handdator

Visa fullständig version : Osäker på om jag borde förändra något i programmet


Fliptones
2010-05-28, 12:46
Tjena Kolo!

Nu har jag just kommit tillbaka till kontoret, efter ett brutalt benpass.
Jag har nyligen förändrat mitt träningsprogram, och är inne på den första veckan i det här nya schemat, som ser ut såhär:

Dag 1:
Bröst Axlar (Främre, mellersta) + mage

Dag 2:
Rygg (+ delta)

Dag 3: (Idag)
Ben + mage (statisk + obliques)

Dag 4: Armar (biceps, triceps, underarmar + viss greppträning)

(Dag 5 är vila, sedan börjar kalaset om igen)

Idag stötte jag på ett frågetecken, när jag skulle köra mina raka marklyft.
Jag kände mej inte helt återhämtad i mina hamstrings, med tanke på gårdagens ryggpass. Jag kör inte marklyft på ryggdagen, men rätt tunga rygglyft som uppenbarligen smiskar baksida lår en del..

Vad kan ni ge mej för tips angående detta? Är det bara att köra på, eller skulle ni förändra något i upplägget? Hur kan jag kasta om träningsdagarna, så att ingenting blir lidande av något annat? (Luddigt förmulerat, men ni förstår nog.) :)


Tack på förhand, och trevlig helg by the way!

Pjotor
2010-05-28, 12:59
Byt plats på dag 3 och 4 och flytta underarmar och grepp till ben- och magdagen? Det är svårt att ge säkra råd utan mer kunskap om träningsprogrammet.

Jag ser ingen vettig anledning till att marklyft INTE ska ligga på ryggdagen, vilket inte betyder att det kan vara en vettig tanke bakom.

Matsa
2010-05-28, 13:05
Byt plats på dag 3 och 4 och flytta underarmar och grepp till ben- och magdagen? Det är svårt att ge säkra råd utan mer kunskap om träningsprogrammet.

Jag ser ingen vettig anledning till att marklyft INTE ska ligga på ryggdagen, vilket inte betyder att det kan vara en vettig tanke bakom.

Gällde ju raka marklyft nu, det tycker jag är helt rätt att ha på benpasset. Vanliga håller jag med om att kan vara på ryggpasset men ser inget fel i att ha det på benpasset heller.


Idag stötte jag på ett frågetecken, när jag skulle köra mina raka marklyft.
Jag kände mej inte helt återhämtad i mina hamstrings, med tanke på gårdagens ryggpass. Jag kör inte marklyft på ryggdagen, men rätt tunga rygglyft som uppenbarligen smiskar baksida lår en del..

Med rygglyft så antar jag att du menar ryggresningar. Du kan lägga in dem på benpasset i stället om du vill.

MrMuggelSnuggel
2010-05-28, 13:05
Hade det varit jag så hade jag tagit bort dag 4 helt och istället lagt några set skivstångscurl på ryggpassen och sen tränat triceps med bröst & axlarna. Då ser du också till att rygg är pass 1 och ben pass 3.

Om du däremot trivs bra med att köra armarna separat så hade jag byt plats på ben och armarna som Pjotor säger.

fiskebulle
2010-05-28, 13:14
Men.. Om man byter plats på dag 3 och 4 (om jag inte läser efterblivet) så hamnar ju armar dagen efter rygg. Det känns inge vidare om ni frågar mig. Jag hade nog lagt det så här:


Dag 1: Rygg
Dag 2: Bröst Axlar
Dag 3: Ben mage
Dag 4: Armar

eller

Dag 1: Bröst & Axlar
Dag 2: Ben & Mage
Dag 3: Armar ink. underarmar
Dag 4: Vila
Dag 5: Rygg

Pjotor
2010-05-28, 13:38
Men.. Om man byter plats på dag 3 och 4 (om jag inte läser efterblivet) så hamnar ju armar dagen efter rygg.

Om armarna redan har fått lite stryk, så krävs det inte lika många set för att de ska bli heltrötta. Att åstadkomma samma grad av utmattning med färre övningar eller set tycker åtminstone jag är en fördel.

fiskebulle
2010-05-28, 13:47
Om armarna redan har fått lite stryk, så krävs det inte lika många set för att de ska bli heltrötta. Att åstadkomma samma grad av utmattning med färre övningar eller set tycker åtminstone jag är en fördel.

Jo, förvisso. Det jag tänkte på var snarare att man inte klarar av att prestera ordentligt, det beror ju lite på hur man prioriterar(som vanligt). För mig är det viktigt att jag inte känner mig sliten i de muskler jag ska träna när jag gör det.

Jaja, det är väl upp till OP.

Fliptones
2010-05-28, 13:48
Massa svar. Klockrent!
Tack för det..

Tål att tänkas på det här..
Muggelsmuggel - ditt förslag är precis det jag gått ifrån. Har kört 3-split senaste tiden, men känner att jag inte riktigt hinner. Därav byte till 4-split.

Antingen som du säger Pjotor, att jag byter plats på ben- och arm-dagarna.
Eller Matsas idé, att jag flyttar mina extensions till bendagen. (Dock blir passens längd påverkade negativt på det sättet)

Fiskebulle, ditt förslag på ändring är inte heller att förkasta.

Återigen, tack för svaren. Jag ska nog komma fram till någon bra lösning här. :)
Nu är det hög tid för shake. Skål då!