handdator

Visa fullständig version : Ont i handlederna vid bänkning.


Anvendarnamn
2010-05-27, 20:40
När jag bänkar har jag tummen runt stången och handlederna bakåtböjda(vad hette det ni igen?)

Senaste veckorna får jag stickningen under själva setet men en "smärta" när jag lägger upp vikten på ställningen. Alltså smärtan kommer precis efter jag slappnat av.

Håller jag handlederna fel eller finns det någon sorts remmar eller bindor jag borde använda,

tacksam för svar!

Crocker
2010-05-27, 20:41
Handlederna är dorsalflexionerade vid det läget.
Hur ligger du till med greppstyrkan?

Anvendarnamn
2010-05-27, 20:51
Handlederna är dorsalflexionerade vid det läget.
Hur ligger du till med greppstyrkan?

Reppar minst 8 på coc 2 och då jag markar 100 kör jag utan remmar.

Crocker
2010-05-27, 20:52
Har ingen aning, fyll i skademallen.

TimId
2010-05-27, 20:53
Använd lindor och ev handskar. Ut med armbågarna i bottenläget.

EkarN
2010-05-27, 21:26
Jag fick så förr, körde på. Nu får jag inte ont längre:)

dream_theater_
2010-05-27, 21:27
Använd lindor och ev handskar. Ut med armbågarna i bottenläget.

Håller verkligen inte med.

Crocker
2010-05-27, 21:33
Eller så tränar man upp musklerna.

HulkH
2010-05-27, 21:46
Tar det bara på handlederna eller vid underarmer med?

Många brukar ha ont i underarmen lite då och då, troligtvis på att det är för klen och används i många övningar.

cero
2010-05-27, 21:46
Jag fick så förr, körde på.

Inte något man borde rekommendera till andra precis. Bättre att ta tag i problemet på en gång, har man otur blir det bara värre.

Håller verkligen inte med.

Varför inte då?

Hedman
2010-05-27, 22:10
jag fick så förr, körde på. Nu får jag inte ont längre:)
+1

Anvendarnamn
2010-05-27, 23:00
Det är en smärta som går neråt. Mest obehaglig. Tycker ni jag borde skaffa lindor runt handlederna?

Körhårt
2010-05-28, 08:10
Jag har haft problem med handlederna i flera år. Så jag kör med lindor och dom hjälper. Dom är dock beroendeframkallade och nu kan jag inte träna utan längre.

Mina handledsproblem kommer av att underarmarna släpade efter som fan i styrka i början på min träningskarriär så jag lyfte mycket fel när jag tränade. Mest när det kom till biceps. Så se till att underarmarna hänger med i utvecklingen. Gör dom inte det, sänk vikterna även fast t.ex. biceps orkar mer.

elo_
2010-05-28, 08:27
jag började köra med lindor när jag fick samma problem. Jag använder kraftigt dorsalflexerade handleder när jag bänkar, vilket jag i övrigt inte ser något fel på. Risken att tappa stången med spikraka handleder skulle jag nog se som mer överhängande än att man bryter handleden av sig på maximala vikter.

Mitt råd, om du kan, skippa handledslindorna och bygg upp muskulaturen istället, det finns väldigt starka gubbar som bänkar väldigt mycket skrot utan handledslindor - men börjar det påverka för mycket, så köp handledslindor.

Handskar får du ha, ifall handskarna matchar handväskan.

(dvs, använd inte handskar.)