handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater från bröd istället för pasta?

ajsen
2010-05-24, 21:13
Är det någon större skillnad mellan bröd och pasta (fullkornsvarianter)?

Menar om man missar något ifall man helt utesluter pasta och enbart äter bröd när man vill ha lite kolisar samt finns det något negativt med att ha bröd som kolhydrat-källa?

Mvh

Pepz
2010-05-24, 21:26
nej. inte om det är ett bra bröd. snarare tvärtom för bröd kan man ju ha frön och nötter och allehanda godsaker i. bröd är en bra kolhydratskälla

hertzman
2010-05-24, 21:34

Menar om man missar något ifall man helt utesluter pasta och enbart äter bröd när man vill ha lite kolisar samt finns det något negativt med att ha bröd som kolhydrat-källa?

Mvh

Nope. Bröd är gött. Hemmabakat bröd är episkt gott! Har du tid till det så kan du ju göra det precis så "nyttigt" du känner för, med olika sädesslag, frukt och nötter i.

eiri
2010-05-24, 21:40
wasasport och polar bröd extrem kör jag på, någon som har ett bättre alternativ? alltid roligt med lite variation :)

hertzman
2010-05-24, 21:42
wasasport och polar bröd extrem kör jag på, någon som har ett bättre alternativ? alltid roligt med lite variation :)

Havreknäcke är alltid episkt. Havreknäcke med messmör är ännu bättre. När det gäller mjukt bröd har jag snöat in på Fazers Aktiv flerkorn, ok pris och jäkligt gott.

ajsen
2010-05-24, 22:07
Skönt o höra att något så gott kan vara nyttigt!

Fazers aktiv råg är ett ganska bra alternativ alltså? För er som känner till det brödet, annars får ni googla :)

Mvh

Scratch89
2010-05-24, 22:10
Fazers aktiv råg är bra grejer. Jag äter de flesta, förutom de allra vitaste (fast det är rätt så gott med tekakor och liknande ibland). Bröd som Lingongrova är det som går åt mest, dock.

hertzman
2010-05-24, 22:12
Skönt o höra att något så gott kan vara nyttigt!

Fazers aktiv råg är ett ganska bra alternativ alltså? För er som känner till det brödet, annars får ni googla :)

Mvh

Det beror på vad du menar med bra. Om du är inne i hela den här hälsovågen där allt ska vara obehandlat och direkt från naturen, så nä. Vanligt vitt vetemjöl är den största ingrediensen. Sen är det lite råg och surdeg också. Men gött är det.

ajsen
2010-05-24, 22:30
Det beror på vad du menar med bra. Om du är inne i hela den här hälsovågen där allt ska vara obehandlat och direkt från naturen, så nä. Vanligt vitt vetemjöl är den största ingrediensen. Sen är det lite råg och surdeg också. Men gött är det.

Såklart vill jag ha så lite tillsatser som möjligt men det är i princip omöjligt i dagsläget såvida man inte tillverkar eget bröd eller tuggar trä-bröd så.. Menar bara ifall brödet ligger bra till jämfört med andra liknande bröd.

s.m.f
2010-05-27, 07:14
Fazer frökusar (dinkel) e kalas.

Eddie Vedder
2010-05-27, 07:22

Pastan har lägre GI generellt sett och oftast dessutom högre proteinhalt. Pastan är gjord på durumvete som är ett ganska proteinrikt vete. Men det är små skillnader.

Avseende GI på bröd så är finmalt fullkornsmjöl i stort sett detsamma som vitt bröd. Men innehåller brödet hela korn sjunker GI. Finns även frön sjunker den ytterligare och än mer om det är surdeg. Så där varierar det. Pasta som produkt är ju mer homogen i sitt ubud än bröd skulle jag vilja påstå, lite mer "djungel" i brödhyllan. ;)

Om du utan problem kan få i dig lika mycket/lite av bröd som av pasta gör du inte något sämre val oavsett tycker jag.

Ristretto
2010-05-27, 08:53
Pastan har lägre GI generellt sett och oftast dessutom högre proteinhalt. Pastan är gjord på durumvete som är ett ganska proteinrikt vete. Men det är små skillnader.

Avseende GI på bröd så är finmalt fullkornsmjöl i stort sett detsamma som vitt bröd. Men innehåller brödet hela korn sjunker GI. Finns även frön sjunker den ytterligare och än mer om det är surdeg. Så där varierar det. Pasta som produkt är ju mer homogen i sitt ubud än bröd skulle jag vilja påstå, lite mer "djungel" i brödhyllan. ;)

Om du utan problem kan få i dig lika mycket/lite av bröd som av pasta gör du inte något sämre val oavsett tycker jag.

Men GI blir väl inte speciellt intressant att titta på om brödet ska ätas som kolhydratskälla till en måltid?

King Grub
2010-05-27, 09:00
Men GI blir väl inte speciellt intressant att titta på om brödet ska ätas som kolhydratskälla till en måltid?

Det beror på om man vill ha lågt GI eller inte bryr sig.

Fredrik_S
2010-05-27, 09:01

Håller med man äter väl sällan bröd helt ensamt. Ofta är det margarin och inte helt sällan något pålägg på det. Kanske även någon kcalhaltig dryck som mjölk eller proteindring.

Brödet i sig är väl ofta bara hälften av calorierna även om måltiden bara har bröd med smör och pålägg... Sen är det ju ännu mindre del av måltiden om det äts tillsammans med ytterligare något.

Fredrik_S
2010-05-27, 09:04
Det beror på om man vill ha lågt GI eller inte bryr sig.

Jag har fått för mig att det inte går att räkna ut GI på något bra sätt när man använder flera livsmedel.

Alltså att om man äter en måltid bestående av flera livsmedel där det ingår ett brödsort med högt GI jämfört med om man äter samma måltid fast brödet ersätts med en pastasort med lågt GI. Så är det inte säkert att måltiden som helhet får högre GI bara för brödet har högre GI.

stridis
2010-05-27, 09:12
(fast det är rätt så gott med tekakor och liknande ibland). Bröd som Lingongrova är det som går åt mest, dock.

Tekakor är för svampiga i konsistensen för mig. Fibertekakor är najs. Fast å andra sidan Lättgrillade (stekta med "grillpanna") tekakor där man inte snålat med oljan kan ju ha sin plats i ens kulinariska värld.

kör mest på Halmstads grova och Östras stenugnsbröd.

King Grub
2010-05-27, 09:15
Jag har fått för mig att det inte går att räkna ut GI på något bra sätt när man använder flera livsmedel.

Alltså att om man äter en måltid bestående av flera livsmedel där det ingår ett brödsort med högt GI jämfört med om man äter samma måltid fast brödet ersätts med en pastasort med lågt GI. Så är det inte säkert att måltiden som helhet får högre GI bara för brödet har högre GI.

Man har trott det, men

When mixed meals are consumed, other food and macronutrients will be present. In this study, the results were similar to those observed in studies using isolated carbohydrates and imply that other macronutrients had a negligible effect on the differential serum glucose and insulin responses

http://www.nutritionj.com/content/5/1/22

Eddie Vedder
2010-05-27, 11:37

Han frågade om skillnader och jag tog upp några skillnader.

Ristretto
2010-05-27, 11:42
Han frågade om skillnader och jag tog upp några skillnader.

Ja, det gjorde du. Då blev jag lite nyfiken och ställde en fråga som jag fått svar på.