handdator

Visa fullständig version : Smärta i ländrygg.


Psyla
2010-05-28, 16:33
Jag kan inte sätta fingret på vad det är som strular i min ländrygg..

Hur som helst uppstod smärtan efter ett förbaskat dumt marklyft.

Här har jag ont:

http://www.sofamordanek.com/images/spinal_anatomy_16.jpg

Jag brukar göra såhär.

http://websystem.gismo.se/Gismo/Bildarkiv/org/350/350_8h993j5775.jpg

Då känner jag en tryckande på vänster sida, precis ovanför rumpan.

Här:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-------------------------------------------------------------images.jpg

Vad kan det vara?

Tolkia
2010-05-28, 18:03
Jag tycker att den övning som visas på bilden är överreklamerad, även så McKenzie-bakåtböjningarna. Visst, det är bra för vissa, men det är inte den allomfattande universallösning de alltför ofta beskrivs som. Får du mer besvär efteråt, så skippa det. För min del skulle det där vara att BE om att ischias skulle börja grina.

mixedskills
2010-05-29, 00:10
Påminner om hur mina ryggproblem började (typ exakt likadant).
Kan gå över på några dagar upp emot en vecka om du stretchar baksida lår och nedre rygg 1-2 ggr per dag (obs egen erfarenhet). Börjar du få ischias å skit så skulle iaf jag ge mig iväg till naprapat eller kiropraktor.

nyrjoh
2010-05-29, 09:09
Påminner om hur mina ryggproblem började (typ exakt likadant).
Kan gå över på några dagar upp emot en vecka om du stretchar baksida lår och nedre rygg 1-2 ggr per dag (obs egen erfarenhet). Börjar du få ischias å skit så skulle iaf jag ge mig iväg till naprapat eller kiropraktor.

Jag skulle inte rekommendera stretching av nedre rygg. Alltså att töja nedre ryggen genom böjning av kroppen framåt. Det är inte att rekommendera. Att töja gluteér och baksida lår samtidigt som du är noga med att hålla ländryggen svankad är en annan sak.

ANIKI
2010-05-29, 11:23
Jag skulle inte rekommendera stretching av nedre rygg. Alltså att töja nedre ryggen genom böjning av kroppen framåt. Det är inte att rekommendera. Att töja gluteér och baksida lår samtidigt som du är noga med att hålla ländryggen svankad är en annan sak.

+1

Man ska väl i regel aldrig stretcha ryggen, om man nu inte verkligen behöver ultimat rörlighet som gymnaster eller annat?

Det kan ju vara lite svårt att inte böja ryggen om man ska stretcha gluteus eller baksida lår, med dem vanliga stretchövningarna.
Så. Baksida lår kan man stretcha, och skona ryggen, genom att ligga vid en dörröppning. Man lägger då ena benet rakt upp mot listen lätt böjt.
Gluteus kan man stretcha genom att ligga på rygg, lägga fotknölen/vristens utsida mot andra benets knä (som är böjt ca 90 grader), för att sedan hålla händerna under låret och dra mot kroppen.

Men visst. Stretching kanske inte är bra i ditt fall. Vad vet jag? Men testa kan du ju alltid. Gör det ont så lägger du av på en gång bara.

Martin Löwgren
2010-05-30, 20:04
Jag kan inte sätta fingret på vad det är som strular i min ländrygg..
Det kan nog ingen göra i dagsläget men det du drabbats av kallas "ryggskott" som på latin kallas lumbago (akut sådant).

Disk, facettled, muskulatur är alla inblandade på något sätt.

Sylvass
2010-05-30, 20:10
Blir det bättre när du varit uppe och rört dig lite?

Luca Brasi
2010-06-01, 16:42
Jag skulle inte rekommendera stretching av nedre rygg. Alltså att töja nedre ryggen genom böjning av kroppen framåt. Det är inte att rekommendera. Att töja gluteér och baksida lår samtidigt som du är noga med att hålla ländryggen svankad är en annan sak.
Min sambo sysslar alltid med extrem stretching av ryggen framåt och sidledes hon har också problem med smärta i ländryggen. När jag ifrågasätter det hela blir jag alltid avsnäst med att "det känns bra!".

Martin Löwgren
2010-06-01, 19:14
Min sambo sysslar alltid med extrem stretching av ryggen framåt och sidledes hon har också problem med smärta i ländryggen. När jag ifrågasätter det hela blir jag alltid avsnäst med att "det känns bra!".

Säg åt henne att sluta med sån idioti. Vad vinner hon på de? Hon ska antagligen träna bålstabilitet.

hejhopp79
2010-06-01, 20:18
Säg åt henne att sluta med sån idioti. Vad vinner hon på de? Hon ska antagligen träna bålstabilitet.

Det här är helt sant. Bålstabilitet hjälper mest mot ländryggsproblem.

Har själv haft stora problem med ländryggen till den grad att jag inte kunde styrketräna längre. Jag började stretcha och fick ännu mer ont. Gick till en kunnig sjukgymnast som sade att jag hade dålig bålstabilitet. Jag fick också en lista på lite stretch-övningar som kunde hjälpa; fågelhunden etc.

Jag började träna upp magen (både inre och yttre muskler) med plankan, crunches etc och mina tidigare ländryggsproblem är nu efter ett halvår i stort sett borta. Kan styrketräna tungt igen utan problem och det beror på att jag tränat upp styrkan i bålen väldigt mycket.

Någon som också hjälpte mycket var strikta marklyft med väldigt låg vikt och knäböj. Sjukgymnasten sade att båda dessa var väldigt viktiga för bålstabiliteten. Kör också fria vikter med väldigt låga vikter och stabilisera alltid med magen i övningar. Stående alternerande bicepscurl t ex där du hela tiden har båltryck är också kanon för att öva upp styrkan i bålen.