handdator

Visa fullständig version : Påverkan av L:-citrulline-malate på BCAA-utnyttjande under styrketräning


King Grub
2010-05-26, 09:54
Exhaustive exercise induces disturbances in metabolic homeostasis which can result in amino acid catabolism and limited L: -arginine availability. Oral L: -citrulline supplementation raises plasma L: -arginine concentration and augments NO-dependent signalling. Our aim was to evaluate the effects of diet supplementation with L: -citrulline-malate prior to intense exercise on the metabolic handle of plasma amino acids and on the products of metabolism of arginine as creatinine, urea and nitrite and the possible effects on the hormonal levels. Seventeen voluntary male pre-professional cyclists were randomly assigned to one of two groups: control or supplemented (6 g L: -citrulline-malate 2 h prior exercise) and participated in a 137-km cycling stage. Blood samples were taken in basal conditions, 15 min after the race and 3 h post race (recovery). Most essential amino acids significantly decreased their plasma concentration as a result of exercise; however, most non-essential amino acids tended to significantly increase their concentration. Citrulline-malate ingestion significantly increased the plasma concentration of citrulline, arginine, ornithine, urea, creatinine and nitrite (p < 0.05) and significantly decreased the isoleucine concentration from basal measures to after exercise (p < 0.05). Insulin levels significantly increased after exercise in both groups (p < 0.05) returning to basal values at recovery. Growth hormone increased after exercise in both groups, although the increase was higher in the citrulline-malate supplemented group (p < 0.05). L: -citrulline-malate supplementation can enhance the use of amino acids, especially the branched chain amino acids during exercise and also enhance the production of arginine-derived metabolites such as nitrite, creatinine, ornithine and urea.

Eur J Appl Physiol. 2010 May 25.L: -Citrulline-malate influence over branched chain amino acid utilization during exercise.

Anders The Peak
2010-05-26, 10:04
In a groundbreaking, double blind independent study led by Jim Stoppani, PhD, Scivation Xtend was scientifically proven to be 2 times more effective than Whey Protein. The Xtend subjects experienced 9lbs of lean muscle growth in 8 weeks

Xtend™ is a precise, scientific blend of Energy Aminos™ consisting of the proven 2:1:1 ratio of Branched Chain Amino Acids (L-Leucine, L-Isoleucine and L-Valine), Glutamine, Citrulline Malate, and Vitamin B6 that will give you the energy you need to maximize your training while enhancing recovery at the same time.

Fast det finns billigare sätt att få en ihop en fungerande formula.

Sgart
2010-05-26, 10:44
ca 2 kilo fettfri muskelmassa i månaden. Inte dåligt :o :D

WHITEFOLKS
2010-05-26, 10:46
Vad är skillnaden mellan fettfri muskelmassa och vanlig muskelmassa? :P

prOtotype
2010-05-26, 10:55
Vad är skillnaden mellan fettfri muskelmassa och vanlig muskelmassa? :P

Om man gått upp 2kg så kan det vara en del fläsk. Om man gått upp 2kg fettfri muskelmassa så är det 2kg muskler. Sen kanske man har lagt på sig mer vikt totalt.

WHITEFOLKS
2010-05-26, 11:03
Om man gått upp 2kg så kan det vara en del fläsk. Om man gått upp 2kg fettfri muskelmassa så är det 2kg muskler. Sen kanske man har lagt på sig mer vikt totalt.

Ja precis.

Det var mest en kommentar på "fettfri muskelmassa". Muskler är ju muskler och fett är fett.

Som du säger, går man upp 2kg i muskler så gör man.

Sgart
2010-05-26, 11:14
Ja precis.

Det var mest en kommentar på "fettfri muskelmassa". Muskler är ju muskler och fett är fett.

Som du säger, går man upp 2kg i muskler så gör man.

Ja, men jag kommenterade ju citatet som det var :)

"9lbs of lean muscle growth in 8 weeks "

WHITEFOLKS
2010-05-26, 11:15
Ja och det är ju bara ordbajseri.

r3mpuh
2010-05-30, 09:48
L:-citrulline-malate = bra eller ej? xd

kalle_banan
2010-05-30, 09:54
L:-citrulline-malate = bra eller ej? xd
Detta är slutsatsen:
L: -citrulline-malate supplementation can enhance the use of amino acids, especially the branched chain amino acids during exercise and also enhance the production of arginine-derived metabolites such as nitrite, creatinine, ornithine and urea.

delta_mats
2013-01-28, 12:34
Något nytt om detta? Värt att köpa?

RassK
2013-01-30, 22:04
Något nytt om detta? Värt att köpa?

Det har inte kommit så mycket sen dess: om inget annat så får det fortfarande aminosyredrinken att smaka godare.


Citrulline malate enhances athletic anaerobic performance and relieves muscle soreness. J Strength Cond Res. 2010 May. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20386132
Citrulline malate supplementation increases muscle efficiency in rat skeletal muscle. Eur J Pharmacol. 2011 Sep 30. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21664351
Arginine and citrulline supplementation in sports and exercise: ergogenic nutrients? Med Sport Sci. 2012. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23075551

Mollestam
2013-01-30, 22:58
Fasen vad gött. Innan har jag bara druckit Scivation Xtend för att den är så sjukt god, nu finns det alltså ytterligare en anledning, win!

j0nisch
2013-03-02, 00:47
Ville bara ställa en fråga; Jag har alltid tränat utan en riktig pwo för jag har tyckt att det bara är överdrivet, men ville nu testa och blev sugen på Arginin efter vad man läst. Vad tycker ni, är de nåt värt att testa?

Att tillägga är att jag är 17 år, växer väl ungefär 1-2 år till. Det kommer inte påverka min tillväxt negativt?

Tack på förhand!

Fordon
2013-03-02, 08:28
Vad är skillnaden mellan fettfri muskelmassa och vanlig muskelmassa? :P

Det är skillnad på torrt muskelprotein och fettfri massa (komplett muskel inkl vätska och glykogen)

Ville bara ställa en fråga; Jag har alltid tränat utan en riktig pwo för jag har tyckt att det bara är överdrivet, men ville nu testa och blev sugen på Arginin efter vad man läst. Vad tycker ni, är de nåt värt att testa?

Att tillägga är att jag är 17 år, växer väl ungefär 1-2 år till. Det kommer inte påverka min tillväxt negativt?

Tack på förhand!

Hoppa över Arginin, och fundera istället på ifall koffein kanske kan vara något för dig i så fall.

Pepz
2013-03-02, 09:01
Ville bara ställa en fråga; Jag har alltid tränat utan en riktig pwo för jag har tyckt att det bara är överdrivet, men ville nu testa och blev sugen på Arginin efter vad man läst. Vad tycker ni, är de nåt värt att testa?

Att tillägga är att jag är 17 år, växer väl ungefär 1-2 år till. Det kommer inte påverka min tillväxt negativt?

Tack på förhand!

gissar att du vill ha pump och därför är intresserad av arginin?
agmatin är ett bättre val.
men kom ihåg att det inte ger någonting annat än pump..

Timme
2013-03-02, 09:11
gissar att du vill ha pump och därför är intresserad av arginin?
agmatin är ett bättre val.
men kom ihåg att det inte ger någonting annat än pump..

Pumpen med agmatin är helt galen

j0nisch
2013-03-02, 16:50
Det är skillnad på torrt muskelprotein och fettfri massa (komplett muskel inkl vätska och glykogen)



Hoppa över Arginin, och fundera istället på ifall koffein kanske kan vara något för dig i så fall.

gissar att du vill ha pump och därför är intresserad av arginin?
agmatin är ett bättre val.
men kom ihåg att det inte ger någonting annat än pump..

Pumpen med agmatin är helt galen


Jag har kört med koffeintabletter nu men ville bara testa och se hur de är, blev intresserad av arginin för man läste om några av alla positiva effekter de hade. De verkade som Arginin inte bara gav pump utan hade andra positiva effekter också.. Att det skulle påverka sexlusten positivt, vem klagar på de liksom? :cool:

Men tycker ni jag ska avbeställa mitt arginin då?

Pepz
2013-03-02, 18:28
Men tycker ni jag ska avbeställa mitt arginin då?
ja jag tycker det..


vart har du läst om alla positiva effekter? någon försäljare?

j0nisch
2013-03-02, 18:40
ja jag tycker det..


vart har du läst om alla positiva effekter? någon försäljare?



http://www.dinmage.se/svensinfo/arginin.htm

Framförallt omdömen som man läst om olika ARginin-produkter på GG och sen någon amerikansk stor recensions-sida, minns inte riktigt vad den hette.

Pepz
2013-03-02, 19:24
http://www.dinmage.se/svensinfo/arginin.htm

Framförallt omdömen som man läst om olika ARginin-produkter på GG och sen någon amerikansk stor recensions-sida, minns inte riktigt vad den hette.

försäljarsidor med andra ord...

recensionerna på GG tenderar att vara rätt löjliga i många fall

j0nisch
2013-03-02, 19:54
Aha okej.. Men Vad tycks om Fairings Rage? X2 eller Nitro? Är de något att hänga i granen eller ska man köra på agmatin?

Pepz
2013-03-02, 20:17
Aha okej.. Men Vad tycks om Fairings Rage? X2 eller Nitro? Är de något att hänga i granen eller ska man köra på agmatin?

bra grejor, precis som de flesta fairings produkter.
man blir pigg och får lite pump.

oavsett -pwo ger knappast några muskler och är inget som avgör ens resultat

j0nisch
2013-03-02, 20:27
bra grejor, precis som de flesta fairings produkter.
man blir pigg och får lite pump.

oavsett -pwo ger knappast några muskler och är inget som avgör ens resultat

Okej tack mannen! Och förhoppningsvis mina 2 sista frågor :em::
NO-xplode eller Rage X2, vilken är rekommenderas mest? Till slut; kommer kreatinmängden i en PWO påverka min tillväxt?

Stort tack!

Pepz
2013-03-02, 20:36
Okej tack mannen! Och förhoppningsvis mina 2 sista frågor :em::
NO-xplode eller Rage X2, vilken är rekommenderas mest? Till slut; kommer kreatinmängden i en PWO påverka min tillväxt?

Stort tack!

1. ingen aning, antagligen den billigaste per effektiv dos.
2. menar du tillväxt som i längd så oroa dig inte.

och är du så ung att du inte vuxit klart så bör du fokusera mest på träning och mat. för du har antagligen inte lärt dig att träna ordentligt ;)

j0nisch
2013-03-02, 21:04
1. ingen aning, antagligen den billigaste per effektiv dos.
2. menar du tillväxt som i längd så oroa dig inte.

och är du så ung att du inte vuxit klart så bör du fokusera mest på träning och mat. för du har antagligen inte lärt dig att träna ordentligt ;)

Ja okej, tack för snabbt svar återigen!
2. Aha okej för jag har hört här och där att kreatin påverkar tillväxten negativt, men okej!

Ja jag har gjort de nu ett tag och känner att jag kan pressa kroppen hårt på gymmet och att jag byggt mycket samt fått komplimanger för att man blivit grov och muskulös, men jag skulle ändå vilja bara testa det här med pump och så. I stort sett alla kompisar jag har som tränar kör med pwo, är de inte Craze så är de NO-xplode, men jag har inte brytt mig om en tvättäkta pwo ännu, så skulle vilja testa! *flex*

med att träna ordentligt menar du vad? Att ta träningen seriöst osv? :)

Pepz
2013-03-02, 21:13
med att träna ordentligt menar du vad? Att ta träningen seriöst osv? :)

träna ordentligt?
ptja de flesta skulle få ut dubbelt så mycket muskler om de la lika mycket tid på att analysera sin träning(följa upp och utvärdera INTE schemaplanera) som de gör vad gäller kosttillskott.
Likväl så skulle de flesta få ut mångdubbelt mer muskler om de sket i vad kompisarna gör och säger och fokuserade på tungt kräkjobbigt slit i basövningarna

nu är vi jäkligt off topic

exevision
2013-06-03, 17:07
Studien som denna tråd handlar om är väll inte om styrketräning? Det står ju "137-km cycling stage". Tycker jag låter mer som konditionsträning. Om nu citrullin ändå höjer tillväxthormonet även vid styrketräning, hur är det då med tanke på ökad risk för diebetes? Tillväxthormon som rent tillskott är väll förknippat med ökad risk för diabetes?

Pepz
2013-06-03, 17:32
Studien som denna tråd handlar om är väll inte om styrketräning? Det står ju "137-km cycling stage". Tycker jag låter mer som konditionsträning. Om nu citrullin ändå höjer tillväxthormonet även vid styrketräning, hur är det då med tanke på ökad risk för diebetes? Tillväxthormon som rent tillskott är väll förknippat med ökad risk för diabetes?

lär inte vara dom mängderna..

exevision
2013-06-03, 18:36
lär inte vara dom mängderna..

Vilka mängder krävs då?

Pepz
2013-06-03, 22:34
Vilka mängder krävs då?

du jämför på allvar biverkningarna från missbruk av hormonpreparat med de moderata höjningar av GH du kan tänkas få av ett tillskott?

exevision
2013-06-04, 08:44
du jämför på allvar biverkningarna från missbruk av hormonpreparat med de moderata höjningar av GH du kan tänkas få av ett tillskott?

Jao, kanske lite dumt. Men det kanske är dumt att höja GH mer än normalt vid träning?

Sen, handlar studien verkligen om styrketräning och inte konditionsträning?

tlk
2013-06-04, 09:10
Vilka mängder krävs då?

Citrullin kan möjligtvis höja endogen nivå av GH.. men det finns ju inte på den här planeten att du får så höga nivåer av GH så det påverkar oavsett hur många kg citrullin du trycker i dig.

Tar du tillskott som höjer kroppens egen produktion så kan det i viss fall klart bli en höjning.. men kroppen självreglerar sig ordentligt och kommer inte att låta GH skena iväg till byggar-nivåer.


Har du sjukligt låg GH så kanske det kan göra någon skillnad på livskvalitet.. men då gör du nog bättre i att konsultera läkare och få det utrett.


För relevanta höjningar så snackar vi exogena monsterdoser av rent GH för det. Vilket förstås är både brottsligt och mot WADAs reglement.

Sniggel
2013-06-04, 09:55
Jao, kanske lite dumt. Men det kanske är dumt att höja GH mer än normalt vid träning?

Pga diabetes?

Det är som att jämföra att äta ett päron om dagen (socker) med att dricka 2l cola och äta ett choklad om dagen (socker).

exevision
2013-06-04, 13:08
Pga diabetes?

Det är som att jämföra att äta ett päron om dagen (socker) med att dricka 2l cola och äta ett choklad om dagen (socker).

Jo, där kommer sunt förnuft in.

Kvar är då om studien verkligen är relevant för styrketräning?

exevision
2013-06-06, 09:23
Proteomics. 2013 Apr 16. doi: 10.1002/pmic.201200262. [Epub ahead of print]

Citrulline enhances myofibrillar constituants expression of skeletal muscle and induces a switch in muscle energy metabolism in malnourished aged rats.

Faure C, Morio B, Chafey P, Le Plénier S, Noirez P, Randrianarison-Huetz V, Cynober L, Aussel C, Moinard C.


Source

Département de Biologie Expérimentale, Métabolique et Clinique (EA 4466), Faculté de pharmacie, Université Paris Descartes, 75 270, Paris, Cedex 6.


Abstract


Citrulline (Cit) actions on muscle metabolism remain unclear. Those latter were investigated using a proteomic approach on Tibialis muscles from male Sprague-Dawley rats. At 23 months of age, rats were either fed ad libitum (AL group) or subjected to dietary restriction for 12 weeks. At the end of the restriction period, one group of rats was euthanized (R group) and 2 groups were refed for one week with a standard diet supplemented with non-essential amino acids (NEAA group) or Cit- (CIT group). Results of the proteomic approach were validated using targeted western blot analysis and assessment of gene expression of the related-genes. Maximal activities of the key-enzymes involved in mitochondrial functioning were also determined. Cit supplementation results in a significant increase in the protein expression of the main myofibrillar constituants and of a few enzymes involved in glycogenolysis and glycolysis (CIT vs AL and R, p<0.05). Conversely, the expression of oxidative enzymes from Krebs cycle and mitochondrial respiratory chain was significantly decreased (CIT vs AL, p<0.05). However, maximal activities of key-enzymes of mitochondrial metabolism were not significantly affected, except for complex 1 which presented an increased activity (CIT vs AL and R, p<0.05).. In conclusion, Cit supplementation increases expression of the main myofibrillar proteins and seems to induce a switch in muscle energy metabolism, from aerobia towards anaerobia.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23592530

Vad betyder det markerade?

RassK
2013-06-06, 09:33
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23592530
Vad betyder det markerade?

Det ökar kolhydrats-utnyttjandet som står i motsats till användandet av fett som energikälla.

exevision
2013-06-06, 10:19
Det ökar kolhydrats-utnyttjandet som står i motsats till användandet av fett som energikälla.

Är inte det lite märkligt om nu citrullin ökar GH? GH ska väll bränna fett?