handdator

Visa fullständig version : Mixa maten, dåligt?


chrillepille
2010-05-25, 17:29
Har precis börjat mixa min frukost då jag har otroligt svårt att få ner mycket mat, det tar stopp ganska fort men dricker jag det åker det ner fort.. jag undrar gör det någon skillnad i uptaget ifall man skulle mixa typ ris och kyckling och blanda ut skiten med vatten + saft? jag vet att det kommer smaka skit men det skulle bli så mycket enklare att göra så med en del extra mål

King Grub
2010-05-25, 17:30
Samma näringsvärde, större blodsockersvar och insulinfrisättning.

Lellan
2010-05-25, 17:43
Samma näringsvärde, större blodsockersvar och insulinfrisättning.

Dum fråga kanske, men det måste gälla mat med "delar", typ som ts nämnde, ris och kyckling?

Har börjat mixa kvargen med en massa vatten (å lite funlight), istället för krämig ovattnad. Borde väl sakna betydelse, i det fallet? Blir mer som milkshake/drickyoghurt. Har massa mandlar till oavsett om det har betydelse.

Känns som en högst optinojjig fråga, men är bara harmlöst nyfiken, lovar. :)

King Grub
2010-05-25, 17:53
Homogeniserade måltider ger större insulinsvar.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10911770

z_bumbi
2010-05-25, 18:02
Har precis börjat mixa min frukost då jag har otroligt svårt att få ner mycket mat, det tar stopp ganska fort men dricker jag det åker det ner fort.. jag undrar gör det någon skillnad i uptaget ifall man skulle mixa typ ris och kyckling och blanda ut skiten med vatten + saft? jag vet att det kommer smaka skit men det skulle bli så mycket enklare att göra så med en del extra mål

Jag tvivlar på att du får i dig så mycket mer i längden om du tänker blanda saft i kycklingsoppa.
Välj mat som ger mer energi, kyckling och ris är inte energirikt, och välj livsmedel som du tror blir goda att mixa om du ska mixa något.

hertzman
2010-05-25, 18:04
Har precis börjat mixa min frukost då jag har otroligt svårt att få ner mycket mat, det tar stopp ganska fort men dricker jag det åker det ner fort.. jag undrar gör det någon skillnad i uptaget ifall man skulle mixa typ ris och kyckling och blanda ut skiten med vatten + saft? jag vet att det kommer smaka skit men det skulle bli så mycket enklare att göra så med en del extra mål

Visst KAN du göra så. Men varför inte bara äta mer energitäta livsmedel? Mer smör på frukostmackorna, fetare pålägg, goda feta såser?

Edit: Pucktvåa.

broel
2010-05-25, 18:14
jahapp så jag som för någon månad sedan tyckte jag var smart som gjorde smoothies till frukost för att spara tid gör detta till ett mindre optimalt syfte?

Jag har proteinpulver, havregryn, jordgubbar/frukt, avokado, is, vatten, fun light-saft i smoothien, och 100g kokt kyckling i matlåda för att få variation på proteinet som jag äter innan smoothien.

Vill ju helst undvika större insulinpåslag, så detta verkar isf inte något optimalt då eller?

hertzman
2010-05-25, 18:17
jahapp så jag som för någon månad sedan tyckte jag var smart som gjorde smoothies till frukost för att spara tid gör detta till ett mindre optimalt syfte?

Jag har proteinpulver, havregryn, jordgubbar/frukt, avokado, is, vatten, fun light-saft i smoothien, och 100g kokt kyckling i matlåda för att få variation på proteinet som jag äter innan smoothien.

Vill ju helst undvika större insulinpåslag, så detta verkar isf inte något optimalt då eller?

Har du väldigt svårt att få i dig större mängder mat är det ju säkert inte någon dålig idé att mixa ihop lite gott till frukost för att öka kaloriintaget. Så direkt fel gör du väl knappast, det är väl bara en smaksak hur du vill få i dig kalorierna.

Saikyou
2010-05-25, 19:09
Homogeniserade måltider ger större insulinsvar.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10911770

Så om man häller i några deciliter vatten i kvarg (tillräckligt för att det ska bli någerlunda trögflytande) så ger det större insulinpåslag? Är detta väldigt stor skillnad isåfall?

Har nyligen börjat göra så med mitt kvarg för att sedan dricka det rakt av (500g kvarg, ~1dl funlight, ~3dl vatten)

Tänkte nämligen starta en tråd om just detta men kanske kan få svar här då:)

Apos78
2010-05-25, 19:25
Så om man häller i några deciliter vatten i kvarg (tillräckligt för att det ska bli någerlunda trögflytande) så ger det större insulinpåslag? Är detta väldigt stor skillnad isåfall?

Har nyligen börjat göra så med mitt kvarg för att sedan dricka det rakt av (500g kvarg, ~1dl funlight, ~3dl vatten)

Tänkte nämligen starta en tråd om just detta men kanske kan få svar här då:)

Det kommer att göra skillnad. För att veta hur stor skulle du behöva göra mätningar men jag skulle gissa att det är relativt marginellt på det du nämner.

Eddie Vedder
2010-05-25, 19:33
Är detta väldigt stor skillnad isåfall?


Från Grubs länk.

However, HM induced significantly greater insulin, GIP and DIT responses than SM. Mean integrated areas under the curves (AUC) were 1.7 (SEM 0.38) v. 1.2 (SEM 0.33) U/l per 120 min (P = 0.005) for insulin, 19.9 (SEM 2.44) v. 16 (SEM 1.92) nmol/l per 120 min (P = 0.042) for GIP, and 237.7 (SEM 16.32) v. 126.4 (SEM 23.48) kJ/300 min (P = 0.0029) for DIT respectively. Differences between GIP-AUC after HM and SM correlated significantly with differences between insulin-AUC after HM and SM (r2 0.62, P = 0.021).

broel
2010-05-25, 20:04
Nejdå jag har inte nå svårt att få i mig mat :) Lyckas spara tid så jag kan äta frukosten medans jag färdas till plugget, kan gå upp 1h senare vilket e ganska skönt!

Fasen, kom även på att innan jag går o lägger käkar jag ju alltid ett smoothie-snack, med sloow protein, jordgubbar, nötter/avokado, is och vatten..

Saikyou
2010-05-25, 21:45
Det kommer att göra skillnad. För att veta hur stor skulle du behöva göra mätningar men jag skulle gissa att det är relativt marginellt på det du nämner.

Vill bara understryka att det inte är någon optinojja som gör att jag undrar. Jag tycker om att blanda ut det så, men det är långt ifrån ett måste. Så om skillnaden är tillräckligt stor så skulle jag lätt kunna skippa 80-90% av vattnet och återgå till skeden =)

Från Grubs länk.

Säger inte mig mycket faktiskt, du får gärna förtydliga det om du vill. Inte hela texen, men just det konkreta som rör min fråga:) Idag vill jag hellre ha en fisk än lära mig fiska;>

WHITEFOLKS
2010-05-25, 21:57
Gör som du känner är bäst och godast. Gör knappast någon större praktisk skillnad oavsett och om det gör det, är den skillnaden negativ?

Jagax
2010-05-26, 15:22
Den undersökningen Grub länkade till gällde ju en homogenisering av mat (bla grönsaker, ost och krutonger) som inte direkt kan jämföras med t.ex. kvarg. Kvarg är ju väldigt homogeniserad från början så att blanda ut den med lite vatten och/eller fun light lär ju inte göra någon stor skillnad.
I samma länk sades ju också att en homogeniserad måltid mättade längre. Nu gällde ju båda fallen homogeniserade måltider som bestod till stor del av grönsaker.