handdator

Visa fullständig version : Bullshit eller inte...


Casper
2010-05-28, 17:20
STATS
Längd: 1,75 (inte exakt)
Vikt: 55 (inte exakt)
(Tyvär kan jag inte säga biceps omkrets nu osv hade inget måttband fixar tills på måndag)
MÅL
Längd: (Kan jag inte säga något)
Vikt: 60
(Skaffar biceps omkrets när jag mätt vad jag har nu)

Tjenare! Jag är 15 år och precis börjat gymma seriöst... Jag hade kört ganska länge förut och då var det mest armhävningar osv...;) Nu när jag börjat gyma seriöst på fryshusets gym med tre andra kompisar så säger några vissa saker och några andra, andra saker så jag tänkte höra vad ni tänker och tycker om dem frågorna *drool* jag kör väll bara igång då...

Fråga 1: Är det farligt att använda kosttillskott i min ålder?

Fråga 2: Måste man stretcha efter träning?

Fråga 3: Förlorar man muskler av att stretcha? (alltså efter du tränat)

Fråga 4: Måste man börja lågt och bygga uppåt? (man kan inte börja köra hårt i början?)

Fler frågor kommer dyka upp! Så skulle vara super snällt om någon var aktiv på den här tråden :hbang:

En annan fråga bara som jag undra lite om :) Jag har testat nu i en vecka och kört 5 gånger nu :O MÅN TIS ONS TOR FRE, om jag kör 4 dagar i veckan och äter mycket osv hur snabbt blir man "stark" eller vad man vill kalla det :em: TACK FÖR ALLA SVAR!

Mago
2010-05-28, 17:26
Nej det är inte farligt att äta kosttillskott i din ålder (eller någon för den delen om man bortser från bebisar).

Nej man måste inte stretcha efter träning. Tar du ut rörelserna bra medan du tränar så blir du inte stel.

Nej du kommer inte förlora muskler av att stretcha.

Risken med att köra för hårt i början är att du skadar dig. Det tar lite tid för senor m.m att bli starkare, samt att du antagligen inte utför alla övningar superbra som nybörjare.

Går inte att säga hur mycket du kommer öka, men det brukar gå snabbt att öka träningsvikter i början.

chrilledude
2010-05-28, 17:26
1. Beror på vilket, men det tycker TROR jag inte.
2. Måste inte, nej. Men det kan vara bra.
3. Haha, nej.
4. Bäst att börja lätt, ja.

mangs
2010-05-28, 17:27
Svaret på alla fyra frågorna är nej.

Mitt tips är att du läser på om kost och träning och sedan kör på enligt något beprövat program.

Trance
2010-05-28, 17:28
1. Nej, men ofta rätt onödigt med tanke på ekonomi och tillgång till mat i den åldern.

2. Nej

3. Nej

4. Definiera lågt/hårt. Vanligtvis så vill du börja med fler reps för att lära dig rörelsen riktigt, bygga upp senor, ligament och stödmuskler. Att göra standardmisstaget att börja hårt och slänga på vikter i bänken ökar risken för skador en hel del och du kan fråga folk här hur roligt det är att vara skadad i t.ex. axeln när man är träningssugen.

Casper
2010-05-28, 17:30
Shit vad många svar så snabbt :) Super kul och se det!

Som sagt så kör jag på gym och jag tränar med en snubbe som skulle hjälpa mig med schema på måndag :)

Han tränar bodybuilding och han stretchar inte efter träning :O varför?

chrilledude
2010-05-28, 17:32
Han tränar bodybuilding och han stretchar inte efter träning :O varför?

För att det inte behövs.

Casper
2010-05-28, 17:35
Okej :) Morsan är skeptisk om det med protein pulver osv... Jag brukar ta en banan eller två efter träning men jag vill inte förlora träning, tråkigt och träna och sen inte få det man tränat för :( tänkte något tips? (Brukar ibland köpa en gainomax) ;)

Trance
2010-05-28, 17:37
Okej :) Morsan är skeptisk om det med protein pulver osv... Jag brukar ta en banan eller två efter träning men jag vill inte förlora träning, tråkigt och träna och sen inte få det man tränat för :( tänkte något tips? (Brukar ibland köpa en gainomax) ;)

Drick en 0.5-1 liter mjölk efter träningen. Sedan så äter du mammas mat.

Jag skulle bli enormt förvånad om inte det stod sig minst lika bra som alternativ med gainomax eller liknande i studier.

Casper
2010-05-28, 17:41
Några problem :P "haha"
Morsan har egetföretag och ibland jobbar hon längre (alltså i min familj så har vi inga speciella middags tider :( )


Dricka ett paket mjölk? innehåller det mycket protein? alltså tillräckligt för mig? + något mer efter träning?

King Grub
2010-05-28, 17:46
Det står på förpackningen. 3.5 gram per deciliter, tror jag. Och det är samma protein som i proteinpulver. Proteinpulver innehåller också vanligt mjölkprotein.

Trance
2010-05-28, 17:46
Ok, då får du laga mat själv eller åt hela familjen kanske? Se bara till att få i dig något att äta inom ett par timmar efter träningen.

Mjölk är utmärkt och räcker absolut direkt efter träning. Detta förutsatt att du gillar mjölk, det är inte värt att tvinga i sig något du inte gillar. Då kan vi säkert hitta något annat åt dig som fungerar.

Casper
2010-05-28, 17:50
mjölk är ju sjukt gott ;) Men ett paket mjölk plus 1 till två bananer efter träning och när man kommer hem kanske två mackor eller något sånt? skulle det räcka? Vad skulle ni äta om ni inte tog prote pulver? Det ska inte vara för dyrt :P

Fernicus
2010-05-28, 17:54
Okej :) Morsan är skeptisk om det med protein pulver osv... Jag brukar ta en banan eller två efter träning men jag vill inte förlora träning, tråkigt och träna och sen inte få det man tränat för :( tänkte något tips? (Brukar ibland köpa en gainomax) ;)

Det är mer proteiner i en potatis än i en banan :smash:

Casper
2010-05-28, 17:56
men det är ju inte lika GOTT :D xD (men äter du potatis efter träning då?)

Torsk_ole
2010-05-28, 18:00
Börja med ett bra program (finns bra exempel här på forumet)

Drick mjölk efter träning.

Ät mat när du kommer hem så att du blir mätt.

Tada!

Casper
2010-05-28, 18:09
Men ett paket mjölk plus 1 till två bananer efter träning och när man kommer hem kanske två mackor eller något sånt? skulle det räcka? Vad skulle ni äta om ni inte tog prote pulver? Det ska inte vara för dyrt :P ???????????????????????

MtotheM
2010-05-28, 18:11
mjölk är ju sjukt gott ;) Men ett paket mjölk plus 1 till två bananer efter träning och när man kommer hem kanske två mackor eller något sånt? skulle det räcka? Vad skulle ni äta om ni inte tog prote pulver? Det ska inte vara för dyrt :P
1 Paket mjölk är nästan 2st gainomax om vi säger så. Med din kroppsvikt borde det du nämner inte vara något problem, ha bara skinka eller ost på mackorna så tor jag det räcker.

Casper
2010-05-28, 19:24
Men ett paket mjölk plus 1 till två bananer efter träning och när man kommer hem kanske två mackor eller något sånt? skulle det räcka? Vad skulle ni äta om ni inte tog prote pulver? Det ska inte vara för dyrt :P ??

Frumpish
2010-05-28, 19:37
tonfisk, makrill, ägg, mjölk, kyckling, kött är några bra (fullvärdiga) proteinkällor jag kommer på direkt som du säkert kan fixa till efter träning, där lämpligtvis mjölken intas direkt när du kommer hem. Sedan lagar du någon måltid med någon av de andra proteinkällorna + någon kolhydrat/fettkälla.

Ang. träningsprogram är mitt tips som redan nämts i tråden att du börjar med något nybörjarprogram, stronglifts.com gillar jag starkt! (lite väl mycket knäböj kanske)

krellik
2010-05-28, 19:47
Men ett paket mjölk plus 1 till två bananer efter träning och när man kommer hem kanske två mackor eller något sånt? skulle det räcka? Vad skulle ni äta om ni inte tog prote pulver? Det ska inte vara för dyrt :P ??

En burk tonfisk i ris och dra på med sötsur sås till det var gott klarade till och med jag av att göra innan jag intresserade mig för matlagning, klarar du nog också av.

Klarar du att dra en liter mjölk utan att bli dålig i magen av det så är det 30 gram prote där och även snabba kolhydrater, ät sen till du blir mätt när du kommer hem...

Eller be mamma snällt att hon lite extra mat när ni äter kvällen innan träning, lägg en portion i en tuperware låda i kylskåpet och värm upp när du kommer hem efter träningen, morsor brukar inte vara omöjliga med sånt, se till att det är mycket kött, fisk eller fågel i det bara så blir det bra. Svårare än såna här lösningar behöver det inte vara.

Eddie Vedder
2010-05-28, 19:50
(Brukar ibland köpa en gainomax) ;)

Det ÄR proteinpulver. Skillnaden är att Norrmejerire redan blandat det åt dig, tillsatt lite socker och mjölk, UHT-behandlat den, paketerat den och sedan sålt till ett rejält överpris.

Känn inte att proteinpulver krävs men oroa dig inte för om det är något konstigt eller så.

Billigt och smidigt att ta direkt efter passet innan du kommer hem till maten helt enkelt.:)

Har skrivit om proteintillskott här:

http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov-del-2-proteintillskott/

Ristretto
2010-05-28, 19:57
Vad skulle ni äta om ni inte tog prote pulver?

Tonfisk och kvarg är billigt protein i matform. Kassler brukar man kunna få för riktigt bra pris också och kycklingfilé.

Jag dricker inte proteinpulver, bara när jag är lat eller snål vad gäller mat. Kring träning kör jag bara BCAA eller EAA för att höja proteinsyntesen kring träningen, sen mat efter det.

Smml
2010-05-28, 20:19
Shit vad många svar så snabbt :) Super kul och se det!

Som sagt så kör jag på gym och jag tränar med en snubbe som skulle hjälpa mig med schema på måndag :)

Han tränar bodybuilding och han stretchar inte efter träning :O varför?

Hur tränar man bodybuilding? :D

DraIne
2010-05-28, 21:01
Vill bara påminna dig att om huvudsyftet är att öka i muskelmassa så bör du ligga på ett kaloriöverskott, alltså är det inte bara måltiden efter träningen som är viktig.

Masterpan
2010-05-28, 21:07
Angående det här om att kvarg är omåttligt populärt. Keso (corttage cheese) borde väl funka lika bra, näringsmässigt? Är det mycket dyrare eller?

Undrar bara varför folk alltid verkar käka kvarg o inte keso xP

Buck
2010-05-28, 21:14
Det står på förpackningen. 3.5 gram per deciliter, tror jag. Och det är samma protein som i proteinpulver. Proteinpulver innehåller också vanligt mjölkprotein.

3.4 om vi snackar Arlas (mini/lätt/mellan, möjligen 3.3 i standard) ;)

Preytz
2010-05-28, 22:38
Om du tycker träning är tråkigt så är MITT tips att inte träna 5 gånger i veckan och istället köra 3 gånger i veckan tills du känner att du verkligen vill sticka till gymmet och lyfta lite skrot för du tycker det är kul och kanske inte bara känner att du "måste" dra dit

Sen så blir JAG väldigt motiverad till att träna när jag läser journaler här på kolozzeum och ser hur mycket dem har utvecklat! :)

Tänk dock på att det inte tar någon månad för att bli grov :)

Lycka till med träningen!

Och har läst förut ingen aning om det stämmer men stretching efter träning bygger muskler "fortare" men som sagt har verkligen ingen aning om det stämmer.

MtotheM
2010-05-28, 23:26
3.4 om vi snackar Arlas (mini/lätt/mellan, möjligen 3.3 i standard) ;)

I min arlas mellanmjölk är det iaf 3.5g/dl

Eddie Vedder
2010-05-29, 06:35
Angående det här om att kvarg är omåttligt populärt. Keso (corttage cheese) borde väl funka lika bra, näringsmässigt? Är det mycket dyrare eller?

Undrar bara varför folk alltid verkar käka kvarg o inte keso xP

Ja skillnaden är obetydlig och inget av dom är något man "behöver" käka.

MrPowa
2010-05-29, 07:21
Börja "lekträna" och se ifall gymmet är nått för dig, sen kan du börja seriösare och fixa med mat och allt.

Deska
2010-05-29, 08:45
Jag är med nybörjare, tränat i ca ett halvår.
Från och med första dagen jag började köra "seriöst" ( efter ungefär en månad) så började jag tänka på vad jag stoppade i mig och att sova bra.

Då visste jag inte lika mycket som nu, vad man skulle stoppa i sig. Och min kunskap jag har om detta idag är säkert bristande, men jag försöker läsa läxorna om man säger så.

Mitt tips är att du läser hela "best of" sektionen. Suger in så mycket information du kan och det viktigaste är kanske att hitta och behålla motivationen.

Jag är med 15 och brukar äta en så stadig frukost som möjligt (är ingen morgonmänniska så ibland blir det en väldigt klen frukost), sedan om det är sen lunch i skolan så tar jag en banan på förmiddagen, annars är det lunchen som blir nästa påfyllnings tillfälle.
Där lassar jag på allt jag kan, så mycket jag bara orkar + morötter och broccoli. + 2 mackor. Skulle druckit mjölk om jag kunde det, men har fobi mot den ljumma äckliga skummiga mjölken i skolan.

Efter skolan, hem och ta ett mellanmål, mackor, bananer, lite ravioli eller nåt annat ( här varierar jag mycket, kör sällan samma utan tar det som jag är sugen på för stunden) Detta mål äter jag för min skull, så att jag pallar ett pass på gymmet (är jag hungrig kan jag inte koncentrera mig på träningen)

Under träningen dricker jag bara vatten.

När jag kommer hem brukar jag antingen käka tonfisk, pyttipanna med många ägg, bananer, kyckling och ris. (här varierar det också mycket, beroende på vilken kvällsmat det blir hemma och hur tätt inpå den ligger träningen, om vi ska äta ett tag efter träning så stoppar jag i mig t.ex. en tonfiskburk och några glas mjölk)

Ibland tar jag och äter kesella innan jag går och lägger mig. Något jag fått för mig är bra.

Angående träning så körde jag 3 helkroppspass i veckan i ungefär 3 månader, lärde mig basövningarna (glömde dock bort marklyft och knäböj) och körde relativt lätta vikter (endast 10 kg i hantelpress)
De senaste månaderna har jag delat upp kroppen i 3split, ett hemmagjort upplägg men nu känner jag att jag hamnat på för många isolationsövningar och behöver köra basträning mer.
Därför har jag precis börjat med det beryktade och så länkade nybörjarprogrammet som finns här på forumet (3dagars verisionen). Något jag glömde i början var att köra ben, vilket jag i och med detta schemat kommer köra :) Knäböjen igår (mina första på gym) tog utav bara helvete, kan knappt gå ner för trappan idag!

Jag har märkt resultat, förvånansvärt bra. Jag hade inte inställningen att jag skulle få snabba resultat och en helt annan kropp efter en månad, jag var inställd på ÅR, något jag inser idag inte alltid krävs för resultat (inte i min ålder iaf)

Ni andra får gärna komma med synpunkter och rätta ev fel i min text,

peace.

Körhårt
2010-05-29, 09:02
Som någon sa, fokusera på träningen först och se om det är någonting för dig, sen tar du dig ann kosten. Läs igenom trådarna här på forumet, tillslut får du bitarna på plats hur du ska äta och hur du ska träna, och med tiden så hittar du den kost och träning som passar just dig.

Jag började också träna när jag var 15år. Jag började vräka i mig utav skolmaten och sen drack jag alltid en liter mjölk då på lunchen, bara det kom jag ganska långt på i början.

Kosttillskott kan du vänta med. Det är mycket psykologiskt med pulver och piller (åtminstonde för mig), och jag tycker det är onödigt att bli "beroende" utav tillskott innan man ens kommit igång med träningen. Med -beroende- menar jag ett psykologiskt beroende som man kan få, som att det inte går att träna utan pulver eller omega-3, osv osv osv

Och jag vill säga att stretchning är hur jävla viktigt som helst! Vid stretch får du in mer blod i musklerna = muskeltillväxt. Dessutom blir man mjukare och smidigare i kroppen.

Casper
2010-05-29, 09:37
Jag älskar dra till gymet om ni undrar det :) Det här är min första vecka och jag var där måndag tidag onsdag torsdag och fredag såå :) Skulle kunna vara där lördag och söndag men man måste vila :(


Kan man göra hemma gjorda gainers :P :P bara en tanke xD

Casper
2010-05-29, 09:40
Tack för skit bra information :) ska göra en journal snart också :P hur snabbt får man muskler annars om man kör 4-5 ggr veckan och äter bra och bra pass??

MtotheM
2010-05-29, 10:00
Tack för skit bra information :) ska göra en journal snart också :P hur snabbt får man muskler annars om man kör 4-5 ggr veckan och äter bra och bra pass??

Direkt, hur stort detta direkt kommer bli går ej att säga.

Med direkt menar jag att för varje återhämtning växer dom lite. Men innan det märks kan det ta allt från 1månad och vidare. Kom bara ihåg att för att bli "biffig" krävs tålamod, det går inte på 1månad, 1år eller 2.

Casper
2010-05-29, 21:30
okej :( :P haha förstår men lite märks väll nu :) har förmig att det går snabbt i början och sen så går det saktare :/

HulkH
2010-05-29, 21:42
Att du älskar att träna nu beetyder inte att du kmr göra det om två månader. (jag menar inget illa, RIKTIGt bra att du tränar, och hoppas du fortsätter göra de.)

Resultat märks ganska snabbt under de första månaderna sen går det saktare.

Att du tränar 4-5 ggr i veckan betyder inte vara bättre än att träna 3 ggr i veckan. Allt beror på hur man tränar, och att man vet hur man tränar sin kropp bäst, vilket tar tid. Att lära känna sin kropp alltså ;)

Direkt, hur stort detta direkt kommer bli går ej att säga.

Med direkt menar jag att för varje återhämtning växer dom lite. Men innan det märks kan det ta allt från 1månad och vidare. Kom bara ihåg att för att bli "biffig" krävs tålamod, det går inte på 1månad, 1år eller 2.

De är sant att det krävs tålamod för att bli "biffig", men det beror mycket på hur man sköter sin träning och framförallt gener ;) efter 1 år finns det vissa som har blivit rätt biffiga. och efter 2 år kan man självklart blivit biffig ;)

Danne2k
2010-05-29, 23:56
Och jag vill säga att stretchning är hur jävla viktigt som helst! Vid stretch får du in mer blod i musklerna = muskeltillväxt. Dessutom blir man mjukare och smidigare i kroppen.

Det där är väl ändå mest snack?
*bs* *bs* *bs* *bs* *bs*

Mineur
2010-05-30, 00:38
Tack för skit bra information :) ska göra en journal snart också :P hur snabbt får man muskler annars om man kör 4-5 ggr veckan och äter bra och bra pass??


Hur långt är ett snöre?
Omöjligt att svara på :)

Men låt oss hoppas att du har goda gener då det kommer påverka det hela väldigt positivt, jag citerar:

"Gener är väldigt avgörande; 50% eller mer av resultaten är direkt avgjorda av bra/dåliga gener, men samtidigt är det lätt att skylla på gener om man inte är nöjd med sina resultat, utan att först analysera andra faktorer ordentligt"
- Martin Lövgren, http://axon.blogg.se/

Eddie Vedder
2010-05-30, 09:13
Det där är väl ändå mest snack?
*bs* *bs* *bs*

Du behöver inte tömma hela listan av nedvärderande smiley's.;)

Men ja du har rätt i att Körhårts påstående inte verkar stämma. T.ex. tyder det mesta på att man försämrar sin explosivitet av dynamisk stretching.

Här kan säkert Guddi berätta mer. Det ytterst lilla jag kan har jag ju lärt mig av honom. :D

Tobbeh
2010-05-30, 11:10
Kosttillskot är TILLSKOTT, du kommer väldigt långt på en varierad kost.

Stretching ihop med styrketräning är inte att rekomendera vad jag har tolkat utifrån kunniga personer på detta forum, kan inte ge någon källa men borde inte vara så svårt att googla fram en studie på det.

Kika på något utav Axons olika träningsupplägg!

MtotheM
2010-05-30, 12:53
De är sant att det krävs tålamod för att bli "biffig", men det beror mycket på hur man sköter sin träning och framförallt gener ;) efter 1 år finns det vissa som har blivit rätt biffiga. och efter 2 år kan man självklart blivit biffig ;)
Det beror även på hur man definierar biffig :P. Men meningen med mitt inlägg var snarare att påvisa att det tar lång tid och man borde ha inställningen att det kommer ta väldigt länge, då blir man i alla fall glad när man får något utöver detta.

cero
2010-05-30, 13:18
Du behöver inte tömma hela listan av nedvärderande smiley's.;)

Men ja du har rätt i att Körhårts påstående inte verkar stämma. T.ex. tyder det mesta på att man försämrar sin explosivitet av dynamisk stretching.

Här kan säkert Guddi berätta mer. Det ytterst lilla jag kan har jag ju lärt mig av honom. :D

Försämrar man sin explosivitet av dynamisk stretching? Hur? Trodde det endast gällde statisk stretching (alltså den akuta effekten).

Eddie Vedder
2010-05-30, 14:17
Försämrar man sin explosivitet av dynamisk stretching? Hur? Trodde det endast gällde statisk stretching (alltså den akuta effekten).

Jo du har nog rätt. Jag tror jag förväxlade begreppen där.:Virro

Casper
2010-05-30, 18:10
Tack för allt :) Jag har nu en kallad "personlig tränare" nu i början som hjälper mig med olika övningar osv :) Imorgon "måndag" ska han och jag göra ett tränings schema :) Äter mer nu också många bananer och mycket mjölk och mycket mat vid lunchen och middagen :D ska träna vidare och se vad det ger.

Jag såg att lidel hade 1 liter mjölk 5-6kr nu så blir det billigare än prote pulver? :O

Trashcan
2010-05-30, 22:20
Tack för allt :) Jag har nu en kallad "personlig tränare" nu i början som hjälper mig med olika övningar osv :) Imorgon "måndag" ska han och jag göra ett tränings schema :) Äter mer nu också många bananer och mycket mjölk och mycket mat vid lunchen och middagen :D ska träna vidare och se vad det ger.

Jag såg att lidel hade 1 liter mjölk 5-6kr nu så blir det billigare än prote pulver? :O

Personlig tränare låter bra. Se till att du får testa fria vikter, det kommer ta dig mycket längre än maskiner någonsin kan.

Ja och nej. Kolozzeums Whey Protein 1 kg kostar 139kr/780gr protein = 17.8 öre per gram protein.
1 liter mjölk för 6 kr med 33 gram protein blir 6/33 = 18.2 öre per gram protein.
Kostar mjölken 5 kr blir det 5/33 = 15 öre per gram protein.
Proteinpulver är för jävla billigt faktiskt.

HulkH
2010-05-30, 22:51
Personlig tränare låter bra. Se till att du får testa fria vikter, det kommer ta dig mycket längre än maskiner någonsin kan.

Ja och nej. Kolozzeums Whey Protein 1 kg kostar 139kr/780gr protein = 17.8 öre per gram protein.
1 liter mjölk för 6 kr med 33 gram protein blir 6/33 = 18.2 öre per gram protein.
Kostar mjölken 5 kr blir det 5/33 = 15 öre per gram protein.
Proteinpulver är för jävla billigt faktiskt.

Så sant, be han visa exakt (eller iaf så bra det går) hur man utför tex basövningar o.s.v :)

Trashcan
2010-05-30, 22:58
Så sant, be han visa exakt (eller iaf så bra det går) hur man utför tex basövningar o.s.v :)

Ja, en bra instruktör när man ska lära sig t ex marklyft och knäböj är fan inte dåligt.

Danne2k
2010-05-31, 00:06
Jag skulle t.o.m. vilja säga att kan han inte visa basövningar och ge tips på rätt teknik så ska du inte betala honom ett öre. Fråga honom helst innan om det!

Tänker på alla värdelösa scheman man fick när man var nybörjare på friskis. Endast maskiner av alla möjliga slag, och det schemat körde man på några månader :( :(

Casper
2010-05-31, 14:19
Men han kostar inget :) på fryshuset så hjälper han mig med ALLT alla övningar fria vikter maskin och kost och scheman och han är gratis! han är där för att hjälpa ungdomar och just nu så finns det inga ungdomar där så han hjälper mig varje dag :D (personlig tränare) hahah... Ska snart till gymmet :)

fiskebulle
2010-05-31, 15:39
Men han kostar inget :) på fryshuset så hjälper han mig med ALLT alla övningar fria vikter maskin och kost och scheman och han är gratis! han är där för att hjälpa ungdomar och just nu så finns det inga ungdomar där så han hjälper mig varje dag :D (personlig tränare) hahah... Ska snart till gymmet :)

Härlig bonus! Som sagt, skriv ner dessa övningar: Marklyft, Knäböj, Bänkpress, Militärpress. Visa honom lappen och be honom gå igenom övningarna med dig. Se till att schemalägga fler teknikdagar (det behövs säkerligen).

Casper
2010-05-31, 18:51
Ja han visar dem såklart :) + massor av andra :) jag är inte helt nybörjare ;) kan säkert 20 övningar iaf och nu lär jag mig fler :D

hejhopp79
2010-05-31, 19:36
Vad jag blir orolig för med 15-åringar är exakt alla jag sett i den åldern på gymmet har sjukt dålig teknik oavsett vad de säger.

Casper
2010-05-31, 22:22
Vilket Gym?

Eddie Vedder
2010-06-01, 07:03
Vilket Gym?

HAn syftar troligtvis på alla gym han någonsin besökt. Jag kan hålla med dessutom. Både utifrån vad jag set/ser och när jag tänker tillbaka på hur vi tränade själva när vi började "gymma".

Bänkpress, bänkpress, bänkpress, biceps, rygglyft och sit-ups på matta och sedan lite lek i cablen.

...och så bänkpress

Danne2k
2010-06-01, 10:37
Schysst med gratis personlig tränare, somliga har det bra ;)

F.ö. så behöver du inte basövningar + >20 st övningar, utan basövning + 1-2 komplementsövningar räcker gott och väl. Nu kanske du inte menade att du skulle köra så många övningar men I'm just saying :)

Glöm inte att börja med väldigt låg vikt i framförallt marklyft och knäböj.

Casper
2010-06-01, 13:04
preicis :) Men varanan vecka ska man väll byta övningar så musklerna växer? Bullshit eller inte???

fiskebulle
2010-06-01, 13:11
preicis :) Men varanan vecka ska man väll byta övningar så musklerna växer? Bullshit eller inte???

Bullshit.

Erkserks
2010-06-01, 13:18
HAn syftar troligtvis på alla gym han någonsin besökt. Jag kan hålla med dessutom. Både utifrån vad jag set/ser och när jag tänker tillbaka på hur vi tränade själva när vi började "gymma".

Bänkpress, bänkpress, bänkpress, biceps, rygglyft och sit-ups på matta och sedan lite lek i cablen.

...och så bänkpress

Trodde alla körde som jag gjorde: Bänk, Biceps o sen Bröst
Fick även tipset av en erfaren kompis (han hade tränat några veckor) att eftersom jag inte klarade lika mycket på hantlarna när jag körde flies att jag skulle köra en vikt lägre med vänstern.

fiskebulle
2010-06-01, 13:29
Trodde alla körde som jag gjorde: Bänk, Biceps o sen Bröst
Fick även tipset av en erfaren kompis (han hade tränat några veckor) att eftersom jag inte klarade lika mycket på hantlarna när jag körde flies att jag skulle köra en vikt lägre med vänstern.

Detta inlägget var tänkt att beskriva saker som du gjorde fel, eller? Var lite svårtolkat kan jag tycka.

Brainlund
2010-06-01, 15:01
Om du gillar ägg så är det en fruktansvärt bra proteinkälla. Jag äter alltid två ägg efter träningen.....(utöver en shake och lite annat :) )

Rakanichy
2010-06-01, 18:37
Bullshit.

Inte alls bullshit, "Variation är nyckeln till framgång" - Axon
Stämmer mkt väl, musklerna ska inte vänja sig utan man ska variera mycket, men fungerar nog lika bra att byta övningar varje månad, dock kör vi på varje vecka och funkar bra :)

Rakanichy
2010-06-01, 18:38
Bullshit.

Trodde alla körde som jag gjorde: Bänk, Biceps o sen Bröst
Fick även tipset av en erfaren kompis (han hade tränat några veckor) att eftersom jag inte klarade lika mycket på hantlarna när jag körde flies att jag skulle köra en vikt lägre med vänstern.

Sänk båda vikterna, eftersom det är tyngre på vänstern än högern kommer det att jämna ut sig!

fiskebulle
2010-06-01, 19:01
Inte alls bullshit, "Variation är nyckeln till framgång" - Axon
Stämmer mkt väl, musklerna ska inte vänja sig utan man ska variera mycket, men fungerar nog lika bra att byta övningar varje månad, dock kör vi på varje vecka och funkar bra :)

Det kan du ge dig fan på att det är. Du kanske ska ta och läsa axons artikel en gång till, slå upp de ord du inte förstår. Det finns ingen poäng att byta övningar varje vecka. Variation behöver man (i princip) utav två anledningar. 1 - Du hamnar på en platå i din utveckling. 2 - Du tröttnar på ditt nuvarande upplägg och behöver motivation.

Jag kan nog sträcka mig så långt att säga att det är rent av kontraproduktivt att byta övningar varje vecka som OP skrev. Varför? Man hinner inte bana in nya övningar och vänja kroppen på ett(1) träningspass som i OPs fall eftersom han tränar efter en split med ett pass i veckan per muskelgrupp.

Om man verkligen ska hårddra det så kan man till och med säga att en tränande aldrig behöver byta ut övningar i hela sin träningskarriär. Den variationen som behövs för att spräcka platåer kan uppnås med t.ex. dropset, pyramider, superset, forcerade repetitioner, enbart exentriska rörelser, partiella repetitioner osv. Det går även att variera mellan högrepetativ träning och lågrepetativ sådan.

Med det sagt så säger jag också: Variation, när man behöver det, är nyckeln till framgång



Fick även tipset av en erfaren kompis (han hade tränat några veckor) att eftersom jag inte klarade lika mycket på hantlarna när jag körde flies att jag skulle köra en vikt lägre med vänstern.Sänk båda vikterna, eftersom det är tyngre på vänstern än högern kommer det att jämna ut sig!

Jag är ganska säker på att Erkserks var ironisk i det han skrev.

Zetor99
2010-06-01, 19:03
Inte alls bullshit, "Variation är nyckeln till framgång" - Axon
Stämmer mkt väl, musklerna ska inte vänja sig utan man ska variera mycket, men fungerar nog lika bra att byta övningar varje månad, dock kör vi på varje vecka och funkar bra :)
Det finns bra mycket annan variation än byte av övning, jag misstänker att du missförstått Martin en aning.

För övrigt fungerar nog det mesta när man är 15 år och nyligen kommit igång med träningen, så du borde akta dig för att dra för långt dragna slutsatser av dina träningsresultat.