handdator

Visa fullständig version : "power presentation"? Doktorandintervju


MrBoris
2010-05-26, 17:30
Uttrycket power presentation, vad innebär det egentligen? Jag har fått erbjudande om intervju till en doktorandtjänst där professorn ville att jag skulle göra en "power presentation" om ett ämne på 15min (på engelska).

Som tur är har jag 5veckor på mig nu att förbereda mig, men vill veta vad som kan tänkas menas med power presentation? Innebär det att man presenterar området väldigt översiktligt? Är detta något välkänt akademiskt uttryck? Jag är övertygad om att han inte menar powerpoint presentation iaf :) Har försökt leta på google men hittar inte så mycket.

Denna doktorandtjänst är för en professor som är världskänd, en av de allra största, inom området. Så jag är sjukt nervös, och det är det absolut största som hänt mig att ens bli påtänk för tjänsten så jag vill göra bra ifrån mig

Madame
2010-05-26, 17:32
han kanske menade en vanlig powerpoint-presentation? :P

EDIT: eller så menade han helt enkelt bara en riktigt jäkla kraftfull övertygande vass presentation. Lär väl krävas att du gör bra ifrån dig liksom om du ska få tjänsten :)

EDIT igen: doh, missade tydligen precis den raden att du var övertygad att han inte menade powerpoint. Sorry, hehe :]

MilkmaN
2010-05-26, 17:33
han kanske menade en powerpoint-presentation? :P

Han trodde inte det skrev han.

TS: Fråga?

MrBoris
2010-05-26, 17:40
Han trodde inte det skrev han.

TS: Fråga?

Jag har redan frågat vilken nivå han ville att jag skulle lägga presentationen på, så vill inte vara frågvis och fråga för mycket, speciellt inte en sån "elementär" fråga :)

Tolkia
2010-05-26, 18:01
Jag har redan frågat vilken nivå han ville att jag skulle lägga presentationen på, så vill inte vara frågvis och fråga för mycket, speciellt inte en sån "elementär" fråga :)
OK, du m.a.o. gjort misstag 1A - att inte våga fråga, av risk för att verka dum, vilket i slutänden leder till att man verkar ännu dummare än man hade verkat om man frågade. Been there, done that (ungefär en miljarrrrrd gånger).
Lär dig av den här missen och fråga nästa gång. ;)
.. vill veta vad som kan tänkas menas med power presentation? Innebär det att man presenterar området väldigt översiktligt? Är detta något välkänt akademiskt uttryck? Jag är övertygad om att han inte menar powerpoint presentation iaf.
Jag har aldrig hört uttrycket, så om det är "etablerat" så har jag gjort ett bra jobb med att missa det. Min spontana reaktion hade varit att han sagt "powerpoint-presentation" och att jag i min nervositet missat "point". (Varför är du övertygad om att han inte menar ppt-presentation, förresten; majoriteten av alla presentationer man gör i de sammanhangen är definitivt på ppt numera?)
Denna doktorandtjänst är för en professor som är världskänd, en av de allra största, inom området. Så jag är sjukt nervös, och det är det absolut största som hänt mig att ens bli påtänk för tjänsten så jag vill göra bra ifrån mig
Om han är en av de Stora Krapparna kan du vara säker på att han sett nervösa doktorander och doktorandwannabe:s förut. Det är rätt få av de riktigt Stora Krapparna som är kapitala sociala miffon och inte begriper att man skakar i knävecken i en sådan situation; det brukar inte gå att ta sig så långt om man är helt hopplös (ingen vill jobba med en som är helt hopplös). I den sits du är nu är det väl bara (jo, jag vet, jätte-"bara") att göra en femtonminuterspresentation om lämpligt ämne; som jag fattade det har du ju frågat och fått veta på vilken nivå du skall lägga den. Var inte alltför blygsam när du beskriver vad du kan och vad du har gjort tidigare, men gå inte över styr och kör något slag säljsnack heller; det kommer ju att bli pinsamt uppenbart att det är vad du håller på med när de börjar ställa frågor. Det är en presentation du skall hålla för att de skall kolla in dig lite, det är inte ett valtal.

Eftersom det är en doktorandtjänst tycker jag att du gärna kan vara tydlig med att du skulle tycka att det vore jätteroligt att få tjänsten; jag antar att det betyder att du tycker att det skulle vara jättekul att jobba med det tjänsten innebär. Anställer man en doktorand vill man gärna att det skall finnas entusiasm för ämnet och inte bara en vilja att uppnå doktorsgrad, om du förstår skillnaden. (F.ö. skulle jag säga att entusiasm för själva ämnet är ett måste om det inte skall bli outhärdligt när de jävliga perioderna kommer - för de kommer.)

MrBoris
2010-05-26, 18:16
OK, du m.a.o. gjort misstag 1A - att inte våga fråga, av risk för att verka dum, vilket i slutänden leder till att man verkar ännu dummare än man hade verkat om man frågade. Been there, done that (ungefär en miljarrrrrd gånger).
Lär dig av den här missen och fråga nästa gång. ;)

Jag har aldrig hört uttrycket, så om det är "etablerat" så har jag gjort ett bra jobb med att missa det. Min spontana reaktion hade varit att han sagt "powerpoint-presentation" och att jag i min nervositet missat "point". (Varför är du övertygad om att han inte menar ppt-presentation, förresten; majoriteten av alla presentationer man gör i de sammanhangen är definitivt på ppt numera?)

Om han är en av de Stora Krapparna kan du vara säker på att han sett nervösa doktorander och doktorandwannabe:s förut. Det är rätt få av de riktigt Stora Krapparna som är kapitala sociala miffon och inte begriper att man skakar i knävecken i en sådan situation; det brukar inte gå att ta sig så långt om man är helt hopplös (ingen vill jobba med en som är helt hopplös). I den sits du är nu är det väl bara (jo, jag vet, jätte-"bara") att göra en femtonminuterspresentation om lämpligt ämne; som jag fattade det har du ju frågat och fått veta på vilken nivå du skall lägga den. Var inte alltför blygsam när du beskriver vad du kan och vad du har gjort tidigare, men gå inte över styr och kör något slag säljsnack heller; det kommer ju att bli pinsamt uppenbart att det är vad du håller på med när de börjar ställa frågor. Det är en presentation du skall hålla för att de skall kolla in dig lite, det är inte ett valtal.

Eftersom det är en doktorandtjänst tycker jag att du gärna kan vara tydlig med att du skulle tycka att det vore jätteroligt att få tjänsten; jag antar att det betyder att du tycker att det skulle vara jättekul att jobba med det tjänsten innebär. Anställer man en doktorand vill man gärna att det skall finnas entusiasm för ämnet och inte bara en vilja att uppnå doktorsgrad, om du förstår skillnaden. (F.ö. skulle jag säga att entusiasm för själva ämnet är ett måste om det inte skall bli outhärdligt när de jävliga perioderna kommer - för de kommer.)

Mycket möjligt då att han menar powerpoint presentation, men tänkte att det kunde vara något annat, typ "visa vad du går för"-presentation där jag ska övertyga honom att jag är bäst lämpad för tjänsten, och att "allt" hänger på presentationen, och inte intervjun i sig.

Tack för feedbacken annars, motivation tror jag att jag väldigt tydligt kommer kunna få fram. Har de senaste 1.5åren inte en enda dag kunnat släppa tanken på doktorandstudier inom just detta ämne, hoppas bara att det inte blir att jag visar för mycket entusiasm dock i och med att detta inte är vilken doktorandtjänst som helst :)

Kwon
2010-05-26, 18:18
Första tanken är att det är PowerPoint-presentation som menas.

Jag tror inte han menar att du skall gå full force, köra 120 % i presentationen alt Slå en Krabba vid avslutet.

Lycka till Boris!

Kör dock en presentation där du lägger ner så mycket energi som möjligt, visa vad du går för!

MrBoris
2010-05-26, 18:19
Jag tror inte han menar att du skall gå full force, köra 120 % i presentationen alt Slå en Krabba vid avslutet.

haha trodde nästan det jag :)

MrBoris
2010-05-26, 18:21
Förresten, intervjun ska hållas genom Skype i och med att det är en 1000mil till universitetet, kan man hålla powerpoint-presentationer i Skype?

Bärs
2010-05-26, 18:23
Låter lite gay med en "power presentation".

Tolkia
2010-05-26, 18:25
Mycket möjligt då att han menar powerpoint presentation, men tänkte att det kunde vara något annat, typ "visa vad du går för"-presentation där jag ska övertyga honom att jag är bäst lämpad för tjänsten, och att "allt" hänger på presentationen, och inte intervjun i sig.
Jag vågar, utan att känna din blivande handledare, lova att det inte kommer att hänga bara på presentationen. Det är mycket som skall klaffa (man satsar mycket tid, pengar och engagemang på en doktorand, d.v.s. om vi håller oss till de handledare som är bra och vettiga), och doktorandstudier innebär så mycket mer än att hålla presentationer. Det är nog typ det man gör minst av, och det är nog en av de områden där det är lättast att lära upp en doktorand som suger så att han/hon når en någorlunda godtagbar nivå (man måste definitivt inte vara en föreläsarstjärna för att vara forskare, även om det förväntas av en att man kan prata om sitt ämne så att folk begriper vad man säger). Av de doktorander jag har känt, så har alla haft både styrkor och svagheter, på rätt olika områden. En är en värdelös föreläsare (öhhhh ...), en annan får jobba hårt för att lära sig skriva, en tredje är för mesig och måste lära sig stå på sig, en fjärde är för övermodig och måste lära sig dämpa sig osv.

Hoppas att du får tjänsten; som jag skrev så är det verkligen för jävligt ibland, men mellan de jävliga varven kan det också vara sjukt kul.

Edit: Oj, i Skype? Avancerat. Ingen aning där, faktiskt.

Bubban
2010-05-26, 18:39
Ja man kan använda sig av PPT via skype.

Edit: eller nu blev jag osäker... Men det ser ut som att man kan tanka något tillägg till skype och använda sig av det.

Som sagt innan: maila och fråga honom/henne.

MrBoris
2010-05-26, 18:42
Ja man kan använda sig av PPT via skype.

Tell me how :) genom att dela skärm? är helt ny på Skype

LoTiX
2010-05-26, 18:43
http://powerpresentation.net/

En så kallad power presentation!

Bubban
2010-05-26, 18:43
Sorry.. kolla runt här: https://extras.skype.com/

LoTiX
2010-05-26, 18:44
Tell me how :) genom att dela skärm? är helt ny på Skype

Googlade lite, här verkar finnas ett par exempel: http://forum.skype.com/topic/110070-skype-video-for-large-meeting-with-ppt-presentation/

Pudzianovski
2010-05-26, 19:04
Förresten, intervjun ska hållas genom Skype i och med att det är en 1000mil till universitetet, kan man hålla powerpoint-presentationer i Skype?

Ska du pendla?



:em:

C.E.J.
2010-05-26, 19:24
En doktorand på kolo, kewl :) Vilket ämne?

MrBoris
2010-05-26, 19:24
Ska du pendla?



:em:

:) flyttar dit isåfall, men det är långt gånget innan jag vågar ropa hej. Första steget är intervjun om 5veckor

MrBoris
2010-05-26, 19:26
En doktorand på kolo, kewl :) Vilket ämne?

GNSS/GPS, då framför allt nätverks-RTK, d.v.s. GPS med cm-noggrannhet.

Pudzianovski
2010-05-26, 19:39
:) flyttar dit isåfall, men det är långt gånget innan jag vågar ropa hej. Första steget är intervjun om 5veckor

Kul! Lycka till :thumbup:

pelle
2010-05-26, 19:41
En doktorand på kolo, kewl :) Vilket ämne?

Finns fler av den sorten här ;)

MrBoris
2010-11-02, 12:51
Ville bara bumpa för att säga att jag fick tjänsten!! :D helt makalöst sanslöst, har kämpat för att få den sen i april då jag började på en artikel till en tidsskrift för att försöka få den publicerad (och därmed stärka mina chanser till tjänsten). Den blev nyligen "accepted" och som ett brev på posten fick jag igår erbjudande om tjänsten, trots att det pågått intervjuer i 4-5månaders tid. Jag av alla sökande runt om i världen fick den! Wooooohoooo :) Vet inte vart jag ska ta vägen, nyper mig ständigt i armen men har fortfarande inte förstått att det är sant...

Inge Enveten
2010-11-02, 12:58
Ville bara bumpa för att säga att jag fick tjänsten!! :D helt makalöst sanslöst, har kämpat för att få den sen i april då jag började på en artikel till en tidsskrift för att försöka få den publicerad (och därmed stärka mina chanser till tjänsten). Den blev nyligen "accepted" och som ett brev på posten fick jag igår erbjudande om tjänsten, trots att det pågått intervjuer i 4-5månaders tid. Jag av alla sökande runt om i världen fick den! Wooooohoooo :) Vet inte vart jag ska ta vägen, nyper mig ständigt i armen men har fortfarande inte förstått att det är sant...

Sjukt bra, grattis!!!!! Allt tack vara kolo..... :D

Förresten, rörde det sig om en powerpoint presentation eller?

MrBoris
2010-11-02, 12:59
Sjukt bra, grattis!!!!! Allt tack vara kolo..... :D

Förresten, rörde det sig om en powerpoint presentation eller?

jag vet inte jag gjorde mitt bästa bara och körde en powerpoint-presentation, utifall det var det han menade:) Kan förövrigt säga att jag pluggade en sisådar 10-12timmar om dagen utan uppehåll i >8veckors tid innan intervjun blev av... så mycket jobb för en 15minuters presentation. Folk jag känner trodde jag var galen, men nu såhär efteråt ångrar jag såklart inte en enda sekund

kaer
2010-11-02, 13:00
Stort grattis! Alltid roligt när det går bra för folk =D

Dennis93
2010-11-02, 13:14
Ville bara bumpa för att säga att jag fick tjänsten!! :D helt makalöst sanslöst, har kämpat för att få den sen i april då jag började på en artikel till en tidsskrift för att försöka få den publicerad (och därmed stärka mina chanser till tjänsten). Den blev nyligen "accepted" och som ett brev på posten fick jag igår erbjudande om tjänsten, trots att det pågått intervjuer i 4-5månaders tid. Jag av alla sökande runt om i världen fick den! Wooooohoooo :) Vet inte vart jag ska ta vägen, nyper mig ständigt i armen men har fortfarande inte förstått att det är sant...

Starkt jobbat ! :hbang:

Nitrometan
2010-11-02, 13:27
Grattis!

Lycka till!

Vet inte vart jag ska ta vägen...
Hmmm, vet du inte var universitet ligger? Var det inte GPS med cm-noggrannhet det gällde? :)

MrBoris
2010-11-02, 13:28
Grattis!

Lycka till!


Hmmm, vet du inte var universitet ligger? Var det inte GPS med cm-noggrannhet det gällde? :)

Västkusten i Australien, +- 100mil i noggrannhet (68% konfidensnivå) :) Perth närmare bestämt

Adama
2010-11-02, 13:42
Grattis, hoppas du hittar ett schysst gym där med då ;)

z_bumbi
2010-11-02, 13:45
Grattis!

HMB
2010-11-02, 14:14
Grattis! Blir lycklig när jag ser att folk som lagt ner MYCKET tid på något blir belönade för det :)

Doctor Snuggles
2010-11-02, 14:24
Power to the presentation!

Kwon
2010-11-02, 14:42
Grattis till din Power Presentation PowerBoris!

Blir te å åka te Perth då!

Nalfaren
2010-11-02, 15:00
Grattis.. Spännande! Som ovanstående tycker jag det är riktigt kul att du lyckades och att din förberedelse och dedikation betalade sig! Lycka till!

MrBoris
2010-11-02, 15:33
Oj vad många grattis jag fått, tack kolo! :) Nu blir det att förbereda sig på att jobba 24/7 i 3år som professorn sa på intervjun utan att dra på smilbanden överhuvudtaget:)

Tricce
2010-11-02, 15:49
Oj vad många grattis jag fått, tack kolo! :) Nu blir det att förbereda sig på att jobba 24/7 i 3år som professorn sa på intervjun utan att dra på smilbanden överhuvudtaget:)

Haha låter ju skönt! Grattis på dig!! :D

MrBoris
2010-11-03, 10:21
Haha låter ju skönt! Grattis på dig!! :D

tack:)

Trance
2010-11-03, 10:23
Grattis!

Dags att läsa in dig på livet om du inte gjort det:

http://www.phdcomics.com/comics.php

Larsson85
2010-11-03, 10:59
Ligger där bra pengar i en så pass eftertraktad tjänst, eller är det "enbart" chansen att få forska om något man brinner för som lockar?

Kommer ihåg att jag kollade upp lite angående doktorandlöner när jag pluggade och fick för mig att det var ganska dåligt betalt.

Tolkia
2010-11-03, 11:02
Doktorandtjänster brukar inte vara något man blir rik på (möjligen undantaget enstaka privilegierade industridoktorander). Särskilt inte sett till tiden man lägger ned.

Grattis till TS - ja, det kommer att vara för jävligt, men det kommer också att vara askalas.

Biceps
2010-11-03, 11:12
Grattis, fan vad kul :)

MrBoris
2010-11-03, 11:20
Ligger där bra pengar i en så pass eftertraktad tjänst, eller är det "enbart" chansen att få forska om något man brinner för som lockar?

Kommer ihåg att jag kollade upp lite angående doktorandlöner när jag pluggade och fick för mig att det var ganska dåligt betalt.

Doktorandtjänster brukar inte vara något man blir rik på (möjligen undantaget enstaka privilegierade industridoktorander). Särskilt inte sett till tiden man lägger ned.

Grattis till TS - ja, det kommer att vara för jävligt, men det kommer också att vara askalas.

Det är inga stora pengar under tiden jag doktorerar nej, absolut inte.

Men efter 3år, när jag fått min titel är det en helt annan femma, speciellt "over there". De doktorer som jobbar på institutionen där jag fick erbjudandet tjänar mellan 60.000-100.000kr rent i månaden (tittade in annonsen där det stod vilken lön de kunde förvänta sig).

Här i Sverige kan jag nog förvänta mig som mest 40.000-50.000kr efter examen FÖRE skatt.

Men för mig är det prestigen som gör att jag vill dit, de som jobbar där är bland de bästa i världen, och huvudansvarig professor ÄR den största. Som sagt, en dröm :)

rooz
2010-11-03, 11:25
Efter regn kommer solsken.

Nåde bildligt och bokstavligt talat i ditt fall:D

Grattis!

MrBoris
2010-11-03, 11:35
Det är inga stora pengar under tiden jag doktorerar nej, absolut inte.

Men efter 3år, när jag fått min titel är det en helt annan femma, speciellt "over there". De doktorer som jobbar på institutionen där jag fick erbjudandet tjänar mellan 60.000-100.000kr rent i månaden (tittade in annonsen där det stod vilken lön de kunde förvänta sig).

Här i Sverige kan jag nog förvänta mig som mest 40.000-50.000kr efter examen FÖRE skatt.

Men för mig är det prestigen som gör att jag vill dit, de som jobbar där är bland de bästa i världen, och huvudansvarig professor ÄR den största. Som sagt, en dröm :)
Nej före skatt var det visst, my fault :)

Tolkia
2010-11-03, 13:25
Nej före skatt var det visst, my fault :)
Det är ändå bra jämfört med svenska förhållanden, för de allra flesta. Jag har inte haft någon arbetskamrat som gått in på 40 000 direkt efter examen, kan jag säga, men då var det inom ohippa ämnen. Hamnar man i det privata näringslivet kan lönerna nog ligga lite högre, men jag tror fortfarande att 40 000 är högt siktat.

Vad det ger i status att ha varit doktorand hos en äkta hotshot är dock typ ovärderligt.

Bahir
2010-11-03, 13:38
Vilket ämne/område är det du kommer doktorera i?

MrBoris
2010-11-03, 14:02
Vilket ämne/område är det du kommer doktorera i?

"Global Navigation Satellite Systems (GPS) med centimeternoggrannhet", är nog en bra sammanfattning. De ska bygga upp ett referensnät över hela landet för att ge ett sömlöst system som ger den noggrannheten, och ett helt nytt forskningsteam med inriktning på detta och de nya satellitsystemen som är på g (förutom GPS och GLONASS) har skapats. Målen är bland annat att få bättre noggrannheten mot nuvarande teknik, men även så ger fler satelliter nya möjligheter till förbättrade miljöanalyser, översvämningsvarningssystem, tsunamivarningssystem osv osv.

mangs
2010-11-03, 15:59
Grattis, kanske är dags att uppdatera ditt Registered user till Power user!

Imponerad av din arbetsinsats inför intervjun. Alltid kul när folk får en chans och tar den. Det gäller att välja sina lägen när man skall ge allt. Det kommer bli ett kul äventyr som du kommer glädjas åt resten av livet, även om det säkert även ligger massar av jobb framför dig!

MrBoris
2010-11-03, 17:06
Grattis, kanske är dags att uppdatera ditt Registered user till Power user!

Imponerad av din arbetsinsats inför intervjun. Alltid kul när folk får en chans och tar den. Det gäller att välja sina lägen när man skall ge allt. Det kommer bli ett kul äventyr som du kommer glädjas åt resten av livet, även om det säkert även ligger massar av jobb framför dig!

Tack mangs, det fetstilta var något jag också försökte säga till min flickvän men hon förstod aldrig ändå. Då försökte jag förklara det som så att:

"jag slåss med de allra bästa i världen om tjänsten, och hur ska jag då kunna överträffa dem? Jo jag måste jobba hårdare och satsa mer än vad någon av de andra skulle orka med. "

Och det är inte lätt när man slåss med säkerligen bland annat hundratals överintelligenta kineser inom mitt område...kan säga att jag var gråtfärdig dagarna innan intervjun, 25-30grader sol varje dag under hela perioden och jag satt inne och kämpade ändå 24/7

Eddie Vedder
2010-11-03, 17:12
"Global Navigation Satellite Systems (GPS) med centimeternoggrannhet", är nog en bra sammanfattning.

Det blir du som utvecklar framtidens Garmin Forerunner :)

Grattis!:thumbup:

cero
2010-11-03, 18:08
Grattis som fan! Som sagt, alltid kul när folk blir belönade av hårt arbete! :)

Cilia
2010-11-03, 19:27
Grattis, va roligt. Härligt att få bo i Oz. Ett av de få länder jag kan tänka mig att bo förutom i Sverige. Du kommer få en obeskrivlig tid, det är jag övertygad om

MrBoris
2011-02-26, 11:50
Sa en liten uppdatering, 'a'r nu pa plats och allt 'a'r b'a'ttre 'a'n vad jag hade v'a'ntat mig :) 39grader o sol, stranden 1gang i veckan sen jobbar jag 9-10timmar 6dagar i veckan sah'a'r ib'o'rjan. Bor i ett stort fint hus med 2 andra studenter 10min promenad fran skolan.

Har prov pa nagra matteb'o'cker om 5veckor till att b'o'rja med d'a'r det kr'a'vs att jag har 80% r'a'tt :) (dock matte som jag l'a'st f'o'rut men anda). Kul dock med lite press sa man kommer in i tempot..