handdator

Visa fullständig version : Någon idé för en 45+ att börja träna?


Phille
2010-05-28, 09:17
Tja, min kära far fyller år idag och jag hade tänkt köpa han ett 10-kort på mitt gym för att jag tror han skulle gilla träna om han väl började +att det finns bastu som han älskar ;).

Nu till frågan, hur skulle det se ut resultatmässigt om denna förstagångsbyggare tränade regelbundet i 1 år? Något borde väl hända så han inte står där besviken? :p


tack

siimon89
2010-05-28, 09:18
Självklart! Det är ALDRIG försent att börja träna. Med rätt träning ska han kunna se resultat på ett par få månader.

Bara be han köra hårt :D

Victuhh
2010-05-28, 09:20
Absolut bara fördelar, kör på

King Grub
2010-05-28, 09:22
45 är väl inte gammalt? Han har inte nått någon ålder då han skall få sämre resultat av träningen än om han hade varit, säg, 30-35.

JohnVoid
2010-05-28, 09:22
Det är skit smart, kör på det! Jag har planer för att göra samma för min far, han är aningen äldre dock. Men han ska fanimej få röra lite mer på fläsket! :hbang:

HulkH
2010-05-28, 09:25
Självklart! Det är ALDRIGförsent att börja träna. Med rätt träning ska han kunna se resultat på ett par få månader.

Bara be han köra hårt :D

So true, se till att han kör på bara :D

Eddie Vedder
2010-05-28, 09:28
Jag fick själv igång farsan rejält för ett par år sedan.

Nu äger han mig både styrke- och konditionsmässigt. Tack för kaffet.:D

Slartibartfast
2010-05-28, 09:29
Jag har aldrig fattat detdär tankesättet.

Ju äldre man är/blir desto viktigare/bättre är det att man börjar träna, om man dittills inte gjort det!!!

jag tycker detta är självklara saker.

Pjotor
2010-05-28, 09:30
Det trevliga med att börja sent är att glappet till ens jämnåriga blir större än om man börjar när man är yngre. Moahahaha!

siimon89
2010-05-28, 09:33
Jag fick själv igång farsan rejält för ett par år sedan.

Nu äger han mig både styrke- och konditionsmässigt. Tack för kaffet.:D

Ofta han äger dig konditionsmässigt? :confused:

Eddie Vedder
2010-05-28, 09:36
Ofta han äger dig konditionsmässigt? :confused:

Jo det gör han. Farsan har en grym fysik. När jag var som bäst i löpningen slog jag honom men nu närjag aldrig springer längre (skadad skadad:() så är han överlägsen.

siimon89
2010-05-28, 09:38
Jo det gör han. Farsan har en grym fysik. När jag var som bäst i löpningen slog jag honom men nu närjag aldrig springer längre (skadad skadad:() så är han överlägsen.

Aha I see.. Trist! Men när du är på G igen bör han väl ändå få sig en rejäl match.

Adama
2010-05-28, 09:43
Jag började också efter 30, nu "äger" jag alla på jobbet. Inte så svårt då alla är taniga programmerare :)

Eddie Vedder
2010-05-28, 09:43
Aha I see.. Trist! Men när du är på G igen bör han väl ändå få sig en rejäl match.

Det märks. Någon rättvis jämförelse blir det ju inte riktigt eftersom ålders- och viktskillnaden per automatik ger mig grymma fördelar i snabbhet. Oavsett vem som kan tänkas ha högst VO2Max t.ex.

Men i styrkelyft är jag nog bättre, i förhållande till kroppsvikt är jag bättre i mark och böj.*flex*

Men åter till topic: 45+ är INGEN ålder i sammanhanget och Slarti har helt rätt. Han är inte i närheten av vad som i studier kategoriseras som "elderly" t.ex.

fiskebulle
2010-05-28, 09:54
Vilken bra idé! Detta ska jag helt klart försöka få in min far på. Han påtalade till och med själv att han gärna ville ha lite hjälp med att gå ner i vikt!

Rickard
2010-05-28, 09:59
Det här är bra motivation för alla åldrar: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4357703&postcount=1877

mattilainen
2010-05-28, 10:04
kör hårt får jag säga! :) Börja i hans takt och inget 7 dagarsschema så han tröttnar efter en vecka bara.

mikaelj
2010-05-28, 10:09
Sidospår.

Hur gör man med någon som har problem med artros och diverse förslitningsskador? Tänker på min käre far, 56, som nog skulle må bra av styrketräning.

Robban
2010-05-28, 10:22
Sidospår.

Hur gör man med någon som har problem med artros och diverse förslitningsskador? Tänker på min käre far, 56, som nog skulle må bra av styrketräning.

Sidospår nr 2.

Min ena träningspartner är 59 år och har, hoppas jag minns rätt, 8 gamla diskbråck. Han kör exakt som jag. Det är dock viktigt att han kör med det utförandet jag förespråkar annars e de natta... Då får han ont direkt!

Scratch89
2010-05-28, 10:23
Sidospår.

Hur gör man med någon som har problem med artros och diverse förslitningsskador? Tänker på min käre far, 56, som nog skulle må bra av styrketräning.

Om han varit väldigt stillasittande och passiv, så är det bra att börja jääävligt lugnt. Kanske med promenader och simning först, då det inte belastar skelettet lika mycket.

Inom styrketräningen finns det helt enkelt övningar som han inte kommer att klara av. Gör det ont ska det inte göras. Att börja nöta knäböj och marklyft direkt kommer vara direkt kontraproduktivt. ge det ett par månader med lätta bensparkar och liknande, så att leder hinner vänja sig vid belastningen.

Styrketräning är dock det absolut bästa mot artros, skulle jag tro.

MR.Müsli
2010-05-28, 10:33
Som tidigare nämnts så är det aldrig för sen att börja träna :)

Hemi
2010-05-28, 11:00
Jobbar normalt som sophämtare i annat land just nu och där lyfter vi i genomsnitt 10 000 kg, var och en, ibland mycket mer, samt går eller springer vi mellan stationerna. Somliga är runt 65 och går snart i pension och de har kroppar som vältränade 20 åringar, om de inte röker. Vissa är runt 60-70 och kedjeröker och dricker men likväl gör de samma saker som oss andra. De kedjerökande 45-åringarna knäcker de flesta 20 åriga kontorsarbetare den saken är klar, så en svensk 45 åring skall väl kunna masa sig igenom ett gym-pass eller dra en slinga runt löpspåret för sjutton och säkert få resultat också.

mikaelj
2010-05-28, 11:31
Min ena träningspartner är 59 år och har, hoppas jag minns rätt, 8 gamla diskbråck. Han kör exakt som jag. Det är dock viktigt att han kör med det utförandet jag förespråkar annars e de natta... Då får han ont direkt!

Bra att veta, tack!

Om han varit väldigt stillasittande och passiv, så är det bra att börja jääävligt lugnt. Kanske med promenader och simning först, då det inte belastar skelettet lika mycket.

Förslitningsskadorna kommer från att ha vält traktordäck och lyft/skruvat/donat vanliga fälgar & däck i stort sett hela livet.
Farsans underarmar ser ut som Karl-Alfreds!

Men tyvärr har det lett till förslitningsskador. :-(
Dessutom blir det av naturen inte särskilt allsidig uppbyggnad, ensida rörelser och så.

Att börja nöta knäböj och marklyft direkt kommer vara direkt kontraproduktivt. ge det ett par månader med lätta bensparkar och liknande, så att leder hinner vänja sig vid belastningen.

Nu när du vet bakgrunden, vad skulle du då föreslå?

Styrketräning är dock det absolut bästa mot artros, skulle jag tro.

Har du något mer material som stödjer det? Vore bra att ha för att kunna skicka vidare till honom.

Hemi
2010-05-28, 11:55
Jag är själv 40+ och har sedan 15-20 år konstant ont i armbågarna, jobben och träningen som ingår i andra företag jag har gör det omöjligt att vila ut dem. Det är Voltarol (Voltaren) som gäller samt lindor runt ben och grejer men hellre det än stagnera och låta leder och kärl korka igen. Aldrig sjukskriven. Har haft tur med ryggen dock trots många ryggskott, inga diskbrock.

Marklyft känns som en omöjlighet att undvika i vardagen, alternativet blir något slags stretchreflexande rygglyft som också måste göras pga att det inte går att göra marklyft 8 timmar om dagen, men vardagliga mark så ofta det går måste till.

eiri
2010-05-28, 12:17
japp grymt med äldre som gymmar, finns en på mitt gym som har en grymt sjuk fysik 8 pack magrutor och bara muskler :D och är 40+ grymt imponerande..

joasimo
2010-05-28, 12:28
Precis som det har sagt, det är aldrig försent. Jag fick min morbror att börja styrketräna förra året och han är 41 idag.. nu är han fast i styrketräning och klarar sig inte utan den.

Sedan är 40+ ingen ålder för styrketräning! Min farsa är fan 45år och besitter en fysik bättre än de flesta!

Tolkia
2010-05-28, 12:38
Har du något mer material som stödjer det? Vore bra att ha för att kunna skicka vidare till honom.
Lite kreativt googlande borde utan problem kunna ge dig material (vårdprogram etc.), PubMed om det är vetenskapliga publikationer du söker. Anpassad (obs. här nyckelordet anpassad) styrketräning brukar vad jag vet rekommenderas vid så gott som alla typer av ledbesvär, art och grad beroende på hur stora besvär personen har. Principen är enkel: Ju starkare musklerna runt leden är, desto mindre belastning på själva leden, och desto mindre risk för snedbelastning eller belastning i olämpliga ytterlägen. Att proprioception och kroppskontroll förbättras brukar också vara bra.

On topic så är man aldrig för gammal.

Robban
2010-05-28, 13:41
Jag siktar på att vara riktigt, riktigt bra i sporten bodybuilding vid 40-45 års ålder så exakt. Det är ingen ålder...

Erkserks
2010-05-28, 14:27
Sidospår.

Hur gör man med någon som har problem med artros och diverse förslitningsskador? Tänker på min käre far, 56, som nog skulle må bra av styrketräning.

Om du tittar på lite epidemiologiska studier angående artros i exempelvis knäled så kan du se en ytterst tydlig korrelation mellan benstyrka och artros samt BMI och artros.

Motverka artros:
1. Öka musklernas styrka
2. Gå ner i vikt

siimon89
2010-05-28, 14:27
Bra att veta, tack!


Haha Mikaelj, du är för rolig :D

Lovisa
2010-05-29, 09:37
Jag började styrketräna vid 45+ och fick synbart resultat på bara några månader - och jag är dessutom tjej !!!

OK, jag var smal innan och det är ju lättare att få synliga muskler om man har lite underhudsfett. Och så får man ju räkna med nybörjarbonus, dvs att det går fort som attans i början och sedan blir det trögare. Men ändå, det var jordens kick att få en påtagligt starkare, tajtare och snyggare kropp i den här åldern.

Jag tycker att farsan skall köra stenhårt. Som sagt, tänk på vilket glapp de blir mot de andra gubbsen! ;)

Och berätta för honom hur KUL och SKÖNT det är att träna.

Blomstrande
2010-06-26, 17:06
Min kollega är 49 och hade aldrig någonsin tränat någonting innan hon fyllde 46. Hon hade gått upp några kilo och gick på blodtryckssänkande.

Nu har hon gått ner alla kilon, byggt muskler - hennes kropp är verkligen grym nu för sin ålder - och har kunnat sluta med blodtryckssänkande.

Hon kämpar på 3-4 gånger i veckan med styrketräning och intervallträning på motionscykel mm. Jag har sett henne in action. Nu gör hon 60 armhävningar på raken efter ett svettigt överkroppspass. Inte illa för en kvinna i hennes ålder! :)

Vad jag ville säga var att det aldrig är försent.

joasimo
2010-06-26, 17:15
Ju äldre man blir desto viktigare är det att träna, fast det är viktigt oavsett ålder.. men ännu mer viktigare som äldre! Det är aldrig försent att börja träna :) Vi har förresten en snubbe på vårt gym som är 54 år, han började vid 47år och har riktigt bra fysik nu!

Ondskapelsen
2010-06-26, 19:32
Gillar när det är en 60 årig gubbe som säger "du kan lämna vikterna, jag behöver ändå värma upp" när jag precis bänkat klart :(.

Problemet för de flesta i den åldern är att hitta motivationen och få dom att fortsätta träna. De flesta tycker det är kul och skönt några veckor men sen tar det slut.
Så om inte annat, försök övertala att gå på motionsboxning eller liknande. Det är nog mitt bästa tips.

Mahadevaa
2010-06-26, 23:45
Självklart! aldrig för sent att börja träna!

<Mike>
2010-06-27, 14:37
Min mamma, 48 ar gammal, borjade trana for nagra manader sen och tar nu femmor pa 50 i djupa knaboj, runt 50 i bankpress och treor pa 90 i marklyft med bra teknik. Sa det ar klart man kan borja nar man ar lite aldre :D Hon vager bara ca 58-60 ocksa.