mellangärdet) börjar det går inåt igen och den syns knappt.. Dessa syns oavsett hur mkt jag sträcker på mig.
Kanske lite svårt att förstå men jag antar att detta kan bli ett problem i framtiden om det blir ömt där eller något och inte så bekvämt att luta sig bak i vissa stolar..
Jag upptäckte dethär för nån månad sen, jag har aldrig igentligen tänkt och kollat hur min rygg ser ut innan så har ingen aning om jag haft detta medfött eller om det kommit på senare tid, är 18år. Har sen jag upptäckte det tränat mer rygg och tänkt på det ganska mycket och försökt ha en bra kroppshållning.
Men jag vet fortf inte hur jag ska göra detta, vet inte om det kanske är vanligt och bara låta det vara, ska jag kolla upp det hos en läkare? ska jag fortsätta med mycket ryggträning och bra hållning så blir det bättre?

Googlat lite och hittade detta:http://www.ryfs.nu/spondy.asp kan det va detta?

mycket frågor blev det iaf men hoppas nån kan hjälpa!
tack på förhand!
Så ska människan se ut och du är fullt normal bara att dina kanske är mer dominanta pågrund av större taggutskott (processus spinosous)

http://www.drpittson.net/spine.jpg

hugok
2010-05-29, 14:53
Jag brukar ofta se små killar där det sticker ut, så mitt tips är helt enkelt att kötta på och bygga lite muskler på ryggen om du är rädd.

Jimboleus
2010-05-29, 16:00
Så ska människan se ut och du är fullt normal bara att dina kanske är mer dominanta pågrund av större taggutskott (processus spinosous)

http://www.drpittson.net/spine.jpg


aha, skönt att höra att jag inte har något att oroa mig över då! tack för svaren alla! blir väl att träna mer rygg så kanske det ser bättre ut :)

HulkH
2010-05-29, 16:18
aha, skönt att höra att jag inte har något att oroa mig över då! tack för svaren alla! blir väl att träna mer rygg så kanske det ser bättre ut :)

yes :)


70 kg på 180 cm e ju inte så lite heller, men du kanske är benig som du säger :) Kötta på du :)