handdator

Visa fullständig version : dips som i triceps eller bröst?


rainbow87
2010-05-25, 21:15
Vart tar dips i huvudsak, på triceps, bröst eller både och? Tänkte hur ni andra lägger dips, under bröst- eller tricepsträning..?

chrilledude
2010-05-25, 21:17
Man kan ju köra lite olika variationer på dips, fast vet inte hur.

rainbow87
2010-05-25, 21:22
Man kan ju köra lite olika variationer på dips, fast vet inte hur. jo, vet, man ska luta sig fram mer så det tar på brösten, men frågar är: är det effektivt? se där! jag svarade i princip på min egen fråga...Doh!

GymBug
2010-05-25, 21:26
Vanliga dips tar på axlar, triceps och bröst, men om du vill fokusera mer på just tricepsen så borde du nog köra dips mellan två bänkar med benen uppslängda på den andra bänken med en lätt böjning, sen så får du slänga på lite vikt ovanpå låren, måste dock ha nån som gör det åt dig eftersom det kan va svårt att göra själv. =)

Danne2k
2010-05-25, 21:46
Jag inbillar mig att dips med smalare grepp tar mer på triceps i viss mån, sant?

Joe Hardgainer
2010-05-25, 21:58
Dips kör man om man vill bli stark i just den övningen. Är man ute efter att träna bröst finns det bättre övningar med lägre skaderisk. För triceps likaså.

Jag inbillar mig att dips med smalare grepp tar mer på triceps i viss mån, sant?

Handlar mer om kroppen positionering om jag inte misstar mig.

Pepz
2010-05-25, 22:00
dips är liksom bänkpress en fantastisk överkroppsövning.

Evilkitty
2010-05-25, 22:07
Snarare för triceps än för bröst, men hade jag kört ett pass enbart för triceps så hade jag valt andra övningar för triceps än dips. Dips är mer en tävlingsgren än en byggarövning.

Yes
2010-05-25, 22:08
Just nu har jag dips på armpasset. Då kör jag dips efter att först ha föruttröttat triceps med pushdowns, och sen utför jag dipsen mer upprätt. Om jag kör för bröst utför jag dipsen mer framåtlutat(inte överdrivet mycket dock).

Timme
2010-05-25, 22:10
dips är liksom bänkpress en fantastisk överkroppsövning.

kan inte isolera varken bröst eller triceps. Båda växer! En grym överkroppsövning!

Timme
2010-05-25, 22:11
Just nu har jag dips på armpasset. Då kör jag dips efter att först ha föruttröttat triceps med pushdowns, och sen utför jag dipsen mer upprätt. Om jag kör för bröst utför jag dipsen mer framåtlutat(inte överdrivet mycket dock).

Kör du upprätt och väldigt djupt blir det hur eller hur väldigt mycket bröst också. Men det är ju bara gutt. Sjukt bra bröst och tricepsövning!

johanhej
2010-05-25, 22:18
rainbow87, det är väldigt trevligt med frågor, men det känns som du överanalyserar din träning en aning? Varje dag ser jag ett flertal av dina trådar uppe och aktiva.

Yes
2010-05-25, 22:20
Kör du upprätt och väldigt djupt blir det hur eller hur väldigt mycket bröst också. Men det är ju bara gutt. Sjukt bra bröst och tricepsövning!
Ja, det är ju svårt - för att inte säga omöjligt - att undvika att involvera bröst och axlar. Det är därför jag föruttröttar triceps först, så får de andra musklerna hjälpa till att piska dem ytterligare i dipsen. Tycker det är riktigt göttemos(sen är mitt program också uppbyggt så att rygg och bröst får vara med lite på passet för armar och axlar, blir som ett halvkroppspass som växlar mellan tungt/lätt - vilket jag gillar).

Eh, hursomhelst, dips är en fantastisk övning.

GymBug
2010-05-25, 22:23
Du bör kolla in http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=10208 där går Arne Persson in på djupet om tricepsträning.

Robban
2010-05-25, 22:27
rainbow87, det är väldigt trevligt med frågor, men det känns som du överanalyserar din träning en aning? Varje dag ser jag ett flertal av dina trådar uppe och aktiva.

Jag tycker det är rätt att undra om träningen. Även om det är så att man inte kan ta in allt på en gång och kanske ska skynda långsamt.

Jag tycker däremot den knäppa trenden här snarare verkar vara att optimera sina eaa, undvika kolhydrater och fasta. Detta så klart i kombination med lågvolymsträning där alla "onödiga" övningar plockas bort. Det blir också en sanning då man med denna approach iaf utför övningarna fel och inte orkar med mer än ett par set...

Heja rainbow87! :hbang:

rainbow87
2010-05-25, 22:37
Jag tycker det är rätt att undra om träningen. Även om det är så att man inte kan ta in allt på en gång och kanske ska skynda långsamt.

Jag tycker däremot den knäppa trenden här snarare verkar vara att optimera sina eaa, undvika kolhydrater och fasta. Detta så klart i kombination med lågvolymsträning där alla "onödiga" övningar plockas bort. Det blir också en sanning då man med denna approach iaf utför övningarna fel och inte orkar med mer än ett par set...

Heja rainbow87! :hbang:

Robban alltså...*kissass* :D

rainbow87
2010-05-25, 22:37
rainbow87, det är väldigt trevligt med frågor, men det känns som du överanalyserar din träning en aning? Varje dag ser jag ett flertal av dina trådar uppe och aktiva.

Nicke nyfiken vettu, vill lära mig mer än det jag redan vet :thumbup:

rainbow87
2010-05-25, 22:43
Du bör kolla in http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=10208 där går Arne Persson in på djupet om tricepsträning.

Har läst denna, mycket intressant läsning. Dock tr han mest upp dips mellan bänkar, vilket är en helt annan sak än "vanliga" dips ^^

HulkH
2010-05-25, 22:43
brukar köra disp som en tricepsövningar :)
Som "johanhej" undrar jag samma sak, brukar ofta se nya trådar med dig^^

rainbow87
2010-05-25, 22:46
brukar köra disp som en tricepsövningar :)
Som "johanhej" undrar jag samma sak, brukar ofta se nya trådar med dig^^

Ja, för f*n, tycker själv mina frågor är väldigt rätt att ställa :D Men om folk tycker det är störande (ni behöver ju inte kolla tråden om ni ser att jag skrivit den) så ska jag sluta *grr27* :thumbup:

spange
2010-05-25, 22:50
dips är ju som redan sagt både väldigt krävande för både bröst och triceps, jag kör det oftast på tricepspasset med extravikt som en tung första/andra övning tillsamman med antingen smalbänk eller liggande extensioner runt huvudet. Helt klart en av de/den övning som gjort mest för mina triceps även om den är miltals från att isolera triceps, dock kan man ju helt klart köra skiten ur en muskel utan att "isolera" den . kör rätt smalt grepp och upprätt stil då och med armbågarna så gott utmed sidorna som jag klarar.

HulkH
2010-05-25, 22:52
Ja, för f*n, tycker själv mina frågor är väldigt rätt att ställa :D Men om folk tycker det är störande (ni behöver ju inte kolla tråden om ni ser att jag skrivit den) så ska jag sluta *grr27* :thumbup:

haha, never said that :) gillar att hjälpa, hoppas jag gör det bara^^
Tänk dock på att träning är väldigt olika för olika personer, beroende på deras kroppar. =)

rainbow87
2010-05-25, 23:02
haha, never said that :) gillar att hjälpa, hoppas jag gör det bara^^
Tänk dock på att träning är väldigt olika för olika personer, beroende på deras kroppar. =)

jo, vet det, olika för alla alltså ^^ vill bara hitta rätt sätt, man håller på och fixar lite då och då och provar, då frågar man andra vad de anser och hur deras resultat blivit :) räkna med minst 5 frågor imorgon! :devil: haha nejdå, nu ska jag testa detta schemat jag har, men någon fråga kan komma upp *flex*

Pompere
2010-05-26, 09:20
Framåtlutad, armbågarna pekar något mer utåt till sidorna - mer bröst

Vertikal kroppshållning under utförandet, armbågarna pekar längst mer sidorna av din kropp - mer triceps


Det är så jag har fått för mig. Tror även att det var en väldigt bra dips-diskussion om just detta för ett tag sedan, där de gick igenom själva anatomin. Ni får söka lite.

Martin Löwgren
2010-05-26, 09:24
Dips kör man om man vill bli stark i just den övningen. Är man ute efter att träna bröst finns det bättre övningar med lägre skaderisk. För triceps likaså.



Handlar mer om kroppen positionering om jag inte misstar mig.

+100

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=145450

130kg finsk sisu
2010-05-26, 09:31
Nu kommer s-89 flyga i taket. Men denna tråd visar ännu en gång hur "träning för att isolera eller träffa en muskel" så onaturlig det kan bli. Jag vill fortfarande hävda att så länge man inte har tillgång till en mycket,mycket,mycket kompetent och kunnig tränare för just kroppsbyggning skall man hålla sig till att träna kroppen som helhet om ens då...

vicarious
2010-05-26, 09:32
:( Jag vill också köra dips. Mina axlar gillar det inte dock.

Martin Löwgren
2010-05-26, 09:35
:( Jag vill också köra dips. Mina axlar gillar det inte dock.

Ingen axelled/ac-led gillar dips men alla får ej ont i dessa då vi alla är skapta på olika sätt.

mpersson
2010-05-26, 10:02
Nu kommer s-89 flyga i taket. Men denna tråd visar ännu en gång hur "träning för att isolera eller träffa en muskel" så onaturlig det kan bli. Jag vill fortfarande hävda att så länge man inte har tillgång till en mycket,mycket,mycket kompetent och kunnig tränare för just kroppsbyggning skall man hålla sig till att träna kroppen som helhet om ens då...

+11


Om jag skulle köra dips skulle jag lägga det på mitt tunga bänk pass, dvs kompliment för bröst och tricep, och eventuellt främre delta.

Robban
2010-05-26, 10:11
Jag kör dips för triceps. Det nyper dock lite i bröstet också. Det ska det. Om man inte håller kvar sin hållning med ryggen och bröstet utan "isolerar" FEEEEL, glider axlarna uppåt i en typ "shrug" och man sabbar axlarna och tappar satans med effekt i triceps. Vissa verkar tro att isolera är att vara helt jävla avslappnad i alla muskelgrupper utom den som ska träffas. Då är man ute och cyklar. Jag har lärt mig bygga muskler genom att från styrkelyftare och tyngdlyftare lärt mig allt om hållning, kompakthet och buktryck. Detta kryddat med Kååååålman. Man ska vara lika "beredd" i kroppen i alla övningar som man är inför ett riktigt tungt marklyft!

Jag är beredd på missförstånd men jag har RÄTT! :D

mpersson
2010-05-26, 10:16
Jag kör dips för triceps. Det nyper dock lite i bröstet också. Det ska det. Om man inte håller kvar sin hållning med ryggen och bröstet utan "isolerar" FEEEEL, glider axlarna uppåt i en typ "shrug" och man sabbar axlarna och tappar satans med effekt i triceps. Vissa verkar tro att isolera är att vara helt jävla avslappnad i alla muskelgrupper utom den som ska träffas. Då är man ute och cyklar. Jag har lärt mig bygga muskler genom att från styrkelyftare och tyngdlyftare lärt mig allt om hållning, kompakthet och buktryck. Detta kryddat med Kååååålman. Man ska vara lika "beredd" i kroppen i alla övningar som man är inför ett riktigt tungt marklyft!

Jag är beredd på missförstånd men jag har RÄTT! :D

Jag är beredd på en stor mängd "+1" citat ! :D

selle
2010-05-26, 10:19
Jag har inbillat mig att om man tittar upp i taket och fokuserar sig på att vara rak i kroppen och går djupt så får man mer triceps.

Kör man gamnacke och låter kroppen luta framåt får man mer bröst.
Mellan 2 bänkar är också väldigt skönt för triceps.

Timme
2010-05-26, 10:26
Ja, det är ju svårt - för att inte säga omöjligt - att undvika att involvera bröst och axlar. Det är därför jag föruttröttar triceps först, så får de andra musklerna hjälpa till att piska dem ytterligare i dipsen. Tycker det är riktigt göttemos(sen är mitt program också uppbyggt så att rygg och bröst får vara med lite på passet för armar och axlar, blir som ett halvkroppspass som växlar mellan tungt/lätt - vilket jag gillar).

Eh, hursomhelst, dips är en fantastisk övning.

Härligt! Låter mys :)

Dips är kung!

130kg finsk sisu
2010-05-26, 12:45
Jag kör dips för triceps. Det nyper dock lite i bröstet också. Det ska det. Om man inte håller kvar sin hållning med ryggen och bröstet utan "isolerar" FEEEEL, glider axlarna uppåt i en typ "shrug" och man sabbar axlarna och tappar satans med effekt i triceps. Vissa verkar tro att isolera är att vara helt jävla avslappnad i alla muskelgrupper utom den som ska träffas. Då är man ute och cyklar. Jag har lärt mig bygga muskler genom att från styrkelyftare och tyngdlyftare lärt mig allt om hållning, kompakthet och buktryck. Detta kryddat med Kååååålman. Man ska vara lika "beredd" i kroppen i alla övningar som man är inför ett riktigt tungt marklyft!

Jag är beredd på missförstånd men jag har RÄTT! :D

:hbang:

fiskebulle
2010-05-26, 13:09
Jag är beredd på missförstånd men jag har RÄTT!

Helt klart det bästa sättet att argumentera. Jag skrattade högt! :D