handdator

Visa fullständig version : Att sätta upp mål. Resultat eller beteende?


mangs
2010-05-26, 12:17
En liten filosofisk fråga som säkert kan leda till bra och givande diskussioner.

När man sätter upp olika mål i livet. är det egentligen Resultatet eller beteendet för att nå resultatet som man skall sätta som mål?

Allting vi gör i livet gör vi förhoppningsvis med någon form av mening. Oasvett om det handlar om att medvetet planera sin kost för att gå ned i vikt eller att man väljer att spela TV-spel för att slappna av så fyller det någon form av funktion i ens liv.

Om man därför väljer att sätta upp mål för sin egen del undrar jag vad ni skulle välja att fokusera på. Om vi tar exemplet på viktnedgången. Är det det målvikten som sådan som är det man fokuserar på eller det beteendet som man antagligen kommer lägga till som tar en dit?

Självklart är det viktigt att ha resultatmål i livet för att överhuvudtaget ha något att sikta mot men om/när man väl hamnar där känns det sällan så tillfredställande som man först tänkt utan i regel förändras dessa mål på resans gång. Resultatmålen kanske egentligen bara är till för att man skall uppfylla sitt syfte som kanske då innebär en viktnedgång, ett mer aktivt liv eller vad det nu må vara?

Om ni har några mål som ni satt upp för er själva, handlar de mest om resultat du vill uppnå eller beteenden som du vill anamma för att ge dig glädje/någon form av mening?

Genom att ställa sig själv frågan varför man vill uppnå vissa mål i ett antal steg kan man snabbt analysera sig själv och komma fram till vilka kortsiktiga mål man skall ha gällande både resultat och beteende i sitt liv.


Hur gör ni? lever ni dag för dag eller har ni någon form av plan för ert liv och vad ni vill. Även om ni inte har slutmålet på plats kan man ju sätta upp delmål som man vill uppfylla och då hoppas att man när man hamnar där kommit mer till insikt vad/hur man vill göra något.

Jag återkommer med ett exempel om inte diskussionerna tar fart. :)

Zakath
2010-05-26, 13:30
Jag tolkar frågan som att det handlar om externa eller interna mål. Vill jag ändra på min omgivning/situation eller vill jag ändra på mig själv?

Det är ett väldigt komplext område, vad är egentligen bäst för vår långsiktiga lycka?

En faktor är kontroll. Vad har vi mest kontroll över, oss själva eller det externa? Oftast är det oss själva som jag ser det, t.ex. är det enklast att ändra sin egen attityd eller någon annans? Kan vi lita mer på att omgivningen håller sig konstant eller att vi själva håller oss vid våra värderingar?

Rent generellt så tycker jag att interna mål är att föredra i de flesta fall, det är dem som främst bidrar till vårt välbefinnande. De externa målen får gärna finnas där också, men mer som en trevlig biprodukt. Det är också vad vetenskapen och den positiva psykologin idag verkar peka på vad jag läst och hört i min utbildning.

Tricce
2010-05-26, 13:34
Så väldigt olika men beror ju också på om det gäller materiella ting eller ej.
Tex har jag satt upp som mål att fixa till min båt så den ser ut som ny. Där är det ett resultat jag vill ha. Då har jag uppnåt mitt mål men sen får jag ju ändra beteende för att behålla det resultatet :D

Fatalist
2010-05-26, 13:46
Dagens eftermiddagsfilosoferande:

Med båda ögonen på målet vet du var du ska, men du kommer aldrig att gå rätt eftersom du inte ser hur vägen svänger och övergår i sjöar, klippor och skogar.

Med båda ögon på vägen, kommer du att kunna navigera kring sjöar, klippor och skogar, men du kommer aldrig att hamna rätt eftersom du inte vet var du ska.

Med ett öga på målet, och ett öga på vägen, kommer du se att du till slut hamnar där du vill vara, även om det förmodligen kommer visa sig att du nu åter är i början på en ny resa, mot ett nytt mål.

mangs
2010-05-26, 14:59
Blir man inte skelögd på kuppen då? :D

Intressanta tankar från er alla. Jag tror man kan tolka och fundera på detta från flera olika håll.

Min ursprungliga tanke var snarare av typen:

1. Jag sätter upp ett mål typ, jag vill ha en miljon kronor på ett bankkonto.

Då kan man omedelbart ställa sig själv frågan, varför vill jag det? Denna fråga kan säkerligen få flera olika svar och ställer man frågan Varför på alla dessa likt en obstinat 4-åring kommer man troligtvis fram till vilket snarare ett beteende man vill ha. Dvs nedbrutna resultatmål leder till beteendemål.

a Jag vill ha en rejäl buffert! varför?
b Jag vill tjäna mig rik! Varför?
c Jag vill kunna vaska på krogen! Varför?
d Det är en fix idé jag har! Varför?

Sedan kan/skall man ju såklart även ställa sig frågan hur?

Hur skall jag uppnå mina mål. Där kan ju det ursprungliga resultatmålet vara för stort att spara och även där är nedbrytningen underlättande.


Ett annat exempel är att man vill kunna ta 100kg i bänkpress. Här är det hyffsat enkelt att lägga upp en plan för att bli starkare då det är träning och mat som gäller. Anledningen till varfrö man vill kunna ta 100kg kan ju variera något enormt från person till person.


En av tankarna med tråden var att öppna upp sinnena på mig själv och för andra ang vad deras verkliga mål är. Om man bara har ett slutmål för ögonen utan att egentligen analysera varför man vill nå dit så är det nog större risk att man blir besviken när man uppnår det.

Så gott som alla skulle faktiskt kunna uppnå sina mål om de är rimligt satta men det handlar ju också om hur viktiga dessa mål är och vad man är villig att offra. Det finns ju alltid sidoeffekter med de mål man satt.

är tex målet att spara ihop en miljon såpass viktigt att det är ok att snåla sig genom livet? är det det man vill uppnå, ett liv som fattig men med mycket pengar när man dör?

Alternativet tvärtom, dvs att leva loppan i nuet kan ju fungera tvärtom, man är lycklig i nuet men samtidigt är man orolig för framtiden då man inser att man inte har en buffert när något händer samt att man troligtvis kommer få det ruggigt fattigt som gammal.

Zakath
2010-05-26, 16:19
Mycket väl reflekterat mangs, tycker att det är viktiga tankar du delar med dig av. Att reflektera mer över våra mål och vad vi egentligen vill.

Jobbar du kanske som coach eller något annat yrke där man hjälper andra mycket med mål? :)

Sylvass
2010-05-26, 16:26
Vad man än sätter för mål är det viktigt att tänka på att trivas med det man gör. Sedan om det är av yttre eller inre motivation (ex. inre motivation = för att jag tycker att den är kul; yttre motivation = för att se bra ut inför andra) att genomföra sitt mål styr egentligen inte om det är bra eller inte. Dock har det visat sig att det är en större del som klarar att nå sina mål om det är av största del inre motivation som driver personen mot målet.

Jag tror att alla har en strävan hur de vill vara. Men se till att ha mer inre motivation med det du sysslar med så kommer färden mot målen vara en härlig färd.

C.E.J.
2010-05-26, 16:32
är tex målet att spara ihop en miljon såpass viktigt att det är ok att snåla sig genom livet? är det det man vill uppnå, ett liv som fattig men med mycket pengar när man dör?

Nej nej. Målet är att snåla nu för att kunna vaska (kvarg, dompa, datorer, resor, bilar, vad det nu må vara). Inte när man dör, utan SNART :)

Potatiskillen
2010-05-26, 17:17
Min inre motivation är att träffa tjejer oftare, vilket går om jag bara frågar om det.

Annars så har jag mål att innan jag åker utomlands i sommar (Solsemester, ej Bulgarien eller Turkiet) så skall jag göra MITT bästa för att komma i form. Dvs att jag skall göra så gott jag kan för att uppnå att få större muskler. Det är resan dit jag gillar, inte då jag har uppnått det. Detta gör jag tyvärr bara för att imponera på brudarna där nere och inte för mig själv, men då har jag ett annat mål efter det nämligen att träna ännu mer innan jag åker bort ett halvår 2011.

Ibland gör det ont då man ställer för mycket krav.

Zakath
2010-05-26, 17:40
Min inre motivation är att träffa tjejer oftare, vilket går om jag bara frågar om det.

Annars så har jag mål att innan jag åker utomlands i sommar (Solsemester, ej Bulgarien eller Turkiet) så skall jag göra MITT bästa för att komma i form. Dvs att jag skall göra så gott jag kan för att uppnå att få större muskler. Det är resan dit jag gillar, inte då jag har uppnått det. Detta gör jag tyvärr bara för att imponera på brudarna där nere och inte för mig själv, men då har jag ett annat mål efter det nämligen att träna ännu mer innan jag åker bort ett halvår 2011.

Ibland gör det ont då man ställer för mycket krav.

Jag har några kommentarer på det du skrev, om du vill lära dig mer om dina mål och din motivation. Jag hoppas att du vill ha sån här feed-back annars får du ta det som min åsikt, för det är det också.

Att träffa tjejer är ett externt mål, om du vill ta reda på vad din interna motivation så finns det två olika delar av det hela. 1: Vilka egenskaper och beteenden är det som förbättrar dina chanser? T.ex. självsäkerhet, humor, social kompetens, det du anser viktigt. Där kan du hitta intern motivation!
2: Vilka behov/värderingar är det som uppfylls av att träffa fler tjejer? T.ex. Lycka, status, bekräftelse, acceptans, etc. Då kan du få reda på vad som verkligen kommer öka ditt välbefinnande.

Att göra ditt bästa är däremot ett internt, om än ospecifikt mål, om du vill specificera det kan du börja med att fråga dig själv vad det innebär att göra ditt bästa?

Vänliga hälsningar,
Viktor

mangs
2010-05-26, 19:42
Zakath är inne på helt rätt spår tycker jag. Även det sylvass mycket riktigt påpekar om inre och yttre motivation är sant. Man kan inte tvinga på andra motivation utan det måste man känna själv från sitt inre. Är du inte motiverad är det enda jag kan göra att påverka dig så att du finner din motivation.

Det är upp till var och en att bestämma vad som motiverar en. Att se snygg ut på stranden för brudar handlar egentligen om en hel del andra annorlunda behov som man behöver fylla. Ställ dig frågan varför du vill vara vältränad inför tjejerna. Går du några steg vidare kommer du säkert hitta andra saker som kommer leda dig fram till målet ännu snabbare.

Självklart är en fin fysik ett bra mål men om ditt mål är att få ligga finns det betydligt bättre saker att lägga sin tid på än att hänga på gymmet.


Jag tror det är viktigt att reflektera vad man vill ha ut av livet, både idag, imorgon och långt in i framtiden. Därför bör man sätta upp både kortsiktiga och långsiktiga mål sedan får man helt enkelt prioritera mellan dessa om de är kontraproduktiva.


C.E.J.s tanke är inte så dum. Genom att lägga en bra gund tidigt i livet tror jag man kan få ut mesta möjliga lycka över lång tid. Ta några hundår i början och se till att man byggt upp, muskelmassa, en karriär, en buffert för investeringar, eller vad det nu må vara som man känner är viktigt i ens liv.

Om man är en otränad sparris kan det vara en idé att träna upp en bra grundfysik som man sedan kan underhållsträna vilket kräver betydligt mindre kraft jämfört med att vara en halvtränad sparris hela livet som lever på ett halvtaskigt träningspass varannan vecka.

Samma sak med pengar. Bygga upp en shysst buffert som gör att man kan investera/ta lite risker, har du dessa möjligheterna kan du göra klipp. Om du har en miljon kronor att offra på en ren investering och du inte behöver dessa pengar idag eller imorgon kan du göra ganska god avkastning och klara av ganska stora risker. Är du äremot beroende av dessa pengarna inom kort vilket ju är fallet om inte bufferten är tillräcklig så kommer du hamna i en sits där du tvingas till lägre risk och därmed sämre avkastning.

Jag förundras jämt av hur folk med såpass lika inkomster kan leva såpass olika liv vad det gäller spenderande av pengar. Vissa lever månad för månad och är mer eller mindre på samma nivå 10 år senare medan den andre tagoit det lugnt i början, byggt upp en trygghet och amorterat på lån etc. vilket gör att den resten av livet har vetydligt mer pengar att röra sig med varje månad trots exakt samma inkomst.


Sedan skall man givetvis göra det som man mår bäst av men det skadar inte att sätta upp något långsiktigt mål så att man redan tidigt börjar vandra i alla fall någorlunda rätt riktning.

Sylvass
2010-05-26, 20:08
Jag ska göra mig tydligare på vad jag menade med yttre och inre motivation eftersom att det verkar ha blivit lite missförstånd av betydelsen.

Inre motivation handlar om att genomföra något för själva nöjet och den inre tillfredsställelsen.

Yttre motivation handlar istället om yttre drivkrafter som priser, pengar eller beundran och berömmelse.

mikaelj
2010-05-26, 20:22
Det finns dock alltid en växelverkan mellan yttre och inre faktorer. Går aldrig att helt skilja dem åt.

Jag har förr haft väldigt många långsiktiga mål och planer, samtidigt som jag gärna tittade bakåt mycket. Målen var det enda viktiga vilket gjorde att vardagen försvann. Numera lever jag mycket mer i nuet och kan uppskatta Här och Nu(tm) på ett sätt jag glömt av hur man gjorde. Inte bara dagen/veckan i stort, utan varje liten situation jag är i.
Jag tycker att liknelsen med att vara skelögd stämmer väldigt bra. Titta framåt och gör vad du kan för att nå dit, men glöm för allt i världen inte livet pågår nu, varje andetag, varje timme, varje dag.

Livet är för kort för att inte levas.

Lellan
2010-05-26, 20:22
Beror på individ och vad det gäller.

När jag satte som mål att gå ner 50 kg, gick jag ner 10 och tja, allt sög. När jag frågade mig hur jag ville att en dag skulle se ut; hur vill jag spendera idag, eller en drömdag, tja då ramlade (nåja..typ!) 55 kg av.

Sen nådde jag inte dit jag ville när jag satte nytt mål (ok, man kan tycka att jag borde lärt mig 1a ggn), så nu har jag lejt ut viktnedgången och då struntar jag i den, i målet, och följer planen jag fått och tänker inte alls, men tickar neråt.

Arbetsmässigt känns det lättare, jag har en liten diffus plan, relationsmässigt - tja, vetefasen, andra mål - tja, samma där som viktmål, varje dag ska vara bra, lite checkup ibland att man är på banan.

Gillar tanken att saker inte är ett projekt, dvs med början el slut, utan mer en process. :)

Potatiskillen
2010-05-26, 20:22
Jag har några kommentarer på det du skrev, om du vill lära dig mer om dina mål och din motivation. Jag hoppas att du vill ha sån här feed-back annars får du ta det som min åsikt, för det är det också.

Att träffa tjejer är ett externt mål, om du vill ta reda på vad din interna motivation så finns det två olika delar av det hela. 1: Vilka egenskaper och beteenden är det som förbättrar dina chanser? T.ex. självsäkerhet, humor, social kompetens, det du anser viktigt. Där kan du hitta intern motivation!
2: Vilka behov/värderingar är det som uppfylls av att träffa fler tjejer? T.ex. Lycka, status, bekräftelse, acceptans, etc. Då kan du få reda på vad som verkligen kommer öka ditt välbefinnande.

Att göra ditt bästa är däremot ett internt, om än ospecifikt mål, om du vill specificera det kan du börja med att fråga dig själv vad det innebär att göra ditt bästa?

Vänliga hälsningar,
Viktor

Tack för dina svar. Ärligt talat så tror jag att det är min självkänsla som knakar, jag vill kunna känna mig lugn och avslappnad om jag tex går ute på krogen. För de gånger de har skett så händer det grejjer så att säga. Det är kroppspråken som jag har svår att läsa. Kan ta ett exempel, på en korridorfest så kom jag in som om det var mig de väntade på. En tjej tog min fina hatt, höll om mig och ville ta foto. Iofs så var hon då full, men vem vet, kanske hon ville bara där säga något?

Ett annat tillfälle lär ha varit då en tjej berömde mig med ett leende för mitt dansnummer på en fest, eller ja, jag var en duktig dansare inom Street.

Så well, det är nog kroppspråken som det knakar och självkänslan. Om en tjej skulle säga att det är kallt ute så antar jag att hon vill ha min jacka ^^

Nu var det väl inte direkt det här som vi skulle prata om.

Men jag fick mig en tankeställning, då jag var i dålig form så blev jag av med oskulden tex.

mangs
2010-05-26, 20:23
Jo, men yttre motivation behöver inte hjälpa dig att bli motiverad. Oavsett om det handlar om extra dollares i plånboken eller om chefen är extra snäll mot dig hjälper det föga om du inte finner någon inre motivation. Alltså kan inte en yttre motivation göra att den inre kommer fram. Däremot kan den påverka dig att finna inre motivation. I regel är tex inte lönen en speciellt viktigt faktor för att du skall vara motiverad på jobbet. Självklart hjälper det till om du känner att du är uppskattad genom att du har en bra lön men det är oerhört viktigare att du trivs i din miljö och med vad du själv anser dig prestera.

Samma sak för idrottsmän, det är viktigare att visa för sig själv att man klarar av en sak än att faktiskt stå där och få ära och berömmelse av andra.

Är vi inte nöjda själva spelare det liksom ingen roll att alla andra berömmer.

mikaelj
2010-05-26, 20:28
Jo, men yttre motivation behöver inte hjälpa dig att bli motiverad. Oavsett om det handlar om extra dollares i plånboken eller om chefen är extra snäll mot dig hjälper det föga om du inte finner någon inre motivation. Alltså kan inte en yttre motivation göra att den inre kommer fram. Däremot kan den påverka dig att finna inre motivation. I regel är tex inte lönen en speciellt viktigt faktor för att du skall vara motiverad på jobbet. Självklart hjälper det till om du känner att du är uppskattad genom att du har en bra lön men det är oerhört viktigare att du trivs i din miljö och med vad du själv anser dig prestera.

Samma sak för idrottsmän, det är viktigare att visa för sig själv att man klarar av en sak än att faktiskt stå där och få ära och berömmelse av andra.

Är vi inte nöjda själva spelare det liksom ingen roll att alla andra berömmer.

Lite som att den yttre motivationen är mer av ett tröskelvärde för att plocka fram den inre? D v s, det är kul för idrottsmannen att få publikens uppskattning, men att det räcker att de visar uppskattning för att han skall kunna pressa sig? Det behöver rentav inte vara någon stor uppskattning, utan ett kort "bra jobbat!" kanske räcker.

Ser lite till hur det är med träningsjournaler här på Kolo som exempel.

mangs
2010-05-26, 22:30
Klart att det är kul att få beröm men om man anser att de har fel och att man själv inte är nöjd med sin egen insats så är det ändå det som avgör hur motiverad du är.

Att sätta upp olika mål i livet gör man troligtvis av ett syfte. Personligen anser jag nästan syftet vara viktigare än målet som sådant. Ett mål kan ju variera med tiden även om syftet med dessa målen är detsamma.

Tittar man på övergripande mål som man sätter upp och bryter ned dessa så handlar det troligtvis mycket om att dessa saker får dig att må bra eller att bristen på dem får dig att må sämre. Meningen med livet (tm) borde ju vara att finna lycka och mening i sitt liv och ha så kul man kan och känna sig nära perfektion som möjligt som man själv sätter upp att man vill vara.

Matsa
2010-05-26, 23:34
Intressant tråd, Mangs

Jag ser resultat och beteende som ganska likvärdiga mål. Först sätter man upp resultatmålet, sedan tar man sig en funderare på vilka beteenden som kommer att leda dit. Då har man även beteendemålen klara och kan börja fundera på vilka som är viktigast och vilka som kommer att behöva störst fokus (en del kanske man redan uppfyller av naturen).

Utan någon sorts resultatmål (sen må det vara konkret eller luddigt) fyller beteendet inte sin funktion, det kommer att fungera ett tag men med tiden kommer motivationen att tryta eftersom man inte kommer närmare något. Utan ett beteendemål kommer det att bli svårt att nå resultatmålet, det blir lite som att famla runt i blindo, om man når fram så är det rena turen.

Sylvass
2010-05-27, 07:14
intressant tråd, mangs

jag ser resultat och beteende som ganska likvärdiga mål. Först sätter man upp resultatmålet, sedan tar man sig en funderare på vilka beteenden som kommer att leda dit. Då har man även beteendemålen klara och kan börja fundera på vilka som är viktigast och vilka som kommer att behöva störst fokus (en del kanske man redan uppfyller av naturen).

Utan någon sorts resultatmål (sen må det vara konkret eller luddigt) fyller beteendet inte sin funktion, det kommer att fungera ett tag men med tiden kommer motivationen att tryta eftersom man inte kommer närmare något. Utan ett beteendemål kommer det att bli svårt att nå resultatmålet, det blir lite som att famla runt i blindo, om man når fram så är det rena turen.

+1

mangs
2010-05-27, 07:48
Nja, behöver verkligen ett beteendemål ha ett resultatmål?

Ett enkelt mål kan ju vara att vara positiv,glad och snäll mot alla. Anledningen till detta är väl oftast att man påverkar andra att bli mer som en själv vilket i så fall skulle ge målet att man vill få en trevligare relation med människor i ens närhet?

jag vet inte om detta faler in under resultatmål då det inte är något konkret?

Ett mål som väl alla ställer är att man vill vara så lycklig som möjligt. problemet med detta är att oavsett hur ditt liv gestalatar sig och vad du gör för att hamna där kommer du hamna i sitser när du är mindre lycklig eller mer lycklig oavsett någon direkt anledning som du kan ta på. Det går inte att vara konstant lycklig.

Ett vettigt mål vore istället att se till att ta reda på vad som gör en lycklig/olycklig i livet och därmed kunna utsätta alternativt undvika dessa för att så ofta som möjligt vara lycklig.

Att finna vägar som tar en från svackor etc innan man träffar rock bottom känns ju också vettigt.

Lycka och motivation är saker som kommer inifrån, jag kan inte tvinga någon att känna lycka. Däremot kan mitt agerande göra andra människor lyckliga/motiverade vilket ju i slutändan påverkar även mig positivt. Det krävs inte mycket för att en människa skall bli påverkad i någon riktning. Det räcker med en lite oskyldig kommentar i rätt/fel sammanhang och du kan ha gjort den personen väldigt glad eller olycklig för en längre tid.

Sylvass
2010-05-27, 07:58
Om målet är att vara positiv, glad och snäll mot alla så får det ett resultat eller hur? Sedan om det är den önskade effekten av beteendet är en annan femma... Men ett beteende har alltid ett resultat. Sedan om man styr resultatmålet efter beteendet eller beteendemålet efter resultatet är upp till en själv.

mangs
2010-05-27, 08:14
Det låter vettigt faktiskt, tack!

Det är ganska intressant om man tittar på sitt eget beteende i vissa situationer, vilket resultat vill man uppnå genom att agera som man gör? Det finns nog en hel del ie ns beteende som ger resultat även om det egna beteendet inte har något syfte.

C.E.J.
2010-05-27, 16:44
Jo, men yttre motivation... inre motivation

Det slog mig inatt, dessa begrepp, är de verkligen "vetenskapliga", dvs används de inom mainstream psykologisk/beteendevetenskaplig diskurs? Tycker nämligen de klingar väldigt bekant, med några begrepp som används i poppsykologi som gärna läses av young adult högborgerliga, typ "Självförtroende nu" tror jag den heter (ej läst själv men hört om den från andra). Jag kan ju minnas fel också iofs, men du kanske vet vad jag syftar till mangs.

Sylvass
2010-05-27, 17:36
Det slog mig inatt, dessa begrepp, är de verkligen "vetenskapliga", dvs används de inom mainstream psykologisk/beteendevetenskaplig diskurs?

Ja, yttre och inre motivation är begrepp som används inom psykologin.