handdator

Visa fullständig version : ZMA kombinerat med Kasein


alexe
2010-05-26, 14:19
Hur bör jag fördela intaget av ZMA och Kasein?
På doseringen till ZMA står det nämligen att det inte bör tas tillsammans med Kalcium. Kasein innehåller Kalcium, och både ZMA och Kasein brukar jag ta innan sänggående.

Mvh! :)

alexe
2010-05-26, 14:27
Kalciumkaseinat*

haa
2010-05-26, 18:47
Det finns ju ingen väg runt det om du inte tar kaseinet på någon annan tid.

WHITEFOLKS
2010-05-26, 18:52
Alternativet är att ta zma någon timme innan kaseinet.

Sylvass
2010-05-26, 18:55
Jag äter kvarg (innehåller också kalcium) 1½-2 h innan läggdags. ZMA tar jag 30 min innan läggdags.

Dreas
2010-05-26, 19:00
Märker ni att ni somnar bättre/lättare då ni intar ZMA? Något att investera i för en som har svårt för att sova?

Sylvass
2010-05-26, 19:11
Märker ni att ni somnar bättre/lättare då ni intar ZMA? Något att investera i för en som har svårt för att sova?

Jag märker ingen skillnad just vid att somna in. Jag har alltid haft lätt för att somna så det går inte att bli bättre på den punkten för mig. Det jag känner är att jag är mer utvilad efter en natts sömn.

Testa. Priserna på ZMA har aldrig varit så låga. Star nutrition ZMA eller ZMA FX är billigast.

Lycka till!

alexe
2010-05-26, 19:14
Okej tack!
Märker ni att ni somnar bättre/lättare då ni intar ZMA? Något att investera i för en som har svårt för att sova?

Jag tycker personligen att jag får en djupare och bättre sömn när jag använder mig regelbundet utav ZMA, känner mig mer utvilad.

Men kan inte tala för alla! Vet bara att jag känner fler som märkt samma positiva effekter, men allt beror väl på hur du konsumerar zink, magnesium och B6 annars i kosten.

Dreas
2010-05-26, 19:19
Okej tack!


Jag tycker personligen att jag får en djupare och bättre sömn när jag använder mig regelbundet utav ZMA, känner mig mer utvilad.

Men kan inte tala för alla! Vet bara att jag känner fler som märkt samma positiva effekter, men allt beror väl på hur du konsumerar zink, magnesium och B6 annars i kosten.Har ingen aning om hur det ser ut men jag tror inte det blir ett överskott av någon av dom. Drar iväg en beställning på ZMA, kan det nog vara värt ifall jag somnar bättre, var ju inte så dyrt heller :)

Jag märker ingen skillnad just vid att somna in. Jag har alltid haft lätt för att somna så det går inte att bli bättre på den punkten för mig. Det jag känner är att jag är mer utvilad efter en natts sömn.

Testa. Priserna på ZMA har aldrig varit så låga. Star nutrition ZMA eller ZMA FX är billigast.

Lycka till!Det är fusk att kunna somna så lätt, endel ska känna sig lyckligt lottade :)

944RS
2010-06-17, 21:53
Var det zink eller magnesiumet som man inte skulle ta samtidigt som kalcium?

Honn
2010-06-18, 07:38
Märker ni att ni somnar bättre/lättare då ni intar ZMA? Något att investera i för en som har svårt för att sova?

Fungerar för mig. Jag har iofs också stenhårt intalat mig att det ska fungera.
Riktig effekt + placebo = :sleep:

Eddie Vedder
2010-06-18, 08:09
Var det zink eller magnesiumet som man inte skulle ta samtidigt som kalcium?

Båda konkurrerar med kalcium.

Bite
2010-06-18, 16:06
Blir alltså upptaget sämre om man tar dem tillsammans?

Eddie Vedder
2010-06-18, 16:06
Blir alltså upptaget sämre om man tar dem tillsammans?

Inte orimligt.

Insulinus
2010-06-18, 18:43
Var det inte någon studie som nyligen motbevisade faktumet att kalcium hämmar zink och magnesiumupptaget?

Den kan ha utförts på möss iofs men jag har för mig jag läst detta hyfsat nyligen!

944RS
2010-06-18, 19:24
Hittade billiga tabletter som innehåller 700mg kalcium, 300mg magnesium & 5mcg D-vitamin/dagsdos(3tabletter) vilket ska vara ungefär 100% av RDI.

Men då kanske man ska fortsätta ta zink och magnesiumet för sig.

Genin
2010-06-20, 10:01
Det handlar om balans, dricker du till exempel mycket mjölk där fördelningen av kaclium & magnesium är runt 8:1. Och inte får i dig så mycket magnesium på annat håll så kommer kalciumet att trycka ut magnesiumet. Vad jag vet spelar det ingen roll om du tar det samtidigt, så länge det finns någon balans så att det ena inte övervinner det andra.

http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm

Och ja att många sover bättre efter intag av ZMA stämmer, då det är vitamin B6 i blandningen. Eftersom vitamin B6 har en stor roll i att omvandla tryptofan till serotonin. Många får också klarare drömmar och även lättare att minnas dem efter extra intag av vitamin b6.

Dreas
2010-06-20, 10:51
Det handlar om balans, dricker du till exempel mycket mjölk där fördelningen av kaclium & magnesium är runt 8:1. Och inte får i dig så mycket magnesium på annat håll så kommer kalciumet att trycka ut magnesiumet. Vad jag vet spelar det ingen roll om du tar det samtidigt, så länge det finns någon balans så att det ena inte övervinner det andra.

http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm

Och ja att många sover bättre efter intag av ZMA stämmer, då det är vitamin B6 i blandningen. Eftersom vitamin B6 har en stor roll i att omvandla tryptofan till serotonin. Många får också klarare drömmar och även lättare att minnas dem efter extra intag av vitamin b6.Ah, det förklarar saken! Inte tänkt på men jag kommer faktiskt ihåg drömmar lite bättre.