handdator

Visa fullständig version : hastighet i övningsutförande


DaBoss
2010-05-25, 10:07
vad har ni för tankar kring hastigheten i utförandet? alltså hur lång tid det tar att utföra en repetition. kollar man träningsvideos på coleman o grabbarna så svingar dom ju vikterna så gott dom kan. så jag har typ alltid kört så med tron att om man vill se ut som proffsen så ska man träna som proffsen. för en månad sedan när jag körde igång deffen så laddade jag ner ett pack med träningsfilmer som motivation o hittade mike mentzer high intensity training. där kör han 4s positiv - paus i kontraherat läge - negativt 4s - paus. detta gör så att allt momentum elimineras o man känner att muskeln får jobba under hela rörelsen. har börjat köra så nu och tycker det fungerar väldigt bra. känns mkt bättre plus att skaderisken minskar.

var tvungen att sänka vikterna ganska mycket i början men nu är jag nästan tillbaka på dom vikterna jag svingade på innan. antagligen för jag blivit mycket starkare i den statiska o negativa fasen som går väldigt snabbt att träna upp.

så som sagt vad har ni för tankar om detta? hur tränar ni?

Pjotor
2010-05-25, 10:19
Jag tränar med fokus på styrka och försöker flytta vikten så fort jag kan i den koncentriska fasen. Den excentriska rörelsen får bli vad den blir, men jag utför den med kontroll.

Sök på TUT eller time under tension i forumet, så hittar du massor med info om detta, jag kan inte ge dig så mycket mer hjälp eftersom jag inte tränar primärt för att bygga massa.

dt06mj2
2010-05-25, 10:19
Träna med det som du trivs bäst med.

King Grub
2010-05-25, 10:22
Snabba repetitioner bygger antagligen bättre än långsamma.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=131123&highlight=snabba+l%E5ngsamma

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130705&highlight=snabba+l%E5ngsamma

joasimo
2010-05-25, 11:10
Jag försöker lyfta en eller pressa en vikt så explosivt jag kan. Förut pressade jag bara upp vikten, men nu tänker jag riktigt på att ta i allt varje gång.. men för den skullen behöver det inte se snabbt ut när jag kör en övning, utan jag lastar på en vikt som är tillräckligt tung för att själv utförandet inte ska se explosivt ut.. sedan jag fått in detta tänk har jag både ökat i styrka och massa!

Alltså pressa vikten så fort du kan, utan att tappa kontrollen. Jag försöker göra allt explosivt.