handdator

Visa fullständig version : Mina erfarenheter och upplevelser av gymträning och prestationssport


manlix
2010-05-25, 09:25
Tänkte bara delge min upplevelse av styrketräning under tiden jag var fullt aktiv med judo. Notera MIN upplevelse. Detta är inga fakta om hur kroppen fungerar.

Började med judo när jag var 11 år och fram till jag var mellan 19-20 så var det träning på sverigeelit-nivå även om jag inte själv var så väldigt delaktig i tävlingssammanhang.

Mycket akrobatiska övningar och styrke-/konditionsträning med egna kroppen samt all brottning under judoträningen gjorde att jag fick rätt så bra fysik. Stark, explosiv, uthållig och smidig. Jag kände mig verkligen stark och vältränad och många gymnastiska övningar var inget problem.

Någon gång runt 17-18 års ålder började jag intressera mig för styrketräning med vikter. Perfektionist som jag är så försökte jag göra program som tränade hela kroppen utan att missa någon muskel, uppdelat på flera dagar. Tyckte programförslagen i "Best of Kolozzeum"-tråden funkade bra och utgick ifrån dessa. Bytte ibland övningar, lade till några, ändrade antal set mm.

Större blev jag. Och mer vikt orkade jag i övningarna. Men jag blev även tyngre själv. Och frågan är ju hur funktionell styrkan var som jag fick i isolationsövningarna. Knappast nåt.

Detta påverkade min kampsportsprestation negativt. Inte just att jag blev tyngre men jag upplevde att min muskulatur hade förändrats. Jag hade sämre uthållighet och kände mig SVAGARE jämfört med de andra jag tränade med. Kände mig tung och klumpig.

Anledningarna till detta tror jag är så här, och det är bara en känsla jag har. Ni får gärna rätta felaktigheter, men det är min uppfattning.

- Slösade tid på isolationsövningar. Visst jag körde bänkpress, marklyft, knäböj och militärpress men även annat utöver det för att jag trodde det behövdes för att träna hela kroppen jämnt. Dessa övningar gav ingen funktionell styrka.

- Tränade som en byggare. Repsantalet låg mellan 8-12. Vad jag förstått bygger detta muskelmassa.

- Eftersom jag styrketränade tog detta mycket kraft från judoträningen vilket gjorde att jag hoppade över en del styrketräning vi gjorde där samt att jag inte orkade prestera fullt i de övningar jag deltog. Så jag fick mindre av den träningen som gav min tidigare "funktionella" styrka och uthållighet.

- Större muskler krävde mer energi och bildade mer mjölksyra vilket förmodligen påverkade uthålligheten.


Vad jag förstått det som så bygger reps om 8-12 muskelmassa medan lågt repsantal, 5 och nedåt, bygger styrka och påverkar i första hand nervsystemet som lär sig använda musklerna på ett effektivare sätt.

Jag flyttade en del av min tidigare väl anpassade styrketräning på judomattan in till gymmet i form av isolationsövningar. Vem fasen har nytta av bicepscurl, shrugs, tricepspress, benspark osv i detta fallet.

Jag tror att jag i mitt fall skulle ha fokuserat på bänkpress, militärpress, marklyft, knäböj, chins och pull-ups och liknande stora tunga övningar. Kört tungt så in i helvete att 5 reps varit max. Struntat i alla andra övningar. Då hade jag förmodligen orkat vara med på all den andra träningen på mattan samt att jag hade utvecklat större styrka i förhållande till muskelmassan.

Jag inser nu i efterhand att jag faktiskt redan fick en bra styrketräning i form av att släpa, lyfta och kasta runt på en 100kgs kompis. Verklig funktionell styrka.

Håller du på med en prestationssport så är det nog extra viktig att tänka efter innan man går och kör ett program på gymmet. Skippa de perfekt slipade gymprogrammen och fina maskinerna. Kör marklyft, knäböj, chins. Lyft allt som är tungt. Bind ihop två kompisar och släpa genom skogen. Slit som ett djur. Bär stora stenar. Putt en bil i uppförsbacke. Bara du drar, bär, lyfter och putter tunga saker. Jag tror inte det behöver vara mycket svårare än så för att bli riktigt stark. Och det blir styrka som fungerar.

Däremot tror jag det är mycket mycket svårare att bygga stora muskler och att bygga en symmetrisk kropp.

Jag läste på "Le parkour Sweden"... Tänk i rörelser. Tycker jag är en bra tanke. Funktionellt sett känns bensparken och bicepscurlen rätt värdelösa då. Det är inte intressant att vara stark i en muskel. Du skall vara stark i en RÖRELSE! Och då måste dina muskler kunna arbeta tillsammans.

Lyft, putt och släpa tungt, ät riktigt med mat och SOV!

Kommentera gärna och flik in med fakta. Detta är som sagt bara min upplevelse och känsla.

fiskebulle
2010-05-25, 09:43
Intressant läsning, men.. känns lite som preaching to the choir om du förstår vad jag menar. De som tränar för att bli bättre på en sport här på forumet har nog ganska schysst koll, sen att det inte är så i resten utav gymvärlden är väl en annan sak.

Vilken judoklubb tävlade du för? Ålder?

mikaelj
2010-05-25, 09:53
Det är inte intressant att vara stark i en muskel. Du skall vara stark i en RÖRELSE! Och då måste dina muskler kunna arbeta tillsammans.

Bra formulerat!

manlix
2010-05-25, 09:56
Saken är ju den att alla inte har så bra koll. Tänkte att detta kanske kan få någon att ta sig en funderare över vad de gör på gymmet egentligen. Hur de utnyttjar tiden och om de har nån nytta av de övningar de gör.

Sen var meningen att bara delge min upplevelse kring detta. Sen om den är rätt eller fel låter jag vara osagt. Tycker det kan vara intressant att få lite feedback på det om inte annat.

Jag tränade i Alingsås Judoklubb. Är 25 nu. Har som sagt själv aldrig varit speciellt aktiv vad gäller tävlandet även om det blivit lite då och då. Men våran träning har legat på elitnivå. Det är kanske två år sen jag tränade nu och åren innan dess var det ganska sporadiskt.

JimmyJoe
2010-05-25, 09:58
Du har en vettig poäng, det tycker jag absolut. Jag försöker i den mån jag kan att göra "stora" övningar.

Och nu handlar det ju mer om vad man är ute efter också.. perosnligen är inte mitt primära mål med min träning att se ut som hulken.. utan, vara stark som hulken i en trimmad, men inte groteskt stor kropp.

manlix
2010-05-25, 10:09
Javisst. Min bild av funktionell träning ändrades radikalt när jag läste "tänka rörelse". Att jag aldrig kommit på det förut.

Förut har jag suttit och analyserat övningar, vilka muskler de påverkar, hur mycket de påverkar olika muskler, primärt och sekundärt och byggt ett träningsschema utifrån detta för att det skall bli balanserat. Har man som mål att bygga en stor och symmetrisk kropp kan nog detta vara viktigt.

Men för en prestation i form av en rörelse är ju detta ganska oviktigt. Det måste ju bara vara att komma på ett sätt att göra denna rörelsen med enorm belastning. Kan det kanske vara så enkelt?

Skall jag bli bra på att springa 100m... är det då en bra övning att knyta fast 50kg runt midjan och sedan springa 200m järnet ett par gånger i veckan. (inte som enda träning då så klart). Kommer man ner i tid med vikt runt midjan lär man ju flyga fram utan vikten sen. Bara en tanke. Det är kanske helt åt helvete.

mixedskills
2010-05-25, 14:13
Upplysande iakttagelser verkar du ha gjort :) Flertalet här vet väl vad de håller på med och har för mål skulle jag tro, men ändå.. bra skrivet. Själv tycker jag att funktionell träning, odd object träning utomhus framförallt, är bland det roligaste som finns i träningsväg. Ställer dock ganska stora krav på motivation och möjligheter samt att helst ska man ju ha minst 1 träningskamrat som är lika motiverad också; Välta däck, kasta sandsäck, bära stock och lite annat smått och gott. Men men, roligt att variera med ibland när tid och möjlighet ges iaf.
Tror många skulle ha bra mycket mer nytta av sådan träning, men det är väl helt enkelt för bekvämt att sätta sig i bilen och åka iväg till gymmet och där sätta sig i en maskin och dra i någon spak en halvtimme-timme. Själv kör jag (nästan) bara skivstång och hantlar, vilket jag anser inte vara mycket mer än det näst bästa i träningsväg.