handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt


hellul0
2010-05-24, 22:32
Hejsan

Jag skulle behöva lite hjälp med att svara på några frågor som uppstått de senaste veckorna som jag börjat gymma. Nu är det såhär att jag har alltid varit smal vad jag än gjort i princip, aldrig tänkt på min kost etc.. Hur som helst så började jag träna på gym för cirka tre veckor sedan och det har börjat att ge resultat. När jag började vägde jag ungefär 65 kilo och nu efter 3 veckor har jag gått ner cirka 5 kilo. Detta är väll förstås inte speciellt bra eftersom jag har förstått att man kan inte bygga muskler utan att ha några kilon på kroppen, visst är det väll möjligt men det ser inte mycket ut för världen. Så nu till min egentliga fråga, är detta normalt och borde jag använda mig av något slags kosttillskott eftersom jag inte klarar av att äta mer mat än vad jag redan gör.

DavidB
2010-05-24, 23:05
Nu är det såhär att jag har alltid varit smal vad jag än gjort i princip, aldrig tänkt på min kost etc..


Ja, har du aldrig tänkt på din kost så kanske det inverkar?


Så nu till min egentliga fråga, är detta normalt och borde jag använda mig av något slags kosttillskott eftersom jag inte klarar av att äta mer mat än vad jag redan gör.

"Normalt" finns inte, annat än att om du tar in mer kalorier än du förbrukar så borde du gå upp i vikt, och vice versa.

Jag tycker du först och främst ska ha kontroll på din diet innan du börjar med tillskott. Tillskott är just tillskott. Grunden är dieten. Du säger att du inte klarar av mer mat än vad du redan får i dig. Klarar inte för att det inte finns plats i magsäcken? Klarar inte för att du inte hinner? Varför? Vad äter du? Hur mycket? Hur ofta? Har du koll??

Om du bara vill ha i dig kalorier är det lättast att åstadkomma det genom att öka fettmängden. Min rekommendation är att satsa på omättade fetter, t ex olivolja. Du kan komplettera med fleromättade, fiskolja (inte för mycket det ger diarré), och eventuellt linfröolja.

Detta under förutsättning att du får i dig tillräckligt med protein (rek varierar, men ca 2-4 g/kilo fett och benfri massa (LBM). Personligen anser jag att ca 2.2g räcker.) och kolhydrater. Skriv ned vad du äter. Se till att få i dig något var tredje timme, eller oftare.

Muskler är mycket vatten. Få i dig i alla fall 2.5 liter om dagen.

Du nämner ingenting om din träningsdos, frekvens, eller typ av träning, men du kan vara övertränad. Har du blivit starkare under de gångna veckorna, ligger du kvar i styrka, har du tappat?

Kom ihåg att sova en massa och vila mycket, även mentalt!!

hellul0
2010-05-25, 16:31
Jag tycker du först och främst ska ha kontroll på din diet innan du börjar med tillskott. Tillskott är just tillskott. Grunden är dieten. Du säger att du inte klarar av mer mat än vad du redan får i dig. Klarar inte för att det inte finns plats i magsäcken? Klarar inte för att du inte hinner? Varför? Vad äter du? Hur mycket? Hur ofta? Har du koll??


Jag får inte i mig mer mat helt enkelt, det tar stopp. Men när jag väl äter så äter jag ganska så nyttig mat, i alla fall till lunch/middag. Dock förekommer det en del mcdonalds/kebab. Vid frukosten/mellanmålet brukar det bli några mackor och juice. Men jag känner spontant att jag inte får i mig mer mat. Men jag skall försöka testa de tips du ger angående mer fettintag.


Du nämner ingenting om din träningsdos, frekvens, eller typ av träning, men du kan vara övertränad. Har du blivit starkare under de gångna veckorna, ligger du kvar i styrka, har du tappat?

Har tränat 2-3 gånger i veckan i cirka 30-40min varje gång med blandade övningar i lite olika maskiner. Känner dock inte att jag tappat någon styrka utan jag har faktiskt blivit en gnutta starkare.

chrilledude
2010-05-25, 16:33
Testa att dricka mer kalorier. Typ.. oljor/oboy osv.

WHITEFOLKS
2010-05-25, 16:36
Vad äter du under en dag?

Gärna så specifikt som möjligt.

Brickhead
2010-05-25, 16:59
Var inte rädd för att äta sötsaker och "onyttigheter" när du vill gå upp i vikt!

Och sen vad chrille sade, drick mycket fet mjölk! Bra protein-kcal källa

kalaskonrad
2010-05-25, 18:06
Jag får inte i mig mer mat helt enkelt, det tar stopp. Men när jag väl äter så äter jag ganska så nyttig mat, i alla fall till lunch/middag. Dock förekommer det en del mcdonalds/kebab. Vid frukosten/mellanmålet brukar det bli några mackor och juice. Men jag känner spontant att jag inte får i mig mer mat. Men jag skall försöka testa de tips du ger angående mer fettintag.



Har tränat 2-3 gånger i veckan i cirka 30-40min varje gång med blandade övningar i lite olika maskiner. Känner dock inte att jag tappat någon styrka utan jag har faktiskt blivit en gnutta starkare.

Jag tror du behöver få i dig mer utav den varan utifall du har svårt att få i dig rätt mängd kalorier igenom "nyttigare" mat, eller finn en maträtt du kan äta JÄVLIGT mycket av utan att tröttna. Lite jävlar anamma i några veckor så slinker dina måltider ner lätt som en plätt sedan. Glöm allting vad "normal" portion heter och bry dig inte om blickar du får på bufféerna :D:D

hellul0
2010-05-25, 18:10
Upptäckte just att jag inte tappat en massa vikt, jag hade tydligen använt två st olika vågar som inte visade samma resultat. Dock så behöver jag fortfarande gå upp i vikt och jag skall försöka ta vara på era förslag, tack för hjälpen!

HulkH
2010-05-25, 22:31
Ligg på kaloriöverskott...

Käka mycket magarin med mycket kcal i, och oljor o.s.v som har nämnt här :)

Yes
2010-05-25, 22:41
Jag hade provat lägga till 1 liter röd eller gammaldags mjölk per dag, detta kombinerat med regelbundna måltider och större portioner än du normalt äter.

Danieel
2010-05-26, 12:59
Lite off, men läste att det inte är bra att dricka sina kalorier då det oftast blir valkar och det är endast bra när man ska dansa.

Någon som kan intyga detta?:)

WHITEFOLKS
2010-05-26, 13:01
Det gör ingen direkt skillnad om du dricker de.

Blir valkar som är bra när man dansar?

Vanish
2010-05-26, 13:55
Ja, har du aldrig tänkt på din kost så kanske det inverkar?



"Normalt" finns inte, annat än att om du tar in mer kalorier än du förbrukar så borde du gå upp i vikt, och vice versa.

Jag tycker du först och främst ska ha kontroll på din diet innan du börjar med tillskott. Tillskott är just tillskott. Grunden är dieten. Du säger att du inte klarar av mer mat än vad du redan får i dig. Klarar inte för att det inte finns plats i magsäcken? Klarar inte för att du inte hinner? Varför? Vad äter du? Hur mycket? Hur ofta? Har du koll??

Om du bara vill ha i dig kalorier är det lättast att åstadkomma det genom att öka fettmängden. Min rekommendation är att satsa på omättade fetter, t ex olivolja. Du kan komplettera med fleromättade, fiskolja (inte för mycket det ger diarré), och eventuellt linfröolja.

Detta under förutsättning att du får i dig tillräckligt med protein (rek varierar, men ca 2-4 g/kilo fett och benfri massa (LBM). Personligen anser jag att ca 2.2g räcker.) och kolhydrater. Skriv ned vad du äter. Se till att få i dig något var tredje timme, eller oftare.

Muskler är mycket vatten. Få i dig i alla fall 2.5 liter om dagen.

Du nämner ingenting om din träningsdos, frekvens, eller typ av träning, men du kan vara övertränad. Har du blivit starkare under de gångna veckorna, ligger du kvar i styrka, har du tappat?

Kom ihåg att sova en massa och vila mycket, även mentalt!!

Va, va och va?
Varför ska man äta var tredje timme eller oftare?
Varför ska man dricka 2.5 liter vatten om dagen?
Ja det är sant att man ska sova ordentligt och vila. Detta innebär inte att man ska sova och vila så fort man inte är på gymmet... Att sova "massa" behöver inte bli bättre.

Sen att personen i fråga skulle vara övertränad efter 3 veckor och precis börjat låter inte jättetroligt.

Titta på ett nybörjarschema för gymmet, se till att äta ordentligt med mat.

Danieel
2010-05-26, 18:56
Det gör ingen direkt skillnad om du dricker de.

Blir valkar som är bra när man dansar?

Inte en aning, läste på en artikel på gymmet.
Som har skrivits av John Molt tror jag han heter.

Dreas
2010-05-26, 18:57
Inte en aning, läste på en artikel på gymmet.
Som har skrivits av John Molt tror jag han heter.Ligger du på kcalöverskott går du upp i vikt, inte om du dricker kalorierna.

Danieel
2010-05-26, 19:04
Ligger du på kcalöverskott går du upp i vikt, inte om du dricker kalorierna.

Haha men det fattar ju jag med...

Står på artikeln att man helst ska äta få i sig sina kalorier från mat.
Istället för att dricka massa kalorier.
Alltså undvik kalorier från t.ex. mjölk.
Utan det är bättre och få i sig dem från maten.

Tänkte bara höra om någon kunde intyga om det stämde..

Dreas
2010-05-26, 19:09
Haha men det fattar ju jag med...

Står på artikeln att man helst ska äta få i sig sina kalorier från mat.
Istället för att dricka massa kalorier.
Alltså undvik kalorier från t.ex. mjölk.
Utan det är bättre och få i sig dem från maten.

Tänkte bara höra om någon kunde intyga om det stämde..Nee, kan jag aldrig tänka mig. Mjölk är ju ett riktigt bra livsmedel ur alla synpunkter imo *flex*

Brickhead
2010-05-26, 19:09
Låter skumt tycker jag, men det skulle vara roligt att höra om det är sant och få lite info om det

Yes
2010-05-27, 03:21
Nej, man får inte mer valkar av flytande föda än någon annan föda. Valkar får man om kaloriintaget gör att man blir fet.

Mjölk är gott, billigt och ett enkelt sätt att få i sig extra kalorier. Inga problem så länge man inte övedriver intaget och man inte har problem med laktos.

Eddie Vedder
2010-05-27, 05:48
Haha men det fattar ju jag med...

Står på artikeln att man helst ska äta få i sig sina kalorier från mat.
Istället för att dricka massa kalorier.
Alltså undvik kalorier från t.ex. mjölk.
Utan det är bättre och få i sig dem från maten.

Tänkte bara höra om någon kunde intyga om det stämde..

Helt inkorrekt. Ska man teoretisera kring små skillnader i fettförbränning ur mjölksynpunkt kan mjölken anses vara mer till fördel och inte tvärtom.

http://traningslara.se/blogg/mjolkprodukter-och-viktreglering-mer-naturliga-fettforbrannare/

Och angående dansen fattar ni väl att det är ett skämt?:D Han menar såklart att fettet sätter sig på sidan, alltså "kärlekshandtagen" (vilket i sak är fel men det är vad han menar). Så då vill författaren göra sig lite lustig över att de endast är bra för dans. Så man kan greppa tag i något.;)

Danieel
2010-06-01, 19:30
Helt inkorrekt. Ska man teoretisera kring små skillnader i fettförbränning ur mjölksynpunkt kan mjölken anses vara mer till fördel och inte tvärtom.

http://traningslara.se/blogg/mjolkprodukter-och-viktreglering-mer-naturliga-fettforbrannare/

Och angående dansen fattar ni väl att det är ett skämt?:D Han menar såklart att fettet sätter sig på sidan, alltså "kärlekshandtagen" (vilket i sak är fel men det är vad han menar). Så då vill författaren göra sig lite lustig över att de endast är bra för dans. Så man kan greppa tag i något.;)
Liten bump men vafan..

Skönt att få det bekräftat att det inte stämmer.
Fattade faktist inte dansen haha ;)
För övrigt Johan Molt som skrev artikeln.
Någon kanske vet vem det är?