handdator

Visa fullständig version : Projektarbete om träning


vasslefranmjolk
2010-05-25, 15:52
Hej!

Jag och tre klasskompisar ska skriva ett projektarbete(gymnasienivå) om någonting träningsrelaterat som kan anknytas till Naturvetenskapsprogrammet.

Är det någon som har idéer om olika mätbara parametrar som man kan utgå ifrån? Laktat? Hb-värde? VO2-max?

Vi har en idé om att prova att springa långt(>5mil) ett par dagar i sträck och sedan förklara vad vi upplevt naturvetenskapligt. Ex: Låga glykogennivåer o.s.v.
Tror ni det kan fungera? Ev. mätningar vi kan gör innan, under och efter löpningen?

Tacksam för alla tips jag kan få!

sp123ltd1
2010-05-25, 15:58
Ska ni springa över 5 mil flera dagar i sträck? Känns väldigt långt antar att du menar km?

emi23j
2010-05-25, 16:05
Hej!

Jag och tre klasskompisar ska skriva ett projektarbete(gymnasienivå) om någonting träningsrelaterat som kan anknytas till Naturvetenskapsprogrammet.

Är det någon som har idéer om olika mätbara parametrar som man kan utgå ifrån? Laktat? Hb-värde? VO2-max?

Vi har en idé om att prova att springa långt(>5mil) ett par dagar i sträck och sedan förklara vad vi upplevt naturvetenskapligt. Ex: Låga glykogennivåer o.s.v.
Tror ni det kan fungera? Ev. mätningar vi kan gör innan, under och efter löpningen?

Tacksam för alla tips jag kan få!


hur ser resurs-nivån ut?

Och 5 mil flera dagar i rad är knappast att rekommendera. Det springer inte ens världseliten.

rooz
2010-05-25, 16:15
5 mil om dagen? Ni lär orka max 2mil i 2 dagar innan ni ger upp...

vasslefranmjolk
2010-05-25, 16:26
hur ser resurs-nivån ut?

Och 5 mil flera dagar i rad är knappast att rekommendera. Det springer inte ens världseliten.

Inte sugen på att lägga ut all för stora summor men mätning av laktattröskel och V02 max skulle vi väl kunna unna oss.

Sträckan behöver ju iaf vara lite längre än det vanliga(alla löptränar som komplement till sin egna idrott). Om löpningen alterneras med gång så ser jag inte 5 mil som någon orimlighet, tankar om detta?

Tanken var att genomföra själva löpningsdelen längs en vandringsled och sova ute o.s.v. Om vi genomför detta kommer vi nog ordna transport av förnödenheter så vi inte behöver springa med tält.

Bwall
2010-05-25, 16:28
>5 mil låter lite väl tufft måste jag hålla med om. Testa med 1-2 mil några dagar i rad så märker ni hur mycket ni klarar.

I övrigt om själva arbetet: Ni kan ju alltid gå igenom metabolismen i kroppen, det kommer ni ändå läsa(om ni inte redan har läst det) i Biologi B, så det har ju med naturprogrammet att göra. Sedan kan ni ha med hur en som tränar bör äta, och sedan följa detta själva och skriva ner hur ni utvecklas, t.ex konditions- och styrkemässigt. När ni är 4 stycken kan ni skriva ganska mycket om träningslära i allmänhet. Om ni är tvärsäkra på att ni vill springa så kan ni ju t.ex träna olika mycket, äta olika etc och jämföra resultat.

Kanske inte va riktigt vad du frågade efter men det är bara några förslag :) Går själv ut 3:an från NV nu, och ångrar att mitt PA inte handlade om träning. Lycka till!

vasslefranmjolk
2010-05-25, 16:52
>5 mil låter lite väl tufft måste jag hålla med om. Testa med 1-2 mil några dagar i rad så märker ni hur mycket ni klarar.

I övrigt om själva arbetet: Ni kan ju alltid gå igenom metabolismen i kroppen, det kommer ni ändå läsa(om ni inte redan har läst det) i Biologi B, så det har ju med naturprogrammet att göra. Sedan kan ni ha med hur en som tränar bör äta, och sedan följa detta själva och skriva ner hur ni utvecklas, t.ex konditions- och styrkemässigt. När ni är 4 stycken kan ni skriva ganska mycket om träningslära i allmänhet. Om ni är tvärsäkra på att ni vill springa så kan ni ju t.ex träna olika mycket, äta olika etc och jämföra resultat.

Kanske inte va riktigt vad du frågade efter men det är bara några förslag :) Går själv ut 3:an från NV nu, och ångrar att mitt PA inte handlade om träning. Lycka till!

Tack för tipsen! Vi är absolut inte insnöade på just att springa så fler liknande idéer mottages gärna.

Att förflytta oss 5 mil per dag kommer nog gå bra men frågan är hur mycket vi kommer uppleva som är värt att skriv om.

Jag hade även idé om att vi skulle lägga upp var sitt träningsprogram för att närma oss kravprofilen inom vår egen idrott(squash, thaiboxning, fotboll och friidrott). Någon som vet var man kan hitta andra länders kravprofiler eftersom SOK inte har någon för squash och thaiboxning?

prOtotype
2010-05-25, 18:07
Jag anser att ni ska antingen: Köra fyra olika kända träningsmetoder och ha identisk kost ELLER köra fyra olika kostvarianter och ha identisk träning. Sen kan ni mäta BF, vikt, styrka, storlek och även ha med egna reflektioner.

Edit: Såg att det skulle vara naturvetenskaplig koppling till det. Vet inte om det går, men nån med mer kunskap i ämnet får väl vara kreativ och lösa det

Supermicke
2010-05-25, 18:30
jag går ut natur nu och hade som projekt arbete att klara 100kg i bänkpress :) så skrev jag om anatomi, mat, kost och lite sånt om kroppen.

juulia_
2010-05-25, 18:35
Mitt projektarbete i gymnasiet handlade om träning och den undersökande delen låg i att jämföra träningsfrekvens, träningsaktivitet och mål med träning hos folk i 7 åldersgrupper mellan 15-75 år med hjälp av enkäter. Jämförelser gjordes även mellan män och kvinnor och det var riktigt intressant! :)

Skrev även allmänt om konditionsträningsmetoder och olika styrketräningsmetoder och program, kan rekommendera att göra undersökningar. :)

krappen
2010-05-25, 18:50
Jag har också gjort ett projektarbete om träning precis när jag började träna. Jag gjorde en träningsjournal som var anknuten till ett "övningsindex" med bilder och text som förklarar hur övningen i fråga går till och vad man ska tänka på i utförandet, och så delade jag upp indexet i olika muskelgrupper.

danozen
2010-05-25, 19:12
Jag har också tänkt skriva om styrketräning i mitt projektarbete nästa år, även det anknytet till NV. Jag har nog tänkt skriva om träning i helhet och ha mig som exempel under en halvårs period hur mycket jag ökar i vikter osv :)

vasslefranmjolk
2010-05-25, 20:09
Tack tör alla tips! Uppskattas enormt... Måste som sagt anknyta det till NV och skulle därför gärna mäta någon fysisk parameter och försöka förbättra den.

Vad tror ni om att konditionsträna enligt en genomtänkt plan och sedan uppmäta V02-max, hemoglobinvärde och mjölksyretålighet?

juulia_
2010-05-25, 20:17
Tack tör alla tips! Uppskattas enormt... Måste som sagt anknyta det till NV och skulle därför gärna mäta någon fysisk parameter och försöka förbättra den.

Vad tror ni om att konditionsträna enligt en genomtänkt plan och sedan uppmäta V02-max, hemoglobinvärde och mjölksyretålighet?


Det var lite vår idé från början. Att göra en kroppsfettsmätning i bodpod och träna efter ett schema och sedan mäta skillnad. Men vi insåg snart att detta var väldigt resurskrävande och krävde sånt engagemang av oss att vi inte orkade helt enkelt. Blev för jobbigt att planera varenda måltid och träningspass efter vårt arbete.

vasslefranmjolk
2010-05-25, 20:24
Det var lite vår idé från början. Att göra en kroppsfettsmätning i bodpod och träna efter ett schema och sedan mäta skillnad. Men vi insåg snart att detta var väldigt resurskrävande och krävde sånt engagemang av oss att vi inte orkade helt enkelt. Blev för jobbigt att planera varenda måltid och träningspass efter vårt arbete.

Om det inte blir någon skillnad har man ju visserligen ganska mycket att skriva om... Ifall det skulle kunna bero på för hög/låg träningsvolym, dålig kost, sömn, alkoholvanor, bristande psyke o.s.v.

Det vore dock skönt att bara bedriva det praktiska under ett fåtal dygn/tillfällen och sedan skriva en rapport om det.

vasslefranmjolk
2010-05-25, 23:06
Har en ny idé nu. Tror ni det kan vara genomförbart att beräkna V02-max med en laboration.

Skulle följande värden räcka eller har jag glömt något?
- Syrehalt i inandningsluft och utandningsluft.
- Koldioxidhalt i utandningsluft.
- Lungventilationen
- Lufttryck, Lufttemperatur och luftfuktighet.

V02-max = ((O2in(%)-O2ut(%))/100) *Minutvolymen(Påverkas av temperatur, luftfuktighet och lufttryck?)

Dreas
2010-05-25, 23:33
Läste teknik och gjorde en deff och bulk som projektarbete.

Bara ni hittar rätt lärare kan ni göra vad som helst mer eller mindre :)