handdator

Visa fullständig version : Efter förkylning - ett lättare träningspass?


Danne2k
2010-05-28, 22:13
Ska sammanfatta lite kort:

Blev kraftigt förkyld pga. en halsinfektion (virus) förra fredagen, hade väldigt ont i halsen 2-3 dagar samt snuva men ingen feber eller andra symptom.

Läkaren sa åt mig att undvika styrketräning i typ 1 vecka.

Halsontet var helt borta i tisdags/onsdags och jag hade lite hosta i 1 dag men inte mer än så.

Nu har jag i princip bara minimalt med snuva kvar (är även pollenallergiker) och tänkte träna imorn eftersom halsen varit bra i flera dagar. Ska man då ta det säkra före det osäkra och köra ett väldigt lätt helkroppspass för att se hur kroppen reagerar eller kan man köra på som vanligt om allt känns ok?

Jag vet att sunt förnuft gäller, men jag undrar bara hur ni skulle ha gjort i en sådan situation.
Jag känner mig alltså helt frisk nu.

chrilledude
2010-05-28, 22:19
Kör på den vanliga splitten, fast lätt.

Danne2k
2010-05-28, 22:23
Ok, kanske blir så, helkroppspass är så tidskrävande.

Jag kör f.ö. på en 3-split där jag kör hela överkroppen 2 ggr i veckan (varierar dock övningar något) och ben 1 gång.

Danne2k
2010-05-29, 13:40
Vore kul att få några fler åsikter om hur ni gör när ni har varit sjuka.

F.ö. så har jag lite snuva idag så jag orkade inte dra iväg till gymmet :(

Färssen
2010-05-29, 15:24
Den dagen jag känner mig frisk nog att gymma, så väntar jag en till två dagar till så att sjukdomen verkligen går ut ur kroppen. Och när jag väl pallrar mig iväg till gymmet så tar jag det lugnt och fint...

Har kört några gånger "direkt" efter att jag trott mig vara frisk från en standardförkylning, med motivationskrossande svaghet och noll förmåga till intensitet som följd, samt ibland ytterliggare någon dags förkülning.

Det är min erfarenhet iaf. Ta det lugnt :)

alex111
2010-05-29, 16:38
Fan känner exakt samma sak! Är något förkyld och måste snyta mig då och då och hostar även litegrann... Har haft detta i 1 vecka utan att träna ... FAN jag vill träna!!!
förkylningen vill aldrig gå över trots att jag äter mkt frukt och allt möjligt