handdator

Visa fullständig version : Vad är det här för träningsmaskin.


rhuse
2010-05-26, 12:55
Längs min vanliga löprunda finns det en träningsplats med pullup-bars och två lite underliga "maskiner". Nyfiken som jag är så undrar jag om någon kan berätta vad de bör användas till

Maskin 1:
http://i45.tinypic.com/m77xhd.jpg
http://i49.tinypic.com/ou5tso.jpg

Det här är gissningsvis någon typ av axelpressmaskin men saken är den att stockarna är så lätta att till och med en räka som mig har svårt att se någon utmaning i dem.

Maskin 2:
http://i48.tinypic.com/25fu3qr.jpg

Gissningsvis bara en plattform att göra situps på alternativt armhävningar.

Har jag gissat rätt? Någon som kan förklara hyffsat utförligt hur man bör använda maskinerna utan att se ut som en idiot?

Edit: Ursäkta bildstorleken. Jag trodde forumet skulle resiza dem.

fiskebulle
2010-05-26, 12:57
Bor du i Linghem? Tycker jag känner igen mig! :)

För övrigt så ser det ut som precis det du sa.

kaer
2010-05-26, 13:02
Tror du är på helt rätt spår. Men om man är två kanske ngn kan sitta på trästocken, man borde kunna variera tyngden beroende hur långt ut ifrån 'hävstången' man sitter.

HulkH
2010-05-26, 13:06
haha, såg rätt coola ut :)

Rickard
2010-05-26, 13:12
Ettan ger inte mycket till utmaning på egen hand. Men att pressa med bara en hand åt gången är en idé annars.

Tvåan, skönt att slippa göra crunches, situps, push-ups på backen.
Stocken kan användas till att låsa fötterna vid situps eller att elevera fötterna vid push-ups.

Bänken där kan användas till att göra upphopp. Och springer man bort från platsen i samma riktning som bänken och tar första till höger, springer den lilla slingan och tillbaks så har man sprungit ungefär 310 meter.

Och vissa dagar kan man se mig där trasslandes med mina ringar i hävräcken.

rhuse
2010-05-27, 14:10
Som Rickard redan har listat ut så är det en träningsplats vid Fysiken Gibraltar, en träningsanläggning i Göteborg.

Så man måste alltså ha en träningspartner för att använda "stockarna"? Synd, hade ju varit nice att träna ute i sommar. :)

Tack för svaren!

Scratch89
2010-05-27, 14:13
Åh, Fysiken Gibraltargatan! *cupid*

Varför skulle du behöva en partner för att använda stockarna?

Menigar
2010-05-27, 14:15
Åh, Fysiken Gibraltargatan! *cupid*

Varför skulle du behöva en partner för att använda stockarna?
För att få upp lite vikt i dom såklart. De väger nästintill ingenting.

mjeuuu
2010-05-27, 14:17
För att få upp lite vikt i dom såklart. De väger nästintill ingenting.

Ställ dig mellan två stockar och lyft en i varje hand! *flex*

Menigar
2010-05-27, 14:22
Låter opti, ska kolla om avstånden på de stockar som finns i löpspåret här tillåter det. Tack för tipset! :)

kaer
2010-05-27, 14:40
För att få upp lite vikt i dom såklart. De väger nästintill ingenting.

Det kanske kan funka lika bra om du ställer dig längre in själv? Då får man ju mindre hävmoment.

o.z.z
2010-05-27, 18:28
Brukar även gå att köra dips mellan stockarna...om inte avståndet är för långt mella handtagen på stockarna.
Rodd-drag funkar också...dock så blir motståndet inte så tungt. Har även sett att folk kör tåresningar med denna "maskin".