handdator

Visa fullständig version : Rotera övningar, motorinlärning och muskulär stimulans


Control_61
2010-05-26, 13:22
Vilken jävla titel jag fick till ;) Låter som värsta vetenskapsmannen.


Jag har ofta försökt rotera assistansövningar var 4-6e vecka, medans jag behållt de absolut viktigaste övningarna (frontböj, bänk, frivändning...) hela tiden.


Ibland får man läsa att man ska rotera för att man annars stagnerar. Exempelvis Westside folket förespråkar att rotera max-lyftet nästan varje pass, och assistansövningarna efter 3-6 veckor.


Anledningen till att jag frågar är för att en ny insikt har slagit mig. De första veckorna är det ju framförallt "motorinlärningen" som gör att man lär sig lyfta tyngre vikter.
Stagnationen efter några veckor borde ju alltså vara att man möter sin egentliga förmåga och inte längre ökar pga. att man lär sig bättre teknik i övningen.

Alltså borde det muskulärt sett vara först när man stagnerar som musklerna får ordentligt med stimulans av övningarna (och därför börjar växa)?


Vad säger ni om detta? Vad tycker ni själva? Hur ofta roterar ni övningar? Varför roterar ni så ofta/sällan som ni gör?

Spyder
2010-05-26, 13:54
Lite de har jag också varit inne på och just därför känns det inte speciellt upphetsande att byta ut övningar då man oftast får börja på en relativt lätt vikt och jobba in en bra teknik igen..

Hoppas vi kan få några bra svar min käre gymkollega!

Vanish
2010-05-26, 14:35
Vad jag förstått så är det bättre att ha ett korrekt schema och periodisera istället. Kan mycket väl innehålla samma övningar men ändra set/repps/vila/träningsdagar osv osv.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=147508
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=12655

Sen finns det säkert mycket mer info i ämnet. Och tex när du kör tunga veckorna så kan man plocka bort vissa övningar så som sidolyft och lägga vikt på de övningar du kan köra tungt med.

Sen har jag även förstått att sålänge du ökar i vikterna så är det inte nåt jättestort problem. Det är när du når svåra "plattåer" som det blir bökigt, vilket kan ta ett tag =)

emi23j
2010-05-26, 14:46
Vad gäller assistans övningarna så tror jag inte man skall lägga för stora växlar i just det du talar om.

Jag tror istället det kan vara positivt för progressionen att byta, eller rättare sagt, rulla på olika assistansövningar i alla fall om målet är att öka explosiv-styrka. Visst stämmer det som du skriver, men samtidigt borde det vara gynnsamt (i alla fall för explosivstyrka och snabbstyrka) att rulla på olika assistansövningar vilket borde resultera i ett bättre samspel mellan olika muskler och genom detta en högre effekt-utveckling.

creperiet
2010-05-26, 17:04
Jag vet inte om jag förstår din frågeställning exakt.

Men tar man frivändning till exempel, är ju den intramuskulära koordination den begränsande faktorn i början. D v s musklerna får inte tillräckligt med stilmulans p g a att rörelsen är så komplicerad för kroppen att den inte klarar att skicka ut särskilt starka impulser. Den koordinationen fortsätter ju att utvecklas i princip under en hel karriär.

Så jag skulle snarare uttrycka det som att "det krävs en viss nivå av koordination (i den aktuella rörelsen) för att musklerna ska få tillräcklig stimuli för hypertrofi." Det må gälla marklyft eller vad du vill. Därav argumentet att inte cirkulera för mycket på övningsval för att kunna utveckla det neuromuskulära samspelet.