handdator

Visa fullständig version : Rotera utåt..eller inåt?


MissTiger
2010-05-28, 14:59
Fick påpekat av en kollega att mina armar var ngt framåtroterad och han tipsade bla om att köra "rotationer" i CC...kommer nu bara inte ihåg om han sa utåt...eller inåt (tror jag vet men är inte säker) :confused: Och jo det borde vara logiskt men har nog vänt i vridit så jag varken vet ut eller in...Så ngn som bara kan reda ut detta åt mig....

Fliptones
2010-05-28, 15:36
Spontant känner jag att det borde vara smartare att träna baksida axlar för att få bukt med framåtroterande axlar.

När det kommer till rotationer för cuffen, vill jag minnas att man ska akta sej för att rotera inåt. Men inte helt säker, så lämnar frågan vidare till någon med mer koll. :)

chrilledude
2010-05-28, 15:49
Spontant känner jag att det borde vara smartare att träna baksida axlar för att få bukt med framåtroterande axlar.

Tänkte jag med, så.. +1. Testa det tiger. :)

MissTiger
2010-05-28, 15:52
Tänkte jag med, så.. +1. Testa det tiger. :)

Jo jag var inne på det också...lägga mer fokus på baksida axel. Samtidigt så vet den här personen vad han pratar om..

luderlasse
2010-05-29, 12:40
Är det hela axelpartiet eller är det bara armarna vi talar om?

Pompere
2010-05-29, 15:01
Fokusera på att träna baksida axeln mer.
Och även utåtrotationer, inte inåt.

dupper
2010-05-29, 15:02
Jag har fått tipset om att träna upp rotatorkuffar för att motverka framåtroterade axlar. Kanske det som menades med "rotationer i CC"?

Sheogorath
2010-05-29, 15:35
MissTiger och dupper: Man måste skilja på inåtroterade armar, protraherade skuldror och ett ventralt placerat caput (när överarmskulan inte ligger riktigt rätt i ledhålan). Alla dessa tillstånd (kan) påverka hållningen på liknande sätt men behandlas inte bara mer utåtrotationer. Är caput placerad ventralt, med eller utan ventral instabilitet, så är utåtrotationer helt fel eftersom de drar caput ännu mer ventralt. Samma sak med träning av baksida axlar. Vid detta tillstånd ska inåtrotationen tränas upp samtidigt som bakre delen av ledkapseln ska töjas. Vad jag försöker säga är att du behöver en korrekt "diagnos" ställd innan du kan få reda på vilken väg som är lämplig att gå för att åtgärda ditt problem.

MissTiger
2010-05-29, 22:28
Fokusera på att träna baksida axeln mer.
Och även utåtrotationer, inte inåt.

Tack....då var jag på rätt "spår" :)

MissTiger
2010-05-29, 22:31
MissTiger och dupper: Man måste skilja på inåtroterade armar, protraherade skuldror och ett ventralt placerat caput (när överarmskulan inte ligger riktigt rätt i ledhålan). Alla dessa tillstånd (kan) påverka hållningen på liknande sätt men behandlas inte bara mer utåtrotationer. Är caput placerad ventralt, med eller utan ventral instabilitet, så är utåtrotationer helt fel eftersom de drar caput ännu mer ventralt. Samma sak med träning av baksida axlar. Vid detta tillstånd ska inåtrotationen tränas upp samtidigt som bakre delen av ledkapseln ska töjas. Vad jag försöker säga är att du behöver en korrekt "diagnos" ställd innan du kan få reda på vilken väg som är lämplig att gå för att åtgärda ditt problem.

Jo självklart måste man skilja på det.... kanske bör nämna att min "kollega" alltså är PT o vet vad han pratar om.... Så frågan gällde bara åt vilket håll jag skulle jobba eftersom jag glömde bort vad han sagt...

killenigrillen
2010-05-29, 23:06
Du måste nog få en diagnos som Sheo säger. Du säger att dina armar är roterade, dock kommer du inte ihåg åt vilket håll, sedan att din kompis är PT säger egentligen inte så mycket om hans/hennes kunskap. Om du är osäker på hur du ska göra så måste du kolla med en riktig speciallist.

MissTiger
2010-05-30, 07:15
Du måste nog få en diagnos som Sheo säger. Du säger att dina armar är roterade, dock kommer du inte ihåg åt vilket håll, sedan att din kompis är PT säger egentligen inte så mycket om hans/hennes kunskap. Om du är osäker på hur du ska göra så måste du kolla med en riktig speciallist.

Jo jag kommer ihåg åt vilket håll dom är roterad.... Sen förstår jag att det inte säger er ngt om hans kunskap när jag skriver att han är PT, men det spelar mindre roll den biten har jag full koll på.. :o)

Tror vi kan se den här frågan/tråden som avklarad...

Lellan
2010-05-30, 08:51
MissTiger och dupper: Man måste skilja på inåtroterade armar, protraherade skuldror och ett ventralt placerat caput (när överarmskulan inte ligger riktigt rätt i ledhålan). Alla dessa tillstånd (kan) påverka hållningen på liknande sätt men behandlas inte bara mer utåtrotationer. Är caput placerad ventralt, med eller utan ventral instabilitet, så är utåtrotationer helt fel eftersom de drar caput ännu mer ventralt. Samma sak med träning av baksida axlar. Vid detta tillstånd ska inåtrotationen tränas upp samtidigt som bakre delen av ledkapseln ska töjas. Vad jag försöker säga är att du behöver en korrekt "diagnos" ställd innan du kan få reda på vilken väg som är lämplig att gå för att åtgärda ditt problem.

Vart går man för att ta reda på detta? Jag vill veta hur det är hos mig. Har nämligen tränat baksida axlar etc, rotationer osv, hyfsat bra, men känner inte att det är mitt problem faktiskt. Rent spontant har jag alltid tänkt att det är korta bröstmuskler och försökt töja dem, men det känns som att man då bara töjer själva bröstmuskeln armen - men det jag vill komma åt, att liksom få något inuti att stretchas utåt/bakåt, inte händer.

Shit vad svårt att förklara; men istället för vanligt bröststretch, så känns det som att jag för att åtgärda problemet vill att armen dras rakt utåt uppåt.. så på senare har jag börjat hänga lite snett och konstigt snett ut från en ribbstol vilket känns rätt, men som sagt - är ju bara min känsla? Kanske jättedumt?

Tänk er armen i denna vinkel hålla högt i en ribbstol (ribbstol foten på nedre steget och så anväder jag rumptyngden för att justera från låg till hög stretch (går det att fatta det där?).

http://1.bp.blogspot.com/_dpyTnxAfs04/SqzXiiyEmiI/AAAAAAAABno/iBbkLCbTlUE/s400/426px-Vitruvian.jpg
Har även fantiserat om att stå i mitten (möjligtvis ett pyttesteg framåt) av en dragmaskin med handtagen högt upp och bara hålla.. men inte vågat för det kanske är fel, har aldrig sett någon bara stå å hänga så iaf.

Oj, va långt det blir när man inte har fina ord el vet vad man pratar om - bara en känsla.. *rolleyes* sry!

dupper
2010-05-30, 11:27
Vart går man för att ta reda på detta?

Jag skulle sätta mina pengar på sjukgymnast. En sjukgymnast om något borde ha koll på detta.