handdator

Visa fullständig version : Komponera egen musik


Robbelibob
2010-05-25, 14:46
Någon duktig som har tips? Har suttit mycket med piano och tränat själv på skalor och lite ackord. Har också försökt lära mig lite teori.

Grotesk
2010-05-25, 14:59
Någon duktig som har tips? Har suttit mycket med piano och tränat själv på skalor och lite ackord. Har också försökt lära mig lite teori.

Vad är det för tips du söker egentligen? Förstår inte riktigt.

Scratch89
2010-05-25, 15:00
För att spela in, eller vadå?

Robbelibob
2010-05-25, 15:11
Söker tips om vad som kan vara bra att lära sig, för att bli bättre på att komponera egen musik.

Scratch89
2010-05-25, 15:17
Då är jag med!

- Gehör! Lyssna på random fyrackordspoplåt på radion och ta ut grundtonerna. Sen kan du försöka bli lite mer avancerad, och lista ut riff och plock ur rocklåtar.
- Mer skalor. Det finns inget tråkigare än när gitarr och basen spelar exakt likadant, t.ex. Man kan göra basgångar apsnygga bara genom att lägga till lite passande ters-, och kvintstämmor, dur- och molskalor osv.

Robbelibob
2010-05-25, 15:21
Tack för tipsen:)

Scratch89
2010-05-25, 15:23
Sjunger du också? Kan du sjunga? Kan du sjunga stämmor?

Grotesk
2010-05-25, 15:31
Då är jag med!

- Gehör! Lyssna på random fyrackordspoplåt på radion och ta ut grundtonerna. Sen kan du försöka bli lite mer avancerad, och lista ut riff och plock ur rocklåtar.
- Mer skalor. Det finns inget tråkigare än när gitarr och basen spelar exakt likadant, t.ex. Man kan göra basgångar apsnygga bara genom att lägga till lite passande ters-, och kvintstämmor, dur- och molskalor osv.

Dessa är bra tips om du inte syftar till att lära dig "roten" till musikskapande, så att säga.

För övrigt så kan det vara lite "taggande" att tex. leka med Guitar Pro. Där kan du ju kika på lite tabulatur och även skapa eget. kan vara kul att höra hur en låt kan bli i helhet, med trummor och annat.

Robbelibob
2010-05-25, 15:35
Har aldrig testat Guitar Pro, har bara hållit på med Fruity Loops.

Nä, är kass på att sjunga. Men det är ju en sak man skulle vilja bli bättre på också.

Grotesk
2010-05-25, 15:39
Har aldrig testat Guitar Pro, har bara hållit på med Fruity Loops.

Nä, är kass på att sjunga. Men det är ju en sak man skulle vilja bli bättre på också.

Okaj, Guitar Pro kanske vore intressant då? Väldigt enkelt program där du kan skapa, lyssna och titta på låtar. Programmet kan tala om för dig hur du spelar låten på både gitarr, trummor, piano m.m. Självklart är där även noter och allt annat som hör till. Jag rekommenderar det skarpt, riktigt kul program. Skapat mycket i det även om inget sedan spelats in "på riktigt." :D

Robbelibob
2010-05-25, 15:41
Spännande, får testa det:)

Doctor Snuggles
2010-05-25, 15:42
"Lär" dig en massa låtar, behövs inte göras med gehör - finns en massa tabulaturer på nätet. Efter ett tag kommer sig ackordföljder och tillhörande melodi börja te sig mer logiska och du kommer börja kunna använda dessa till att skapa musik själv. Det är inte så svårt egentligen, majoriteten av alla kända poplåtar är gjorda på samma eller liknande ackordföljd av 3 eller 4 ackord.
Det finns också en uppsjö av teori på nätet, om du vill lära dig mer från grunden.

Scratch89
2010-05-25, 16:21
G, C, A och D är nog de mest använda ackorden i världshistorien. :D

Scratch89
2010-05-25, 16:30
Guitar Pro är faktiskt riktigt bra. De filer som är kompletta med gitarrslingor, chorusgitarrer och sångstämmor måste ha tagit rätt lång tid att göra.

sandstorm
2010-05-25, 16:36
G, C, A och D är nog de mest använda ackorden i världshistorien. :D

Byt ut A mot Em så! :hbang:

Em C G D
eller varför inte
G D Em C :D

(Med reservation för transponeringar)

On topic:
5pidokakU4I
(E B C#m A)

Scratch89
2010-05-25, 16:59
Jag tänkte faktiskt skriva E, B, C#, A, men det gäller mest för rocklåtar har jag för mig. Många blink-182-låtar går i liknande ackordföljd.

Scratch89
2010-05-25, 17:07
Sen får man väl vara petig och säga att den ackordföljden faktiskt, per definition, bara är durskalan till ett E-maj. :D

Så länge man faktiskt sjunger grundtonen eller liknande, så kommer det alltid att låta bra. På samma sätt kan du spela alla låtar genom att spela t.ex C, B, A, B, och hålla kvar övertonerna på C och B, typ. (tabs till gitarr):

G: 5 5 2 5
D: 5 5 2 5
A: 3 2 0 3
E:

EDIT: Jag sitter själv och komponerar ihop lite grejer som bygger på just det här, så det är därför jag spammar tråden.

BillyButt
2010-05-25, 19:07
Söker tips om vad som kan vara bra att lära sig, för att bli bättre på att komponera egen musik.

Vilken typ av musik är du intresserad av?

Doctor Snuggles
2010-05-25, 19:57
Sen får man väl vara petig och säga att den ackordföljden faktiskt, per definition, bara är durskalan till ett E-maj. :D

Så länge man faktiskt sjunger grundtonen eller liknande, så kommer det alltid att låta bra. På samma sätt kan du spela alla låtar genom att spela t.ex C, B, A, B, och hålla kvar övertonerna på C och B, typ. (tabs till gitarr):

G: 5 5 2 5
D: 5 5 2 5
A: 3 2 0 3
E:

EDIT: Jag sitter själv och komponerar ihop lite grejer som bygger på just det här, så det är därför jag spammar tråden.

Det känns väldigt matematisk att bestämma melodin efter ngn slags formel, innan man har skrivit den.

Robbelibob
2010-05-25, 21:39
Vilken typ av musik är du intresserad av?

Allt i princip. Fast dom låtar jag lärt mig och försöker lära mig, är i princip bara från Final Fantasy och Twin Peaks. Så det är nog sådant jag är mest intresserad av.

Scratch89
2010-05-25, 22:08
Det känns väldigt matematisk att bestämma melodin efter ngn slags formel, innan man har skrivit den.

Nu förstår jag inte vad du menar. :D

Det vi (jag) pratar om är att väldigt många låtar kan göras enkla, genom att bara spela grundtonen och ett par skaltoner till det, oavsett hur originalackorden faktiskt går, eftersom de flesta låtar faktiskt följer "reglerna" att spela inom samma skala.

Scratch89
2010-05-25, 22:10
Allt i princip. Fast dom låtar jag lärt mig och försöker lära mig, är i princip bara från Final Fantasy och Twin Peaks. Så det är nog sådant jag är mest intresserad av.

Jag tycker att themet till Twin Peaks påminner väldigt mycket om Final Fantasy, så lär dig denna så slår du två flugor i en smäll. :)

t_06O8XnJQo

Scratch89
2010-05-25, 22:18
Tifa's theme låter också väldigt likt Twin Peaks, lyssna bara vid 0:13 och framåt.

Qf09pnir9nw

Joe Hardgainer
2010-05-25, 22:27
Tifa's theme låter också väldigt likt Twin Peaks, lyssna bara vid 0:13 och framåt.

Qf09pnir9nw

+1

Blev sugen på att spela lite FF7 bara för de. Inte för spelets skull , utan endast för att lyssna på musiken :D

Musik byggs i många fall upp av samma skelett, men sen är det ju upp till kompositlren att utveckla det. Det är ju som att måla. Man kanske följer samma linjer kring proportioner och stil, men man målar inte samma bild. (Hmm..svammel)

Men annars är det ju bara att pröva sig fram. Öva in en skala o sätt dig och lek lite. Finns inga rätt eller fel. Låter det bra så är det bra är det bara att köra på oavsett ackordföljd :)

Robbelibob
2010-05-25, 22:58
Lustigt, påminner rätt mycket om varandra. Hade tänkt lära mig themet, fast jag fastnade helt för Lauras theme. Fast jag ska nog lära mig båda.