handdator

Visa fullständig version : Stel i traps?


joasimo
2010-05-26, 23:52
Tjena,

Jag brukar oftast kännas hård och stel i trapsen, vad kan man göra för att minska det? Massera dom och stretcha de helt enkelt?
När man lutar huvudet åt sidan, och lutar huvudet snett framåt tar väl rätt bra på trapsen, men mest på nacke? Finns det några fler för just traps?

Jag har varken ont eller problem i traps/nacke, men det kan ju alltid vara bra att få trapsen att bli mjuka innan det sker någon skada. Det känns som de är spända rätt ofta och hårda.

Vad bör man göra? Speciellt efter tunga marklyft är dom riktigt spända!

chrilledude
2010-05-27, 00:25
Hmm, testa lätta shrugs/massage/stretch som du sa. Vet inte riktigt, men testa skadar nog inte. :)

Numse
2010-05-27, 07:33
Att bli stel i trapz/nacke kan lätt ge skador i framtiden. De musklerna används konstant, och om de är ansträngda och stela så höjs axlarna och de ansträngs ännu mer. Stresshållning kallas det väl förövrigt, när man har axlarna högt upp för att man inte kan slappna av i nackområdet.

Stretcha och värm upp riktigt ordentligt innan passen för att få igång blodcirkulationen. Ett tips är att antingen göra uppehåll helt med baksida axlar och rodd ett tag, eller köra väldigt lätta vikter och höga reps (15-30) för att inte överbelasta, utan istället få igång blodcirkulationen och mjuka upp musklerna.

L-Sami
2010-05-27, 07:37
Att du har styva muskler behöver inte betyda att någon skada ska infinna sig i framtiden.

Stela muskler behöver inte betyda samma sak som att de är strama och korta. Musklerna omger oftast viktiga nervstrukturer, att en muskel blir stel och styv kan bero på att musklerna skyddar omkringliggande nervstrukturer. Nervflätan plexus brachialis omges av trapezius t ex, jag tycker inte att man ska hålla på och stretcha muskler i onödan. Det kan vara lämpligt om du blir sängliggande under längre tid och behöver hålla rörligheten i muskler och leder.

Massage har en avslappnande effekt i och med oxytocin utsöndring, det kan upplevas som uppmjukande. Hellre massage än stretching skulle jag säga.

Martin Löwgren
2010-05-27, 08:10
Nervflätan plexus brachialis omges av trapezius t ex, jag tycker inte att man ska hålla på och stretcha muskler i onödan. Det kan vara lämpligt om du blir sängliggande under längre tid och behöver hålla rörligheten i muskler och leder.
+1

Stretching av halsryggraden ska inte göras i onödan och framförallt inte om man inte har full koll på hur man ska göra.

joasimo
2010-05-28, 12:20
Okej så med andra ord är det inget att bekymra sig över? Det kanske räcker med ordentligare och bättre uppvärmning av traps när dom skall användas och lite massage för att mjuka upp? Morsan är massör och när hon har knådat lite när jag varit stel och hård i traps har de faktiskt slappnat av mer och blivit "mjukare".

Numse, hur uppstod dina problem i nacke/traps? Vad berodde det på?

chrilledude
2010-05-28, 12:36
Numse, hur uppstod dina problem i nacke/traps? Vad berodde det på?

Har för mig att han körde rygg dagen efter att han körde traps, eller liknande. Kan ha fel.