handdator

Visa fullständig version : Låg blodsocker


anytime
2010-05-26, 11:01
Är det vanligt att vid låg blodsocker nivå så klarar man inte alls lika många max reps än man skulle ha klarat vid normalt blodsocker värde?

Apos78
2010-05-26, 11:15
Troligen. Men då främst pga sämre fokus etc. Styrkan finns nog där.

anytime
2010-05-26, 14:48
för jag känner av att styrkan finns ,fast jag inte kan göra lika många max reps

Ola Wallengren
2010-05-26, 15:32
Har du mätt blodsockret så att du vet att det faktiskt är lågt?

anytime
2010-05-26, 15:56
den var på 3.4 llr 3.6, käkade lunch då visade den 5.6 vilket är bra ))

Sverker
2010-05-26, 17:08
Diabetiker ?



Att träna på blodsocker 3.6 är helt kört. Inte en chans att jag skulle kunna fokusera på träningen då.

von huff
2010-05-26, 17:40
Helt omöjligt.6-7 är opti för mig

mikaelj
2010-05-26, 17:47
3,7 funkar finfint för mig att träna på. Å andra sidan stiger blodsockret när jag väl börjar röra på mig.

Insulinus
2010-05-26, 17:53
Jag har tränat på 1,9mmol/l med men som sagt, fokus avtar lite. :)

Om du nu är diabetiker så beror det ju lite på hur lågt ställd du är också. Vissa blir helt borta så fort det går under 3-4mmol/l och själv fungerar jag fortfarande "bra" på värden ner mot 1,6 - 2,0....

anytime
2010-05-26, 20:39
är ingen diabetiker, men är inte så noga med kosten, xD

The Ross Sisters
2010-05-27, 20:51
Nu lånar jag tråden lite.

En grej jag har undrat lite gällande blodsocker... Borde man inte vara pigg när blodsockerkurvan är låg, då insulinet har "låst upp" cellen och kolhydraten smitit in och inte längre finns i blodomloppet?

För om man har högt blodsocker så är ju allt glukos i blodet och inte i cellerna där dom gör nytta?

Tycker hela blodsocker historian verkar lite konstig i nuläget, har aldrig kännt av någon blodsocker topp/dal...

Insulinus
2010-05-27, 22:03
Som frisk person är blodsockret inget du behöver ägna en tanke åt. Kroppen reglerar det där alldeles utmärkt själv. ;)

Men lågt blodsocker pga för lite mat eller hård träning eller liknande sätts snarare i samband med låga energinivåer i muskulatur vad gäller kroppslig trötthet.

CNS har alltid första tjing på blodglukosen och det är snarare mer en mental trötthet som uppstår då blodglukoshalten är låg.

Korpskugga
2010-05-28, 05:11
Om du ligger på 3,6 i blodsocker värde så ligger du under normalt värde vad en "normal" person ska ligga. En icke diabetikers normalvärde ligger mellan 4-6.

Anledningen till att man blir ur focus och inte klarar lika mycket vid lägre blodsocker nivåer är att hjärnan inte får energi genom socker (glukos) hamnar man under 1.5 kan det vara farligt då man kan hamna i koma.

Själv som diabetiker får jag "känningar" direkt när jag hamnar under 4 sträcket. Kommer jag ner runt 3 så blir jag kallsvettig å darrig å kan inte koncentrera mig för 5 öre vilket helt innebär att det inte går att träna.

Apos78
2010-05-28, 11:55
Nu lånar jag tråden lite.

En grej jag har undrat lite gällande blodsocker... Borde man inte vara pigg när blodsockerkurvan är låg, då insulinet har "låst upp" cellen och kolhydraten smitit in och inte längre finns i blodomloppet?

För om man har högt blodsocker så är ju allt glukos i blodet och inte i cellerna där dom gör nytta?

Tycker hela blodsocker historian verkar lite konstig i nuläget, har aldrig kännt av någon blodsocker topp/dal...

Den hormonella motregleringen leder till de symtom du kan känna vid hypoglykemi. Denna reaktion syftar till att maximera glukostillförseln till hjärnan på bekostnad av andra delar av kroppen.

The Ross Sisters
2010-05-28, 19:53
ah okej, så när jag har lågt blodsocker så har hjärnan dåligt med energi, och detta resulterar i att det kommer att transporteras glukos, från glykogendepåerna, upp till hjärnan?

Men hur pass lågt kolhydratsintag måste man ha för att ketonkropparna ska börja tillverkas?

HUr kan ni mäta erat insulinvärde?

Korpskugga
2010-05-29, 00:03
nja när man har lågt blodsocker så sätter hjärnan igång att säga till levern att skapa sitt egna "socker" om man hamnar för lågt.

Blodsocker mäter man med en blodsocker mätare. De är något man får gratis som diabetiker.

Nu vet jag inte om detta bara gäller diabetiker men om det är den där dieten som du tänkte testa så låter den ganska farlig.
Ketoner blir som ett gift för kroppen och det kan leda till skador på inre organ och i värsta fall döden.
Själv så hade jag hyffsat höga ketonvärden när jag blev inlaggd.
Men visst det är jävla effektivt om man vill förlora fett å muskler. Jag gick ner 6 kilo på en vecka.....

Sverker
2010-05-29, 05:37
Ketonkroppsbildningen är en sidoreaktion när mängderna fria fettsyror stiger i blodet. Det finns alltså ingen direkt koppling till blodsockret.

Att mängden fria fettsyror stiger när blodsockret sjunker är en annan sak.
Men det finns andra tilfällen. Det kan t e x vara så att du sista milen på Vasaloppet får ketonkroppar trots att du dricker massor av blåbärssopa och håller blodsockret uppe. Det är då beroende på stressen och adrenalinet.

The Ross Sisters
2010-05-30, 19:58
nja när man har lågt blodsocker så sätter hjärnan igång att säga till levern att skapa sitt egna "socker" om man hamnar för lågt.

Blodsocker mäter man med en blodsocker mätare. De är något man får gratis som diabetiker.

Nu vet jag inte om detta bara gäller diabetiker men om det är den där dieten som du tänkte testa så låter den ganska farlig.
Ketoner blir som ett gift för kroppen och det kan leda till skador på inre organ och i värsta fall döden.
Själv så hade jag hyffsat höga ketonvärden när jag blev inlaggd.
Men visst det är jävla effektivt om man vill förlora fett å muskler. Jag gick ner 6 kilo på en vecka.....


Har du diabetes typ-1 kan du drabbas av ketoacidos, försurat blod. Men för friska människor så är ketonkroppsproduktionen kontrollerad och någon försurning sker inte.

mikaelj
2010-05-30, 20:01
Ketonkroppsbildningen är en sidoreaktion när mängderna fria fettsyror stiger i blodet. Det finns alltså ingen direkt koppling till blodsockret.

Att mängden fria fettsyror stiger när blodsockret sjunker är en annan sak.
Men det finns andra tilfällen. Det kan t e x vara så att du sista milen på Vasaloppet får ketonkroppar trots att du dricker massor av blåbärssopa och håller blodsockret uppe. Det är då beroende på stressen och adrenalinet.

Börjar inte ketonkroppsbildningen först när citronsyracykeln slutar fungera?

Sverker
2010-05-31, 06:02
Hmm...rotenon slår på NADH-dehydrogenas, cyanid slår på cytokromerna i andningskedjan, 2-deoxyglukos stoppar glykolysen...annars vet jag inga gifter som direkt slår ut citronsyracykeln. Det skulle vara olika former av fluorcitronsyra.





Till sak. Vid stress av olika hormoner stiger mängderna fria fettsyror i blodet. Jämnvikterna kommer att driva in dem i mitokondrierna. Mängden acetyl-CoA ökar. När mängden pyruvat ( indirekt oxalacetat ) samtidigt sjunker accumuleras acetyl-CoA i mitokondrien.
Mitokondrien smackar ihop två acetyl-CoA för att få fram fritt CoA. Ämnet reduceras med NADH och där har vi våra ketonkroppar som kan diffundera ut i blodet.



Vad jag vet finns inga reglering där. Det är bara jämnvikter som drivs mot att hela tiden återskapa CoA.