handdator

Visa fullständig version : Angående rygg träning...


macsacre
2010-05-25, 09:35
Jag sitter och kollar på Phil Heat och så har jag kollat på andra videos med anabola killar och de kör flera övningar på rygg samma dag. Nu till min fråga, vi som inte tar olagliga saker, är det ok att träna 5 olika övningar på ryggen samma dag om man tränar ryggen en gång i veckan?

Just nu vill jag utveckla vingarna och kör 4 olika övningar, men känner att jag gärna lägger till ännu en övning men är rädd för att jag ska överträna och att vingarna inte växer alls.

Tränar ryggen tsm med biceps får jag tillägga.

Pinturicchio
2010-05-25, 09:55
Jag kör mark, rodd, rodd där jag drar lite högre samt latsdrag å ibland lite hantelrodd...tar dock inte ut mig spec hårt på roddarna. Kan tänka mig att under bulk så borde inte 5 ryggövningar vara så mycket:) de min åsikt iaf

macsacre
2010-05-25, 10:02
jag vet ej om jag kan säga att jag bulkar eller inte då jag har bytt ut gainern mot bcaa och min whey 80 mot eaa, tyvärr går jag inte upp i vikt längre men jag ligger på samma vikt konstant det ser jag som ett plus då jag vill egentligen komma upp och väga 100kg, men det kommer jag ta till hösten då jag tänkt köpa gainer och laktos tabletter så min mage klarar laktonsen i gainern.

Hur som helst så då ska det gå bra med 5 ryggövningar?

Pinturicchio
2010-05-25, 10:05
Om du ökar i övningarna så skulle jag säga att det är en indikator på att de går bra, Sen får du känna efter själv om du trivs med de osv. :)

Robban
2010-05-25, 10:12
Du är "kolloskadad"!

Hur många set hade du tänkt?

macsacre
2010-05-25, 10:16
ok, då får det bli att testa sig fram då. Tack för svar.

fiskebulle
2010-05-25, 10:17
Du är "kolloskadad"!

Helt klart.

Det du måste tänka på är vilken intensitet du har tänkt att göra dessa övningar. Vill du ligga på tunga 3 set eller kanske femmor? Högre? Hur många set? Vilka övningar snackar vi om?

macsacre
2010-05-25, 10:27
Jag kör 8 veckor med hög reps träning (under creatin perioden) så då blir det t.ex. Last drag 3 sets mellan 8-10 reps, gör jag 11 lr 12 höjer jag vikten. Jag ligger hellre på 7 reps än 11.

Ändrar övningar var 4:e vecka typ (inte alla övningar) så det är lite olika. Nu har jag bara en vecka kvar innan jag kör två veckor tungt men sedan när jag drar igång med creatin igen så tänkte jag på:
Chins
Rodd på smith maskinen
Rodd med V handtag mot bröstet uppifrån och ner
Rodd med V handtag mot mage när man sitter ner och går fram och tillbaka
Hammer maskinen
Det är de 5 övningar jag vill köra om det går att köra 5 utan att överträna.

Synpunkter?

Robban
2010-05-25, 10:59
Jag kör 8 veckor med hög reps träning (under creatin perioden) så då blir det t.ex. Last drag 3 sets mellan 8-10 reps, gör jag 11 lr 12 höjer jag vikten. Jag ligger hellre på 7 reps än 11.

Ändrar övningar var 4:e vecka typ (inte alla övningar) så det är lite olika. Nu har jag bara en vecka kvar innan jag kör två veckor tungt men sedan när jag drar igång med creatin igen så tänkte jag på:
Chins
Rodd på smith maskinen
Rodd med V handtag mot bröstet uppifrån och ner
Rodd med V handtag mot mage när man sitter ner och går fram och tillbaka
Hammer maskinen
Det är de 5 övningar jag vill köra om det går att köra 5 utan att överträna.

Synpunkter?

Det är inte så enkelt som att bara prata övningar och set heller. Du ska ju inte elda för kråkorna eller bli övertränad!

En övning är t ex inte samma övning för alla. Vissa övningar kan träffa olika delar beroende av ditt utförande. Som exempel kan du kolla två typer av stångrodd här:

W03KePQG6PI

Den varianten tar i rhomberna framförallt. Man drar ihop skulderbladen, drar stången högre upp mot bröstet. Lite för mycket biceps inblandat just där men du förstår säkert vad jag menar.


163WHJs_T-c&feature=fvw

Här däremot är det nedre delen av latsen man vill träffa. Skulderbladen dras ej ihop. Armbågarna strävar bakåt och biceps ska vara "avslappnad" så gott det går. Stången går mer mot midjan än bröstet.

Övningarna kallas samma sak men är egentligen två helt olika övningar!

Detta fenomen avgör övningarnas vara eller icke vara i ett program. Onödigt att utföra fler övningar för samma sak...

Mvh

macsacre
2010-05-25, 11:06
vilka 5 övningar rekommenderar du isf?

Robban
2010-05-25, 11:30
vilka 5 övningar rekommenderar du isf?

Jag rekommenderar alla övningar jag själv kör. Det stannar ej på 5...

macsacre
2010-05-25, 11:39
k, får din journal då. Jag kollade precis men det var så rörigt, jag får leta vidare. Tack för svar nu har jag mer koll på ryggen än innan.

Danne2k
2010-05-25, 11:45
Vill du bygga stora lats så är det väl bara att köra massa chins istället?

Marklyft
Chins
Rodd

Tycker jag räcker, chins kan man dessutom variera med/utan extravikt, olika brett grepp, pronerat/supinerat grepp osv osv och samma sak med rodd egentligen.
Visst, alla är ju olika men jag föredrar fler set av dom övningarna jag verkligen gillar.

Pjotor
2010-05-25, 12:03
Marklyft
Chins
Rodd


+1, dessa övningar räcker länge.

Adama
2010-05-25, 12:52
Usch vad skämmigt att bli "outad" utanför journalen *rolleyes*

Det jag försöker göra är en Pendlay Row enligt:

vYeCh2Anpw8

Martin Löwgren
2010-05-25, 13:33
Jag sitter och kollar på Phil Heat och så har jag kollat på andra videos med anabola killar och de kör flera övningar på rygg samma dag. Nu till min fråga, vi som inte tar olagliga saker, är det ok att träna 5 olika övningar på ryggen samma dag om man tränar ryggen en gång i veckan?

Just nu vill jag utveckla vingarna och kör 4 olika övningar, men känner att jag gärna lägger till ännu en övning men är rädd för att jag ska överträna och att vingarna inte växer alls.

Tränar ryggen tsm med biceps får jag tillägga.

Marklyft
Den självklara vinnaren. En basövning som jag aldrig skulle byta ut och som jag har haft enorm nytta av genom åren

Skivstångsrodd
En mångsidig övning där man genom att variera grepp och frammåtlutning kan attackera olika delar av ryggen

Smala latsdrag
Rörelselängden är större än under vanliga latsdrag och även inkopplingen av biceps är större vilket sammantaget ger stort rörelseutslag och mycket vikt vilket är en väldigt bra kombination

Hantelrodd
Tyvärr kan jag inte köra hantelrodd längre då SATS endast har hantlar upp till 42kg och jag enkelt gör 20st med dessa. Jag har dock övningen att tacka för enormt mycket och kommer återuppta den så fort jag börjar träna på en annan gymkedja som har tyngre hantlar

T-bar
Valet stod mellan T-bar eller Sittande kabelrodd. Båda enormt bra övningar men lotten föll tillslut på T-bar p.g.a. den enorma viktbelastning man kan använda

Robban
2010-05-25, 13:41
Usch vad skämmigt att bli "outad" utanför journalen *rolleyes*

Det jag försöker göra är en Pendlay Row enligt:

vYeCh2Anpw8

Sorry. Har inte koll på sånt. Letade på youtube bara.

Menade inte att du gjorde fel med det utförandet utan bara att det finns olika sätt att göra den. ;)

rajjan_dammit
2010-05-25, 14:01
Last drag 3 sets...

Är det mot brödet, eller?

var tvungen

gotdapump
2010-05-25, 17:44
Fem övningar känns lite overkill.. Om man känner för att splitta ryggträningen tycker jag att fyra övningar räcker. Så här skulle jag ha lagt upp det;

Chins
Stångrodd
T-bar/sittande rodd/pullover
Marklyft

hertzman
2010-05-25, 18:08
Vill du bygga stora lats så är det väl bara att köra massa chins istället?

Marklyft
Chins
Rodd

Tycker jag räcker, chins kan man dessutom variera med/utan extravikt, olika brett grepp, pronerat/supinerat grepp osv osv och samma sak med rodd egentligen.
Visst, alla är ju olika men jag föredrar fler set av dom övningarna jag verkligen gillar.

+1
Marklyft, chins och eventuellt rodd bör väl räcka för att få till en bra rygg.

macsacre
2010-05-25, 22:11
ok, så Chins och marlyft ska aldrig bytas ut mot andra övningar alltså?

Robban
2010-05-25, 22:15
ok, så Chins och marlyft ska aldrig bytas ut mot andra övningar alltså?

Jag tycker du ska behålla marklyften till varje pris men chins kan du ju byta ut mot breda latsdrag om du vill.

Danne2k
2010-05-25, 22:18
ok, så Chins och marlyft ska aldrig bytas ut mot andra övningar alltså?

Visst funkar latsdrag men det är ju egentligen samma rörelse..
Chins/pull-ups går ju verkligen att variera hur mycket som helst.

Sen har jag ju en förkärlek till kroppsviktsövningar också.. *cupid*

hertzman
2010-05-25, 22:20
Jag tycker du ska behålla marklyften till varje pris men chins kan du ju byta ut mot breda latsdrag om du vill.

Det är kanske mest en smakfråga, jag upplever att jag fått bättre utveckling sedan jag lade ner latsdragen och började köra chins istället.

Robban
2010-05-25, 22:28
Det är kanske mest en smakfråga, jag upplever att jag fått bättre utveckling sedan jag lade ner latsdragen och började köra chins istället.

:thumbup:

macsacre
2010-05-26, 04:41
Jag hinner nog testa allt eftersom jag byter övningar efter varje 4 veckor, men får tänka på att inte byta ut marklyften. Nu undrar jag om jag ska alltid köra det först eller sist eller emellan?

Jag känner jag får mkt kontakt i latsen när jag kör Hammer Maskinen så den vill jag gärna köra rätt tungt.

elo_
2010-05-26, 07:41
styrkevändningar (nykarleby-protokollet!)
explosiva marklyft med ryckfattning (nykarleby-protokollet!)
marklyft (5/3/1)
stångrodd (utan naziform, långt ifrån pendlay)
sälroddn (liggande rodd på bänk med skivstång)
chins (smala, breda, med fatgripz och utan)
hantelrodd (kroc-rows, rodd med fatgripz, etc etc)

och min absoluta favorit som tyvärr inte finns på mitt nuvarande gym:
sittande rodd med stöd för bröstet, på hävarm - fanns en gammal maskin som såg ut som den skulle varit byggd någon gång i mitten av -70 talet på ett gammalt gym jag besökte för länge sedan, förbannat bra maskin och troligtvis en av de få maskiner jag någonsin tyckt om.