handdator

Visa fullständig version : EAA + Maltodextrin dosering


acidbl00d
2010-05-24, 16:48
Hallå, har införskaffat mig en burk amino rush efter att ha läst tråden här. Som jag förstått det ska man ta EAA precis innan och efter träning 6-10g. Men hur gör man med maltdextorin.

Är det bra käka detta både innan och efter träning eller bara efter träning och då runt 1g/kropskg?

prOtotype
2010-05-24, 17:19
Vad är anledningen till att du vill äta maltdextorin?

acidbl00d
2010-05-24, 18:21
För jag tror(trodde) det var en bra grej. Eller mest för att jag alltid käkat maltdextorin med min vassle drink...

engdahl_86
2010-05-24, 18:28
jag kör cirka 50g malto innan och efter. Då EAA bör tas med tom/fastande mage så blir malton lite extra snabb energi. Men har du laddat ordentligt med kolhydrater så behövs de inte. Sen efter är inte nödvändigt om du käkar efter gymmet. jag tar de för de dröjjer ofta mer en 1h innan mat, och malto är smidigare än nån banan eller 2 (enligt mig, bättre vette fan =). Men hjälper ju till för återhämtningen, dessutom mår jag illa om jag inte får i mig nån energi inom 30min efter pass eller så.

Men du får väl känna själv om de är nått du "behöver".

Hejnomax
2010-05-26, 17:06
En annan anledning till att käka malto är att man inte pallar laga/käka en massa mat hela tiden. Ska man ändå blanda en drink liksom.

Kör upp till en deciliter i drinken beroende på hur mycket jag ätit och hur hårt jag tränat.

Dreas
2010-05-26, 18:18
En annan anledning till att käka malto är att man inte pallar laga/käka en massa mat hela tiden. Ska man ändå blanda en drink liksom.

Kör upp till en deciliter i drinken beroende på hur mycket jag ätit och hur hårt jag tränat.Laga och äta massa mat hela tiden? Jag äter högst tre ggr per dag och lagar mat 2ggr i veckan. Så mycket har knappt någon att göra att man inte hinner undvara 5h i veckan åt matlagning.

Supermicke
2010-05-26, 20:34
maltodextrin direkt efter träning = snabbare återhämtning??

har iallafall läst det :p

Crocker
2010-05-26, 20:43
Snabbare glykogeninlagring, ja. ;)

Dreas
2010-05-26, 20:44
maltodextrin direkt efter träning = snabbare återhämtning??

har iallafall läst det :pMarginellt och det handlar i större utsträckningen om mängden kolhydrat inte dess snabbhet.

Eddie Vedder
2010-05-26, 20:50
maltodextrin direkt efter träning = snabbare återhämtning??

har iallafall läst det :p

Och du har läst rätt.

Frågan handlar aldrig om huruvida det ÄR så eller inte. Frågan gäller hur viktigt det är för någon som tränar på random Kolozzeumnivå. Om man tränar så lite som t.ex. 4 styrketräningspass i veckan och kanske slöjoggar lite då och då är ju knappast minuttiming av kolhydratintag så viktigt.

Särskilt inte med tanke på att det är fullständigt tomma kcal som man istället skulle kunna få från något gott och mer näringsrikt.

Grotesk
2010-05-26, 21:59
När vi ändå är inne på Malto; varför anser flertalet svenska BB's att Vitargo är "något jag inte klarar mig utan!" ? Beror det helt enkelt på deras träningsvolym eller was?

Ashenshugar777
2010-05-26, 22:01
Och du har läst rätt.

Frågan handlar aldrig om huruvida det ÄR så eller inte. Frågan gäller hur viktigt det är för någon som tränar på random Kolozzeumnivå. Om man tränar så lite som t.ex. 4 styrketräningspass i veckan och kanske slöjoggar lite då och då är ju knappast minuttiming av kolhydratintag så viktigt.

Särskilt inte med tanke på att det är fullständigt tomma kcal som man istället skulle kunna få från något gott och mer näringsrikt.

Eller så kan man äta dom där kcal från andra tomma saker. Som kladdkaka.. mums!

Miniräzer
2010-05-26, 22:10
Laga och äta massa mat hela tiden? Jag äter högst tre ggr per dag och lagar mat 2ggr i veckan. Så mycket har knappt någon att göra att man inte hinner undvara 5h i veckan åt matlagning.

2ggr i veckan, låter praktiskt, hur bär du dig åt då? Eller käkar du lunch ute?

Dreas
2010-05-26, 22:16
2ggr i veckan, låter praktiskt, hur bär du dig åt då? Eller käkar du lunch ute?Jag lagar 4kg kycklingfilé, 2kg vid varje tillfälle och utöver det lagar jag ett storkok, ofta biffstroganoff eller köttfärsås.

Okejdå, det kan bli så att jag steker lite ägg utöver det ibland men inga större utsvävningar och jag tycker att jag äter gott iaf :em:

Eddie Vedder
2010-05-27, 05:50
Eller så kan man äta dom där kcal från andra tomma saker. Som kladdkaka.. mums!

Kladdkakan är en antioxidantbomb och vispgrädden näringsrik.:D

prOtotype
2010-05-27, 07:53
Kladdkakan är en antioxidantbomb och vispgrädden näringsrik.:D

Snacka om att jag blev lättfrestad nu då.
Kladdkaka i eftermiddag fo sho.