Visa fullständig version : Bl.a. mjölkprodukter och protein
Stockholmare
2010-05-27, 07:48
Jag har nyligen sett ett klipp på Youtube, där en viss Neal Barnard pratar om mat. (http://www.youtube.com/watch?v=5VWi6dXCT7I)
Jag trodde först att detta var en av de vanliga tjugo på dussinet självutnämnda experterna, men efter att ha googlat runt lite verkar han faktiskt ha en ganska solid bakgrund.
Nu till saken, han predikar ju inget kött, inga mjölkprodukter och ägg, lite fett, mycket fibrer. Detta går ganska tvärt emot trenderna i samhället (och här på kolo), där det är protein och fett för hela slanten som gäller.
Hur mycket ligger det i allt det här? Visst, man kanske inte blir en optimal byggare av denna sorts kost, men får man en bättre allmänhälsa på lång sikt?
Eddie Vedder
2010-05-27, 08:09
Jag har sett den där. Han har en del synpunkter jag kanske kan hålla med om och en del jag inte håller med om. Jag tror definitivt inte lika mycket som han på en vegetarisk kost t.ex.
Men han har ju i alla fall motiveringar till sina teorier och jag tycker föreläsningen är hyfsat intressant. Men lite väl överdrivet ibland kanske. Jag ogillar ju hans snack om att kolesterol och mättat fett i kosten skulle vara så farligt. Överhuvudtaget tycker jag att amerikanska föreläsningar från akademiker har en annan retorik än t.ex. svenska. Det brukar vara lite mer "kvällspressretorik" i de amerikanska upplever jag. Att man talar i rubriker på ett annat sätt.
Kraftwerk
2010-05-27, 08:13
Tror inte att det kan ha några direkta fördelar på hälsan gentemot en hederlig blandkost på kött och annat gott.
Sen hjälper det inte direkt att alla dessa personer med sina idéer ser ut som Räkor, tänk om dom skulle gå till gymmet och testa sina jävla teorier lite också.
EDIT:
Nu kanske inte gymprestation var poängen, men jag ska åka ner och träna nu så jag får kolla sen.
Eddie Vedder
2010-05-27, 08:26
Sen hjälper det inte direkt att alla dessa personer med sina idéer ser ut som Räkor
Du menar att de propagerar för vad de anser vara hälsosamt och dessutom är friska och smala?
Jag tror som du att både ost och kött i kosten är mer fördelaktigt än negativt ur hälsosynpunkt och dessutom drar han ju ganska extrema slutsatser om saker man "blir beroende av" och "inte tål".
Men att han är smal är ju knappast till hans nackdel i sammanhanget. ;) Och jag kan ju i det omvända exemplet inte direkt påstå att kunskaper om maximal muskeltillväxt och kost brukar stå i korrelation till en individs muskelmassa. Jag lyssnar hellre på Kevin Tipton än Markus Ruhl. :D
Sen hjälper det inte direkt att alla dessa personer med sina idéer ser ut som Räkor, tänk om dom skulle gå till gymmet och testa sina jävla teorier lite också.
För det är ju det som är poängen med en hälsosam kosthållning. Släng in ett par perioder av bulk och deff så blir det ännu bättre ur hälsosynpunkt.
Halleluja!
Kraftwerk
2010-05-27, 11:13
Det var nog lite väl tidigt för mig att svara på inlägg, är alltid lite grinig på morgonen, tänkte inte alls på att vissa individer inte vill vara alltför stora, utan hellre små och smärta, skäms på mig.
Så fort kost kommer upp går mina tankar direkt till träning och allmänt bifferi :smash:
Nu till saken, han predikar ju inget kött, inga mjölkprodukter och ägg, lite fett, mycket fibrer. Detta går ganska tvärt emot trenderna i samhället (och här på kolo), där det är protein och fett för hela slanten som gäller.
Den här snubben kanske inte hade folk som tränar flera dagar i veckan i tankarna, utan folk med lägre energiförbrukning? Jag är vegan, vilket ju innebär att jag avstår helt från mjölkprodukter, ägg, kött, osv, och jag skulle vilja påpeka att det går alldeles utmärkt att äta en tillräckligt fett- och proteinrik kost ändå. Soja är en ohyggligt bra proteinkälla och finns i många former - tofu är, till exempel, the shit. En sked sojamjöl i frukostgröten är standard, och sen har vi alla andra proteinrika baljväxter. På fettsidan: avocado, nötter, alla vegetabiliska oljor som finns.
Har nu varit vegan i ca 8 månader, och så vitt jag kan se har det åtminstone inte haft någon negativ effekt på min kropp och min träning, även om jag inte ser några överväldigande positiva förändringar direkt.
Eddie Vedder
2010-05-27, 20:13
Den här snubben kanske inte hade folk som tränar flera dagar i veckan i tankarna, utan folk med lägre energiförbrukning? Jag är vegan, vilket ju innebär att jag avstår helt från mjölkprodukter, ägg, kött, osv, och jag skulle vilja påpeka att det går alldeles utmärkt att äta en tillräckligt fett- och proteinrik kost ändå. Soja är en ohyggligt bra proteinkälla och finns i många former - tofu är, till exempel, the shit. En sked sojamjöl i frukostgröten är standard, och sen har vi alla andra proteinrika baljväxter. På fettsidan: avocado, nötter, alla vegetabiliska oljor som finns.
Har nu varit vegan i ca 8 månader, och så vitt jag kan se har det åtminstone inte haft någon negativ effekt på min kropp och min träning, även om jag inte ser några överväldigande positiva förändringar direkt.
Men att du mår bra av vegankost är inget jag tror någon ifrågasätter. Min åsikt är bara att han drar överdrivna slutsatser. Nog för att du utesluter animalier men tycker du att det känns vetenskapligt förankrat att kolesetarol och mättat fett ger hjärt- kärlsjukdom och att man blir beroende av det? Och likaså att man inte tål bananer och blir beroende av choklad?
Måste krävas ett ganska stort kaloriintag som tjej för att få tillräckligt med järn.
Långkok av bönor och linser i gjutjärnspanna borde då vara standard för att säkra järnet.
Jag äter järntillskott för att vara på den säkra sidan. Och ja, gjutjärnspanna och massor av spenat och broccoli. Eddie Vedder - jag tror att det ligger något i vad han säger, men forskning och forskningsresultat kan vinklas åt alla håll för olika syften, både avsiktligt och oavsiktligt. Jag tror att han väljer vilka resultat och aspekter han väljer att referera till. Jag ville bara lägga ett inlägg om att animalier inte måste ingå i kosten för att den ska vara fullvärdig för en person som tränar mycket.
(jag kommer för övrigt att frångå veganismen litegrann om en vecka då jag återkommer till Sverige efter 10 månader i USA. Måste få återförenas med prästost och Kalles kaviar...)
Kraftwerk
2010-05-28, 08:51
Har väldigt dålig koll på vego påhitt, men säg att man ska få i sig en 5-6000kcal på en dag som vegan/vegetarian skulle det inte bli en jävla massa mat?, nu vet inte jag hur energität sån mat är men jag kan inte tänka mig att det ens kommer i närheten av vanlig mat.
Eddie Vedder
2010-05-28, 08:54
nu vet inte jag hur energität sån mat är men jag kan inte tänka mig att det ens kommer i närheten av vanlig mat.
"Sån mat" är ju allt som inte kommer från djuren. Du kan med andra ord trycka i dig hur mycket olja, mjölkfritt margarin, chips, godis utan gelatin etc. om du nu vill.
Energitäthet är alltså inga problem alls. För egen del kan jag säga att ju mer vegetariskt desto sämre mättnad, dvs mer kan jag äta. Men käkar jag mycket kött och ägg och ost håller jag mig mätt betydligt bättre.
Syltmackor är ju veganskt t.ex. Det skulle jag kunna äta 6000 kcal av bara det. ;)
Kraftwerk
2010-05-28, 09:06
"Sån mat" är ju allt som inte kommer från djuren. Du kan med andra ord trycka i dig hur mycket olja, mjölkfritt margarin, chips, godis utan gelatin etc. om du nu vill.
Energitäthet är alltså inga problem alls. För egen del kan jag säga att ju mer vegetariskt desto sämre mättnad, dvs mer kan jag äta. Men käkar jag mycket kött och ägg och ost håller jag mig mätt betydligt bättre.
Syltmackor är ju veganskt t.ex. Det skulle jag kunna äta 6000 kcal av bara det. ;)
Haha jävligt sant :)
Men säg att man ska försöka få i sig de där 5-6000kcal med säg "bra mat" dvs inte så mycket skräp som godis/socker/överdrivet med olja/fett, då måste det väl ändå bli lite lurigt, alltid när jag kollar på vegetariska menyer och sånt ute är det riktiga matberg som ändå inte innehåller en bråkdel kcal av en rejäl köttmiddag, protein och sånt brukar väl inte vara direkta problem då alla baljväxter innehåller en väldans massa.
Eddie Vedder
2010-05-28, 09:11
Haha jävligt sant :)
Men säg att man ska försöka få i sig de där 5-6000kcal med säg "bra mat" dvs inte så mycket skräp som godis/socker/överdrivet med olja/fett, då måste det väl ändå bli lite lurigt, alltid när jag kollar på vegetariska menyer och sånt ute är det riktiga matberg som ändå inte innehåller en bråkdel kcal av en rejäl köttmiddag, protein och sånt brukar väl inte vara direkta problem då alla baljväxter innehåller en väldans massa.
Att vegetariska rätter på uteställen brukar se ut på ett visst sätt har väl inget med saken att göra?
Med olivolja, macadamianötter, mandlar, rapsolja och kokosfett kombinerat med tillskott av omega-3 från alger tror jag man kan äta en riktigt fet kost och ändå ha en okej fettsammansättning trots att källorna är vegetabiliska.
Så nej det är inte svårt, om man stirrar sig blind på "veganmat" som sallad med linser är det ju bara en fråga om dålig fantasi.
Kraftwerk
2010-05-28, 09:18
Att vegetariska rätter på uteställen brukar se ut på ett visst sätt har väl inget med saken att göra?
Med olivolja, macadamianötter, mandlar, rapsolja och kokosfett kombinerat med tillskott av omega-3 från alger tror jag man kan äta en riktigt fet kost och ändå ha en okej fettsammansättning trots att källorna är vegetabiliska.
Så nej det är inte svårt, om man stirrar sig blind på "veganmat" som sallad med linser är det ju bara en fråga om dålig fantasi.
Nej det är väl sant jag böjer mig :bow:
Fast jag har nog aldrig sett en styrkelyftare som är vegan/terian som det går bra för, eller att dom ens tar upp det som alternativ i kosten nere på klubben, fast det har ju inte direkt med något i denna tråden att göra, nu smiter jag iväg till gymmet en stund.
Fast jag har nog aldrig sett en styrkelyftare som är vegan/terian som det går bra för, eller att dom ens tar upp det som alternativ i kosten nere på klubben,
Tyvärr får man väl säga, så handlar det alltför ofta om sjuka mängder protein, matintag mitt i natten och matmängder som skulle räcka till tre bergsetapper på touren.
Samt givetvis en hel korg med stackers, protein, fria AA, bars, 4-liters pulverhinkar, BCAA, glutamin, kreatin, malto, HMB, jungle warfare, ZMA, tribulus, animal stak etc etc etc.
För att generalisera lite. Poängen är att många gör det hela väldigt invecklat och komplicerat. Finns ett intresse för kost och näring så kan jag förstå det men långt ifrån alla följer en viss kostregim av andra skäl än att "någon" sagt att det fungerar bättre än allt annat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.