handdator

Visa fullständig version : Katter och ananas?!


Flos_Noctis
2010-05-26, 03:00
Hej!

Nu har jag som vanligt kanhända lite konstiga frågeställningar. :em:

Hemmavid har vi iaf två katter som brukar stryka omkring. De är ganska magra så mor har tagit sig förbarmande och brukar ställa ut vad som blir kvar av middagsmaten till dem.

De har halsband, men är utanför natt som dag så mor undrar om de egentligen får mat någon annanstans än här hos oss. Så ikväll gjorde hon ett litet "experiment" och satte ut ananas och grädde till dem. Hon tänkte som så att katter i vanliga fall är kräsna djur som inte skulle tacka ja till ananas, som inte direkt ingår i deras naturliga föda.

En kort stund efteråt hade iaf katterna satt i sig både grädde och ananas.
Jag tyckte inte riktigt om det här experimentet när jag fick reda på det. Ananas innehåller ju enzymet bromelain så borde inte det vara i starkaste laget för en kattmage? Mor försvarade sig med att hon hade haft ananasen i ugnen, så den var tillagad.

Mina frågor är väl ungefär som såhär:

Kattstackarna kan väl inte råka illa ut nu?
Är det farligt för katter att äta ananas?
Var det bättre att ananasen har varit i ugnen? Blev enzymet lite spjälkat spjälkat i förväg för dem?
Tyder ananas-ätande på svältfödda katter?

Ja. Det har kanske inte så mycket med muskelbyggande att göra, men svar skulle uppskattas.

Tack så mycket. :)

Emmely

Klein
2010-05-26, 03:15
Det är väl bara att slänga ut lite uppskuret rått kött åt de små liven om hon vill dem väl.

Sverker
2010-05-26, 06:04
Katterna är redan illa ute eftersom de inte är under uppsikt. Kattägaren måste ha ständig uppsikt på sina katter.




Bromelain är ett enzym som bryter ned protein. Det är ingen inhibitor som blockerar andra enzym. Borde inte störa katterna. Däremot kan vi säkert fundera kring ifall frukt är lämpligt alls. Katter är rovdjur och bör äta mat anpassat för katter.

Apos78
2010-05-26, 09:38
Att de håller sig kring er beror nog till viss del på just att de får mat där. Ge ingen mat och se vad som händer. Katterna kommer inte att självsvälta sig på eran trappa.

Katter upplevs nog ofta stryka omkring, även om de har ett fast hem att gå till. Är du orolig så prata med djurskyddet eller liknande där du bor.

Langster
2010-05-26, 10:30
Katterna är redan illa ute eftersom de inte är under uppsikt. Kattägaren måste ha ständig uppsikt på sina katter.




Bromelain är ett enzym som bryter ned protein. Det är ingen inhibitor som blockerar andra enzym. Borde inte störa katterna. Däremot kan vi säkert fundera kring ifall frukt är lämpligt alls. Katter är rovdjur och bör äta mat anpassat för katter.

Men ändå tycker katter om viss frukt och vissa grönsaker ibland... Hur kommer det sig? Borde de inte starkt ogilla mat de inte är anpassade för?

HulkH
2010-05-26, 10:31
Katterna är redan illa ute eftersom de inte är under uppsikt. Kattägaren måste ha ständig uppsikt på sina katter.




Bromelain är ett enzym som bryter ned protein. Det är ingen inhibitor som blockerar andra enzym. Borde inte störa katterna. Däremot kan vi säkert fundera kring ifall frukt är lämpligt alls. Katter är rovdjur och bör äta mat anpassat för katter.

Precis, känner många som bara släpper ut och in katte, dock så har den ett skol med Torrfnottar(stavning?:S) i hemmet. Dom katterna brukar oftast inte vara så sociala o.s.v

Och som Apos78 säger, testa att inte mata dom. Då går dom troligtvis någon annanstans^^

tsp
2010-05-26, 10:38
Äh, katter svälter inte. Blir dem riktigt hungriga kniper dem nån fågel eller mus och käkar. Om du inte har sett några lappar uppe att två katter är bortsprungna så borde du inte oroa dig.

Kischen
2010-05-26, 10:44
Min katt kan äta banan och svarta oliver.

z_bumbi
2010-05-26, 10:46
Är du orolig så prata med djurskyddet eller liknande där du bor.

+1

Sen skulle jag också säga åt din mamma att sluta utföra experiment på kattstackarna.