handdator

Visa fullständig version : Vill deffa bort fettet! behöver hjälp


chrillepille
2010-05-27, 14:37
jag har tränat ungefär 8 månader nu och ätit ganska mycket mat, lagt på mig massor med fett på magen och bak nere i ryggen, lite överallt vill ha bort det nu men vet inte hur jag gör det, vill ha en clean start sen och bulka upp o bygga på mig lite igen, denna gång sakta.....

hur mycket fett % på kroppen tror ni jag har?

här är ett par bilder
71794
71792
71793


vad ska man äta och hur mycket när man deffar för at inte tappa musklerna?

jag är 20 år
väger 84kg
171cm

hur mycket kg tror ni jag behöver deffa bort för att få fram musklerna mer ??

Irriducibili
2010-05-27, 14:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 Här har du en jätte bra guide! Läs egenom den så får du svar på många av dina frågor. Hur mycket kroppsfett i % du har har jag ingen aning om..
MVH

karlingen
2010-05-27, 14:46
1. läs deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

2. Jag tippar på att du har 23-24% kroppsfett

Jag vägde oxå ~85kg innan min deff. Jag är dock 169,5cm lång, om det nu gör nån skillnad. ,
Väger 68kg nu och nu syns rutorna =). Ska ner nått kilo till dock för att göra det ännu mer slimmat.
Har deffat i snart 5 månader. Så räkna med att det kommer att ta sin tid.

HulkH
2010-05-27, 16:22
1. läs deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

2. Jag tippar på att du har 23-24% kroppsfett

Jag vägde oxå ~85kg innan min deff. Jag är dock 169,5cm lång, om det nu gör nån skillnad. ,
Väger 68kg nu och nu syns rutorna =). Ska ner nått kilo till dock för att göra det ännu mer slimmat.
Har deffat i snart 5 månader. Så räkna med att det kommer att ta sin tid.

YEAAAAAAh buddy :)




Ligg på kaloriunderskott, käka nyttigt och gå många promenader :)

Danne2k
2010-05-27, 19:59
Hmm, ett sidospår bara men jag är 10 cm längre än dig och väger 13 kg mindre (~71 kg) men tycker ändå inte att jag är så mkt smalare än dig..skumt.

Du är iofs säkert mycket starkare..
Vad tar du i bänk, böj, mark, chins?

Lust att lägga upp några fler/större bilder som är mindre suddiga?

Tycker f.ö. inte du ser speciellt fet ut alls, men kan förstå om du vill få fram konturer osv.

TehSaxo
2010-05-27, 21:54
1. läs deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

2. Jag tippar på att du har 23-24% kroppsfett

Jag vägde oxå ~85kg innan min deff. Jag är dock 169,5cm lång, om det nu gör nån skillnad. ,
Väger 68kg nu och nu syns rutorna =). Ska ner nått kilo till dock för att göra det ännu mer slimmat.
Har deffat i snart 5 månader. Så räkna med att det kommer att ta sin tid.

Borde inte han ha kärlekshandtag då? Ser ut som <20% tycker jag.

Saikyou
2010-05-27, 21:58
Tycker med det ser ut som under 20%. Läs deffguiden, allt du behöver veta.

chrillepille
2010-05-27, 23:32
tackar jag har läst igenom nu o om 2 veckor cirka hade jag tänkt att påbörja deffan.. ska läsa på lite mer om det bara :D

danne2k
var på 73kg när jag började träna och har ökat bra i styrka tog knappt 50kg marklyft när jag började nu tar jag 140x5 o 160 x1, bänk 100, böjj 140, chins är jag dålig i 10 st som max, de nu på senare tid som jag börjat med chinsen


har tyvärr bara den kameran, det är en mobilkamera

jag har pyttelite bitschtits ibland på mina vårtgårdar när ja vaknar på morgonen.. kommer det gå bort sen när man deffar bort fettet? vissa dagar har jag inget alls o ibland står vårtgården ut mycke.

på hur lång tid tror ni är säkrast att deffa ner sig till sixpack o inte tappa muskler äta mkt protein osv o om vi säger att jag har runt 22bf%? är det bäst att göra det långsamt?

Buck
2010-05-28, 03:16
på hur lång tid tror ni är säkrast att deffa ner sig till sixpack o inte tappa muskler äta mkt protein osv o om vi säger att jag har runt 22bf%? är det bäst att göra det långsamt?

Det bästa anses generellt vara ett underskott på 500 kcal om dagen och hålla koll på protein osv.
Det är ~0.5 kg / vecka.

Eddie Vedder
2010-05-28, 06:49
Det bästa anses generellt vara ett underskott på 500 kcal om dagen och hålla koll på protein osv.
Det är ~0.5 kg / vecka.

Det är ju bara en allmän siffra för "random bantare". Det brukar man rekommendera för att det oftast inte innebär något svältintag, det ger en någorlunda märkbar viktnedgång och det brukar dessutom anses som en siffra som är bra att ligga på för att inte "trilla dit" igen när man nått önskad vikt.

Om trådskaparen äter mycket protein och tränar styrketräning tror jag han är fet nog för att gå på hårdare om han vill det.

karlingen
2010-05-28, 09:38
Borde inte han ha kärlekshandtag då? Ser ut som <20% tycker jag.

Har för mig att kärlekshandtag var genetiskt?
Jag kan ha kärlekshandtag vid 15% BF

King Grub
2010-05-28, 09:38
Borde inte han ha kärlekshandtag då? Ser ut som <20% tycker jag.

Det beror ju helt på var man lagrar fett.

karlingen
2010-05-28, 09:39
Det beror ju helt på var man lagrar fett.

Exactly my point

martikainen
2010-05-28, 09:44
Det är ju bara en allmän siffra för "random bantare". Det brukar man rekommendera för att det oftast inte innebär något svältintag, det ger en någorlunda märkbar viktnedgång och det brukar dessutom anses som en siffra som är bra att ligga på för att inte "trilla dit" igen när man nått önskad vikt.

Om trådskaparen äter mycket protein och tränar styrketräning tror jag han är fet nog för att gå på hårdare om han vill det.

Tack för att någon äntligen förklarar detta, folk verkar generellt tro att 500kcal är en spikad siffra, går du högre så gör du mer skada än nytta.
Sköter man kosten och träningen korrekt och har en del att tav av så är 500kcal underskott rätt dumt då det tar överdrivet lång tid med deffen.

Jag har med 6-7kg's dövikt kunnat ligga på 1500kcal minus om dagen i 4-5 veckor utan märkbar förlust av styrka/uthållighet.

Sköter du kosten och träningen rätt så kommer du inte tappa muskler så förens du går väldigt lågt på kalorierna.

karlingen
2010-05-28, 09:57
Tack för att någon äntligen förklarar detta, folk verkar generellt tro att 500kcal är en spikad siffra, går du högre så gör du mer skada än nytta.
Sköter man kosten och träningen korrekt och har en del att tav av så är 500kcal underskott rätt dumt då det tar överdrivet lång tid med deffen.

Jag har med 6-7kg's dövikt kunnat ligga på 1500kcal minus om dagen i 4-5 veckor utan märkbar förlust av styrka/uthållighet.

Sköter du kosten och träningen rätt så kommer du inte tappa muskler så förens du går väldigt lågt på kalorierna.

Mina första månader under deffen låg jag på -500kcal och fick inte reda på den här infon förrän jag läste lite mer i andra trådar xD. Så Ja, den här infon är skit bra.. deffen hade varit slut för länge sen :(

chrilledude
2010-05-28, 10:50
Tack för att någon äntligen förklarar detta, folk verkar generellt tro att 500kcal är en spikad siffra, går du högre så gör du mer skada än nytta.
Sköter man kosten och träningen korrekt och har en del att tav av så är 500kcal underskott rätt dumt då det tar överdrivet lång tid med deffen.

Jag har med 6-7kg's dövikt kunnat ligga på 1500kcal minus om dagen i 4-5 veckor utan märkbar förlust av styrka/uthållighet.

Sköter du kosten och träningen rätt så kommer du inte tappa muskler så förens du går väldigt lågt på kalorierna.

Håller med dig, dock inte just om 1500kcal då det kanske är lite väl mycket. Men 800kcal minus kan man ligga på tycker jag.

Raggis
2010-05-28, 12:51
Tack för att någon äntligen förklarar detta, folk verkar generellt tro att 500kcal är en spikad siffra, går du högre så gör du mer skada än nytta.
Sköter man kosten och träningen korrekt och har en del att tav av så är 500kcal underskott rätt dumt då det tar överdrivet lång tid med deffen.

Jag har med 6-7kg's dövikt kunnat ligga på 1500kcal minus om dagen i 4-5 veckor utan märkbar förlust av styrka/uthållighet.

Sköter du kosten och träningen rätt så kommer du inte tappa muskler så förens du går väldigt lågt på kalorierna.


Hur orkar du träna hårt med den bebismängden mat? Dessutom lär ju en större andel muskler kontra fett försvinna ju lägre fettprocent du har.

Jag tappa sjukt mycket massa förra dieten när jag låg på ett underskott om 1200kcal jämfört med denna diet (-600kcal)

Eddie Vedder
2010-05-28, 12:58
Dessutom lär ju en större andel muskler kontra fett försvinna ju lägre fettprocent du har.

Ja det är ju det som är hela grejen med att diskussionen dök upp. Jag menar att trådskaparen har tillräckligt mycket fett för att kunna deffa härdare utan risk om han vill.

Angående martikainen kan jag inte uttala mig men oavsett vilket är ju som sagt proteinintaget, styrketräningen och säkerligen också näringstimingen viktig.

Och det är ju saker som inte påpekas lika noggrant för "gemene bantare". Det blir helt enkelt ofta fel om man stirrar blint på kalorier.

Buck
2010-05-28, 14:10
Det är ju bara en allmän siffra för "random bantare". Det brukar man rekommendera för att det oftast inte innebär något svältintag, det ger en någorlunda märkbar viktnedgång och det brukar dessutom anses som en siffra som är bra att ligga på för att inte "trilla dit" igen när man nått önskad vikt.

Om trådskaparen äter mycket protein och tränar styrketräning tror jag han är fet nog för att gå på hårdare om han vill det.

Precis, det är en allmän siffra, menade inget annat med "anses generellt".

Raggis
2010-05-30, 05:32
Ja det är ju det som är hela grejen med att diskussionen dök upp. Jag menar att trådskaparen har tillräckligt mycket fett för att kunna deffa härdare utan risk om han vill.

Angående martikainen kan jag inte uttala mig men oavsett vilket är ju som sagt proteinintaget, styrketräningen och säkerligen också näringstimingen viktig.

Och det är ju saker som inte påpekas lika noggrant för "gemene bantare". Det blir helt enkelt ofta fel om man stirrar blint på kalorier.


Självfallet. Det jag i synnerhet reagerade på, var att vederbörande skrev "...sköter man träningen rätt", varpå jag ställde frågan hur man kan träna tungt med den lilla mängden mat.

Förvisso har alla sin egen tolkning av vad som är rätt respektive fel, vilket jag inte tog i beaktning när jag skrev inlägget.

martikainen
2010-05-31, 10:13
Håller med dig, dock inte just om 1500kcal då det kanske är lite väl mycket. Men 800kcal minus kan man ligga på tycker jag.

Nu har jag lite speciell metabolism om jag inte är helt efterbliven vad gäller siffror, men för att jag ska gå ner i vikt krävs väldigt högt underskott. Men min kropp klarar sig otroligt bra på låga kcal också, brukar ligga på ca 1300 i deff.

Hur orkar du träna hårt med den bebismängden mat? Dessutom lär ju en större andel muskler kontra fett försvinna ju lägre fettprocent du har.

Jag tappa sjukt mycket massa förra dieten när jag låg på ett underskott om 1200kcal jämfört med denna diet (-600kcal)

Bebismängd mat, ja allting är ju relativt. Äter ca 500gram kyckling/kött om dagen och en hel del grönsaker till det + lite såser.
Och precis som du säger, när man kommer ner i fettprocent så blir det tungt.
Tilläggas kan ju göra att jag är väldigt kort, 173cm, detta hjälper en del då jag inte kräver lika mycket som en 185cm bjässe.

Bara lite kuriosa, gick från 130kg bänkpress på 88kg till 125kg på 79kg på ca 2månader, och konstant ökning i de flesta andra övningar.
Mycket har att göra med att jag får otroligt bra fokus på träningen när jag dietar. Vissa blir tvärtom och blir sega, men då gör man något fel.

Ja det är ju det som är hela grejen med att diskussionen dök upp. Jag menar att trådskaparen har tillräckligt mycket fett för att kunna deffa härdare utan risk om han vill.

Angående martikainen kan jag inte uttala mig men oavsett vilket är ju som sagt proteinintaget, styrketräningen och säkerligen också näringstimingen viktig.
Och det är ju saker som inte påpekas lika noggrant för "gemene bantare". Det blir helt enkelt ofta fel om man stirrar blint på kalorier.

Som vanligt prickar du huvudet på spiken! Det är extremt viktigt att hålla uppe proteinintaget och verkligen lära sig lyssna på kroppen under diet, det går inte att köra på som vanligt med träningen och ligga på stort underskott.

Buck
2010-05-31, 14:53
Bara lite kuriosa, gick från 130kg bänkpress på 88kg till 125kg på 79kg på ca 2månader, och konstant ökning i de flesta andra övningar.
Mycket har att göra med att jag får otroligt bra fokus på träningen när jag dietar. Vissa blir tvärtom och blir sega, men då gör man något fel.

Är ju inte helt omöjligt att du hade kunnat lyckas minska ännu mindre i bänken eller kanske ökat med en annan approach. Även om det där uppenbarligen är en helt acceptabel minskning.

martikainen
2010-06-01, 06:54
Är ju inte helt omöjligt att du hade kunnat lyckas minska ännu mindre i bänken eller kanske ökat med en annan approach. Även om det där uppenbarligen är en helt acceptabel minskning.

Absolut inte omöjligt, men jag har väldigt svårt att se att jag skulle kunna minskat mer, bänken är riktigt svår att behålla styrkan i vid viktförlust för mig.

Men det jag vill att folk ska tänka på är att man med rätt motivation, kunskap och gener (eller vad man skall kalla det) kan ligga på ett högre underskott än 500 och fortfarande tappa minimalt med muskler kontra fett. Var inte rädd för att testa er fram. Märker ni att det går trögt på gymmet och att ni är orkelösa i vardagen så ät lite mer. Har ni full energi och fokus på gymmet, testa sänk ytterliggare en liten bit och se hur humöret är.

Ju snabbare ni tappar med minsta möjliga muskelförlust, desto bättre kommer deffen gå då det blir rätt segt att deffa 2-3månader i rad. Kan man göra det på halva tiden känns det jävligt mycket bättre.

Buck
2010-06-01, 12:23
Absolut inte omöjligt, men jag har väldigt svårt att se att jag skulle kunna minskat mer, bänken är riktigt svår att behålla styrkan i vid viktförlust för mig.

Antar att du menar minskat mindre :P

Personligen ligger jag -1000 och har ökat i bland annat bänk for what it's worth.