handdator

Visa fullständig version : Decline - nedåtlutande, farligt?


Matarn
2010-05-24, 21:46
Tjena!

Har kört decline i mer än en månad nu och tycker att övningen funkar superb! Jag hittade en tråd på ett internet forum där det snackades om olika övningar och dylikt och såg då att en hade tagit upp "decline".

"Nedåtlutande övningar som decline är farliga då hjärnan får för mycket blod under själva övningen och risken att få blodproppar som sedan kan orsaka hjärn/hjärtinfarkt ökar."

Stämmer detta eller kan jag försätta träna just den övningen?

joasimo
2010-05-24, 21:52
Jag har aldrig tränat den, då det är "övre" bröst som släpar för mig. Men jag har en kompis som hade kört nedåtlutande bänk och var tvungen att besöka sjukhus efter att fått något i skallen, om det var en liten propp, bristning eller något kommer inte riktigt ihåg vad.

Matarn
2010-05-24, 21:56
Jag har aldrig tränat den, då det är "övre" bröst som släpar för mig. Men jag har en kompis som hade kört nedåtlutande bänk och var tvungen att besöka sjukhus efter att fått något i skallen, om det var en liten propp, bristning eller något kommer inte riktigt ihåg vad.


Okej.. det lät inte roligt alls! :/ Blir att byta övning för min del då.

Efter vidare efterforskning hittade jag denna artikel ifall någon är intresserad
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article429702.ab

Bwall
2010-05-24, 21:56
http://axon.blogg.se/category/hall-dig-skadefri-pa-gymmet.html

Scrolla neråt så här du en artikel om övningen där :)

joasimo
2010-05-24, 21:57
Okej.. det lät inte roligt alls! :/ Blir att byta övning för min del då.

Efter vidare efterforskning hittade jag denna artikel ifall någon är intresserad
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article429702.ab

Jag tränar inte den, då jag inte har något behov.. skulle typ få hängtuttar då känns de som :D Men om det berodde på övningen var dom inte säker på, men de befarade att den var orsaken!

Dreas
2010-05-24, 21:59
Jag tränar inte den, då jag inte har något behov.. skulle typ få hängtuttar då känns de som :D Men om det berodde på övningen var dom inte säker på, men de befarade att den var orsaken!Överdriv inte tänket med övre och nedre. Hela bröstmuskeln tränas bra med plana pressar. Sedan funkar uppåtlutande bra som variation och för framsida axlar också.

joasimo
2010-05-24, 22:08
Överdriv inte tänket med övre och nedre. Hela bröstmuskeln tränas bra med plana pressar. Sedan funkar uppåtlutande bra som variation och för framsida axlar också.

Nej jag vet. Jag kör bara plana, sedan lutande för att det behövs, jag känner hur de träffar högre upp på mig :)

Damien Thorne
2010-05-24, 22:13
Nej jag vet, men man kör den för att träffa lite längre ner. Jag kör bara plana, sedan lutande :)

Vill man träffa längre ner än man gör med plana bänkpressar så är det bättre att köra crunches ;)

joasimo
2010-05-24, 22:16
Vill man träffa längre ner än man gör med plana bänkpressar så är det bättre att köra crunches ;)

Med andra ord är nedåtlutande bänkpressar meningslösa att träna? Och då det tydligen kan ge proppar är det ju ingen ide att ens fundera på träna den övningen :D
Jag kör som sagt bara plana och lutande pressar, då lutande träffar högre upp för mig!

Sjoba
2010-05-24, 22:22
Jag ser ingen som helst ordentlig anledning till att köra decline bänk. Skaderisken borde i sig vara nog för att man ska låta bli.
För övrigt så har jag aldrig råkat på en människa som styrketränat länge och klagar på att hans pecs är för stora i de övre fibrerna och för små i de undre.

+1 på Dreas, det är mestadels genetiken som styr hur muskeln kommer se ut, men visst kan man ha större aktivering i de övre fibrerna genom att ha en liten lutning (incline bänk).

Skulle vilja påstå att fallet med att få en snygg klyfta mellan brösten eller vad man nu kallar det, kan liknas med fallet med peaken. Mer massa är svaret.
(Genetiken har givetvis sitt att säga, men det är ju ingenting man själv kan styra.)

Dreas
2010-05-24, 22:24
Nej jag vet. Jag kör bara plana, sedan lutande för att det behövs, jag känner hur de träffar högre upp på mig :)Ja, och trivs du med det så kör på för all del. Fast bara för att det känns där betyder inte det att de växer där eller så. Ju mer lutning ju mer kopplas axlarna in.

Jag droppar evighetsdiskussionen och säger, variera med måtta och kör på det du själv gillar så blir det super :thumbup: