handdator

Visa fullständig version : Muskletillväxt - deff (kort fråga)


LPA
2010-05-24, 20:05
Är det omöjligt att bygga muskler när man ligger på kalori minus?

King Grub
2010-05-24, 20:06
Nej.

chrilledude
2010-05-24, 20:12
Nope.

LPA
2010-05-24, 20:27
men det är väldigt mycket svårare?

Pjotor
2010-05-24, 20:34
men det är väldigt mycket svårare?

För att det ska finnas något att bygga av så måste det bli ett nettoöverskott av det du stoppar i dig. Om du förbränner allt så blir det inget att bygga av kvar.

Med andra ord så är det omöjligt.

King Grub
2010-05-24, 20:52
Med andra ord så är det omöjligt.

Struntprat.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135927&highlight=m%E4tperiod

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138793&highlight=samtidigt+samtidigt

Man befinner sig inte i negativ kaloribalans, kaloriunderskott, 24 timmar om dygnet, även om man äter hundratals kcal mindre än man gör av med sett över dygnet. Efter måltider är kaloribalans och proteinbalansen positiv, och tajmad styrketräning+födointag ger fler och längre tillfällen med positiv proteinbalans, medan energiunderskottet totalt sett ser till att fettbalansen är negativ (även om det även där förekommer tillfällen, efter måltider, få den är positiv).

Och muskeluppbyggnad är långt ifrån 100% energistyrd. Den är aminosyrestyrd.

Har man efter en mätperiod på, säg, 12 veckor, där energibalansen totalt är något negativ, inte lyckats både öka sin muskelmassa och minskar sin kroppsfettmängd "samtidigt", har man verkligen misslyckats med sin träning, om det är vad man försökt göra.

Lite smart kalori- och proteintiming så ett överskott av näringsämnen och energi finns i samband med styrketräning, så går det att öka i muskelvikt sett över en så kort tid som en 24-timmarsperiod, samtidigt som kaloribalansen under den tiden totalt sett är negativ.

Inte ens vid kroniskt energiunderskott kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen hela dygnet, och inte ens vid energiöverskott kommer proteinsyntesen att vara större än proteinnedbrytningen hela dygnet.

Det går i vågor, hela tiden, upp och ned.

http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Tipton 2007.

Styrketräning och ett tillräckligt protein- och energiintag gör att topparna blir aningen större än dalarna, vilket på sikt leder till märkbar muskeltillväxt. Proteinsyntesen är inte enbart energiberoende, utan mer specifikt aminosyreberoende.

Fettbalansen kan illustreras på precis samma sätt.

Ett energiunderskott leder där till att dalarna blir något större än topparna, vilket på sikt leder till märkbar fettförlust. Man behöver inte vara i konstant energiunderskott för att minska i fettvikt.

Pjotor
2010-05-25, 07:47
Fetpudel! Jag läser mitt inlägg idag och förstår inte hur eller varför jag skrev det. D'oh.

JimmyJoe
2010-05-25, 09:32
Det är bara att bygga.. väldigt induvidiellt.. jag har fan byggt mer nu under deffen än tidigare..

Seb74
2010-05-25, 09:40
Fetpudel! Jag läser mitt inlägg idag och förstår inte hur eller varför jag skrev det. D'oh.

"Jag tycker du ska lyssna på Pjotor, han har oftast alltid rätt."

;)