handdator

Visa fullständig version : Fråga i semestertider


somjagsa
2010-05-24, 18:11
Hej,

jag har precis avslutat en anställning, heltid på timme.
Jag har tjänat ca 170,000 hos detta företag sammanlagt.

Hur betalas sem.ers ut på slutlönen som ska komma i Juni?
Sem.ers ligger på 13,3%, alltså 22610 före skatt.

Jag har 13 innestånde semesterdagar, obs att jag INTE tagit ut nån semester.

Räknas dom 13 dagarna om till ett snitt vad jag tjänat per dag, alltså ganska exakt 1000kr?

Min fråga är om jag får 22610kr eller 13000kr som sem.ers. Pratade med lönekontoret över telefonen där men tanten förstod inte min enkla fråga.

Jag är förvirrad.

Tack på förhand.

Chrilli
2010-05-24, 18:51
Japp du betalar skatt även på semestersättningen. Och läggs den på din sista lön så skattar du på hela beloppet efter din befintliga skattetabell eller efter vad summan nu överstiger.

somjagsa
2010-05-24, 19:21
Japp du betalar skatt även på semestersättningen. Och läggs den på din sista lön så skattar du på hela beloppet efter din befintliga skattetabell eller efter vad summan nu överstiger.

Inte för att vara ohygglig men vilket alternativ svarade du "Japp" på?

Grelle-
2010-05-24, 19:36
Borde du inte få din intjänade semesterersättning + semesterdagarna omvandlade till pengar?

Det är väl inte helt ovanligt att man får en saftig sista lön p.g.a. just detta?

somjagsa
2010-05-24, 19:52
Borde du inte få din intjänade semesterersättning + semesterdagarna omvandlade till pengar?

Det är väl inte helt ovanligt att man får en saftig sista lön p.g.a. just detta?

Det lät ju inte helt fel. Tänkte ringa imorrn igen och hoppas att jag blir kopplad till nån annan tant på lönekontoret.

Dock sitter jag nu och försöker planera semestern då jag är arbetslös en månad mellan två anställningar. Det är lite svårt när jag inte vet hur mycket man har och röra sig med.

Scratch89
2010-05-24, 19:54
Se till att du säger till att du vill ha ut semesterdagarna i kontanter, så de inte "glömmer" det.

Grelle-
2010-05-24, 19:59
Eller vänta nu, om man har betald semester, får man semesterersättning då? Heter det inte semestertillägg och är mycket lägre, typ 1 %? Semesterersättning får man istället för betald semester, men man kan dock fortfarande ha obetalda semesterdagar.

Jag känner att jag bidrar med mer frågor än svar... :)

https://www.unionen.se/Templates/Page____29990.aspx

Läste lite här och speciellt en bit ner tror jag det är någon fråga kring detta.

somjagsa
2010-05-24, 20:37
Eller vänta nu, om man har betald semester, får man semesterersättning då? Heter det inte semestertillägg och är mycket lägre, typ 1 %? Semesterersättning får man istället för betald semester, men man kan dock fortfarande ha obetalda semesterdagar.

Jag känner att jag bidrar med mer frågor än svar... :)

https://www.unionen.se/Templates/Page____29990.aspx

Läste lite här och speciellt en bit ner tror jag det är någon fråga kring detta.

Hehe, vilket inre kaos det blev i min hjärna efter den länken. Tack ändå. Återkommer här imorrn när jag språkat med lönehäxan.

Grelle-
2010-05-24, 21:15
Inre kaos? You're welcome! Man gör ju vad man kan för att bidra... :)