handdator

Visa fullständig version : Tunga knäböj men snabb på 10 km löpning?


secce
2010-05-24, 21:33
Hej, jag undrar lite huruvida man kan få upp viss explosiv benstyrka (knäböj, frontböj främst) men samtidigt kunna vara såpass uthållig att man kan löpa ex. 10 km under 40 min. Finns det någon här på kolo som knäböjer, låt säga över 120 kg, och springer relativt fort långdistans också?

Jag har inte tränat benen på flera år, eller explosiv sådan iaf. och är nu lite sugen på att testa maxstyrkan lite i böjen. Men samtidigt vill jag inte förlora min kapacitet på löpet heller då jag lyckats träna upp en bra form där. Vad tror ni, är det "kört" att typ böja inom 150-200 kg spannet och samtidigt vara löparräka och klippa milen under 40 min. ?

Scorpionida
2010-05-24, 22:39
Inga problem what so ever.

Librish
2010-05-24, 22:49
Inga problem what so ever.

Är väl kanske lite väl optimistiskt.

Jag har märkt att min benträning har gått sämre sen jag började konditionsträna. Det kan naturligtvis bero på andra faktorer, men det är min erfarenhet.

Dessutom vill du ju vara rätt så stadig om du ska böja så pass mycket, och en stor kroppstyngd kan sänka din hastighet rätt så rejält i spåret.

150 kg, 40 minuter är rätt så höga mål för en motionär, det beror förstås på ditt utgångsläge.

Går det? Självklart! Men om du inte har bra gener kan det ta ett tag.

kalajset
2010-05-24, 22:55
Är väl kanske lite väl optimistiskt.

Jag har märkt att min benträning har gått sämre sen jag började konditionsträna. Det kan naturligtvis bero på andra faktorer, men det är min erfarenhet.


Håller med om detta, (och övriga inlägget med för den delen). När jag körde en del halvseriös konditionsträning i form av just löpning med viss "milensatsning" förra våren började benstyrkan dala markant. Blev otrolig mycket svagare i benen. Visst deffade jag samtidigt, men när jag i övriga muskelgrupper kunde bibehålla styrkan något sånär, så var det helt omöjligt i framförallt just knäböjen.

Lägg dessutom till att det sällan är s as helt optimalt att springa med träningsvärk från just benträningen, (åtminstone inte särskilt skönt, om inte annat), så låter det som en kombo som det kommer krävas en del för.

Salus
2010-05-24, 23:01
Det är fullt möjligt, maxstyrka+kondition är betydligt enklare att kombinera, än om du vill bli grov om låren (a la BB).

Försök hålla volymen väldigt låg så du inte lägger på dig för mycket muskler bara.

Scorpionida
2010-05-24, 23:07
För mig är målet på 150 kg knäböj och sub-40 båda två väldigt bra resultat och inget som heller ska komma på beställning. Men att det skulle vara svårare än att man bara lägger tid och fokus på det hela tror jag inte på. Att man "bestämmer" sig för att klara skiten helt enkelt:thumbup:

Vad gäller 200 kg i knäböj är det långt över vad min kunskapsnivå sträcker sig. Böjer själv kring 120 kg vilket jag anser är flugvikter i sammanhanget och satsar på sub 40 inför hösten.

Scorpionida
2010-05-25, 00:30
Och En Sak Till! Ska sluta spamma den här tråden sen jag lovar:D

Tror det kan vara en mycket god idé att periodisera. Kör tung styrketräning på hösten/vintern med lättare underhållslöpning, för att på våren/sommaren lägga krutet på löpningen med 3-4 löppass i veckan samt dra ned på styrketräningen istället till lättare underhållspass.

Just my two cent's.

Segisteg
2010-05-25, 06:17
Det finns några elitorienterare som kör rätt tunga knäböj och klarar milen klart under 35 minuter. Tror att de har Richard Nilsson(?) som styrkecoach.

emi23j
2010-05-25, 07:00
Böja 150-200 kg och springa milen under 40?

Man ska aldrig säga aldrig med känns ganska unlikely. Dock är det väl inte så många som tränar maxstyrka och löpträning efter de målen heller men ja det är ett rätt saftigt mål.

z_bumbi
2010-05-25, 07:15
Det beror på utgångsläget men att det finns de som klarar det är det ingen tvekan om.

Ungrim
2010-05-25, 07:45
Klart det går, och om du lägger ner lite jvälar och anama i din träning ska du se att det inte behöver ta speciellt länge heller.


Kör hårt och återkom senare med resultat.

delta_mats
2010-05-25, 08:08
Jag tror inte man fixar milen under 40 min i en handvändning. Och beroende på kroppstyngd kan ju 150 i böj bli en utmaning också, speciellt som man inte kan lägga på sig alltför mycket trivselvikt för att springa milen under 40 min.
Möjligt är det alltid, men lätt tror jag inte det är för någon.

pejo
2010-05-25, 08:12
Inga problem what so ever.
Jag är inte så säker på det.
Varken 150kg i böj raw eller 10km under 40min är väl något märkvärdigt i sig, men att klara båda samtidigt är nog rätt svårt. Om man tolkar det bokstavligen blir det ju omöjligt :), så låt oss säga att det man kan gör det under samma vecka.
Jag tror knappt det finns någon här på Kolozzeum som klarar detta, och ni som klarar detta får gärna ge er till känna. Nu menar jag inte halvböjar utan böjar med godkänt styrkelyftsdjup.
Däremot finns det flera här som böjer över 250kg raw.

Mapa
2010-05-25, 08:21
om 60kg 15 år eddie berglund kan böja 140 lätt så borde väl så borde väl en vuxen man på 70-80kg med lite kondition kunna göra de också

v3vXaT8AN58

130kg finsk sisu
2010-05-25, 08:30
Jocke913 här på forumet gör nog milen på 40 minuter. Knäböjer 170-180 bänkar 150-155 och markar 260-265.

pejo
2010-05-25, 08:35
om 60kg 15 år eddie berglund kan böja 140 lätt så borde väl så borde väl en vuxen man på 70-80kg med lite kondition kunna göra de också

Självklart, men att springa en 10km under 40min är väl inte något man gör bara för att man har lite kondition?
Jag är själv en vuxen man på 62kg som böjer >150kg, och har lite kondition. Men jag är jäkligt långt från att kunna klara 10km under 40min.

Jocke913 här på forumet gör nog milen på 40 minuter. Knäböjer 170-180 bänkar 150-155 och markar 260-265.
Det är ju väldigt imponerande men är du säker på tiden?
Kanske bättre att höra det från Jocke913 själv.

clinteastwood
2010-05-25, 08:41
Ska testas den 12 juni!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148603

delta_mats
2010-05-25, 09:08
Många som tror här inne. Hur många har egentligen fixat båda prestationerna, under en tidsperiod på 1-2 veckor? Jag tror personerna är lätträknade faktiskt.
Och det är ju som sagt inga halvböjar eller 42 min som gäller.

secce
2010-05-25, 09:16
Mina förutsättningar i dagsläget är att jag inte kört knäböj på 4-5 år, och när jag gjorde det förr i tiden kom jag upp till en 100-110 kg efter ett par-tre månaders träning, slutade, körde sedan bara sporadiskt innan jag slutade helt med benträning på gymmet.
10 km löper jag på drygt 39 min, målet är att komma under 39 blankt nu i sommar, så ett av de två delmålen är ju klara liksom. Ska testa lite böj nästa styrkepass, återkommer med resultat, hehe.

pejo
2010-05-25, 09:28
Väldigt kul träningsmål måste jag säga, mycket roligare än 50cm armar eller vad det nu är folk här brukar ha som mål. När du är där får du filma ditt 10000m lopp (spring på bana så det blir rätt) och din knäböj.
Fixar du 150 i bänk också samma vecka så skall jag be om din autograf.

Det tar nog några år av hårt slit att nå målet men kolozzeum och den här tråden finns förhoppningsvis kvar då.

Ungrim
2010-05-25, 09:36
Vad har du klarat för vikt i böjen förut?

Gabriel174
2010-05-25, 09:41
om 60kg 15 år eddie berglund kan böja 140 lätt så borde väl så borde väl en vuxen man på 70-80kg med lite kondition kunna göra de också

v3vXaT8AN58

Sorry för offtopic, men grymt bra!

secce
2010-05-25, 09:45
Vad har du klarat för vikt i böjen förut?

100-110 kg, efter ca 2-3 månaders träning, slutade i princip med benträning sedan efter det. Gjorde nog milen då runt 42-43 min.

Pejo: hehe, ja om jag någonsin lyckas med nämda prestationer ska jag fixa filmbevis. Förhoppningsvis får jag ge dig min autograf inom 4 år (fyller 30 då) :hbang: skam den som ger sig!

130kg finsk sisu
2010-05-25, 10:15
Självklart, men att springa en 10km under 40min är väl inte något man gör bara för att man har lite kondition?
Jag är själv en vuxen man på 62kg som böjer >150kg, och har lite kondition. Men jag är jäkligt långt från att kunna klara 10km under 40min.


Det är ju väldigt imponerande men är du säker på tiden?
Kanske bättre att höra det från Jocke913 själv.

Jocke väger 105kg.
Jag vet inte på 10km men han sprang 12km på 54 minuter i träningstempo för ett par veckor sen. Så 40 minuter kan inte vara allt för långt borta?
Jocke har även rott 500 meter i roddmaskin på 1,15. Han är riktigt allround i sin fysik. Även hans vilopuls på 39-40 då man väger 105kg är imponerande...

Lars Brinkhoff
2010-05-25, 10:40
Väldigt kul träningsmål måste jag säga, mycket roligare än 50cm armar eller vad det nu är folk här brukar ha som mål. När du är där får du filma ditt 10000m lopp (spring på bana så det blir rätt) och din knäböj.

Jag håller med, fast jag skulle vilja byta knäböj mot t ex 100m på 13 sekunder eller vad som kan vara lämpligt snabb sprint. 12 kanske, men det verkar svårt.

Börje H
2010-05-25, 10:41
Hej, jag undrar lite huruvida man kan få upp viss explosiv benstyrka (knäböj, frontböj främst) men samtidigt kunna vara såpass uthållig att man kan löpa ex. 10 km under 40 min. Finns det någon här på kolo som knäböjer, låt säga över 120 kg, och springer relativt fort långdistans också?

Många som tror här inne. Hur många har egentligen fixat båda prestationerna, under en tidsperiod på 1-2 veckor? Jag tror personerna är lätträknade faktiskt.

Givetvis går det. Det är inga astronomiska tider/vikter som det pratas om.
När jag var ung och lovande klarade då utmaningen galant och jag är garanterat inte det största fysfenomenet i världen. Dock så är/var jag djävligt tjurig. Tävlade förvisso inte i SL på den tiden men tyngsta böjarna runt 140 kg (missade 150 kg och slängde stången på en kompis armar :D) och kontrollmätt mil <38 min och terränglopp 9,6 km på 36 min.

delta_mats
2010-05-25, 10:50
Givetvis går det. Det är inga astronomiska tider/vikter som det pratas om.
När jag var ung och lovande klarade då utmaningen galant och jag är garanterat inte det största fysfenomenet i världen. Dock så är/var jag djävligt tjurig. Tävlade förvisso inte i SL på den tiden men tyngsta böjarna runt 140 kg (missade 150 kg och slängde stången på en kompis armar :D) och kontrollmätt mil <38 min och terränglopp 9,6 km på 36 min.

Visst går det, men jag tror det är svårare än många verkar tro. Varje prestation för sig är nog en mindre bedrift kanske, men att fixa båda är ju knepigare då man inte kan tillåta sig gå upp för mycket i vikt för att bli starkare eller ner i vikt för att bli snabbare, då det medför större svårigheter att klara av den andra prestationen. Det är dock ingen omöjlighet alls och jag tycker det verkar som en riktigt rolig utmaning.

pejo
2010-05-25, 10:54
Givetvis går det. Det är inga astronomiska tider/vikter som det pratas om.
När jag var ung och lovande klarade då utmaningen galant och jag är garanterat inte det största fysfenomenet i världen. Dock så är/var jag djävligt tjurig. Tävlade förvisso inte i SL på den tiden men tyngsta böjarna runt 140 kg (missade 150 kg och slängde stången på en kompis armar :D) och kontrollmätt mil <38 min och terränglopp 9,6 km på 36 min.

Klart att det går, men jag vill fortfarande hävda att det inte är lätt.
Du har själv alltså inte klarat 150kg i böj och samtidigt springa under 40min samtidigt. Du har ju klarat båda var för sig vid olika tillfällen men det är ju inte samma sak.
Sen är det ju det här med att komma ihåg gamla resultat, ofta kommer man ihåg dem något bättre än vad de var, kanske var djupet på dina böjar inte alls lika bra i din ungdom som nu osv.

Börje H
2010-05-25, 10:58
Visst går det, men jag tror det är svårare än många verkar tro.

Absolut krävs det slit, det är där skon klämmer. Upplever att många räknar med att resultaten, speciellt beträffande styrka/muskelmass, skall komma automatiskt på nått vis. Konditionsidrottare brukar vanligtvis uppvisa en mer jordnära och adekvat uppfattning om vilken insats som krävs för att uppnå resultat vilket i många fall helt saknas hos random gymmare. Knalla till gymet 45 min, 5 dagar i veckan, betyder inte att man per definition att man tränar hårt även om svett träder fram och biceps får pump.

Av de två prestationerna så rankar jag absolut en 40 minuters mil väsentligen högre än en 150 kg´s böj.

Börje H
2010-05-25, 11:00
Jag är inte så säker på det.
Varken 150kg i böj raw eller 10km under 40min är väl något märkvärdigt i sig, men att klara båda samtidigt är nog rätt svårt. Om man tolkar det bokstavligen blir det ju omöjligt :), så låt oss säga att det man kan gör det under samma vecka.
Jag tror knappt det finns någon här på Kolozzeum som klarar detta, och ni som klarar detta får gärna ge er till känna. Nu menar jag inte halvböjar utan böjar med godkänt styrkelyftsdjup.
Däremot finns det flera här som böjer över 250kg raw.

Måste erkänna att jag lästa första inlägget lite slarvigt. Jag gick på 120 kg.

låt säga över 120 kg, och springer relativt fort långdistans också

+150 kg blir givetvis knivigare men på intet sätt omöjligt. I will do it sometime again :cool: :thumbup:

spoon
2010-05-25, 11:08
Av de två prestationerna så rankar jag absolut en 40 minuters mil väsentligen högre än en 150 kg´s böj.

Det här måste jag hålla med om. Inget man gör "bara på vilja"

Kul satsning Secce! Lycka till :)

Mapa
2010-05-25, 11:22
Självklart, men att springa en 10km under 40min är väl inte något man gör bara för att man har lite kondition?
Jag är själv en vuxen man på 62kg som böjer >150kg, och har lite kondition. Men jag är jäkligt långt från att kunna klara 10km under 40min.

ok, "lite" KOndition va väl en underdrift. men om du tränar för att klara de på en hyfsat lätt kroppsvikt ser jag inga problem. jag själv sprang milen på ca 47-48 vägandes runt 120 när jag spelade hockey. är rätt säker på att flera av dem mindre spelarna klarade de på 40.

Big.A
2010-05-25, 11:24
ok, "lite" KOndition va väl en underdrift. men om du tränar för att klara de på en hyfsat lätt kroppsvikt ser jag inga problem. jag själv sprang milen på ca 47-48 vägandes runt 120 när jag spelade hockey. är rätt säker på att flera av dem mindre spelarna klarade de på 40.

+1

Kör sj milen på liknande som Mapa ~45 och väger 128-129kg

delta_mats
2010-05-25, 11:41
ok, "lite" KOndition va väl en underdrift. men om du tränar för att klara de på en hyfsat lätt kroppsvikt ser jag inga problem. jag själv sprang milen på ca 47-48 vägandes runt 120 när jag spelade hockey. är rätt säker på att flera av dem mindre spelarna klarade de på 40.

Stor skillnad på att springa 47-48 min och att springa under 40.

Börje H
2010-05-25, 11:42
Sen är det ju det här med att komma ihåg gamla resultat, ofta kommer man ihåg dem något bättre än vad de var.

Jag har dokumeterat vartenda träningspass, tider och vikter, senaste 20 åren så beträffande själva resultaten så tror jag inte det är något som misstämmer ;) Vad som dock kan vara öppet för fria tolkningar är naturligtvis djupet på böjarna. Skall slå lite i böckerna och kika vad bänkpressen låg på. Det är ju ändå det som är viktigast :D

Imponerande av mapa och Big.A att släpa runt så mycket vikt och ändå klara av dessa tider :bow: Man skall dock komma ihåg att det är en grym skillnad att jogga runt på 47-48 min i jämförelse med under 40 min. Du är distanserad med 2 km.

edit; fuckotvåa.

delta_mats
2010-05-25, 11:56
Har man inte mätt med en klocka som visar minuter och sekunder så är resultatet knappast intressant. Har man inte sprungit på en kontrollmätt sträcka är inte heller resultatet intressant. Jämför detta med diverse gymlyft med okalibrerade vikter och "okänt" utförande med tävlingslyft. Ungefär samma sak.

juulia_
2010-05-25, 12:03
Är möjligt att öka i benstyrka samtidigt som man blir snabbare, inget tal om saken! Men mina tändsticksben är levande exempel på att det är svårt att få volym samtidigt som man gör löparsatsningar.

(är dock låångt ifrån 150 i knäböj med en kroppsvikt på ~45 kg:P)

Lyset
2010-05-25, 12:24
Jag skulle säga att det är riktigt ovanligt att någon böjer 150 och samtidigt gör milen under 40. Givetvis finns det en och annan som klarar det, men det är ju helt verklighetsfrämmande att hävda att random snubbe kan göra det om han bara lägger manken till.

Vi får väl se om det dyker upp någon i tråden som hävdar att han faktiskt fixar det.

z_bumbi
2010-05-25, 14:32
JImponerande av mapa och Big.A att släpa runt så mycket vikt och ändå klara av dessa tider :bow: Man skall dock komma ihåg att det är en grym skillnad att jogga runt på 47-48 min i jämförelse med under 40 min. Du är distanserad med 2 km.

edit; fuckotvåa.

Den grymma skillnad är att väga 120 kg och knata runt på 47 min jämför med att t ex väga 80 kg och knata runt på 40 min.

Mapa
2010-05-25, 15:50
Stor skillnad på att springa 47-48 min och att springa under 40.

ja de är även grym skillnad på att vara "distansräka" (som någon nämnde) och träna långdistans året om och köra 2månader per år med långdistans för att sen köra intervaller resterande tid..

delta_mats
2010-05-25, 15:51
Den grymma skillnad är att väga 120 kg och knata runt på 47 min jämför med att t ex väga 80 kg och knata runt på 40 min.

Fast nu är det ju milen på 40 eller under som gäller och 150 i böj, oavsett kroppvikt. Ingen har ännu gett sig tillkänna som bevisligen klarar av det.

delta_mats
2010-05-25, 15:53
ja de är även grym skillnad på att vara "distansräka" (som någon nämnde) och träna långdistans året om och köra 2månader per år med långdistans för att sen köra intervaller resterande tid..

Är man distansräka på 75 kg är ju 150 i böj betydligt svårare å andra sidan, än om man väger 120 kg. De är prestationerna tillsammans som gör det.

Mapa
2010-05-25, 15:59
Är man distansräka på 75 kg är ju 150 i böj betydligt svårare å andra sidan, än om man väger 120 kg. De är prestationerna tillsammans som gör det.

men inget ens i närheten av omöjligt med lite träningsrutin och vilja.

men absolut, gå in med tron om att de är omöjligt eller att de kommer ta 10 år så går de säkert jätte bra :)

Börje H
2010-05-25, 18:40
Jag har dokumeterat vartenda träningspass, tider och vikter, senaste 20 åren. Skall slå lite i böckerna och kika vad bänkpressen låg på. Det är ju ändå det som är viktigast :D

På samma vecka:
4 styrkepass (bla 6 x 130 kg i böj, 10 x 85 kg i bänkpress)
9,6 km tävlingslöpning på 36.31
6 km medelsnabb löpning
2 innebandyträningar

83 kg helrakad dynamit :D

Snacka om att man känner sig lat nu :laugh:

ceejay
2010-05-25, 18:45
imponerande börje!! :D


Jag böjer nog vikten men jag är nog glad om jag pallar att vara i närheten av 50min på 1mil

Billy
2010-05-25, 21:06
Håller med om att det är ett väldigt roligt träningsmål.

Jag undrar hur stor del av utmaningen som ligger i att benen måste tränas för två helt olika typer av prestationer. Hade det varit enklarare med 150kg i bänkpress och milen på under 40 min, trots att 150 i bänken är svårare än i böj?

z_bumbi
2010-05-26, 07:18
Fast nu är det ju milen på 40 eller under som gäller och 150 i böj, oavsett kroppvikt. Ingen har ännu gett sig tillkänna som bevisligen klarar av det.

Med tanke på att du citerade samma inlägg som Börje gjorde och Börjes svar på det inlägget föranledde mitt svar så kanske du borde läsa det inlägget du citerade?

delta_mats
2010-05-26, 07:24
Med tanke på att du citerade samma inlägg som Börje gjorde och Börjes svar på det inlägget föranledde mitt svar så kanske du borde läsa det inlägget du citerade?

Jo jag läste det. Vad jag förstod tycker du det är mer imponerande att en person vägandes 120 kg springer milen på 47 min än en person som väger 80 kg springer den på 40. Men hurvida det är en större prestation eller inte behövs ju inte diskuteras om i den här tråden.

secce
2010-05-26, 15:58
Nu har det börjat! första benpasset på vägen mot målet (och första benpasset på sisådär en 4-5 år) och det känns bra. Vågade inte lägga på för mycket utan tränade mest in teknik och mjukhet i böjarna. Kunde dock inte hålla mig från att testa 100 kg iaf. och det gick som på räls. Fick iofs ta i för kung och fosterland och känner att 100'ingen är ganska nära mitt max, men djupet var bra (strax under 90 grader) och överkroppen kändes rak och stabil. Hoppas på att kunna utvecklas mkt här nu :)

Nu är det bara 50 kg till första stora delmålet. Täntke sätta upp lite fler delmål fram till 150 kg, vad tror/tycker ni är rimligt att kunna böja efter sommarlovet, dvs 1 september? Antag att det blir 1-2 gånger knäböjsträning i veckan och lika mkt marklyft och bänk. 115-120 kg?

Hur mkt påverkas knäböjsträningen av ens kapacitet i marklyftet egentligen? och vice versa.

EDIT: 10 000 meter bana göres på 39:43 min för tillfället, får se om den tiden kommer försämras nu eller ej.

130kg finsk sisu
2010-05-26, 17:22
Min gode släkting Mats "Matti" Smulter gjorde idag totalt otränad i ATG knäböj (knäböjde aktivt för 2 år sen) 150 med en mersmak på 30-40kg dvs väldigt explosivt. Han sprang milen förra sommaren på 37 minuter och satsar mot 36 minuter denna sommar men helt säkert är att han idag skulle springa under 40 minuter.

Matti berättade även om elitorienteraren Mats Halldin som gör 160kg i knäböj och gör 10km nermot 31 minuter tror jag han sa...

cero
2010-05-26, 17:30
Min gode släkting Mats "Matti" Smulter gjorde idag totalt otränad i ATG knäböj (knäböjde aktivt för 2 år sen) 150 med en mersmak på 30-40kg dvs väldigt explosivt. Han sprang milen förra sommaren på 37 minuter och satsar mot 36 minuter denna sommar men helt säkert är att han idag skulle springa under 40 minuter.

Matti berättade även om elitorienteraren Mats Halldin som gör 160kg i knäböj och gör 10km nermot 31 minuter tror jag han sa...

Jävlar, inte dåligt!

von huff
2010-05-26, 17:34
Finns nog massor av folk som böjer +120 och springer milen snabbt.Problemet blir väl sedan när man måste börja öka ordentligt i massa för att öka i böjen

secce
2010-05-26, 17:59
Min gode släkting Mats "Matti" Smulter gjorde idag totalt otränad i ATG knäböj (knäböjde aktivt för 2 år sen) 150 med en mersmak på 30-40kg dvs väldigt explosivt. Han sprang milen förra sommaren på 37 minuter och satsar mot 36 minuter denna sommar men helt säkert är att han idag skulle springa under 40 minuter.

Matti berättade även om elitorienteraren Mats Halldin som gör 160kg i knäböj och gör 10km nermot 31 minuter tror jag han sa...

Grymt! Har du lust att fråga, eller om du redan vet, hur länge Mats tränat för att uppnå de resultaten? Hur mycket löp och styrka varje vecka innehåller? Hur har progressionen sett ut, finns det någon tydlig kurva i perstationsökning? Vikt och längd?

130kg finsk sisu
2010-05-27, 11:07
Grymt! Har du lust att fråga, eller om du redan vet, hur länge Mats tränat för att uppnå de resultaten? Hur mycket löp och styrka varje vecka innehåller? Hur har progressionen sett ut, finns det någon tydlig kurva i perstationsökning? Vikt och längd?

Jag kan fråga. Matti som han kallats är 25 år tränat konditionindrotter som skidlöpning,löpning,fotboll,friidrott främst spjut sen han var barn. Styrketränat har han till och från gjort sen har var 14 år. Just nu är han 181cm och väger 85kg. Han styrketränar överkroppen en gång i veckan. Bänkar med rövlyft 4x140kg. Han är en fysisk talang och blir bra på det han vill.
Han har nog inte så mycket koll på hur han tränar utan kör mest på. Du kan googla hans namn för tävlingsresultat. Han finns även på facebook om du vill fråga han.

z_bumbi
2010-05-27, 12:13
Jo jag läste det. Vad jag förstod tycker du det är mer imponerande att en person vägandes 120 kg springer milen på 47 min än en person som väger 80 kg springer den på 40. Men hurvida det är en större prestation eller inte behövs ju inte diskuteras om i den här tråden.

Jag antog att det framgick vad jag menade men det kan bero på att jag ser det med en annan kunskapsbakgrund. Självklart är det ur en fysiologisk synvinkel mer imponerade och det är också därför det är intressant för tråden. Om Mapa i den form han var då fått för sig att leka heroinchick och utan att ändra något i träningen gått ner till 96-98 kg så skulle den teorietiska tiden hamnat på under 40 min. Lägger man sen till en förändring av träningen mot de uppställda målen så skulle marginalen blivit större och ev felaktigheter i som blir om man endast räknar på det skulle utan problem täckas.
Nu är det inte vilken slumpvis utvald person som helst men det visar i alla fall på att en konditionsmotor som klarar av 40 min med en kropp som samtidigt kan böja 150 kg är fullt möjligt. Jag antar också det är det som Mapa syftar på när han nämner sin tid och kroppsvikt.

Trådstartaren som redan gör tider under eller runt 40 min får istället för viktminskning fokusera på att bibehålla tiden och öka i böj. Om böjen kräver, för att det ska ske inom rimlig tid, en viktuppgång så kan det innebära att "konditionsmotorn" måste förstoras men eftersom ganska så få når 150 i böj utan att träna ett tag så gäller det bara att hålla konditionsträningen på en rimlig nivå och testa tiderna då och då. Det är inte ens någon katastrof om tiden blir "sämre" då de flesta löpare tjänar en del på att inför ett test köra mer fartträning vilket man inte behöver göra under tiden man "bygger motorn".

delta_mats
2010-05-27, 15:37
Jag antog att det framgick vad jag menade men det kan bero på att jag ser det med en annan kunskapsbakgrund. Självklart är det ur en fysiologisk synvinkel mer imponerade och det är också därför det är intressant för tråden. Om Mapa i den form han var då fått för sig att leka heroinchick och utan att ändra något i träningen gått ner till 96-98 kg så skulle den teorietiska tiden hamnat på under 40 min. Lägger man sen till en förändring av träningen mot de uppställda målen så skulle marginalen blivit större och ev felaktigheter i som blir om man endast räknar på det skulle utan problem täckas.
Nu är det inte vilken slumpvis utvald person som helst men det visar i alla fall på att en konditionsmotor som klarar av 40 min med en kropp som samtidigt kan böja 150 kg är fullt möjligt. Jag antar också det är det som Mapa syftar på när han nämner sin tid och kroppsvikt.

Trådstartaren som redan gör tider under eller runt 40 min får istället för viktminskning fokusera på att bibehålla tiden och öka i böj. Om böjen kräver, för att det ska ske inom rimlig tid, en viktuppgång så kan det innebära att "konditionsmotorn" måste förstoras men eftersom ganska så få når 150 i böj utan att träna ett tag så gäller det bara att hålla konditionsträningen på en rimlig nivå och testa tiderna då och då. Det är inte ens någon katastrof om tiden blir "sämre" då de flesta löpare tjänar en del på att inför ett test köra mer fartträning vilket man inte behöver göra under tiden man "bygger motorn".


Min mening var inte att klanka ner på Mapas resultat på milen. Jag kan dock se på mina föregående inlägg att det kanske uppfattades så.

secce
2011-02-01, 22:03
OK. I'm back. Förra sommaren höll det 2 benpass, sedan sket det sig. Detvar helt enkelt för roligt att löpa mycket, så motivationen dog snabbt för knäböjen. Hursomhaver, nu den 1'a januari påbörjade jag ett nytt träningsschema för styrketräningen, och där ingår nu knäböjen! Det är ett SL-inspirerat schema med westside koncept (max effort dagar och "speeddagar").

Således, jag gick in på 3x90kg i knäböjen den första januari. Har kört schemat sedan dess och hade nyss deload period på 5 dagar och maxtest idag. Lyckades böja (fullt djup) 1x110, 1x115 samt 1x120! Kändes jävligt bra, känner dock att jag måste bli starkare i bålen inför tyngre lyft.

Så nu j*vlar, vägen mot 150 kg i böjen är startad på riktigt denna gång!

Löpningen är stabil, dock inga förbättringar där sedan slutet på december (39:40 min. senaste miltestet).

Nån mer som knäböjer och löper 5- och 10 km?

Springer
2011-02-01, 22:44
Jag springer milen på 42 och en halv (till sommaren är planen under 40) och böjde senast 3x12x25... ;)

Jag begriper inte hur man får ihop styrka och löpträning i samma vecka, men skulle gärna vilja lära mig!

secce
2011-02-02, 10:16
Jag springer milen på 42 och en halv (till sommaren är planen under 40) och böjde senast 3x12x25... ;)

Jag begriper inte hur man får ihop styrka och löpträning i samma vecka, men skulle gärna vilja lära mig!

Så som min träning sett och fortfarande ser ut nu, är att dels köra i cykler om 9 dagar, 3 eller 4 varv sedan deload period. På 9 dagar blir det 4 styrkepass och 4-5 konditionspass. minst 2 dagar består av styrka på förmiddagen och löpning på eftermiddagen/kvällen. Har minst 2 hela vilodagar i varje cykel.

Nu vet jag ju inte om det är ett bra sätt, men änsålänge har det ju faktiskt ökat min styrka, inte bara i böjen, och ändå bibehållt nuvarande kondition. Jag ska göra nytt 10 km test efter nästa cykel och se om det går frammåt dock.

Har en kompis som kör lite annat upplägg, han periodiserar genom att köra styrka/löpning varannan vecka, alltså styrka 4-5 pass vecka 1 och sedan löpning 4-5 pass vecka 2, osv. Kanske också skulle kunna vara nått?

delta_mats
2011-02-02, 10:39
Haha! Vilka torra och bittra inlägg jag skrivit i den här tråden.

spoon
2011-02-02, 12:29
Haha! Vilka torra och bittra inlägg jag skrivit i den här tråden.

Tycker jag inte. Sakliga däremot. "Jag tror" "Jag tycker" "Det borde" argument har inte så mycket att säga i mina ögon.

Fortfarande ingen på kolo som fixar det så det är ju helt klart en prestation.

Håll oss uppdaterade Secce :)

Lars Brinkhoff
2011-02-02, 13:18
Efter flera års löpträning tycker jag fortfarande milen sub 40 verkar svårt att uppnå för mig. (Hellre 1500m under fem minuter i så fall, vilket kanske är en jämförbar prestation.)

Och så länge jag håller på med löpträning verkar det vara svårt att öka i styrka, så knäböj på 120 kg är långt borta.

Poxeman
2011-02-02, 13:23
Även jag är långt från målet.
Springer milen på 42:30 och har gjort 110 i böjen som bäst.
Trodde att jag skulle komma under 40min förra året men massa andra mål kom i vägen...

Ett av mina träningsmål är fortfarande 100kg bänk och milen sub40 på samma dag.

ulfalf
2011-02-02, 13:32
Intressant mål, jag har tänkt i liknande banor en hel del själv. Är dock alldeles för klen i benen, har dock gjort 35:58 på milen (kontrollmätt tävling) men uppskattar att jag nog för tillfället bara ligger på kanske 100 jämnt som 1RM i böjen. Med ett par års fokuserad träning så känns det ändå som ett inte speciellt orimligt mål att nå.

cero
2011-02-02, 13:40
Fråga: Ger det några fördelar att vara stark i knäböj om man vill vara snabb på 10km löpning? Visst, starkare ben känns ju som ett pluss, men på köpet får man en större hydda. Kanske har tagits upp i tråden, läste bara igenom första sidan.

Kollar man på världseliten i 10km är dom ju otroligt smala. Ser inte ut att vara allt för mycket styrketräning bakom det, men jag kan ha fel.

Baboom
2011-02-02, 13:58
Jag hjälper en brandman med hans träning och han böjer 150 och springer milen på 40 (tror jag). Han brukar springa halvmarathon i alla fall. Men är rätt övertygad om att han drar milen på 40min, om inte mindre.

ulfalf
2011-02-02, 13:58
Fråga: Ger det några fördelar att vara stark i knäböj om man vill vara snabb på 10km löpning?

Är du stark i böj har du med största sannolikhet en bra bålstyrka som du definitivt har nytta av i all slags löpning, från ultra till sprint. Sen krävs det ingen extrem maxstyrka för att springa snabbt, men som du säger så är det betydligt bättre att ha starka än svaga ben om man ska löpträna, och definitivt om man ska träna lite större mängder. Den här studien (http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2008/06000/Maximal_Strength_Training_Improves_Running_Economy .14.aspx) tyder på att just knäböj har en positiv effekt på löpning, även om det bara är "half-squats" försökspersonerna har fått köra.

cero
2011-02-02, 14:10
1; 8 veckor känns lite väl kortsiktigt. Personerna lyckades öka sitt 1RM med en del, utan att öka kroppsvikten. Men hur blir det när man tränar kontinuerligt i flera år och man packar på sig ett par kilon på benen?

2; Hur mycket lyfte dom i förhållande till kroppsvikterna?

Känns inte som man kan dra allt för stora slutsatser av en sådan studie.

ulfalf
2011-02-02, 14:55
Men hur blir det när man tränar kontinuerligt i flera år och man packar på sig ett par kilon på benen?

Lägger du på dig ett par kilo på benen så lägger du nog på dig en hel del mer på resten av kroppen också. Har du löpning som fokus och har ambitionen att hela tiden bli snabbare så vill du ju heller inte lägga på dig en massa extra kilon. Böjer du över 200 kg, med den kropp och muskulatur det skulle innebära, så lär det bli betydligt jobbigare att vara snabb (hur snabbt man nu vill springa, ju lägre tider desto jobbigare såklart). Däremot om man böjer runt 100 kg så gissar jag inga hinder finns för att kunna bli riktigt snabb - med det menat tider ner mot 30 min på milen och kanske 2:30 på maran.

2; Hur mycket lyfte dom i förhållande till kroppsvikterna?

Känns inte som man kan dra allt för stora slutsatser av en sådan studie.

Slutsatsen man kan dra är ju inte mer än att det, utifrån resultaten, verkar som att man blir snabbare av att lägga in styrketräning i kombination med sin vanliga löpträning, än om man inte skulle göra det. Kroppsviktsjämförelser och sådant finns förmodligen med i fulltextversionen, som inte verkar finnas tillgänglig.

Fjällbrynt
2011-02-02, 15:05
Jag tror absolut att det går! Kanske låter skrytigt men jag har denna veckan sprungit ganska exakt 7 km på under 30 min samt gjort 160*6 i knäböj :)

Omöjligt att ta 10 km på sub 40 och 150 kg i böj är det garanterat inte!

Lars Brinkhoff
2011-02-02, 15:18
Sen krävs det ingen extrem maxstyrka för att springa snabbt

Beror lite på om sammanhanget är långdistanslöpning eller sprint. Fast nu är ju sammanhanget långdistanslöpning.

debbe
2011-02-02, 15:27
110 kg djup knäböj, väger ca 100 kg, springer 10 km på 44,21.

Varje kilo man lägger på sig märks Direkt när man springer.

The Truth
2011-02-02, 15:38
För typ två år sedan gjorde jag en mil på 37 minuter och knäböjde 120kg. Dock hade jag ännu mer i mig i knäböjen eftersom bara två-tre veckor efter jag slutade löpa och slutade med all annan konditionsidrott ökade jag 20kg i knäböjstyrka.

Eddie Vedder
2011-02-02, 16:25
Han brukar springa halvmarathon i alla fall. Men är rätt övertygad om att han drar milen på 40min, om inte mindre.

Kan du något om tiden? För att klara sub40 på milen bör han nog i alla fall ta en halvmara på sub90. Och inte heller då är det helt givet eftersom sub40 på milen ställer ytterligare krav på just snabbhet.

Curls
2011-02-02, 16:25
jag sprang 8km i somras på ungefär 40 minuter, då böjde jag 157,5kg... men det är enda gången jag sprungit på de senaste 2 åren ungefär... Men jag tror inte det är nåt problem med löpning och tunga knäböj, tror det sitter mer i hur mycket du har gått upp i vikt sen senast du sprang osv.

robertcop
2011-02-02, 16:45
Många olika teorier i denna tråd.
I oktober sprang jag milen på 40.05 (hade definitivt en sub tid i kroppen)
Veckan därpå gjorde jag en tvåa på 110 i böj, med bälte iofs. Jag tränar sällan tung benstyrka. En bra milentid kan man göra på mycket viljestyrka, så jag tror i allra högsta grad att man kan leverera 150 i knäböj och göra sub 40 på milen

Kallsone
2011-02-02, 22:01
lånar tråden lite och passar på att fråga, Om jag som vill förbättra min kondition och komma ner till under 47 min på 10km, är det då optimalt att träna lätta vikter många reps? Behöver få uthålliga ben då jag känner att benen ofta sviker mig i uppförsbackarna när jag springer 10km.

Kan tilllägga att jag gått upp 13kg på ca 8 månader och konditionen har bara gått åt helvete. För mycket tid på gymmet..

The Truth
2011-02-02, 23:18
lånar tråden lite och passar på att fråga, Om jag som vill förbättra min kondition och komma ner till under 47 min på 10km, är det då optimalt att träna lätta vikter många reps? Behöver få uthålliga ben då jag känner att benen ofta sviker mig i uppförsbackarna när jag springer 10km.

Kan tilllägga att jag gått upp 13kg på ca 8 månader och konditionen har bara gått åt helvete. För mycket tid på gymmet..Gymträningen i sig gör inte så att du går upp i vikt, det är maten. För att bli bra på tusentals reps hjälper det inte så mycket att gå från typ 8 till 15 reps, det är fortfarande tung styrketräning i jämförelse med löpningen.

För att bli bättre på att löpa finns det en väldigt viktig hemlighet: Löpa regelbundet och hålla sig på låg kroppsvikt

Springer
2011-02-02, 23:22
En del säger 25-30, en del säger 100 reps. Jag säger "backintervall"!

Eller så väljer du ett platt lopp för att komma ner på 47 minuter.

The Truth
2011-02-02, 23:27
För att bli bra på 10 000 meters löpning så bör man springa 10 000 meters löpning några gånger i veckan. Svårare än så är det inte.

Kallsone
2011-02-03, 06:33
Gymträningen i sig gör inte så att du går upp i vikt, det är maten. För att bli bra på tusentals reps hjälper det inte så mycket att gå från typ 8 till 15 reps, det är fortfarande tung styrketräning i jämförelse med löpningen.

För att bli bättre på att löpa finns det en väldigt viktig hemlighet: Löpa regelbundet och hålla sig på låg kroppsvikt

Nu vill jag ju bli stor och stark också. Vilket jag är på god väg att bli men känner hur jag blir klumpigare och tyngre. Jag försöker springa 15km i veckan nu och kommer öka så småningom. Bör jag strunta i att träna ben på gymmet eller köra på extremt många reps?

Lars Brinkhoff
2011-02-03, 07:31
För att bli bättre på att löpa finns det en väldigt viktig hemlighet: Löpa regelbundet

Bra tips.

En del säger 25-30, en del säger 100 reps. Jag säger "backintervall"!

En del säger få reps, OCH backsprint.

För att bli bra på 10 000 meters löpning så bör man springa 10 000 meters löpning några gånger i veckan. Svårare än så är det inte.

Inte bra tips. Det är något svårare än så.

Baboom
2011-02-03, 07:59
Kan du något om tiden? För att klara sub40 på milen bör han nog i alla fall ta en halvmara på sub90. Och inte heller då är det helt givet eftersom sub40 på milen ställer ytterligare krav på just snabbhet.

Nu blev jag tvungen att fråga han om milen. Det var inga problem sa han. Men några högreppare håller han inte på med.
Han gymmar 2 dagar i veckan, där vi ena dagen kör böj och mark, den andra bänkar vi och kör militärpressar. Löptränar 2-3 dagar i veckan och simmar en. Förutom det spelar han handboll.

Senaste passet körde han en etta på 150 i böjen, 180 i mark och 115 i bänk.

Att tillägga är att han är 190cm lång, 94kg. Han fick göra massor tester härom veckan. Det visade sig att han hade en lungvolym på 7l. Samma som Gunde tror jag.

Springer jag breve så tar jag 3kliv när han tar ett.

Tror ingen skulle direkt anmärka på hans fysik om de såg han. Men va fan, han tränar för att rädda liv.

Stefan J
2011-02-03, 08:25
Nu vill jag ju bli stor och stark också. Vilket jag är på god väg att bli men känner hur jag blir klumpigare och tyngre. Jag försöker springa 15km i veckan nu och kommer öka så småningom. Bör jag strunta i att träna ben på gymmet eller köra på extremt många reps?

Nu säger du emot dig själv. Du strävar efter att bli stor och stark. Och du säger att du håller på att bli större och starkare men som en konsekvens av detta känner dig klumpigare och tyngre. En oundviklig konsekvens av att få mer muskelmassa är ju att du blir tyngre och får mer muskler att syresätta. Då blir det jobbigare att springa långt. Om du försöker bli större och starkare samtidigt som du vill bli lättare så säger det ju sig självt att det är motstridigt.

Du får helt enkelt välja, antingen blir du hyfsad på båda sakerna eller duktig på en av dem. Jag tror endast en soffliggare/otränad individ kan bli starkare samtidigt som han får bättre uthållighet, men en individ som redan tränar det ena eller det andra och vill hålla på med båda sakerna får finna sig i att långdistans och löpträning hämmar varandra. Du kan såklart bli duktig på båda sakerna samtidigt, men inte lika bra som om du specialiserade dig.

Så det är ju upp till dig, vill du vara hyfsad i knäböj och hyfsad i löpning eller duktig på en av sakerna och dålig på den andra. Och som de andra redan sagt innan mig, vill du vara duktig på milen så spring milen, att böja kommer inte hjälpa mycket.

Bendermannen
2011-02-03, 08:30
Den här tråden gör att jag inte känner mej så kass över mina knäböjsprestationer. :)

Gjorde milen på 38:10 precis innan jul och har då sedan i somras lagt lika mycket fokus på konditions- som styrketräning. Onekligen verkar det som, åtminstone för min del, som om konditionsträningen hämmar styrketräningen ordentligt. Kommer göra ett försök till sommaren att "komma ikapp" med styrketräningen genom att mer eller mindre lägga den på is i.

Baboom
2011-02-03, 08:51
Alltså att bli både stark och ha bra kondis låter ju som en omöjlighet nästan i den här tråden. Tänka på alla idrottare som gör det utan att ens tänka på det?

Min bakgrund från handbollen byggde mycket styrka och bra kondis för mig. Inte för att jag gick runt och tänkte på det, utan att det var en helt naturlig del i min träning på planen.

pejo
2011-02-03, 09:08
Alltså att bli både stark och ha bra kondis låter ju som en omöjlighet nästan i den här tråden. Tänka på alla idrottare som gör det utan att ens tänka på det?

Min bakgrund från handbollen byggde mycket styrka och bra kondis för mig. Inte för att jag gick runt och tänkte på det, utan att det var en helt naturlig del i min träning på planen.
Är det någon som har påstått detta?
I min värld är förmågan att springa 10km inte det bästa måttet på kondition. Jag tycker 800-3000m är de riktiga konditionsgrenarna. För att bli bra på 10km krävs det att man inte är för tung samt har ganska bra uthållighet. Båda dessa saker blir i regel sämre med mycket styrketräning. Dessutom är det rätt svårt att bli bra på knäböj utan att gå upp i vikt.
Om man då sätter upp två gränser på de två olika grenarnaa knäböj och 10km löpning som var för sig kräver en hel del dedikation för de flesta. Så tycker jag att det är självklart att om man klarar detta samtidigt så är det en väldigt bra prestation som för många kräver elitträning i många år.

Baboom
2011-02-03, 09:15
Är det någon som har påstått detta?
I min värld är förmågan att springa 10km inte det bästa måttet på kondition. Jag tycker 800-3000m är de riktiga konditionsgrenarna. För att bli bra på 10km krävs det att man inte är för tung samt har ganska bra uthållighet. Båda dessa saker blir i regel sämre med mycket styrketräning. Dessutom är det rätt svårt att bli bra på knäböj utan att gå upp i vikt.
Om man då sätter upp två gränser på de två olika grenarnaa knäböj och 10km löpning som var för sig kräver en hel del dedikation för de flesta. Så tycker jag att det är självklart att om man klarar detta samtidigt så är det en väldigt bra prestation som för många kräver elitträning i många år.

Jag är inte så säker på det.
Varken 150kg i böj raw eller 10km under 40min är väl något märkvärdigt i sig, men att klara båda samtidigt är nog rätt svårt. Om man tolkar det bokstavligen blir det ju omöjligt :), så låt oss säga att det man kan gör det under samma vecka.
Jag tror knappt det finns någon här på Kolozzeum som klarar detta, och ni som klarar detta får gärna ge er till känna. Nu menar jag inte halvböjar utan böjar med godkänt styrkelyftsdjup.
Däremot finns det flera här som böjer över 250kg raw.

Jag säger absolut inte att det är lätt? Men det är absolut inte omöjligt att springa milen på 40min och böja >120kg.

spoon
2011-02-03, 09:18
Jag säger absolut inte att det är lätt? Men det är absolut inte omöjligt att springa milen på 40min och böja >120kg.

Nu var det ju 150kg det handlade om i första posten.

Jag säger inte heller att det är omöjligt men få förunnat att fixa. Jag tror det är lättare för en löpare att lära sig böja än vice verca. Jag är inte ens säker på att jag skulle klara att träna mig till sub-40 på milen.

pejo
2011-02-03, 09:20
10km knäböj med 150kg under 40min är nog omöjligt ja :).

The Truth
2011-02-03, 09:23
Nu var det ju 150kg det handlade om i första posten.

Jag säger inte heller att det är omöjligt men få förunnat att fixa. Jag tror det är lättare för en löpare att lära sig böja än vice verca. Jag är inte ens säker på att jag skulle klara att träna mig till sub-40 på milen.Fast en fråga var ju ifall det fanns någon på kolo som tog mer än 120kg och sprang under 40 min.

Och jag tror absolut att det är möjligt, till och med relativt "lätt". Jag skulle nog på mina 170kg knäböj nu kunna träna kondition i två år, och fortfarande träna knäböj, så skulle jag lätt klara under 40 på milen och lätt ha kvar minst 150kg i knäböjen. Jag har varit nere på 37 förr, och konditionen har jag typ kvar ännu, säg 43min på milen kanske jag gör nu utan att träna kondition regelbundet.

Baboom
2011-02-03, 09:27
Nu var det ju 150kg det handlade om i första posten.

Jag säger inte heller att det är omöjligt men få förunnat att fixa. Jag tror det är lättare för en löpare att lära sig böja än vice verca. Jag är inte ens säker på att jag skulle klara att träna mig till sub-40 på milen.

Hej, jag undrar lite huruvida man kan få upp viss explosiv benstyrka (knäböj, frontböj främst) men samtidigt kunna vara såpass uthållig att man kan löpa ex. 10 km under 40 min. Finns det någon här på kolo som knäböjer, låt säga över 120 kg, och springer relativt fort långdistans också?

Jag har inte tränat benen på flera år, eller explosiv sådan iaf. och är nu lite sugen på att testa maxstyrkan lite i böjen. Men samtidigt vill jag inte förlora min kapacitet på löpet heller då jag lyckats träna upp en bra form där. Vad tror ni, är det "kört" att typ böja inom 150-200 kg spannet och samtidigt vara löparräka och klippa milen under 40 min. ?

Nja, i första posten frågan han efter någon som kan böja 120 och springa relativt fort på långdistans också.

Jag säger inte heller att alla kan göra det. Men jag är rätt säker på att det finns många svenska idrottare som klarar det.

Eddie Vedder
2011-02-03, 09:28
För att bli bra på 10 000 meters löpning så bör man springa 10 000 meters löpning några gånger i veckan. Svårare än så är det inte.

Inte bra tips. Det är något svårare än så.

+1 på Lars.

Det räcker inte med ett par milrundor i veckan för att prestera på 10 000 meter. Vill man bli riktigt grym på 10 000 meter krävs även kvalitetsträning. Man måste jobba upp en snabbhet och skjuta fram sin laktattröskel.

En fotbollsspelare kommer inte utvecklas lika bra av att spela match varje dag som att spela match 1-2 gånger per vecka och däremellan slipa på detaljer.

The Truth
2011-02-03, 09:31
+1 på Lars.

Det räcker inte med ett par milrundor i veckan för att prestera på 10 000 meter. Vill man bli riktigt grym på 10 000 meter krävs även kvalitetsträning. Man måste jobba upp en snabbhet och skjuta fram sin laktattröskel.

En fotbollsspelare kommer inte utvecklas lika bra av att spela match varje dag som att spela match 1-2 gånger per vecka och däremellan slipa på detaljer.Jag tror iaf att man skulle bli GRYM på milen ifall man sprang milen typ varannan dag och försökte slå sin tid från förra passet varje gång.

spoon
2011-02-03, 09:34
Vad tror ni, är det "kört" att typ böja inom 150-200 kg spannet och samtidigt vara löparräka och klippa milen under 40 min. ?

Tills jag ser någon som har gjort det så tycker jag att det är en bra prestation.


Imponerande att springa sub-40 på 94kg med. Tror inte det är många som gör det heller.

Eddie Vedder
2011-02-03, 09:36
Jag tror iaf att man skulle bli GRYM på milen ifall man sprang milen typ varannan dag och försökte slå sin tid från förra passet varje gång.

Konstigt då att eliten inte kör så. Till en viss nivå går det men förmodligen sliter man ut sig om man bara maxar. Och man slipar inte teknikdetaljer heller. Men du vet väl förmodligen bäst även där, som i alla andra ämnen.

Baboom
2011-02-03, 09:42
Tills jag ser någon som har gjort det så tycker jag att det är en bra prestation.


Imponerande att springa sub-40 på 94kg med. Tror inte det är många som gör det heller.

Som sagt, så har han lika stora lungor som Gunde och enormt långa ben :D

På de korta sträckorna springer jag ifrån han utan problem, säg 20m när vi kör intervaller med vikt. Men så fort vi ska springa längre, säg 1km så har jag inte en suck. Han är som en maskin som bara ångar på med sina girafben.

Lars Brinkhoff
2011-02-03, 09:44
Jag tror iaf att man skulle bli GRYM på milen ifall man sprang milen typ varannan dag och försökte slå sin tid från förra passet varje gång.

Det är många som resonerar som du, och gör så. Man kan mycket riktigt göra stora framsteg i början, men sedan stagnerar utvecklingen och man fastnar på en viss nivå.

The Truth
2011-02-03, 09:58
Det är många som resonerar som du, och gör så. Man kan mycket riktigt göra stora framsteg i början, men sedan stagnerar utvecklingen och man fastnar på en viss nivå.Jag kom till 37min som 15-16 åring utan att stagnera iaf. Hade jag fortsatt med löpningen från där till 23-års ålder typ så kan ni ge er fan på att jag hade varit bra.

Jag har den teorin att man blir bra på vad man tränar. Ska man bli stark i bänkpress så ska man satsa på bänkpress, inte armhävningar, dips och militärpress, utan bänkpress. Ska man bli stark på sin kroppsvikt ska man köra bänkpress på sin kroppsvikt. Ska man bli bra på marathon ska man springa marathon, och om man vill bli bra på rush ska man rusha, och om man vill bli bra på milen så ska man springa milen.

Det är även vad jag anser vara mest rimligt i teorin. Att kroppen anpassar sig till vad man tränar. Ni kan trixa med all cool backträning och intervallträning som står i löparmagasinerna och på aftonbladet hur mycket ni vill, i slutändan tror inte jag att det ger så mycket mer än bara skoj.

z_bumbi
2011-02-03, 09:58
Den här tråden gör att jag inte känner mej så kass över mina knäböjsprestationer. :)

Gjorde milen på 38:10 precis innan jul och har då sedan i somras lagt lika mycket fokus på konditions- som styrketräning. Onekligen verkar det som, åtminstone för min del, som om konditionsträningen hämmar styrketräningen ordentligt. Kommer göra ett försök till sommaren att "komma ikapp" med styrketräningen genom att mer eller mindre lägga den på is i.

Det går att styra det betydligt smartare än att lägga ner konditionsträningen om du både vill kunna springa och bli starkare. Det gäller att hitta den mängd och variation som bibehåller konditionen bäst och som samtidigt ger möjlighet att öka mer i böj. En sak att testa är att helt enkelt variera sin konditionsträning mer för att fortsätta jobba på den centrala konditionen, anpassningen lokalt är det som går snabbast och för ett millopp så räcker det med en till två månader för att anpassa sig om man i alla fall springer lite även övrig tid.

Eddie Vedder
2011-02-03, 10:05
Ni kan trixa med all cool backträning och intervallträning som står i löparmagasinerna och på aftonbladet hur mycket ni vill, i slutändan tror inte jag att det ger så mycket mer än bara skoj.

Du svarade inte på frågan. Varför kör då inte eliten enligt ditt sätt att se det? Och varför är det inte de som kör samma sak om och om igen som vinner loppen och tar rekorden?

Det finns perioder i ett 10 000-meterslopp som ställer olika krav, backar till exempel samtdelar där man pressar sig mer än andra. Utan snabbhetsträning kommer man inte vara lika bra på spurten som de som tränat upp just spurten.

The Truth
2011-02-03, 10:10
Du svarade inte på frågan. Varför kör då inte eliten enligt ditt sätt att se det? Och varför är det inte de som kör samma sak om och om igen som vinner loppen och tar rekorden?

Det finns perioder i ett 10 000-meterslopp som ställer olika krav, backar till exempel samtdelar där man pressar sig mer än andra. Utan snabbhetsträning kommer man inte vara lika bra på spurten som de som tränat upp just spurten.Jag vet inte hur alla proffs tränar, så jag kan inte svara på om det du säger stämmer eller inte.

Eddie Vedder
2011-02-03, 10:12
Jag vet inte hur alla proffs tränar, så jag kan inte svara på om det du säger stämmer eller inte.

Nej men jag har ju precis berättat för dig. De gör inte så. Och nu när du vet det undrar jag varför de inte går efter vad allvetande The Truth rekommenderar.

The Truth
2011-02-03, 10:17
Nej men jag har ju precis berättat för dig. De gör inte så. Och nu när du vet det undrar jag varför de inte går efter vad allvetande The Truth rekommenderar.För att de är proffs och har svagheter som de vill stärka, t ex sprint.

Jag skrev hur man kunde bli bra. Inte hur man kunde bli bäst.

Dock tror jag att den med bäst gener för milen skulle bli bäst även på det jag rekommenderar.

Lars Brinkhoff
2011-02-03, 10:20
Ska man bli stark i bänkpress så ska man satsa på bänkpress, inte armhävningar, dips och militärpress, utan bänkpress.

Din löpträningsmetod motsvarar att alltid bänkpressa en enda repetition på sitt max, och försöka slå det varje gång man tränar.

Ska man bli bra på marathon ska man springa marathon, och om man vill bli bra på rush ska man rusha, och om man vill bli bra på milen så ska man springa milen.

Det har experimenterats ganska friskt med löpträning i drygt hundra år. Din metod, och många andra, har redan provats om och om igen. Numera vet man ganska väl vad som funkar bra, vad som funkar mindre bra, och vad som är rent dåligt.

Eddie Vedder
2011-02-03, 10:27
För att de är proffs och har svagheter som de vill stärka, t ex sprint.

Men det är ju enligt dig inget krav. Alla de detaljerna finslipas ju enligt dig på de dagliga tokmaxningarna på milen.

Ska en SL:are varje pass satsa på PB i bänk, böj och marklyft. Aldrig träna teknik eller komplement?

The Truth
2011-02-03, 10:27
Din löpträningsmetod motsvarar att alltid bänkpressa en enda repetition på sitt max, och försöka slå det varje gång man tränar.Ja, typ. Funkar skitbra ifall man gör lite komplement.

Det har experimenterats ganska friskt med löpträning i drygt hundra år. Din metod, och många andra, har redan provats om och om igen. Numera vet man ganska väl vad som funkar bra, vad som funkar mindre bra, och vad som är rent dåligt.Samma inom kost, och ändå ser man GI-metoder och LCHF överallt.

The Truth
2011-02-03, 10:28
Men det är ju enligt dig inget krav. Alla de detaljerna finslipas ju enligt dig på de dagliga tokmaxningarna på milen.

Ska en SL:are varje pass satsa på PB i bänk, böj och marklyft. Aldrig träna teknik eller komplement?Det är inte riktigt samma sak. 1 reps vs i detta fall typ 7 000 reps.

Men ja, jag tror att det är bra för en SL:are att maxa ofta.

Eddie Vedder
2011-02-03, 10:30
Samma inom kost, och ändå ser man GI-metoder och LCHF överallt.

Nej jämförelsen är felaktig. Att pressa kroppen till maximal prestation med en viss typ av träning är lättare att studera än hur människor mår av viss typ av kost som har en helt annan socialpsykologisk och kulturell innebörd. Och om du tror att vi idag vet så väldigt mycket om "optimal" kost har du också fel, det tror inte ens seriösa forskare.

Elitidrottare kan man göra till labbråttor i princip.

Det är inte riktigt samma sak. 1 reps vs i detta fall typ 7 000 reps.

Men ja, jag tror att det är bra för en SL:are att maxa ofta.

Jo det är exakt samma sak och det borde du fatta. Du menar att man enbart ska maxa varje pass för att öka sitt max. Och det håller inte.

The Truth
2011-02-03, 10:32
Nej jämförelsen är felaktig. Att pressa kroppen till maximal prestation med en viss typ av träning är lättare att studera än hur människor mår av viss typ av kost som har en helt annan socialpsykologisk och kulturell innebörd. Och om du tror att vi idag vet så väldigt mycket om "optimal" kost har du också fel, det tror inte ens seriösa forskare.

Elitidrottare kan man göra till labbråttor i princip.Jag tror dock att det mest är gener, doping och att ha tränat länge som gör proffsen bäst, inte om de tränar intervallträning eller inte. Min åsikt.

The Truth
2011-02-03, 10:33
Jo det är exakt samma sak och det borde du fatta. Du menar att man enbart ska maxa varje pass för att öka sitt max. Och det håller inte.Jag brukar (förutom nu när jag provar på högvolym/disco) maxa varje pass inom styrketräning (dock mitt 8RM mest, och ibland 1RM och kroppsvikten) och det funkar skitbra för mig.

Eddie Vedder
2011-02-03, 10:34
Jag tror dock att det mest är gener, doping och att ha tränat länge som gör proffsen bäst, inte om de tränar intervallträning eller inte. Min åsikt.

Ja det är ju lätt att i ala lägen dra till med såna bortförklaringar när man inte kan erkänna sin okunskap.

Teori - motargument - dåligt motargument för att försvara teorin - ytterigare motargument - osammanhängande svar som tar in massa andra variabler - mer motargument - finish med att "Äh de är ju dopade bara!"

och det funkar skitbra för mig.

Vilket alltid har ett värdelöst bevisvärde som du vet.

Bendermannen
2011-02-03, 10:34
Det går att styra det betydligt smartare än att lägga ner konditionsträningen om du både vill kunna springa och bli starkare. Det gäller att hitta den mängd och variation som bibehåller konditionen bäst och som samtidigt ger möjlighet att öka mer i böj. En sak att testa är att helt enkelt variera sin konditionsträning mer för att fortsätta jobba på den centrala konditionen, anpassningen lokalt är det som går snabbast och för ett millopp så räcker det med en till två månader för att anpassa sig om man i alla fall springer lite även övrig tid.

Det har du nog helt rätt i. Men efter jag är klar med klassikern så har jag inga direkta mål med min löpning så det känns som enklast att bara ägna mig åt raska promenader fram tills att jag känner att jag kommit någonstans vad det gäller styrkan.

Sen kommer jag nog antagligen börja springa igen, men enbart för att jag tycker det är skönt och utan några direkta mål.

The Truth
2011-02-03, 10:39
Ja det är ju lätt att i ala lägen dra till med såna bortförklaringar när man inte kan erkänna sin okunskap.

Teori - motargument - dåligt motargument för att försvara teorin - ytterigare motargument - osammanhängande svar som tar in massa andra variabler - mer motargument - finish med att "Äh de är ju dopade bara!"Vadå bortförklaringar? Jag menar att proffsen skulle vara typ exakt lika bra om de hade tränat på milen varannan dag i 20 år som om de hade varit om de tränat med lite intervallträning och sprint och backträning här och där. De skulle nog nå sin genetiska max ändå.

Eddie Vedder
2011-02-03, 10:40
Vadå bortförklaringar? Jag menar att proffsen skulle vara typ exakt lika bra om de hade tränat på milen varannan dag i 20 år som om de hade varit om de tränat med lite intervallträning och sprint och backträning här och där. De skulle nog nå sin genetiska max ändå.

Nu är det ju ett cirkelresonemang. Lars har redan svarat på det och du gav ett fullständigt nonsenssvar och drog in kosthållning i sammanhanget. Erkänn bara att du inte vet hur elitlöpare tränar och förstå att dina teorier är beprövade men att de inte visat sig effektiva. Det är ingen skam i att lära sig nytt.

Springer
2011-02-03, 10:42
Det har experimenterats ganska friskt med löpträning i drygt hundra år. Din metod, och många andra, har redan provats om och om igen. Numera vet man ganska väl vad som funkar bra, vad som funkar mindre bra, och vad som är rent dåligt.

Under dessa 100 år har man i och för sig lärt sig nya saker hela tiden, och vi kommer säkert att hitta andra sätt att träna framöver. Men jag håller med dig om att springa 1 mil för att träna för 1 mil inte är vad någon gör nuförtiden. Inte ens jag. :)

The Truth
2011-02-03, 10:43
Nu är det ju ett cirkelresonemang. Lars har redan svarat på det och du gav ett fullständigt nonsenssvar och drog in kosthållning i sammanhanget. Erkänn bara att du inte vet hur elitlöpare tränar och förstå att dina teorier är beprövade men att de inte visat sig effektiva. Det är ingen skam i att lära sig nytt.Efter den information jag har nu så står jag fast vid min åsikt.

Det vore intressant om ni kunde visa mig den där forskningen ni pratar om. Och då menar jag inte att intervallträning ger bättre kondition akut eller något sånt där, utan långtidsstudier.

Arf Pingvin
2011-02-03, 10:47
Kom ihåg att du måste kräva minst tre av varandra oberoende studier! Det är vad seriösa troll gör.

The Truth
2011-02-03, 10:50
Kom ihåg att du måste kräva minst tre av varandra oberoende studier! Det är vad seriösa troll gör.Det räcker med en bra studie...

Och jag är inget troll.

De verkade ju vara så självsäkra och de sade det som om det vore absolut sanning, så då borde det inte vara så svårt att komma med bevis heller. Jag skulle gärna vilja se det beviset för att eventuellt kunna öka min kunskap.

Lars Brinkhoff
2011-02-03, 10:51
Under dessa 100 år har man i och för sig lärt sig nya saker hela tiden, och vi kommer säkert att hitta andra sätt att träna framöver.

Ja, absolut har man lärt sig nya saker. Annars vore det ju ingen imponerande process.

Till exempel, så sent som på 90-talet fick amerikanerna för sig att man skulle springa mycket mindre, och istället satsa på hård intervallträning. Resultatet var en drastisk tillbakagång i både bredd och djup. Samtidigt sprang östafrikanerna på som vanligt, och domninerade långdistanslöpningen i vanlig ordning. Nu har amerikanerna återgått till betydligt högre träningsvolymer, och resultaten verkar förbättras därefter.

Arf Pingvin
2011-02-03, 10:52
Du har rätt i att det borde gå att få fram minst en artikel som visar att periodisering är bättre än linjär progression.

The Truth
2011-02-03, 10:53
Du har rätt i att det borde gå att få fram minst en artikel som visar att periodisering är bättre än linjär progression.Långsiktigt, på elitidrottare. Det var ju trots allt det vi pratade om här.

De håller med om att det jag rekommenderar kan göra en bra, men de tror att det absolut är inferior till annan träning, för eliter (och andra). Så då bör det finnas en studie som tar hand om det.

z_bumbi
2011-02-03, 11:12
Det har du nog helt rätt i. Men efter jag är klar med klassikern så har jag inga direkta mål med min löpning så det känns som enklast att bara ägna mig åt raska promenader fram tills att jag känner att jag kommit någonstans vad det gäller styrkan.

Sen kommer jag nog antagligen börja springa igen, men enbart för att jag tycker det är skönt och utan några direkta mål.

Det där låter som en väldigt skön inställning till träningen.

Los
2011-02-03, 11:12
Bör jag strunta i att träna ben på gymmet eller köra på extremt många reps?
Många reps är bara dåligt, det blir varken hackat eller malet.

De flesta rekommenderar (även jag) att köra som styrkelyftarna. Tungt, lång vila och få reps (3-6). Mängd (antal set) är fråga om vad du prioriterar, stor mängd ger längre återhämtning vilket försämrar utvecklingen i löpning, men ger (förmodligen) starkare ben.

Jag menar att proffsen skulle vara typ exakt lika bra om de hade tränat på milen varannan dag i 20 år som om de hade varit om de tränat med lite intervallträning och sprint och backträning här och där. De skulle nog nå sin genetiska max ändå.
Nej, de skulle inte vara i närheten av sitt genetiska max på någon av uppläggen eftersom det krävs hög mängd för att uppnå sin max. Detta gäller i princip alla konditionsidrotter från 2 minuters tävlingstid och uppåt.

Innan du uttalar dig så tvärsäkert bör du läsa lite om hur man faktiskt tränar i uthållighetsidrotter. Här är en relektion över senaste 100 åren av träningsfilosofier:

http://www.scienceofrunning.com/2010/06/evolution-and-history-of-training.html

mikaelj
2011-02-03, 11:38
Jag har den teorin att man blir bra på vad man tränar. Ska man bli stark i bänkpress så ska man satsa på bänkpress, inte armhävningar, dips och militärpress, utan bänkpress.

Men det är ju fel.

Funkar skitbra ifall man gör lite komplement.

Lite förvirrad?

Ska man bli stark på sin kroppsvikt ska man köra bänkpress på sin kroppsvikt.

Och det här är ännu mer fel.

Springer
2011-02-03, 11:45
Till exempel, så sent som på 90-talet fick amerikanerna för sig att man skulle springa mycket mindre, och istället satsa på hård intervallträning. Resultatet var en drastisk tillbakagång i både bredd och djup. Samtidigt sprang östafrikanerna på som vanligt, och domninerade långdistanslöpningen i vanlig ordning. Nu har amerikanerna återgått till betydligt högre träningsvolymer, och resultaten verkar förbättras därefter.

Å andra sidan har vi en del idrottare som Emil Wingstedt som kör vidare på intervallträningslinjen. Och han är bland de löpstarkaste inom orienteringen.

Kanske dags att gå över till flera timmar raska promenader per dag igen? :)

The Truth
2011-02-03, 11:47
Mikaelj, ta inte det jag skriver så ordagrant och tolka det på det värsta sättet. När jag skriver att en person som vill bli bra på bänkpress bör köra bänkpress så menar jag naturligtvis att denne bör ha bänkpress som sin mainövning, sin bas, sin grund. Typ som sisu kör.

På samma sätt, när jag säger att man bör köra milen när man ska bli bra på milen, så menar jag inte att man ska köra det varje pass, hela tiden utan någon som helst variation. Det är där folk har missuppfattat mig tror jag.

60% milen, 20% sprint i backe och 20% intervaller tror jag är bättre än
20% milen, 20% sprint i backe och 60% intervaller, till exempel.

Samma sak i bänk.

80% bänk, 20% hantelpress/dips/militärpress tror jag är bättre än
20% bänk, 80% annat för bänkmuskulaturen, till exempel.

Man ska träna på det man vill bli bra på främst.

Salus
2011-02-03, 11:52
Men det är ju fel.



Lite förvirrad?



Och det här är ännu mer fel.



Inte så fel ändå.

Finns ett klassiskt exempel på kulstötare som gjorde kulorna tyngre och stötte dem, med tanken "att man man sedan går tillbaka till de lättare så kommer en förbättring ha skett".

Det blev motsatsen istället, en försämring. Så att om man ska bli bra på bänka sin kroppsvikt så tjänar man nog på att träna på just den vikten (givet att kroppsvikten är konstant).

Det finns även en anledning till att exempelvis Boris Sheikos program innehåller galet många knäböjsrepititioner, för det är just knäböj man vill bli bättre på - inte benspark liksom.

mikaelj
2011-02-03, 11:53
Mikaelj, ta inte det jag skriver så ordagrant och tolka det på det värsta sättet. När jag skriver att en person som vill bli bra på bänkpress bör köra bänkpress så menar jag naturligtvis att denne bör ha bänkpress som sin mainövning, sin bas, sin grund. Typ som sisu kör.

Nu försöker du slingra dig.

På samma sätt, när jag säger att man bör köra milen när man ska bli bra på milen, så menar jag inte att man ska köra det varje pass, hela tiden utan någon som helst variation. Det är där folk har missuppfattat mig tror jag.

Här också. Du skrev att man skall springa milen varannan dag och varje gång springa snabbare än sist.

Lite för stort ego? Svårt att svälja?

Så att om man ska bli bra på bänka sin kroppsvikt så tjänar man nog på att träna på just den vikten (givet att kroppsvikten är konstant).

Inte samma sak. För att reppa på kroppsvikt vill du kunna hantera bra mycket tyngre vikter än så.

Everest
2011-02-03, 11:54
Man ska träna på det man vill bli bra på främst.

Nej. Om du vill få så bra tid som möjligt på milen ska inte 60% av träningstiden läggas på att springa milen i tävlingsfart. Läs Los länk

Salus
2011-02-03, 11:56
Nu försöker du slingra dig.



Här också. Du skrev att man skall springa milen varannan dag och varje gång springa snabbare än sist.

Lite för stort ego? Svårt att svälja?



Inte samma sak. För att reppa på kroppsvikt vill du kunna hantera bra mycket tyngre vikter än så.


Verkar lite omvänt att träna primärt för styrka om målet är att reppa maximalt.

Men du vet säkert bättre Mikael.

Lars Brinkhoff
2011-02-03, 11:58
Å andra sidan har vi en del idrottare som Emil Wingstedt som kör vidare på intervallträningslinjen. Och han är bland de löpstarkaste inom orienteringen.

Det bästa träningsupplägget för en specifik individ är en helt annan femma än generella riktilinjer. Ju bättre tränad man blir, desto viktigare att hitta just de metoder som gör att man kan fortsätta förbättra sig. (Omvänt, som motionär kan man göra lite vad som helst och ändå få bra resultat.)

Arf Pingvin
2011-02-03, 11:59
På samma sätt, när jag säger att man bör köra milen när man ska bli bra på milen, så menar jag inte att man ska köra det varje pass, hela tiden utan någon som helst variation. Det är där folk har missuppfattat mig tror jag.

Du skriver upprepade gånger ordagrant att du anser att man ska springa milen. Bara milen. Max varje gång.


För att bli bra på 10 000 meters löpning så bör man springa 10 000 meters löpning några gånger i veckan. Svårare än så är det inte.

Jag tror iaf att man skulle bli GRYM på milen ifall man sprang milen typ varannan dag och försökte slå sin tid från förra passet varje gång.

Jag har den teorin att man blir bra på vad man tränar. Ska man bli stark i bänkpress så ska man satsa på bänkpress, inte armhävningar, dips och militärpress, utan bänkpress. Ska man bli stark på sin kroppsvikt ska man köra bänkpress på sin kroppsvikt. Ska man bli bra på marathon ska man springa marathon, och om man vill bli bra på rush ska man rusha, och om man vill bli bra på milen så ska man springa milen.

Det är även vad jag anser vara mest rimligt i teorin. Att kroppen anpassar sig till vad man tränar. Ni kan trixa med all cool backträning och intervallträning som står i löparmagasinerna och på aftonbladet hur mycket ni vill, i slutändan tror inte jag att det ger så mycket mer än bara skoj.

Hur ska du ha det?

mikaelj
2011-02-03, 12:01
Verkar lite omvänt att träna primärt för styrka om målet är att reppa maximalt.

Nå, nu skrev jag faktiskt hantera - därmed inte sagt att det enda du gör är att träna för maximal styrka. Men det är där du börjar. Därefter övar du repstålighet på målvikt. Det är en aktuell fråga i t ex Fitness5 där du skall klara maxrep på kroppsvikt i bänkpress.

Hur hade du lagt upp träningen? Jag är ärligt intresserad av att höra någon som tänker omvänt jämfört med mig.

The Truth
2011-02-03, 12:05
Du skriver upprepade gånger ordagrant att du anser att man ska springa milen. Bara milen. Max varje gång.

Hur ska du ha det?Det jag menade var att man främst skulle köra milen, och försöka förbättra den tiden. Jag tycker att man då och då ska köra något komplement, men det ska inte ens vara i närheten lika ofta som man kör milen.

Så vill jag ha det.

delta_mats
2011-02-03, 12:06
Mikaelj, ta inte det jag skriver så ordagrant och tolka det på det värsta sättet. När jag skriver att en person som vill bli bra på bänkpress bör köra bänkpress så menar jag naturligtvis att denne bör ha bänkpress som sin mainövning, sin bas, sin grund. Typ som sisu kör.

På samma sätt, när jag säger att man bör köra milen när man ska bli bra på milen, så menar jag inte att man ska köra det varje pass, hela tiden utan någon som helst variation. Det är där folk har missuppfattat mig tror jag.

60% milen, 20% sprint i backe och 20% intervaller tror jag är bättre än
20% milen, 20% sprint i backe och 60% intervaller, till exempel.

Samma sak i bänk.

80% bänk, 20% hantelpress/dips/militärpress tror jag är bättre än
20% bänk, 80% annat för bänkmuskulaturen, till exempel.

Man ska träna på det man vill bli bra på främst.


Jag tror de flesta håller med dig här. Problemet är att du tidigare svarat tvärsäkert att man enbart ska träna det man vill bli bra på och sånt upprör folk=). Men visst är det så att man ska träna mycket på just det man vill bli bra på.

The Truth
2011-02-03, 12:08
Jag tror de flesta håller med dig här. Problemet är att du tidigare svarat tvärsäkert att man enbart ska träna det man vill bli bra på och sånt upprör folk=). Men visst är det så att man ska träna mycket på just det man vill bli bra på.Jag ursäktar min otydlighet tidigare i tråden.

Arf Pingvin
2011-02-03, 12:20
Det är mänskligt att fela. Du äro förlåten. Men otydlig var du inte :D

Lars Brinkhoff
2011-02-03, 12:21
Jag tror iaf att man skulle bli GRYM på milen ifall man sprang milen typ varannan dag och försökte slå sin tid från förra passet varje gång.

Strikt talat står det ju inte att man INTE ska intervallträna etc de dagarna man inte maxar milen. ;)

z_bumbi
2011-02-03, 12:22
Verkar lite omvänt att träna primärt för styrka om målet är att reppa maximalt.

Om kroppsvikten motsvarar 1rm i bänken så gör man ett reps.
Kroppsvikten motsvarar 80% av 1rm så gör man runt 8-9 reps.
Kroppsvikten motsvarar 50% av 1rm så gör man betydligt fler reps på kroppsvikt.
Men det är inte riktigt så enkelt då det finns en gräns som brukar sättas runt 20-30 reps där kroppen måste tränas uthålligare för att ökningarna ska komma i någon högre takt. Om man kör 1-10 reps i vanliga fall finns det ingen anledning för kroppen att anpassa musklerna för att kunna köra 40 reps oavsett vikt och då är inte heller maxstyrkan begränsningen.
Sen ska man självklart slå ihop det då det i alla fall är lättare att göra fler reps på en längre andel av max så stävan bör bli att fortsätta öka både sitt max och antalet reps på en viss vikt.

Salus
2011-02-03, 13:06
Nå, nu skrev jag faktiskt hantera - därmed inte sagt att det enda du gör är att träna för maximal styrka. Men det är där du börjar. Därefter övar du repstålighet på målvikt. Det är en aktuell fråga i t ex Fitness5 där du skall klara maxrep på kroppsvikt i bänkpress.

Hur hade du lagt upp träningen? Jag är ärligt intresserad av att höra någon som tänker omvänt jämfört med mig.

Jag kör ca 20-22 reps på EV.

Skulle jag satsa på exempelvis F5 så hade jag kört något i stil med:

~80% av repsmax (16-17 reps) så många set jag klarar utan att nå failure.
Förhoppningsvis skulle detta bli 3-4 set.

Detta skulle jag köra 2 eller 3 ggr i veckan.

Sakta hade jag ökat antal repitioner, med tiden hade jag sänkt till 2-3 set istället och ökat antal reps ytterligare. Mot slutet hade jag gått ned mot single set, där jag även ligger nära eller på 100% av repsmax.

But thats just me :)

Springer
2011-02-03, 13:17
Det bästa träningsupplägget för en specifik individ är en helt annan femma än generella riktilinjer.

Då kan man fråga sig värdet av de generella riktlinjerna för individen som vill bli bättre. Att en massa östafrikaner blir bättre av att springa mängd, betyder alltså inget för min träning.

mikaelj
2011-02-03, 13:19
Då kan man fråga sig värdet av de generella riktlinjerna för individen som vill bli bättre. Att en massa östafrikaner blir bättre av att springa mängd, betyder alltså inget för min träning.

Till en viss gräns svarar de flesta lika bra på samma sak. Efter den gränsen spelar individuella skillnader större roll.

Springer
2011-02-03, 13:23
Till en viss gräns svarar de flesta lika bra på samma sak. Efter den gränsen spelar individuella skillnader större roll.

Jo, och det kanske därför är vanskligt att dra slutsatser utifrån vad den och den elitlöparen gör i sin träning. Oavsett om det är 20 mil i veckan långpass eller 10 timmar med mer intensitet.

Om jag vill bli bättre, skall jag träna som Östafrikaner eller som Norrmän? :-)

mikaelj
2011-02-03, 13:48
TT, kan du inte svara på den här också?

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4823455&postcount=13

Lars Brinkhoff
2011-02-03, 13:50
Då kan man fråga sig värdet av de generella riktlinjerna för individen som vill bli bättre.

Det beror ju på vad de generella riktilinjerna innehåller? Om det t ex hade varit "för att bli så bra som möjigt på milen, bör du spinga mellan 3 och 300 km per vecka", hade det varit ganska värdelöst. Men om det hade varit "spring helst minst 10, gärna 15 mil per vecka", då är det mer användbart.

Om man är motionär och inte har tid att träna som elitlöpare, då är det mer öppet för diskussion om vad som är bäst.

Eddie Vedder
2011-02-03, 13:54
Långsiktigt, på elitidrottare. Det var ju trots allt det vi pratade om här.

De håller med om att det jag rekommenderar kan göra en bra, men de tror att det absolut är inferior till annan träning, för eliter (och andra). Så då bör det finnas en studie som tar hand om det.

En 15-veckors träningsperiod med varierande intensiteter där mer träning på hög intensitet, enligt ditt recept, inte alls visade sig bättre jämfört med de som varierade med mer lågintensivt.

Abstract

PURPOSE: To compare the intensity distribution during cycling training among elite track cyclists who improved or decreased in ergometer power at 4 mM blood lactate during a 15 wk training period.

METHODS: 51 young male German cyclists (17.4 ± 0.5 y; 30 international, 21 national junior finalists) performed cycle ergometer testing at the onset and at the end of a 15 wk basic preparation period, and reported their daily volumes of defined exercise types and intensity categories. Training organization was compared between two subgroups who improved (Responders, n = 17; DeltaP(La4) x kg(-1) = +11 ± 4%) or who decreased in ergometer performance (Non-Responders, n = 17; DeltaP(La4) x kg(-1) = -7 ± 6%).

RESULTS: Responders and Non-Responders did not differ significantly in the time invested in noncycling specific training or in the total cycling distance performed. They did differ in their cycling intensity distribution. Responders accumulated significantly more distance at low intensity (<2 mM blood lactate) while Non-Responders performed more training at near threshold intensity (3-6 mM). Cycling intensity distribution accounted for approx. 60% of the variance of changes in ergometer performance over time. Performance at t1 combined with workout intensity distribution explained over 70% of performance variance at t2.

CONCLUSION: Variation in lactate profile development is explained to a substantial degree by variation in training intensity distribution in elite cyclists. Training at <2 mM blood lactate appears to play an important role in improving the power output to blood lactate relationship. Excessive training near threshold intensity (3-6 mM blood lactate) may negatively impact lactate threshold development. Further research is required to explain the underlying adaptation mechanisms.

Int J Sports Physiol Perform. 2010 Sep;5(3):316-27.
Lactate profile changes in relation to training characteristics in junior elite cyclists.

Att träna mer i zon 1 förefaller ge praktiska fördelar jämfört med mer än zon 3 vilket du rekommenderar eftersom en maxnig på milen ligger högt i zonerna.

The purpose of this study was to compare the effect of 2 training programs differing in the relative contribution of training volume, clearly below vs. within the lactate threshold/maximal lactate steady state region on performance in endurance runners. Twelve subelite endurance runners (who are specialists in track events, mostly the 5,000-m race usually held during spring-summer months and who also participate in cross-country races [9-12 km] during fall and winter months) were randomly assigned to a training program emphasizing low-intensity (subthreshold) (Z1) or moderately high-intensity (between thresholds) (Z2) training intensities. At the start of the study, the subjects performed a maximal exercise test to determine ventilatory (VT) and respiratory compensation thresholds (RCT), which allowed training to be controlled based on heart rate during each training session over a 5-month training period. Subjects performed a simulated 10.4-km cross-country race before and after the training period. Training was quantified based on the cumulative time spent in 3 intensity zones: zone 1 (low intensity; VT), zone 2 (moderate intensity; between VT and RCT), and zone 3 (high intensity; RCT). The contribution of total training time spent in zones 1 and 2 was controlled to have relatively more low-intensity training in Z1 (80.5 +/- 1.8% and 11.8 +/- 2.0%, respectively) than in Z2 (66.8 +/- 1.1% and 24.7 +/- 1.5%, respectively), whereas the contribution of high-intensity (zone 3) training was similar (8.3 +/- 0.7% [Z1] and 8.5 +/- 1.0% [Z2]). The magnitude of the improvement in running performance was significantly greater (p = 0.03) in Z1 (-157 +/- 13 seconds) than in Z2 (-121.5 +/- 7.1 seconds). These results provide experimental evidence supporting the value of a relatively large percentage of low-intensity training over a long period (-5 months), provided that the contribution of high-intensity training remains sufficient.

Impact of training intensity distribution on performance in endurance athletes. J Strength Cond Res. 2007 Aug;21(3):943-9.

Hur tränar löparna i praktiken?

Abstract

PURPOSE: To quantify the relationship between total training load and running performance during the most important competitions of the season (national cross-country championships, 4.175- and 10.130-km races).

METHODS: Eight well-trained, subelite endurance runners (age (mean+/-SD): 23+/-2 yr; VO2max: 70.0+/-7.3 mL.kg.min) performed a maximal cardiorespiratory exercise test before the training period to determine ventilatory threshold (VT) and respiratory compensation threshold (RCT). Heart rate was continuously recorded using telemetry during each training session over a 6-month macrocycle, designed to achieve peak performance during the aforementioned cross-country races, lasting from late August to the time that these races were held, that is, mid-February. This allowed us to quantify the total cumulative time spent in three intensity zones calculated as zone 1 (low intensity, lower than the VT); zone 2 (moderate intensity, between VT and RCT); and zone 3 (high intensity, above the RCT).

RESULTS: Total training time in zone 1 (4581+/-979 min) was significantly higher (P<0.001) than that accumulated in zones 2 (1354+/-583 min) and 3 (487+/-154 min). Total time in zone 2 was significantly higher than time in zone 3 (P<0.05). A correlation coefficient of r=-0.79 (P=0.06) and r=-0.97 (P=0.008) was found between the total training time spent in zone 1 and performance time during the short and long cross-country races, respectively.

CONCLUSIONS: Our findings suggest that total training time spent at low intensities might be associated with improved performance during highly intense endurance events, especially if the event duration is approximately 35 min. Interventional studies (i.e., improving or reducing training time in zone 1) are needed to corroborate our findings and to elucidate the physiological mechanisms behind them.

How do endurance runners actually train? Relationship with competition performance. Med Sci Sports Exerc. 2005 Mar;37(3):496-504.

Sedan är det en vanlig metod bland folk som dig att först komma med ogrundade kvasivetenskapliga idéer och sedan kräva motbevis. "Jag tror på det här, motbevisa mig för annars har jag ju rätt!".

Här har du mer relaterad forskning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=link&linkname=pubmed_pubmed&uid=15741850

The Truth
2011-02-03, 14:08
En 15-veckors träningsperiod med varierande intensiteter där mer träning på hög intensitet, enligt ditt recept, inte alls visade sig bättre jämfört med de som varierade med mer lågintensivt.



Int J Sports Physiol Perform. 2010 Sep;5(3):316-27.
Lactate profile changes in relation to training characteristics in junior elite cyclists.

Att träna mer i zon 1 förefaller ge praktiska fördelar jämfört med mer än zon 3 vilket du rekommenderar eftersom en maxnig på milen ligger högt i zonerna.



Impact of training intensity distribution on performance in endurance athletes. J Strength Cond Res. 2007 Aug;21(3):943-9.

Hur tränar löparna i praktiken?



How do endurance runners actually train? Relationship with competition performance. Med Sci Sports Exerc. 2005 Mar;37(3):496-504.

Sedan är det en vanlig metod bland folk som dig att först komma med ogrundade kvasivetenskapliga idéer och sedan kräva motbevis. "Jag tror på det här, motbevisa mig för annars har jag ju rätt!".

Här har du mer relaterad forskning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=link&linkname=pubmed_pubmed&uid=15741850Tack :thumbup:

The Truth
2011-02-03, 14:10
TT, kan du inte svara på den här också?

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4823455&postcount=13Varför skulle det inte gå? Det är ju bara att bulka och träna tungt så ökar man i princip hela tiden.

mikaelj
2011-02-03, 14:16
Varför skulle det inte gå? Det är ju bara att bulka och träna tungt så ökar man i princip hela tiden.

För att vara helt säkra på vad som sägs: på min fråga i den andra tråden huruvida det går att konstant öka linjärt i styrka utan att periodisera träningen på t ex lägre vikter/högre volym -> högre vikter/låg volym, så är ditt svar följande:

Det går att öka linjärt i all oändlighet förutsatt att du äter och tränar tungt.

Har jag uppfattat dig rätt?

The Truth
2011-02-03, 14:21
För att vara helt säkra på vad som sägs: på min fråga i den andra tråden huruvida det går att konstant öka linjärt i styrka utan att periodisera träningen på t ex lägre vikter/högre volym -> högre vikter/låg volym, så är ditt svar följande:

Det går att öka linjärt i all oändlighet förutsatt att du äter och tränar tungt.

Har jag uppfattat dig rätt?Var inte en sådan dryg labcoat. Jag vet mycket väl att du bara jävlas med mig och fastnar på småord, trots att du vet precis vad jag menar.

Det är en negativ acceleration från att man börjar tills man nått sitt genetiska max, och ibland kommer perioder då man ligger still, men i det stora hela, så ja, man behöver inte variera så jävla mycket för att få resultat år efter år.

mikaelj
2011-02-03, 14:23
Var inte en sådan dryg labcoat. Jag vet mycket väl att du bara jävlas med mig och fastnar på småord, trots att du vet precis vad jag menar.

Nej, det vet jag inte. Inte en jäkla aning. Kan du svara på min fråga nu?

Det är en negativ acceleration från att man börjar tills man nått sitt genetiska max, och ibland kommer perioder då man ligger still, men i det stora hela, så ja, man behöver inte variera så jävla mycket för att få resultat år efter år.

Spännande. Kom tillbaka när du inte har dina tonårshormoner till hjälp.

The Truth
2011-02-03, 14:25
Nej, det vet jag inte. Inte en jäkla aning.



Spännande. Kom tillbaka när du inte har dina tonårshormoner till hjälp.Man har högst potential att öka vid 25-års ålder. En 18-åring hade typ samma förutsättningar som en 40-åring. King Grub postade en tabell på kolo förrut. Och jag har redan fått mina nybörjarökningar.

mikaelj
2011-02-03, 14:27
Man har högst potential att öka vid 25-års ålder. En 18-åring hade typ samma förutsättningar som en 40-åring. King Grub postade en tabell på kolo förrut. Och jag har redan fått mina nybörjarökningar.

Nu missade du den igen!

Det går att öka linjärt [utan periodisering] förutsatt att du äter och tränar tungt.

Det är vad du skrev förut. Vill du revidera det eller står du fast vid din ursprungliga syn på styrketräning?

The Truth
2011-02-03, 14:32
Nu missade du den igen!

Det går att öka linjärt [utan periodisering] förutsatt att du äter och tränar tungt.

Det är vad du skrev förut. Vill du revidera det eller står du fast vid din ursprungliga syn på styrketräning?Jag ser det som så att hastigheten man ökar på är konstant, och i det stora hela linjär, men en negativ acceleration finns som gör att hastigheten blir mindre hela tiden.

Typ som att du är månen, dina ökningar är hastigheten bort från jorden men du har en negativ acceleration mot jorden.

mikaelj
2011-02-03, 14:33
märklig jämförelse

Och så länge du äter och tränar tillräckligt räcker det att du ökar vikterna på stången, aldrig sänka dem?

The Truth
2011-02-03, 14:34
Och så länge du äter och tränar tillräckligt räcker det att du ökar vikterna på stången, aldrig sänka dem?Ja.

Eller alltså, om man är sjuk eller har blivit svagare så måste man ju sänka vikterna, men jag hoppas att du fattar.

leo1
2011-02-03, 14:54
Det är ett val man gör. Du kan välja att bara köra styrketräning, böj bla i ett år och bli starkare och antagligen tyngre. Eller så kör du bara kondition i ett år och får bra lungor och lite slimmare kropp.

Eller så kör du bägge sakerna under 2 år och du får samma resultat styrkemässigt som du kört styrka ett år och samma resultat som du kört kondition ett år.

Det tar bara längre tid alltså men det funkar att bli bra på båda sakerna.

Arf Pingvin
2011-02-03, 15:02
Varför skulle det inte gå? Det är ju bara att bulka och träna tungt så ökar man i princip hela tiden.

Men nu trollar du väl ändå? Kom igen. Erkänn.

Jag har ändå testat och det går att öka rätt bra kortare perioder. Med kort menar jag understigande 2 år. Men jag upplever att det inte funkar i längden. Fast jag har ändå hållit igen på belastningarna varje vecka. Det kanske skulle funka bättre om jag gått på max?

mikaelj
2011-02-03, 16:10
Ja.

Eller alltså, om man är sjuk eller har blivit svagare så måste man ju sänka vikterna, men jag hoppas att du fattar.

Jaha, det är alltså därför styrkelyftare tränar så? Har alltid undrat.

The Truth
2011-02-03, 16:45
Men nu trollar du väl ändå? Kom igen. Erkänn.

Jag har ändå testat och det går att öka rätt bra kortare perioder. Med kort menar jag understigande 2 år. Men jag upplever att det inte funkar i längden. Fast jag har ändå hållit igen på belastningarna varje vecka. Det kanske skulle funka bättre om jag gått på max?Går du upp i muskelmassa så bör du även gå upp i styrka, ifall det inte är något fel på dig rent fysiskt.

Och sedan är det helt omöjligt i praktiken att aldrig köra med någon variation. Man tröttnar för fort. Ingen orkar maxa hela tiden och se sig själv öka 2.5kg en gång varje halvår eller så.

Jag tror inte att det är optimalt heller att köra utan variation, men visst borde man öka. År ut och år in.

Jaha, det är alltså därför styrkelyftare tränar så? Har alltid undrat.De tränar inte så... Men fortfarande, bara för att det går att träna så behöver det inte vara det bästa.

Arf Pingvin
2011-02-03, 17:03
Och sedan är det helt omöjligt i praktiken att aldrig köra med någon variation. Man tröttnar för fort. Ingen orkar maxa hela tiden och se sig själv öka 2.5kg en gång varje halvår eller så.

Så... det funkar, förutom att det inte funkar. Good thinking. :smash:

kettlebellGuden
2011-02-03, 18:09
Jag har svårt att se hur ständigt tränade på 1RM skulle ge en någon möjlighet alls att få in rätt teknik och ge ens nervsystem möjlighet att hajja. och återhämtningen sen.. What's the plan? 1 eller 2 lyft i veckan?.. Ju mer jag tänker på det så förstår jag inte ens hur man skulle kunna lära sig att lyft 1RM utan att börja långt under för att just.. lära sig lyfta ordentligt.

Gammal och trött
2011-02-04, 18:34
Hej! Kände att jag måste regga mig på forumet när jag såg denna tråd! Jag har själv tränat styrketräning i ca 30 år, är nu 45, och springer även ett par gånger i veckan. Jag har märkt att det är en balansgång mellan hur mycket man kan träna för att inte bli sämre. Jag springer två gånger i veckan ca 7 km och tränar styrka två gånger i veckan. Om jag springer mer så blir jag direkt sämre i styrkan och tvärt om. Frågan var då om man kan springa milen under 40 min och ta över 150 i benböj? Vi är ju alla olika men jag vågar då påstå att det inte är speciellt många som klarar det! Jag har gjort ca 200 kg i böj innan jag började springa och kanske kan springa milen nu på 45 min en bra dag och jag gör kanske 180 i böj om jag är i form men tror att om jag skulle träna så att jag sprang milen på 40 min så skulle nog resultatet i böj rasa ganska så mycket. Så visst går det säkert men inte är det många som klarar det. Man får helt enkelt välja, man kan inte vara bra på båda.

leo1
2016-05-19, 22:24
Den våta drömmen om under 40 minuter på milen och 120 i böj lever vidare. Önskar att jag kunde säga att jag var i närheten men det är jag inte. Någon som har dagsform och är i närheten av att klara det?

PerLedin
2016-05-19, 22:50
Gjorde tvåa på 130 i veckan, milen i dagsläget inte under 37, men var hösten 2014 förmodligen god för sub 35 samtidigt som jag var snäppet svagare, men definitivt 1rm över 120.

Förmodligen tacksamt att jag är rätt lång, så jag kan ha ok kroppsvikt (kring 80 kg) utan att bli grov och löptjock.

leo1
2016-05-19, 22:55
Gjorde tvåa på 130 i veckan, milen i dagsläget inte under 37, men var hösten 2014 förmodligen god för sub 35 samtidigt som jag var snäppet svagare, men definitivt 1rm över 120.

Förmodligen tacksamt att jag är rätt lång, så jag kan ha ok kroppsvikt (kring 80 kg) utan att bli grov och löptjock.

Grym bedrift! Den håller riktigt hög nivå härinne skulle jag säga! Vilken sida kommer du ifrån? Löpningen eller gymmet? Du är inte hockeyspelaren va?;)

PerLedin
2016-05-19, 22:57
En kille på jogg.se har under samma år gjort 500 i sl-totalen och under 3h på maran. Ej samtidigt då han periodiserade rätt hårt, men ändå rätt imponerande.

PerLedin
2016-05-19, 23:04
Grym bedrift! Den håller riktigt hög nivå härinne skulle jag säga! Vilken sida kommer du ifrån? Löpningen eller gymmet? Du är inte hockeyspelaren va?;)

Tyvätt är jag inte den riktig Per, nej. :) Började väl böja och träna styrka lite klokare ett tag efter jag tagit upp löpningen, även om jag sporadiskt styrketränat hela mitt vuxna liv.

leo1
2016-05-19, 23:05
En kille på jogg.se har under samma år gjort 500 i sl-totalen och under 3h på maran. Ej samtidigt då han periodiserade rätt hårt, men ändå rätt imponerande.

Fi fan! Jag kan tänka mig att man kan dra väldigt mycket nytta av känna sin kropp så bra och sedan ha styrkan i löparspåret. Men det är klart att det är en tunn linje att inte dra på sig någon överbelastning.

oscarovegren
2016-05-20, 02:17
Hej, jag undrar lite huruvida man kan få upp viss explosiv benstyrka (knäböj, frontböj främst) men samtidigt kunna vara såpass uthållig att man kan löpa ex. 10 km under 40 min. Finns det någon här på kolo som knäböjer, låt säga över 120 kg, och springer relativt fort långdistans också?

Jag har inte tränat benen på flera år, eller explosiv sådan iaf. och är nu lite sugen på att testa maxstyrkan lite i böjen. Men samtidigt vill jag inte förlora min kapacitet på löpet heller då jag lyckats träna upp en bra form där. Vad tror ni, är det "kört" att typ böja inom 150-200 kg spannet och samtidigt vara löparräka och klippa milen under 40 min. ?

Jag böjer 220 kg och löpte nyligen milen under 40 min

svenbanan
2016-05-20, 05:59
^
Det är riktigt bra gjort!

Back in the day, då jag sprang milen på 38min så tror jag att jag böjde runt 130-140kg. Då körde jag styrketräning rätt sporadiskt och löpträning kontinuerligt. Körde dock en hel del hoppträning så benen var nog hyfsat explosiva trots att jag troligen inte låg så högt i maxstyrka.

EDIT Troligen inte 140 när jag tänker efter. Men 120-130 var det nog

Tarahumara
2016-05-20, 17:46
Tror jag kan böja max 60-70 kg och springer milen på 38. Pressar 40-45 som max skulle jag tro. Väldigt svag men snabb och lätt.

leo1
2016-05-20, 19:12
Jag böjer 220 kg och löpte nyligen milen under 40 min

/Thread

knooox
2016-05-20, 19:18
Internettider. Alltså ge er! :D

Jag vill se den som springer en kontrollmätt tia under 40 min och böjer 150 kg med "sporadisk träning". Inte 10 km på löpbandet. Inte 9 km på 38 min, utan 10 kontrollmätta km under 40 min. Jag tror inte många här på forumet klarar av det ens.

oscarovegren
2016-05-20, 19:24
Internettider. Alltså ge er! :D

Jag vill se den som springer en kontrollmätt tia under 40 min och böjer 150 kg med "sporadisk träning". Inte 10 km på löpbandet. Inte 9 km på 38 min, utan 10 kontrollmätta km under 40 min. Jag tror inte många här på forumet klarar av det ens.

Jag har gjort fler gånger, både i terräng och på löpbana samtidigt som jag böjt 220 kg. Bara för att det låter omöjligt för dig så är det inte omöjligt för andra

knooox
2016-05-20, 19:28
Jag har gjort fler gånger, både i terräng och på löpbana samtidigt som jag böjt 220 kg. Bara för att det låter omöjligt för dig så är det inte omöjligt för andra

Imponerande. Minst sagt.

Ett Orm
2016-05-20, 20:23
Jag har gjort fler gånger, både i terräng och på löpbana samtidigt som jag böjt 220 kg. Bara för att det låter omöjligt för dig så är det inte omöjligt för andra

Samtidigt också. DET är imponerande!

oscarovegren
2016-05-20, 21:52
Samtidigt också. DET är imponerande!

hahahahaha perfekt grammatik! Josef Eriksson, killen som bänkar 230 kg utan utrustning uppgav att hans bästa miltid var 39:20. Det måste vara en mycket bättre bedrift då knäböj använder i stort sett samma muskler som löpning.

svenbanan
2016-05-20, 22:50
hahahahaha perfekt grammatik! Josef Eriksson, killen som bänkar 230 kg utan utrustning uppgav att hans bästa miltid var 39:20. Det måste vara en mycket bättre bedrift då knäböj använder i stort sett samma muskler som löpning.

Fan vet. Knäböjsträning är ju inte så kompatibelt med löpträning. Bänkpress borde ju gå att göra tre ggr per vecka trots mycket löpning...

spoonchest
2016-05-21, 07:47
Bara jag som känner att knäböjandet hjälps av löpträning?
OnT: nope, men det ska nog gå med fortsatt nötande. Är det klarlagt vad som är en tung böj?
Alltså inte internet-tung.

oscarovegren
2016-05-21, 07:55
Bara jag som känner att knäböjandet hjälps av löpträning?
OnT: nope, men det ska nog gå med fortsatt nötande. Är det klarlagt vad som är en tung böj?
Alltså inte internet-tung.

http://fitnesskolan.se/styrkestandard-hur-stark-ar-egentligen-valtranad/

Klarar man vältränad så ser jag det som att man klarar att knäböja tungt relativt till sin kroppsvikt.

Tarahumara
2016-05-21, 08:13
http://fitnesskolan.se/styrkestandard-hur-stark-ar-egentligen-valtranad/

Klarar man vältränad så ser jag det som att man klarar att knäböja tungt relativt till sin kroppsvikt.

Hur mycket springer du i veckan? Jag ska övergå till lite längre distanser, men har aldrig knäböjt ordentligt. Kan det vara en bra del i ett skadeförebyggande gympass vilket jag ska försöka få in 1-2 gånger i veckan? (Planerar att ligga runt 8-10 mil löpning i juli/augusti)

oscarovegren
2016-05-21, 09:45
Hur mycket springer du i veckan? Jag ska övergå till lite längre distanser, men har aldrig knäböjt ordentligt. Kan det vara en bra del i ett skadeförebyggande gympass vilket jag ska försöka få in 1-2 gånger i veckan? (Planerar att ligga runt 8-10 mil löpning i juli/augusti)

Alltid på Måndag samt ibland på Fredag, iallafall om du syftar på distans över 5 km. På helger kan jag köra friidrott med intervaller och sprinter. Jag har inte intresset att löpa distans oftare än 2 gånger i veckan haha.

spoonchest
2016-05-21, 11:59
http://fitnesskolan.se/styrkestandard-hur-stark-ar-egentligen-valtranad/

Klarar man vältränad så ser jag det som att man klarar att knäböja tungt relativt till sin kroppsvikt.

Den kör vi på!
Även om översättningen av tabellen till svenska har förvanskat det hela lite. Engelska intermediate, advanced och elite som gränser för varnågonstans man som styrkeatlet befinner sig tycker jag låter bättre.
Att behöva ta nästan 500 i totalen på 82kg för att kallas "vältränad" är jag inte riktigt med på.

Loke
2016-05-21, 12:14
http://fitnesskolan.se/styrkestandard-hur-stark-ar-egentligen-valtranad/

Klarar man vältränad så ser jag det som att man klarar att knäböja tungt relativt till sin kroppsvikt.

Måste bara av princip inflika att jag tycker den där tabellen är trams vad gäller damer. Det är väl samma som ligger på tex exrx och ursprunget är väl typ vad folk gjorde på den tiden damer var något sällsynt inom SL. Siffrorna för herrarna stämmer kanske dock.

MackeJuve
2018-10-17, 22:41
Försökte googla fram Josef Erikssons löpresultat och hamnade här, väldigt underhållande tråd för egen del. Läste mer eller mindre igenom hela. Favoriten var nog personen som tyckte att någon skulle filma både sin böj och sitt millopp haha. Don't trust anyone!

Fick hur som helst lite ökat sug för böj. Förhoppningsvis går jag sub 40 min i slutet av mars och tills dess är det ju gott om tid för att stegra upp böjen.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

svenbanan
2018-10-17, 23:46
Tycker jag känner igen denna tråden.

Du borde väl kunna vara en kandidat på att greja detta Macke. Fortsätter du förbättra dig i samma takt som senaste året så grejar du det i sommar.

Hittills bara fysmonstret Oscar som grejat det i tråden eller?

Morty kanske är/var en kandidat. Då han körde 5/3/1 och Triatlon parallellt. Men han skriver väl inte här längre, och har väl skrotat styrketräningen i rätt stor usträckning tror jag.

MackeJuve
2018-10-18, 07:22
Tycker jag känner igen denna tråden.

Du borde väl kunna vara en kandidat på att greja detta Macke. Fortsätter du förbättra dig i samma takt som senaste året så grejar du det i sommar.

Hittills bara fysmonstret Oscar som grejat det i tråden eller?

Morty kanske är/var en kandidat. Då han körde 5/3/1 och Triatlon parallellt. Men han skriver väl inte här längre, och har väl skrotat styrketräningen i rätt stor usträckning tror jag.

Ja, för att ta 150 kg i böj räcker det att jag har tränat övningen under ett par veckor, om ens det. Nu blir det väl 40:10 på milen i vår bara för det men skulle jag fixa sub 40 min så kommer jag garanterat även att klara 150 kg i böj.

Oscar är verkligen sjuk i huvudet. 220 kg är liksom låååångt ifrån några 150 kg :D Det är inte ens jämförbara resultat. Dessutom så var miltiden med marginal under 40 min. Svårt att greppa.

svenbanan
2018-10-18, 08:06
Jag har klarat bägge också, men med ett decenium mellan. Räknas det? :D

Numera klarar jag varken eller... :(

MackeJuve
2018-10-18, 08:15
Jag har klarat bägge också, men med ett decenium mellan. Räknas det? :D



Om du filmade loppet :D

svenbanan
2018-10-18, 08:18
Om du filmade loppet :D

Det var så länge sedan att filmkamerorna inte ens var uppfunna. :D

spoon
2018-10-18, 08:49
Nu har jag också läst igenom tråden. Oscar ovren Börje H och Perledin är dom som har fixat det. 150/40. Så det är imponerande att fixa bägge under säg samma vecka.

Kör på det Macke.

Själv så är jag fortfarande tveksam till att jag ens kan ta mig under 40 med god träning. Milen under 40 är stort i min bok.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

svenbanan
2018-10-18, 09:24
Jag tror att jag skulle kunna greja 40min ifall jag lyckades hålla mig hel nog för ett par års kontinuerlig träning. Men sannolikheten för det är ju försvinnande liten, och det är ju också en del i svårigheten. Men det skulle krävas en rejäl viktminskning. Under 80kg skulle jag nog vilja väga.

Att komma upp till 150kg i böj igen tror jag förmodligen skulle vara lite lättare.

Att greja bägge samma vecka finns inte på världskartan för mig.

Tror inte jag hade grejat det under mina "glansdagar" heller även ifall jag tränat tillräckligt mycket för att greja 150kg. I alla fall inte genom att kombinera löpning och styrketräning på de sätt jag försökt med i alla fall. För det har typ aldrig funkat för mig.

Jag skulle nog ha behövt utgått från nåt slags basnivå då jag grejade milen på runt 45min och sedan träna upp böjen med nåt slags underhållsträning av löpningen. Men det skulle nog ha tagit ett par år av fokuserad böjträning om jag skulle gjort detta i gymnasiet. Sedan skulle jag ha behövt tagit en paus i böjträningen och bara kört underhållsträning medans jag fokuserade på löpträningen i ett halvår eller nåt. Mycket längre tid än så tror jag inte jag hade behövt på den tiden för att gå från 45min till 40min. Men det kanske skulle ha tagit längre tid iom att jag skulle varit tvungen att väga mer än 70-72kg som jag väl vägde på den tiden.

Finns inte på kartan att jag skulle ha grejat att träna på det sättet under 2-3 år i gymnasiet eller strax därefter. Speciellt inte med tanke på att jag hade volleybollträning eller match 5-6 dagar per vecka också, vilket var prio ett för mig på den tiden.

Rent teoretiskt hade jag kanske kunnat greja det. Men aldrig i praktiken.

Wain
2018-10-18, 09:37
Milen under 40 fixar jag med ganska lite träning. Böjen på över 2,3x kroppsvikt (150 kg) inte en chans utan dopning.
*cry*

Matsa
2018-10-18, 09:52
Har Landström helt slutat att hänga här? Han borde ju vara en god kandidat för att klara detta.

MackeJuve
2018-10-18, 10:23
Har Landström helt slutat att hänga här? Han borde ju vara en god kandidat för att klara detta.

Tror att han har en miltid liknande min.

Matsa
2018-10-18, 10:43
Tror att han har en miltid liknande min.

Det är möjligt. Jag hade för mig något runt 1:30 på halvmaran vilket borde innebära runt 40 minuter på milen. Fast det kan ha varit strax under 1:40 också.

Nåja, själv är jag hursomhelst så långt ifrån att det inte ens är värt att nämna. Böjen klarar jag väl men jag är minst 10 minuter ifrån på milen. Fast så går det ju när man är för lat för att löpträna mer än några gånger om året. Om jag lyckas ro en mil på under 40 minuter så kanske jag börjar försöka springa lite också! :)

MackeJuve
2018-10-18, 10:56
Det är möjligt. Jag hade för mig något runt 1:30 på halvmaran vilket borde innebära runt 40 minuter på milen. Fast det kan ha varit strax under 1:40 också.

Nåja, själv är jag hursomhelst så långt ifrån att det inte ens är värt att nämna. Böjen klarar jag väl men jag är minst 10 minuter ifrån på milen. Fast så går det ju när man är för lat för att löpträna mer än några gånger om året. Om jag lyckas ro en mil på under 40 minuter så kanske jag börjar försöka springa lite också! :)

Gick in på hans Instagram och hans bästa halvmara är 1:35. Gissar att han gör milen på mellan 41 och 42 minuter, eventuellt typ 40:50 som bäst. Anledningen till att jag vågar uttala mig är att jag är relativt säker på att jag har sett hans miltid någonstans och reagerat på att den var ungefär densamma som min.

Låter bra!