handdator

Visa fullständig version : Tankar om benpress


Greenman
2003-10-10, 10:02
Varför är benpressen så dålig enligt mina funderingar, jo du använder större vikter än du egentligen orkar med, du belastar leder och ligament mer än vad som är nödvändigt. I benpress ligger kraften projicerad längs en 45 gradig linje, oftast ungefär, vilket innebär att trycket som släden projicerar på benen är ungefär hälften så stor som vikten den väger. Visst bra säger nån, då orkar man ju dubbelt så mycket, men så enkelt är det inte, för du har fortfarande samma massa, så startmomentet för att få igång släden är fortfarande dubbelt så stort som om du kört en övning med kraften rakt uppifrån. Det hela blir inte bättre av att många studsar i botten, gäller även i högsta grad hackliften, du kommer du få gigantiska moment kring dina leder, viket givetvis gör att dom tar stryk.knän av hacklift och benpress sä Inte konstigt att folk får ont i ger jag. Med fria vikter har man mindre studsbenägenhet eftersom du hela tiden måste kunna korrigera balansen, så ett alltför ostrikt utförande är inte möjligt i samma grad som i maskiner.

Även om man inte studsar i botten får du ett startmoment som är dubbelt upp mot exempelvis knäböj med samma projicerad kraft. Men muskulär utveckling kommer inte av att ha stora startmoment utan att ha en stor kontinuerlig kraft längs hela rörelsens bana, detta är enligt mina funderinga den främsta orsaken till att man snabbare bygger upp bra ben med fria vikter än i benpressen. Sen finns andra fördelar med fria vikter, men dem känner alla redan till.

Survivor
2003-10-10, 10:21
Så, dina negativa tankar om Benpressen bygger bara på folk som utför den felaktigt?

Greenman
2003-10-10, 11:08
jepp, eftersom de flesta utför den felaktigt är det väl ganska logiskt, eller?

z_bumbi
2003-10-10, 12:33
Greenman: Nja.. då är ju bänkpress en av de sämsta övningarna genom tiderna följt av skivstångscurl.

Grahn
2003-10-10, 12:38
Tycker inte man ska såga benpressen, den har sin roll att spela i de flesta gym.

Survivor
2003-10-10, 14:23
Originally posted by Grahn
Tycker inte man ska såga benpressen, den har sin roll att spela i de flesta gym.
Jepp. Den står där och ser dum ut medans böjracken skrattar åt den.

Greenman
2003-10-10, 15:04
Grahn: Jo det ska man visst. Kommer aldrig acceptera benpressen, de har dessutom två på mitt gym, gerdahallen, den ena SKA bort om det så tar hela mitt liv av idog lobbyverksamhet mot denna styggelse.

Grahn
2003-10-10, 16:33
Originally posted by Survivor

Jepp. Den står där och ser dum ut medans böjracken skrattar åt den.

Benpress är en fin komplementsövning till knäböj, det är inte ett antingen eller förhållande såvida det inte är för trångt på gymmet.
Sen vill inte alla köra knäböj heller för den delen och oavsett vad du tycker, vilket de antagligen skiter i iaf, så bör ju även de få träna ben.
Benpressen garvar dessutom rått åt bensparken. :)

Originally posted by Greenman
Grahn: Jo det ska man visst. Kommer aldrig acceptera benpressen, de har dessutom två på mitt gym, gerdahallen, den ena SKA bort om det så tar hela mitt liv av idog lobbyverksamhet mot denna styggelse.

:D
Har benpressen varit stygg mot dig?

Action
2003-10-10, 16:36
Benpressen är ju suverän.. Bara man utför den rätt... Sträck aldrig ut knän helt o hållet och gå så djupt som det känns bra. För tex mig som har knäproböem är benpressen mycket lindrigare än knäböj..

O man kan inte avfärda en övning med motivationer som bara hänvisar till folk som utför den fel!!

Vem studsar i en benpress och hur studsar man i en benpress???

Greenman
2003-10-10, 16:39
Grahn: Nu pratar vi benpress, blanda inte in bensparken också, nån måtta får det vara, om benpress är en styggelse så vet jag inte vad man ska kalla bensparken, finns inga superlativ som är tillräckligt negativa för att kunna beskriva denna maskin.

Benpressen är inte kompleteringsövning, frontböjar är en kompleteringsövning till knäböjen, raka marklyft är en kompletteringsövning, men benpress, ICKE!!.

Ja benpressen har varit stygg, får alltid ont i knäna av den, kör iofs aldrig den som det är tänkt utan jag stretchar bara vaderna i den, samt tränar vaderna i den, vilket den är bra till, man kanske kunde svetsa fast spärrarna så den inte går att använda till benträning?

Dessutom är åbäkena fula, och jag tycker man åtminstone kunde begränsa sig till ett åbäke per gym, att behöva stå ut med faktumet att varje pass mötas av denna uppsyn, två styggelser, kan förstöra vilket pass som helst.

z_bumbi
2003-10-10, 16:45
Action: Finns ganska många som inte håller emot på nervägen och använder "stretch shortning" rejält när de kör benpress.
Ett fåtal använder även stoppet i bottenläget som en studsmatta för att "orka" mer.

Grahn
2003-10-10, 16:45
Kör mest vader i den jag med iofs. :D

kharon
2003-10-10, 17:42
Tidigare, innan man träffade Hans Majestät Knäböj, körde man benpress som huvudsaklig benövning. Nu satsar jag på att få in tekniken ordentligt i knäböjen och använder benpressen som komplement, vilket jag tycker den fungerar bra för.

Greenman: Du borde lägga upp en rolig website om ditt hat mot benpressar! Och spread the word så att säga. "Enad front mot benpressar" :D

Karl_alfred
2003-10-10, 20:56
Det känns som om benpressen är ett sätt för alla veklingar att koma undan knäböjen.

Nitrometan
2003-10-10, 21:22
Folkfronten mot benpressar
För benpressens utrotande!

Allan
2003-10-10, 21:30
Ah, benpress. Så missförstådd. Vissa anser att den är fegisarnas svar på knäböj, men det stämmer naturligtvis inte. Korrekt utförd är benpress en jättebra övning men eftersom man styrs av slädens bana är det såååå många som gör den fel.

Korrekt utförd ska det vara såhär: Sätt fötterna brett, utvinklade, längst ned på fotbrädan (eller så långt ner du kan utan att hälen kommer att släppa i bottenläget). Detta ger bäst aktivering av lårets framsida. Sänk kontrollerat med knäna utåt tills du inte kommer längre ned och inte höfterna och korsryggen lyfts. Vänd långsamt utan att studsa i bottenläget och pressa upp.

Det vanligaste felet är naturligtvis följande – fötterna för högt upp på plattan, för kort rörelse, höft och ända lättar från ryggstödet, vilket återigen kommer att leda till att lodlinjen förskjuts. Vanligt är också för smal fotställning vilket gör att låren kommer att stoppa mot bröstkorgen. Och givetvis för stora vikter.

Övningen aktiverar rätt utförd Vastus Lateralis (yttre lårmuskeln) och Adductor muskulaturen (lårets insida). Felaktigt utförd får man ett rejält Gluteusparti istället, vilket inte behöver vara av ondo, men det var ju liksom inte det som var meningen.

Eftersom man pressar i en snedlutande bana kan man hantera avsevärt större vikter än i t ex knäböjen, och det finns antagligen en egotripp i att ha mycket kakor på riggen. För den muskulära utvecklingen är det dock bara skräp.

Det finns en populär formel – hur man räknat ut den kommer i ett appendix som bara blir större och större – där man multiplicerar den vikt man kan göra tio reps med i knäböjen med 1,8 och på det viset får fram den vikt man borde kunna göra tio reps med i benpressen. Det innebär alltså att om man gör en tia på hundra kilo i knäböj kan man göra en tia på 180 i benpressen. Under förutsättning att man gör den korrekt!


Jag har t o m gjort en liten tråd om det här, där det finns bild åsså!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=12421&highlight=kn%E4b%F6j


allan

ivandrago
2003-10-10, 21:49
allan! det där med att korsryggen inte får lyfta. Mitt problem är att om jag har detta som kriterium så måste jag antingen:

1. köra extremt grunt
2. pressa med bara tårna i bottenläget

detta eftersom jag finner det helt omöjligt att gå ner till botten och samtidigt låta korsryggen ligga kvar i sätet. Mina fötter går inte att böja upp mer än 90graders vinkel mot benet. Vet inte om jag har groteskt korta hälsenor eller något, men knäböj kör jag utan problem. Vad göra??

Nils
2003-10-10, 22:23
Det där med 1.8 måste bero mycket på vilka vikter man är på då man på knäböjen lyfter en hel del mer av sin kropps vikt!
När jag var på väg tillbaka från senaste knäoperationen var det ett tag som jag fick köra knäböj med 0 vikt. Jag klarade bra mycket mer än 0 kilo i benpressen...
Formeln börjar nog inte stämma förrän man är närmare 100 kilo i knäböj (minst).
Nils

Oskis
2003-10-10, 22:27
Hur farligt är det igentligen om korsryggen lyfts lite?
När jag kör och vill gå hyffsat djupt så brukar min rygg lyftas lite lätt jag har inte märkt att det har hänt något negativt hittentills i alla fall.

Survivor
2003-10-11, 08:16
Originally posted by Grahn
Sen vill inte alla köra knäböj heller för den delen och oavsett vad du tycker, vilket de antagligen skiter i iaf, så bör ju även de få träna ben.
Som om jag skulle ha förbjudit någon att köra Benpress.

Grahn
2003-10-11, 09:01
Originally posted by Survivor

Som om jag skulle ha förbjudit någon att köra Benpress.

Är ju det man gör när man rackar ner på den och anser att den inte borde få finnas till.

Survivor
2003-10-11, 09:59
Har du sovit dåligt på sista tiden, eller? :MrT:

Originally posted by Grahn
Är ju det man gör när man rackar ner på den...
Jomenvisst, iom att jag anser att Benpressen inte är något att jubla över och att Knäböj är ett bättre alternativ så har jag därmed också förbjudit alla andra att köra Benpress :rolleyes: !!

Originally posted by Grahn
...och anser att den inte borde få finnas till.
Den biten får Greenman stå för, det har jag inte sagt något om.


Än en gång får jag be dig om att; ge fan i att fylla på och dra egna slutsatser.

Grahn
2003-10-11, 11:49
Lilla survivor du argumenterade emot när jag sa att jag inte tyckte man behövde såga benpressen, tolkar det som att du vill såga den.

Vad du menar vet jag dock inget om jag kan bara tolka det du skriver.

-AG-
2003-10-11, 13:25
Förstår ingenting av det första inlägget... vad är problemet med att det är 45 graders lutning? Att det är jobbigt att lasta upp det dubbla i magasinet jämfört med om det vore vertikalt isåfall, men i övrigt? Och varför skulle man studsa mer i botten och utföra den fel... det är väl knappast maskinens fel? Nog för att det var ett tag sen jag tränade benpress, men det är väl en övning som alla andra. Fördelen med benpress är iaf att den kan tränas tungt med en hög belastning på benen. Själv tränar jag dock mest knäböj (bak och fram) men inte för att benpress är en dålig övning utan för att jag gillar knäböj. Däremot skulle jag inte ersätta knäböj med benpress, men gärna som komplement.

Survivor
2003-10-11, 16:59
Originally posted by Grahn
Lilla survivor du argumenterade emot när jag sa att jag inte tyckte man behövde såga benpressen, tolkar det som att du vill såga den.
Vad du menar vet jag dock inget om jag kan bara tolka det du skriver.
Och n.a.t.u.r.l.i.g.t.v.i.s så tolkade du mitt lilla inlägg om att "Knäböj ser ner på Benpressen" som att man ska såga den h.e.l.t. Klart, det är ju omöjligt att bara tolka det som jag ser det att Knäböj är ett bättre alternativ.
Nåväl, skitsamma. NU vet du hur jag menade i alla fall.

Fartman
2003-10-11, 18:18
Originally posted by z_bumbi
Greenman: Nja.. då är ju bänkpress en av de sämsta övningarna genom tiderna följt av skivstångscurl.

exakt, med argumentet att övningen är dålig för att för många gör den fel så blir ju tom böjen en skitövning! Så många korsryggsböjar och andra avarter jag sett så ligger ju benpressen bra till..

själv tycker jag inte om benpressen allt för mycket men jag brukar kör den då och då som komplement..
förövrigt är jag en "vekling" som inte kör böj, jag kör faktiskt i , hemska tanke, hackliften!
Tvivlar inte på att böjen är kungen av benövningar men jag står fan fast vid att för mig och andra "veklingar" som kanske tex har en obotligt dålig teknik så kan det vara bättre med någon annan övning..

Allan
2003-10-11, 18:31
Det finns för många träningstalibaner - kör det ni tycker är kul! Vill man inte så vill man inte....


allan

Greenman
2003-10-11, 22:16
Jag har aldrig sagt att benpressen suger enbart för att många utför den felaktigt, jag sa att benpressen är en ganska dum konstruktion oavsett om man utför den rätt eller fel, men detta har jag redan sagt en gång så jag förstår inte varför jag ska behöva upprepa mig? Vill man misstolka allt så är det fullt möjligt, inget jag kan göra åt saken.

/mvh