handdator

Visa fullständig version : Överrörlig


NahojNossderfla
2010-05-25, 12:43
Sjukgymnaster har konstaterat att jag är överrörlig i axlarna. Och jag har inga vävnadsskador i ryggen. Har stretchat mycket ändå i tro om att detta är bra för det känns bra precis efteråt men sedan kommer värk o muskelstelheten tillbaka. Så nu har jag struntat i att stretcha bara masserar o stärker upp muskulaturen. Det verkar hjälpa.

Min fundering är om min värk nere i vänster höft beror på samma sak. Verkar vara väldigt rörlig där också. Kan t ex. med raka ben utan några problem sätta knogarna i golvet, skulle kunna fortsätta ännu längre. Kan även bakåtböja min kropp mkt långt utan nån svank... Här har jag också stretchat för vissa "kunniga" personer anser ju att det ska vara så bra... men verkar bara ge mer besvär så nu ska sluta med stretching överhuvudtaget.. o stärka upp musklerna istället..

Min teori är att jag är väldigt rörlig i nästan alla leder.
Någon som har samma problem och hur tränar ni för att få bukt på problemet?

Martin Löwgren
2010-05-25, 15:21
Sjukgymnaster har konstaterat att jag är överrörlig i axlarna. Och jag har inga vävnadsskador i ryggen. Har stretchat mycket ändå i tro om att detta är bra för det känns bra precis efteråt men sedan kommer värk o muskelstelheten tillbaka. Så nu har jag struntat i att stretcha bara masserar o stärker upp muskulaturen. Det verkar hjälpa.

Min fundering är om min värk nere i vänster höft beror på samma sak. Verkar vara väldigt rörlig där också. Kan t ex. med raka ben utan några problem sätta knogarna i golvet, skulle kunna fortsätta ännu längre. Kan även bakåtböja min kropp mkt långt utan nån svank... Här har jag också stretchat för vissa "kunniga" personer anser ju att det ska vara så bra... men verkar bara ge mer besvär så nu ska sluta med stretching överhuvudtaget.. o stärka upp musklerna istället..

Min teori är att jag är väldigt rörlig i nästan alla leder.
Någon som har samma problem och hur tränar ni för att få bukt på problemet?
Vilka (ursäkta ordvalet) PUCKON har sagt åt dig som överrörlig att stretcha?

Stryk ska dom ha.

Det är stabiliseringsträning du behöver, precis som du själv kommit underfund med.

NahojNossderfla
2010-05-26, 07:51
Det har varit naprapater o sjukgymnaster. om de är puckon vet jag inget om men de flesta har antingen inte velat eller kunnat sätta sig in i mitt problem och då gett mig ett generellt råd om hur man bör träna eller göra vid värk i höftområdet. När jag sedan tar kontakt och säger att råden inte fungerar, så händer inget.

De hänvisar till att det är min psykiska inställning eller så säger de inget utan fortsätter som inget har hänt, och sedan vill de ha mina pengar :). Min erfarenhet är i alla fall att stretching hjälper för stunden och då eftersom blodet kan strömma in i området och skölja bort all skit som gör att det gör ont eller så muskeln kan slappna av.

Men för mig är det intressant att veta VARFÖR blir muskeln spänd? VARFÖR är mina gluteus medius, minimus så spända på vänster sida? Jag har ingen obalans mellan sidorna när det gäller rörlighet det har jag stretchat bort.

Kan känna att jag e dock lite svagare på vänster sida, och min teori är att precis som mina infraspinatus och andra stabilisatorer i axelområdet blir lätt stela för att jag är överrörlig i axlarna. Att det även detta är problemet nere i vänster höft.

Vore kul och intressant o höra om någon annan har samma problem. Och hur ska jag träna?

NahojNossderfla
2010-05-26, 09:20
Har nu läst på lite om piriformismuskeln. När jag stretchar denna så släpper värken nästan direkt, dock försvinner inte domningen direkt på utsidan av låret. Men det känns mycket bättre. Så ska stretcha dessa och bygga upp styrka i gluteus musklerna för piriformis kanske har blivit tvungen att ta över mycket arbete för dessa har varit för svaga. Har ju inte direkt tränat gluteus musklerna så mycket genom åren vad jag vet. Får ju också värk nästan direkt när jag sitter och läste även att piriformis blir stel av just sittande och att höftböjarna som är dess antagonist också blir stel av det så då blir det givetvis värk. Ska köra efter denna teori nu iaf så får jag se :).

Martin Löwgren
2010-05-26, 09:22
Obalanser skapas för att man kanske är starkare eller mer dominant på ena sidan med mera.