handdator

Visa fullständig version : Klena fingrar en (oförbätterlig?) begränsning vid grippersträning?


Seb74
2010-05-25, 09:36
Har väldigt långa smala fingrar.
Antar att det inte sitter så mycket muskler i fingrarna som man kan bygga, utan är dom smala så är dom?
Och i så fall, klena fingrar borde ju inte palla lika mycket belastning som ett par dubbelt så grova....right?

Alltså, tough shit om man fötts med klena fingrar, dom kommer sätta gränsen för en del träning, tex grippers?

Right?
Or wrong? :D

63an
2010-05-25, 09:46
Har väldigt långa smala fingrar.
Antar att det inte sitter så mycket muskler i fingrarna som man kan bygga, utan är dom smala så är dom?
Och i så fall, klena fingrar borde ju inte palla lika mycket belastning som ett par dubbelt så grova....right?

Alltså, tough shit om man fötts med klena fingrar, dom kommer sätta gränsen för en del träning, tex grippers?

Right?
Or wrong? :D
Japp, det är tyvärr lönlöst!
Likadant med folk som har smala armar och ben, helt hopplöst ;-)

Ungrim
2010-05-25, 09:56
Alltså, tough shit om man fötts med klena fingrar, dom kommer sätta gränsen för en del träning, tex grippers?


Vad använder du för muskler för att stänga en gripper??
För du använder väll muskler för att kunna greppa!?
Och använder du nu dig av en muskel så kan du träna upp denna ;)

Så kör på, långa smala fingrar sätter ingen gräns för att bli stark med grippers. :hbang:

63an
2010-05-25, 10:07
Sorry, kunde inte låta bli förut, men det är ju därför vi tränar!
Skaka hand med en gammal gubbe som varit grovarbetare så får du svaret :-)

Pjotor
2010-05-25, 10:21
Har du långa fingrar har du bättre förutsättningar för att bli bra på grippers. Det är också en fördel i alla övningar där du behöver ett starkt grepp.

Du kan ha smala men starka fingrar, eftersom en stor del av de inblandade musklerna fäster i underarmen.

Seb74
2010-05-25, 10:24
Läste på en sida att fingrarna mest är senor, att dom inte kan bli så värst mycket större, annat än om man lägger på sig fett/vätska.
Så jag tänkte att sånt som är smalt borde ju hålla sämre...och om det inte går att bygga volym där så fortsätter det ju vara smalt...
Men jag vet ju inte hur det funkar, lite svårgooglat, därför jag startade tråden :)

Pjotor
2010-05-25, 10:31
Läste på en sida att fingrarna mest är senor, att dom inte kan bli så värst mycket större, annat än om man lägger på sig fett/vätska.
Så jag tänkte att sånt som är smalt borde ju hålla sämre...och om det inte går att bygga volym där så fortsätter det ju vara smalt...
Men jag vet ju inte hur det funkar, lite svårgooglat, därför jag startade tråden :)

Hos fullt friska och normalskapta människor är det inte fingertjockleken som begränsar greppstyrkan, utan musklerna och senorna som flyttar på fingrarna. Därför tappar man i vanliga fall greppet långt innan fingerbenen går av...

Senor växer inte särskilt mycket i storlek, och därför kommer inte heller fingrarna att bli så mycket tjockare när greppstyrkan ökar.

Seb74
2010-05-25, 10:38
Ok, kan nog stämma det är så....låter hyfsat logiskt :)
Får leva med mina klena fingrar då, men trösta mig med att det har mindre praktisk betydelse.

Tack för svaren :)

Bendermannen
2010-05-25, 10:43
lånar tråden lite; har märkt att jag vid marklyft ofta blir trött i fingrarna och får lägga ner övningen pga detta. är jag för otålig om jag känner att jag borde träna upp greppet med en gripper, eller kommer det starkare greppet komma automatiskt efterhand som jag kör mina marklyft? känns som jag hela tiden ligger lite efter med greppet i förhållande till vad jag orkar i övrigt vid marklyft.

prOtotype
2010-05-25, 10:51
lånar tråden lite; har märkt att jag vid marklyft ofta blir trött i fingrarna och får lägga ner övningen pga detta. är jag för otålig om jag känner att jag borde träna upp greppet med en gripper, eller kommer det starkare greppet komma automatiskt efterhand som jag kör mina marklyft? känns som jag hela tiden ligger lite efter med greppet i förhållande till vad jag orkar i övrigt vid marklyft.

Träna greppet. Dock inte samma dag som du ska marklyfta.

killenigrillen
2010-05-25, 10:57
Seb74: om du vill kolla djupare på handens specifika muskulatur kan du söka på Thenarmuskulatur eller "mm thenares", Hypothernamuskulatur eller "mm hypothenares" och Metacarpalmuskulartur eller "mm metacarpales" där mm lumbricales, mm interossei dorsales och mm interossei palmares ingår.

Dessa muskler är de som har BÅDE ursprung och fäste inom handen så att säga.
Hoppas jag inte glömt några :)

Seb74
2010-05-25, 11:20
Tack, fast det var enklare att bara googla "handens muskler" faktiskt ;)

Ungrim
2010-05-25, 11:22
Tack, fast det var enklare att bara googla "handens muskler" faktiskt ;)

Ha ha, varförs ka man tjorva till det ;)

Pjotor
2010-05-25, 12:07
Träna greppet. Dock inte samma dag som du ska marklyfta.

Håller med om att träna greppet, däremot kan du gott träna det EFTER marklyft men på samma dag.

Skaffa magnesia så går greppet bättre i marklyft. Ett block kostar runt 40 spänn och räcker i flera månader för de flesta.

Använd omvänt grepp vid marklyft om det behövs för att lyfta vikten, men spara det till det sista eller de sista seten. Greppstyrkan kommer så småningom.

Bendermannen
2010-05-25, 12:55
Träna greppet. Dock inte samma dag som du ska marklyfta.

Håller med om att träna greppet, däremot kan du gott träna det EFTER marklyft men på samma dag.

Skaffa magnesia så går greppet bättre i marklyft. Ett block kostar runt 40 spänn och räcker i flera månader för de flesta.

Använd omvänt grepp vid marklyft om det behövs för att lyfta vikten, men spara det till det sista eller de sista seten. Greppstyrkan kommer så småningom.

tackar!! :thumbup:

prOtotype
2010-05-25, 14:09
Håller med om att träna greppet, däremot kan du gott träna det EFTER marklyft men på samma dag.



Yepp, inte samma dag som du SKA marklyfta, men samma dag som du HAR marklyftit


Jag hittade ökningar i chins genom att köra lite underarmar med en 5kgs hantel på kontoret :thumbup:
Efter det bestämde jag mig för att köpa en gripper.

z_bumbi
2010-05-25, 15:15
För mark är barhold bättre än grippers dvs att hålla en lastad skivstång.

Vad som begränsar vs gynnar greppet anatomiskt har jag mindre koll på, det jag vet är att man brukar bli starkare i greppet om man tränar det och det oavsett hur man är byggd.