handdator

Visa fullständig version : Grepp(läs: uppfläckt hud)-problem i mark


Saikyou
2010-05-26, 11:10
Gymmat cirka 4 mån, nyligen börjat med marklyft. Blir över 100kg+ på alla sets, vilket mina händer verkligen inte är vana vid. Fail sker pga huden i princip fläks upp vilket skapar stor smärta. Borde jag bara köra på och härda händerna eller borde jag helt enkelt införskaffa handskar? Alltid haft öm hud i händerna så ser härdning som ytterligare en positiv faktor i styrketränandet, men det är tveklöst -30kg minst som smärtan åstadkommer.

Magnesiumblock är beställt, men kan detta hjälpa? Marklyft är för övrigt min favoritövning så resultat skattas också högt*cupid*

delta_mats
2010-05-26, 11:15
Greppa stången i fingrarna, inte i handen. Du kan med fördel slipa ner de valkar som bildas med tiden. Jag lyckades dra loss skinnet en gång i tiden, tror det berodde på att jag greppade stången fel så jag fick ett skinnveck som kom i kläm.

Saikyou
2010-05-26, 11:17
Det är precis nedanför fingrarna som är det mest utsatta området. Resten går uppåt fingrarna. Greppar jag med endast fingrarna så kommer greppstyrkan bryta före ryggen.

Grippers är under stor betänkelse =P

Matsa
2010-05-26, 11:17
Magnesium kanske inte kommer att eliminera problemet helt men det kommer förmodligen att göra det bättre. Huden fläks upp när stången glider inne i handen, med magnesium kommer friktionen mellan hand och stång att bli bättre och stången kommer inte glida mot huden lika mycket. Ett starkare grepp hjälper med här, så träna greppstyrka kanske inte vore så dumt?

I övrigt så kommer det att bli bättre med tiden. Se till att vårda valkarna bara så att de inte blir för torra, då spricker de lätt.

Du kan även försöka greppa stången på ett sätt som gör att huden inte kommer i kläm lika mycket, prova dig fram.

Saikyou
2010-05-26, 11:20
Magnesium kanske inte kommer att eliminera problemet helt men det kommer förmodligen att göra det bättre. Huden fläks upp när stången glider inne i handen, med magnesium kommer friktionen mellan hand och stång att bli bättre och stången kommer inte glida mot huden lika mycket. Ett starkare grepp hjälper med här, så träna greppstyrka kanske inte vore så dumt?

I övrigt så kommer det att bli bättre med tiden. Se till att vårda valkarna bara så att de inte blir för torra, då spricker de lätt.

Du kan även försöka greppa stången på ett sätt som gör att huden inte kommer i kläm lika mycket, prova dig fram.

Det är mer tyngden som "fläker" upp huden än något som kommer i kläm. Fläker kanske inte är rätt ordet, mer dom räfflade sakerna trycks emot så hårt att huden skadas rejält, delvis fläker upp.

Som sagt, alltid haft ömma och mjuka händer. Då över normen.

Pjotor
2010-05-26, 11:42
Om du får valkar i handflatan (till skillnad från någonstans på fingrarnas insidor) så håller du högst sannolikt stången för långt in i handen. Låt den hänga mestadels i fingrarna med magnesiapreparerade händer, och använd omvänt grepp. Då kommer du iaf att orka bra mycket mer.

Handskar ger sämre grepp än utan. Använd hellre remmar, men spara dem till när det verkligen behövs.

z_bumbi
2010-05-26, 11:58
Om du har tränat i 4 månader och nyligen börjat med marklyft så skulle jag inte köra på över 100 kg utan nöta in tekniken på lättare vikter. Då hinner också greppet vänja sig så att stången inte rör sig i handen när du kör.

siimon89
2010-05-26, 12:08
Gymmat cirka 4 mån, nyligen börjat med marklyft. Blir över 100kg+ på alla sets, vilket mina händer verkligen inte är vana vid. Fail sker pga huden i princip fläks upp vilket skapar stor smärta. Borde jag bara köra på och härda händerna eller borde jag helt enkelt införskaffa handskar? Alltid haft öm hud i händerna så ser härdning som ytterligare en positiv faktor i styrketränandet, men det är tveklöst -30kg minst som smärtan åstadkommer.

Magnesiumblock är beställt, men kan detta hjälpa? Marklyft är för övrigt min favoritövning så resultat skattas också högt*cupid*

Det blir så i början men ganska snart bildas förhårdnar på händerna om du bara fortsätter lyfta tungt.

Magesiumblock kommer hjälpa med greppet. Huden slits av det också. Viktigaste för att slippa smärtan är att dina händer blir härdade enligt min erfarenhet.

prOtotype
2010-05-26, 12:21
Som några tidigare säger - träna grepp och lyft med vikten i fingrarna, inte i handflatorna.

Gör likadant i alla dragövningar. Chins, ryggdrag osv.
I Pressövningar lägger du vikten mer i handen och inte ute på fingrarna.

Tobbeh
2010-05-26, 15:10
Använd inte handskar, det är ingen lösning på problemet. Som alla säger så håll lite mer med fingrarna!

edit: bra lösning! =D

Saikyou
2010-05-26, 15:20
Om du får valkar i handflatan (till skillnad från någonstans på fingrarnas insidor) så håller du högst sannolikt stången för långt in i handen. Låt den hänga mestadels i fingrarna med magnesiapreparerade händer, och använd omvänt grepp. Då kommer du iaf att orka bra mycket mer.

Handskar ger sämre grepp än utan. Använd hellre remmar, men spara dem till när det verkligen behövs.

Lägger upp en bild på området i fråga istället, underlättar nog en del=)

http://img175.imageshack.us/img175/4924/handpalmthumb2184048.th.jpg (http://img175.imageshack.us/i/handpalmthumb2184048.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Om du har tränat i 4 månader och nyligen börjat med marklyft så skulle jag inte köra på över 100 kg utan nöta in tekniken på lättare vikter. Då hinner också greppet vänja sig så att stången inte rör sig i handen när du kör.

Första passet: 70kg, 3x5 (uppvm 50kg 2x5)
Andra passet: 90kg, 2x5 (uppvm 50kg 2x5) - + test på max på 140-160kg som gick hyffsat lätt, kommer inte ihåg exakta vikten otroligt nog
Tredje passet: 100kg, 1x5 (uppvm 50kg 1x5) - Börjat med Starting Strength.

Visst rör sig greppet, men behöver jag verkligen sänka vikterna? 100kgn var lätt, utöver att greppet failade.

Det blir så i början men ganska snart bildas förhårdnar på händerna om du bara fortsätter lyfta tungt.

Magesiumblock kommer hjälpa med greppet. Huden slits av det också. Viktigaste för att slippa smärtan är att dina händer blir härdade enligt min erfarenhet.

Just därför jag undrar om handskar borde inhandlas eller ej=) Om det är större fördel att härda händerna med lite sämre prestation innan dom härdats till den grad då det inte är en betydande faktor för hur mycket jag lyfter.

Som några tidigare säger - träna grepp och lyft med vikten i fingrarna, inte i handflatorna.

Gör likadant i alla dragövningar. Chins, ryggdrag osv.
I Pressövningar lägger du vikten mer i handen och inte ute på fingrarna.

Tror att jag gör det, kolla bilden, dom områden som tar mest stryk är iringade.

prOtotype
2010-05-27, 01:04
Lägger upp en bild på området i fråga istället, underlättar nog en del=)

http://img175.imageshack.us/img175/4924/handpalmthumb2184048.th.jpg (http://img175.imageshack.us/i/handpalmthumb2184048.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)




Tror att jag gör det, kolla bilden, dom områden som tar mest stryk är iringade.


Nope, det gör du inte. För att få ont där du ringar in så måste du lägga stången i handen och gripa tag. Lägg stången där du har ritat ringen på långfingret, dra litegrann så att den lägger sig där och sen lägger du runt tummen och låser. För att du ska få stryk där du har ringat in så lägger du den en bit in i handen och när den sen vill neråt av gravitationen så mosar den ihop huden du har ringat in.
Jag hade exakt samma problem bara av chins förut och då pratar vi 70kg vikt. Nu gör jag annorlunda och får inga problem med det.

Om du gör fel så kommer det inte spela någon roll att du härdar huden. Det kommer bli en tjock valk som kommer göra det ännu värre när du lyfter tungt och det är då man kan slita sönder huden så att den börjar blöda.