handdator

Visa fullständig version : Kritik på nytt schema


trulsa
2010-05-25, 08:47
Tjabba! Har bestämt mig nu att börja köra stenhård styrketräning med strikt kost.

Mål: Bli större, starkare och få mer definerade muskler. Bygga fettfria muskler, bulka utan att bli fet.
Ålder: 17
Längd: 186cm
Vikt: 83kg

Måndag: Mage, Rygg
Tisdag: Triceps
Onsdag:-- Vila --
Torsdag: Bröst
Fredag: Biceps
Lördag:-- Vila --
Söndag: Axlar, Ben

Kommer äta allsidig kost med ytterst lite snabbmat, chips och annat skräp.

Kosttillskott: Whey 80 3g/dag, EAA innan träning, Koffeintabletter innan träning *flex*

Konstruktiv kritik uppskattas! Ge gärna förslag på bättre scheman om det finns :)

Edit: Är detta schemat det optimala för muskelökning?

kjell33
2010-05-25, 08:59
Det är meningslöst att bara skriva ner hur du delat upp muskelgrupperna. Vilka övningar har du tänkt köra? Set och reps? Hur har du kört tidigare? Hur länge har du tränat? Osv osv....

fiskebulle
2010-05-25, 09:14
Tycket inte du det känns lite overkill att lägga ett helt pass på triceps? Jag menar.. så stora är de inte..

trulsa
2010-05-25, 09:15
Det är meningslöst att bara skriva ner hur du delat upp muskelgrupperna. Vilka övningar har du tänkt köra? Set och reps? Hur har du kört tidigare? Hur länge har du tränat? Osv osv....

Bröst: Flyes, 8-12reps 3-4 set
Bänkpress 8-12reps 3-4set samt försök på 90% maxning, till failure
Lutande hantelpress 8-12reps 3-4set
Armhävningar till failure
Plan hantelpress 8-12reps 3-4set

Axlar: Stående militärpress 8-12reps 2set, 5-8reps 2set
Lyft åt sidan med hantlar 8-12reps 4set
Omvända hantelflyes 8-12reps 3set
Shrugs 6-8reps 4set

Triceps: Dips till failure med 10kg extra
Pushdowns till failure, dropset
Kabelpress till failure, dropset
Sittande tricepspres till failure

Biceps: Hammarcurl 8-12, 3-4set
Hantelcurl 8-12reps, 3-4set
Skivstångscurl till failure
preacher curl till failure

Rygg: Marklyft 8-12reps, 3-4set
Sittande kabelrodd 8-12reps, 3-4set + dropset
Chins till failure + 10kg vikt
Latsdrag smalt + brett grepp 8-12reps, 3-4set
Rygglyft till failure

Mage: Hängande benlyft, olika varianter till failure
Situps + diverse liggande övningar
Brutalbänk till failure

Ben: Stående vadpress 12-15reps, 4set
Knäböj 12-15reps, 4set
Benpress 12-15reps, 4set
Benspark 12-15reps, 4set
Utfall 12-15reps, 4set

Jag har tränat styrketräning i cirka ett år. Jag försökte bulka förra hösten, men misslyckates totalt då det blev en grisbulk men inte tillräckligt mycket protein. Nu är jag tillbaka och vill försöka igen att dra på mig lite muskler.
:hbang:

fiskebulle
2010-05-25, 09:30
Jag tycker nog du kan slå ihop biceps och triceps-passen, och nog dra ner på någon övning. Det är inga enorma muskelgrupper som behöver köras så grundligt.

Jag hade gjort såhär, att jag lagt bröst på tisdagen och lagt armpasset på torsdag eller ännu hellre fredag.

kjell33
2010-05-25, 09:31
Verkar lite overkill med lika många övningar och set på biceps och bröst t ex.

siimon89
2010-05-25, 09:36
Jag tycker du ska kolla in något av nybörjarschemana innan du ger dig på att göra ett eget. Tror tyvärr inte du är mogen än att börja göra ditt egna schema.

Se över något av följande:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
http://www.yale.edu/gradrugby/WS4SB.pdf

trulsa
2010-05-25, 09:50
Tack för förslagen! Jag älskar att träna, och vill helst inte träna mindre än 4-5gånger i veckan.. Därför känns ett nybörjarschema på 3gånger i veckan för lite, vill kunna pressa som fan åtminstone 4gånger i veckan ;):hbang:

siimon89
2010-05-25, 10:00
Tack för förslagen! Jag älskar att träna, och vill helst inte träna mindre än 4-5gånger i veckan.. Därför känns ett nybörjarschema på 3gånger i veckan för lite, vill kunna pressa som fan åtminstone 4gånger i veckan ;):hbang:

Kolla det sista schemat, där haru 4-pass/veckan. :thumbup:

Pjotor
2010-05-25, 10:27
Tack för förslagen! Jag älskar att träna, och vill helst inte träna mindre än 4-5gånger i veckan.

Du växer när du vilar, inte när du tränar.

Följ något av dessa scheman (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454), och träna dem så ofta du pallar med utan att överanstränga dig. Med tredagarsschemat kan du träna tre dagar och vila en, så det blir 5-6 träningsdagar i veckan om du så önskar.

HulkH
2010-05-25, 10:30
Jag tycker du ska kolla in något av nybörjarschemana innan du ger dig på att göra ett eget. Tror tyvärr inte du är mogen än att börja göra ditt egna schema.

Se över något av följande:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
http://www.yale.edu/gradrugby/WS4SB.pdf

1+ :)

Sen som någon skrev ovanför så har han många övningar(set) på biceps och bröst, brukar vara dom folk vill forma, drf gör många ett "nybörjarschema" och kör mycket på dom.

Tkr du ska köra på något schema som redan finns, annars kan du utgå ifrån de, men du delar bra upp ett pass i 2 dagar. om du tex tar ett 3 dagarsschema.

trulsa
2010-05-25, 11:02
Det med att köra 3dagar sen vila låter intressant!

Vad tycker ni om detta schemat?

Måndag: Bröst, triceps (Koncentration på bröst)
Tisdag: Rygg, biceps (Koncentration på rygg)
Onsdag: Vila
Torsdag: Axlar, triceps (Koncentration på axlar)
Fredag: Ben, biceps (Koncentration på ben)
Lördag: Vila
Söndag: Vila

manlix
2010-05-25, 11:06
Jag är ingen expert på träning och att döma av vad du skriver så verkar du också vara nybörjare...

Men sunt förnuft säger att med ditt upplägg, ålder och mängden övningar så kommer du att köra sönder din kropp.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9554
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Lägg särskilt stor vikt vid det som Allan skriver... "Jo, att man ska se till att man är rejält grundtränad innan man börjar med de där spännande specialövningarna. Och det betyder att man bör ha tränat ett par år. Och nått vissa resultat."

Ta endagars-programmet och kör det två dagar i veckan i tre-fyra månader... precis som z_bumbi skriver. Sen kan du hoppa över till tvådagars eller tredagars.

Har du inte redan tränat flera år och vet vad du gör så har du ingen nytta av alla specialövningar. Kör stenhårt i lite färre övningar istället för att bara orka köra halvdant i många.

Jag förstår att du gärna vill träna hela veckan och snabbt få resultat och satsa. När jag en gång började intressera mig för styrketräning ställde jag en fråga här om hur jag skulle träna och fick ungefär detta svaret. Och jag tyckte ju att skulle jag träna så lite så kommer jag ingen vart utan lastade snart på med fler övningar och mer träning. Men vis av erfarenhet så var det ju inte så bra.

Jag kan inte speciellt mycket om styrketräning men en sak vet jag iaf... och det är att man MÅSTE ta det lugnt och låta det ta tid.

Lyssna på de erfarna här på forumet. Dom har gjort misstagen och säger som de gör av en anledning. :)

siimon89
2010-05-25, 11:51
Det med att köra 3dagar sen vila låter intressant!

Vad tycker ni om detta schemat?

Måndag: Bröst, triceps (Koncentration på bröst)
Tisdag: Rygg, biceps (Koncentration på rygg)
Onsdag: Vila
Torsdag: Axlar, triceps (Koncentration på axlar)
Fredag: Ben, biceps (Koncentration på ben)
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Jag tycker fortfarande du ska ta ett färdigt schemat anpassat för en nybörjare.

Pjotor
2010-05-25, 12:01
Det med att köra 3dagar sen vila låter intressant!

Vad tycker ni om detta schemat?

...



Följ något av programmen som de ser ut. Bara för att ordet "nybörjare" nämns i tråden betyder inte att det enbart är nybörjare som utvecklas med programmen.