handdator

Visa fullständig version : Olika namn på skolans fiskpinnar


HulkH
2010-05-26, 14:34
kom just på tanken igen, är det bara min skola(och skolan innan) som har typ 5 olika namn på fiskpinnarna, för att kunna servera dom i skolan hela tiden^^?

Tricce
2010-05-26, 14:40
Nååå??? Vad är dom 5 olika namnen?

Grotesk
2010-05-26, 14:42
Nej. /tråd låst.

Wille005
2010-05-26, 14:47
sprödbakad fisk
sprödbakad torsk
panerad fisk
fiskpanetter
stekt fisk
stekt torsk
fiskpinnar
torskpinnar
fish&chips
panerad fisk
friterad sej
ishavscrispies
sejcrispies
ugnsbakade koljacrispies
fish nuggets
fisk med panetter

är några jag kommer på

Smaklig Måltid

http://www.facebook.com/group.php?gid=317211833063#!/group.php?gid=317211833063&v=wall

Tricce
2010-05-26, 14:54
Tror det får bli fiskpinnar ikväll!

Wille005
2010-05-26, 14:55
Tror det får bli fiskpinnar ikväll!
Sjyst! Själv kör jag på lite friterad torsk.

petersson
2010-05-26, 14:59
miniflippersej fanns det en maträtt som hette när jag gick på högstadiet. det var panerad vanlig fisk

Osten80
2010-05-26, 15:02
Fiskpinnar är något jag verkligen skulle ge en chans till. Dåliga minnen från gymnasietiden när de ibland valde att kalla det sprödakad torsk, och var ohyggligt äckligt. Riktiga, smala fiskpinnar som tillagats rätt kan nog faktiskt vara något att prova. Det ska jag köpa i morgon. Har en del potatis jag kunde göra mos på. Allt finns hemma, utom fisken. Det här får bli morgondagens projekt.

Eddie Vedder
2010-05-26, 15:17
Inte den enda skolan med olika namn för samma mat. Men det måste vara den enda skolan som gör det för att få servera dem flera gånger. Det får redan alla andra skolor så den regeln är unik för din.:D

Skämt åsido, jag må vara färgad här men jag ser framför mig några gamla mattanter vars enda möjlighet till lite kreativitet i arbetet ligger i att hitta på nya namn till maträtterna. De har under sin arbetstid sett hur matlagningen försvunnit och helfabrikaten mer och mer tar över men tycker om att, för elevernas skull, i alla fall hitta på ett lite annorlunda namn i brist på möjlighet till matlagningskreativitet.

Märks det att jag har en romantiserande bild av skolkökspersonal?:)

Wille005
2010-05-26, 15:24
Märks det att jag har en romantiserande bild av skolkökspersonal?:)
Now I don't even wanna picture that...

http://www.vf.se/upload/Ar%202009/December/vecka%2053/onsdag/Privat%20skolk%C3%B6k1ok-tl2.jpg

Duschen
2010-05-26, 15:24
Guldlaxfriletter är ett namn min skola använde också kommer jag ihåg. :)

Osten80
2010-05-26, 15:33
Guldlaxfriletter är ett namn min skola använde också kommer jag ihåg. :)

Haha, just det.

saab900
2010-05-26, 15:44
Pizzafisk hade vi i gymnasiet :laugh:

Vanlig uppvärmd panerad torsk med lite oregano och ost innan för paneringen.

Eddie Vedder
2010-05-26, 15:45
Pizzafisk hade vi i gymnasiet :laugh:

Vanlig uppvärmd panerad torsk med lite oregano och ost innan för paneringen.

Du ser, dina mattanter gjorde det lilla de kunde för att förgylla din måltid. Om det så bara är ett nytt namn och lite ost och oregano.*cupid*

chrilledude
2010-05-26, 15:45
Pizzafisk hade vi i gymnasiet :laugh:

Vanlig uppvärmd panerad torsk med lite oregano och ost innan för paneringen.

Låter gott.. eller, nej. *spy*

KaptenKnäsvag
2010-05-26, 15:48
Jag har 9 år av grundskola att tacka för ett helt liv där jag aldrig kommer kunna äta panerad fisk med oskalad, kokt potatis och vit sås utan att få ångest.

coxie
2010-05-26, 15:54
Skolans fiskpinnar var nog top 5 godaste rätterna som serverades i skolan. Stora fiskpinnar dränkta i diverse kalla såser är ju kanongott.

Skottegryta däremot var riktigt jävla äckligt och "köttsoppan" gillade man enbart för att man fick äta en massa nybakade frallor.

Dawwe7
2010-05-26, 15:59
Skolmaten är ju alltid mer eller mindre god, har aldrig varit med om att den varit så äcklig att det inte gått att äta sig mätt. Fiskpinnarna med den där gräddfilssåsen är ju alltid en höjdare!

Menigar
2010-05-26, 16:09
Fiskpinnar är något jag verkligen skulle ge en chans till. Dåliga minnen från gymnasietiden när de ibland valde att kalla det sprödakad torsk, och var ohyggligt äckligt. Riktiga, smala fiskpinnar som tillagats rätt kan nog faktiskt vara något att prova. Det ska jag köpa i morgon. Har en del potatis jag kunde göra mos på. Allt finns hemma, utom fisken. Det här får bli morgondagens projekt.
Kör dom i brödrosten som en sann ungkarl!

Osten80
2010-05-26, 16:12
Jag har 9 år av grundskola att tacka för ett helt liv där jag aldrig kommer kunna äta panerad fisk med oskalad, kokt potatis och vit sås utan att få ångest.

Den vita såsen var verkligen vidrig till vattnig potatis. *spy*
Bortsett från den rätten är jag grymt nöjd med maten. Äta i princip hur mycket man ville, ofta väldigt god mat. Knappt något alls att klaga på.

KaptenKnäsvag
2010-05-26, 16:18
Panerad fisk fick man föresten ta så mycket man ville av, men så fort det var något som smakade någorlunda gott var det ransonering som om det rådde världskrig. Minns när det serverades hamburgare - en bit fick man ta, á 90g. Jag tog 2, varpå en lärare uppmanade mig om mitt illdåd och sedemera kom självaste kocken ut från köket och hukade sig vid min sittplats. Han frågade om jag kände till att det var 1 bit som gällde, jag svarade att jag kände till minst en elev som var sjuk denna dag, och jag kunde då ta hans ranson, men detta var absolut inte okej!. "Det är 90 gram kött!" utbrast han ungefär som om det i säg skulle räcka för kaloriöverskott.

Tolkia
2010-05-26, 16:21
Inte den enda skolan med olika namn för samma mat. Men det måste vara den enda skolan som gör det för att få servera dem flera gånger. Det får redan alla andra skolor så den regeln är unik för din. :D
Öh, faktum är att jag känner igen nästan hela Willes lista, och jo, det VAR samma rätt, mer eller mindre ("nuggets" var förstås mindre än de övriga, men variationen låg ungefär där). Så det är nog inte unikt. :D Därmed inte sagt att jag inte tyckte att det var helt OK mat; jag har inga fiskrelaterade barndomstrauman.

Trance
2010-05-26, 16:28
Jag åt allt (även om allt inte var någon höjdare), förutom Fisk Bordelaise eller vad den heter, något gult syrligt täcke på vit fisk.

Vet inte om jag hade någon dålig upplevelse när jag åt det första gångerna som riktigt ung i skolan eller vad det än är men klarar inte bara av det och tvivlar att jag skulle göra det nu heller. Enda jag provat och verkligen försökt äta men inte klarat av.

Eddie Vedder
2010-05-26, 16:29
Öh, faktum är att jag känner igen nästan hela Willes lista, och jo, det VAR samma rätt, mer eller mindre ("nuggets" var förstås mindre än de övriga, men variationen låg ungefär där). Så det är nog inte unikt. :D Därmed inte sagt att jag inte tyckte att det var helt OK mat; jag har inga fiskrelaterade barndomstrauman.

Du missuppfattade nog lite vad jag menade. Det är inte unikt alls men på HulkH lät det nästan lite som att man byter namn för att överhuvudtaget FÅ servera samma mat.

Jag försökte vara lite lustig.:em:

Snobbe
2010-05-26, 16:35
Jobbar mycket i skolor nu och kan ju säga att vissa skolor har verkligen hemsk mat asså vet inte hur dom lyckas men det finns ibland sånt man inte ens vågar röra. Men sen finns det även vissa skolor man varit på där maten är typ bättre än random lunch ställe.

HulkH
2010-05-26, 16:35
sprödbakad fisk
sprödbakad torsk
panerad fisk
fiskpanetter
stekt fisk
stekt torsk
fiskpinnar
torskpinnar
fish&chips
panerad fisk
friterad sej
ishavscrispies
sejcrispies
ugnsbakade koljacrispies
fish nuggets
fisk med panetter

är några jag kommer på

Smaklig Måltid

http://www.facebook.com/group.php?gid=317211833063#!/group.php?gid=317211833063&v=wall



Du kom på fler än vad jag kunde du^^
Men den täcker nog de 5 som jag tänkte på.

Skolans fiskpinnar var nog top 5 godaste rätterna som serverades i skolan. Stora fiskpinnar dränkta i diverse kalla såser är ju kanongott.

Skottegryta däremot var riktigt jävla äckligt och "köttsoppan" gillade man enbart för att man fick äta en massa nybakade frallor.

Håller med om att skolans fiskpinnar e väldigt goda :), kan bero mycket på såsen också^^

Mantus
2010-05-26, 16:38
Jupp, hela listan +några till. Det fanns ett franskt namn på fisken också, det betydde att den serverades tillsammans med skirat smör. Totalt oätbart om det hade kallnat.

Under hela grundskolan var onsdagar fiskdagen, tills vi började sexan och jag och mina kompisar fick en rejäl månadspeng samt en rejält tilltagen håltimme på onsdagen, då blev helt plötsligt onsdagen pizzadag.*drool* Pizzabagaren hälsade oss med förnamn i tre års tid.:D Annars har jag inte så mycket att anmärka på vad gäller skolmaten förutom de tillfällen då det var gräns på hur mycket man fick äta eller då lunchen enbart bestod av pannkakor och lingonsylt, oförsvarligt med tanke på att det var det enda lagade mål mat vissa fick.

O_Wao
2010-05-26, 18:12
kom just på tanken igen, är det bara min skola(och skolan innan) som har typ 5 olika namn på fiskpinnarna, för att kunna servera dom i skolan hela tiden^^?

Jag tror min gymnasieskola hade sju varianter eller nåt, vi förde lista under hela tvåan och trean i min klass.;)

Tolkia
2010-05-26, 18:14
Jag vill f.ö. minnas att rätten bland elever gick under arbetsnamnet "vårtfisk" (syftande på den storkorniga paneringen).

TehSaxo
2010-05-26, 19:24
Hade faktiskt "panerad lax" för någon vecka sen... det var inte ens lax. =/

HulkH
2010-05-29, 18:41
Du missuppfattade nog lite vad jag menade. Det är inte unikt alls men på HulkH lät det nästan lite som att man byter namn för att överhuvudtaget FÅ servera samma mat.

Jag försökte vara lite lustig.:em:


inte mening att det skulle uttfattas så. tkr bara det e lite kul att dom har så många namn på samma rätt :)

Eddie Vedder
2010-05-29, 18:46
inte mening att det skulle uttfattas så.

Det gjorde du inte heller.:) Det var som sagt ett försök från min sida att vara lite lustig och jag misslyckades fatalt.:D

Men jag står fast vid att jag snarare tycker det är omtänksamt att i alla fall försöka locka med lite trevliga namn för elevernas skull.

HulkH
2010-05-29, 18:50
Det gjorde du inte heller.:) Det var som sagt ett försök från min sida att vara lite lustig och jag misslyckades fatalt.:D

Men jag står fast vid att jag snarare tycker det är omtänksamt att i alla fall försöka locka med lite trevliga namn för elevernas skull.

haha ok^^

Håller med, tkr dessutom mycket om fiskpinnar eller vad man vill kalla de :)