handdator

Visa fullständig version : Vassle, upptag och insulinpåslag?


Saikyou
2010-05-26, 15:11
Det är mycket möjligt att frågan ställts innan(tvivlar på att den INTE gjort det) men hittade inte svar på just mina frågor någon annanstans. Tycker även denna frågan passar med i Kost & Näring än kosttillskott.

Som bekant "tar inte kroppen upp" mer än 30g vassle stötvis (1h intervall?). Min fråga är ur praktiskt synpunkt det är optimalt för både upptag och insulinpåslag att köra på 30g vassle(23-25g i faktiska vassleproteiner) ~30 min före en måltid(bestående av överväldigande majoritet protein, liten del fett, minimal del kolhydrater) samt 1h efter.

Frågan riktar sig mestadels mot vilodagar, men undrar även över träningsdagar, då med träning->EAA+Malto->15min->Vassle->45min->Mat->1h->Vassle

zeusden1
2010-05-26, 15:16
Som bekant "tar inte kroppen upp" mer än 30g vassle stötvis (1h intervall?).



*slap*

Saikyou
2010-05-26, 15:27
*slap*

Tänker efter vad jag kommit ihåg som sagts samt:


Vad gäller tarmens upptag av vassle finns det en gräns för hur mycket som kan tas upp av ett intag, och resten hamnar i toaletten. Var gränsen går är inte riktigt känd. Siffran 15 gram har lagts fram, men det är en siffra som inte är säkerställd.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=18652668