handdator

Visa fullständig version : LOST: Tråden för oss som sett sista avsnittet!


emi23j
2010-05-24, 13:53
Man kan väl kalla detta för spoiler tråden för de som inte hunnit se sista avsnittet ännu. Men i väntan på att man kan skriva i lost-tråden tänkte jag skapa en ny där vi kan diskutera serien och vad ön egentligen var/är för något.

Hur som helst, Riktigt bra sista avsnitt. Känns skönt att man skippade den riktigt emotionella linjen i sista avsnittet till skillnad mot t ex seinfeld (om jag inte minns fel), The OC och Vänner men det var ganska skönt att slippa tårarna.

Till frågan vad ön egentligen är för något så tyckte jag man valde den bästa lösningen. Alltså att lämna det öppet för egna "uppfattningar" om vad ön kan tänkas vara.

Min direkta uppfattning så här just efter att jag sett sista avsnittet är att ön är en plats dit man kommer i väntan på att bli förd någonstans (kanske till himmlen eller helvete?) och under tiden man väntar så blir man "tilldelad" olika uppgifter som skall utföras. Vissa uppgifter kan vara relaterat till ön medan andra kan utföras på "jorden".

Om jag dock tänker tillbaka så stämmer ju dock inte ovanstående uppfattning eftersom folk tydligen kan resa till och även från ön och även uppfattas av verkligen som "levande" när de kommer till "jorden".

Något annat som ön kan vara är att det är en portal mellan två parallela universum. Vilket skulle förklara varför man kan resa i tiden.

Ja jag är i alla fall högst oklar om vad ön är för något. vad är era uppfattningar?

Deceiver85
2010-05-24, 14:07
Ja jag är i alla fall högst oklar om vad ön är för något. vad är era uppfattningar?

Jag uppfattar det som att ön och alla händelser där har hänt, men att "the flash-sideways" egentligen är "flash-forwards" i den benämningen att tiden där utspelar sig efter att karaktärerna dött. Som Christian Shepard säger, världen i "flash-sideways" är en gemensamt skapad värld av Oceanic Flight 815-passagerarna för att kunna nå varandra efter döden (lite ungefär som Bruce Willis upptäckt i slutet av Sjätte Sinnet), eftersom flygplanskraschen och livet på ön var "the most important events in their life", och för att kunna "få ro i själen/gå vidare".

Deceiver85
2010-05-24, 14:10
Hur som helst, Riktigt bra sista avsnitt. Känns skönt att man skippade den riktigt emotionella linjen i sista avsnittet till skillnad mot t ex seinfeld (om jag inte minns fel), The OC och Vänner men det var ganska skönt att slippa tårarna.

Jag fällde dock en del tårar :D

Kwon
2010-05-24, 14:11
Man kan väl kalla detta för spoiler tråden för de som inte hunnit se sista avsnittet ännu. Men i väntan på att man kan skriva i lost-tråden tänkte jag skapa en ny där vi kan diskutera serien och vad ön egentligen var/är för något.

Hur som helst, Riktigt bra sista avsnitt. Känns skönt att man skippade den riktigt emotionella linjen i sista avsnittet till skillnad mot t ex seinfeld (om jag inte minns fel), The OC och Vänner men det var ganska skönt att slippa tårarna.

Till frågan vad ön egentligen är för något så tyckte jag man valde den bästa lösningen. Alltså att lämna det öppet för egna "uppfattningar" om vad ön kan tänkas vara.

Min direkta uppfattning så här just efter att jag sett sista avsnittet är att ön är en plats dit man kommer i väntan på att bli förd någonstans (kanske till himmlen eller helvete?) och under tiden man väntar så blir man "tilldelad" olika uppgifter som skall utföras. Vissa uppgifter kan vara relaterat till ön medan andra kan utföras på "jorden".

Om jag dock tänker tillbaka så stämmer ju dock inte ovanstående uppfattning eftersom folk tydligen kan resa till och även från ön och även uppfattas av verkligen som "levande" när de kommer till "jorden".

Något annat som ön kan vara är att det är en portal mellan två parallela universum. Vilket skulle förklara varför man kan resa i tiden.

Ja jag är i alla fall högst oklar om vad ön är för något. vad är era uppfattningar?

Så vad var den där Svarta Dimman som gled omkring egentligen?

Trance
2010-05-24, 14:15
Så vad var den där Svarta Dimman som gled omkring egentligen?

Hyperintelligent svartpeppar som var skapat av Dharmas genmanipulationslaboratorie.

Neuwb
2010-05-24, 14:16
Jag pallade verkligen inte med sista säsongen utan vill bara ha spoilers. Alla var alltså döda? De dog i kraschen och ön var nån slags resa efter döden?

Ashenshugar777
2010-05-24, 14:35
Känns skönt att man skippade den riktigt emotionella linjen i sista avsnittet till skillnad mot t ex seinfeld (om jag inte minns fel)

Tror du förväxlat det. Seinfeld är en komedi? Den avslutades med att dom åkte in i fängelse för att dom är hemska människor. *jorgen*

Tricce
2010-05-24, 14:59
Sett fyra avsnitt av säsong 1 denna tråden kändes given att läsa! :D

Kwon
2010-05-24, 15:03
Hyperintelligent svartpeppar som var skapat av Dharmas genmanipulationslaboratorie.

Tack Trance! Avsnittet med dimman var nog den sista Lost-episoden jag såg!

Vilken säsong var detta? :)

Trance
2010-05-24, 15:05
Tack Trance! Avsnittet med dimman var nog den sista Lost-episoden jag såg!

Vilken säsong var detta? :)

Dimman dök väl upp i säsong 1?

Vill man se en lite mer seriös och korrekt förklaring så finns alltid wikipedia:


http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Lost_episodes

Kwon
2010-05-24, 15:13
Var det inte någon här på Kolo som skrev att de trodde Ön var ett slags "Purgatory" redan efter blott ett par avsnitt av Säsong 1?

Läste lite mer om "Rökmonstret" nu och The Black Man! Sickna grejjer! :)

_slipknot1_
2010-05-24, 15:33
Jag uppfattar det som att ön och alla händelser där har hänt, men att "the flash-sideways" egentligen är "flash-forwards" i den benämningen att tiden där utspelar sig efter att karaktärerna dött. Som Christian Shepard säger, världen i "flash-sideways" är en gemensamt skapad värld av Oceanic Flight 815-passagerarna för att kunna nå varandra efter döden (lite ungefär som Bruce Willis upptäckt i slutet av Sjätte Sinnet), eftersom flygplanskraschen och livet på ön var "the most important events in their life", och för att kunna "få ro i själen/gå vidare".

Så uppfattade jag det ungefär också.
Ingen som har torrent till Jimmy Kimmel Lost avslutningen?

Edit: Frågan är när de dog då? Vid kraschen, innan? Eller när de missade att trycka på knappen? Kanske någon annan gång?

Deceiver85
2010-05-24, 15:46
Edit: Frågan är när de dog då? Vid kraschen, innan? Eller när de missade att trycka på knappen? Kanske någon annan gång?

Vissa karaktärer (Shannon och Boone, Charlie, mfl) har vi sett dö under seriens gång, medan andra (Hurley, Sawyer och Kate t.e.x) dör antagligen av ålder. Oavsett hur dem dör, av naturliga orsaker eller blir dödade, om tittaren får se det eller ej, så återsamlas de i samma "afterlife" eftersom de har berört varandras liv så mycket vid ett viktigt skede.

Kwon
2010-05-24, 16:00
Är ju lite som Kolo, vi återsamlas här eftersom vi berört varandra så mkt genom tiderna. :)

emi23j
2010-05-24, 16:13
Jag uppfattar det som att ön och alla händelser där har hänt, men att "the flash-sideways" egentligen är "flash-forwards" i den benämningen att tiden där utspelar sig efter att karaktärerna dött. Som Christian Shepard säger, världen i "flash-sideways" är en gemensamt skapad värld av Oceanic Flight 815-passagerarna för att kunna nå varandra efter döden (lite ungefär som Bruce Willis upptäckt i slutet av Sjätte Sinnet), eftersom flygplanskraschen och livet på ön var "the most important events in their life", och för att kunna "få ro i själen/gå vidare".

Vissa karaktärer (Shannon och Boone, Charlie, mfl) har vi sett dö under seriens gång, medan andra (Hurley, Sawyer och Kate t.e.x) dör antagligen av ålder. Oavsett hur dem dör, av naturliga orsaker eller blir dödade, om tittaren får se det eller ej, så återsamlas de i samma "afterlife" eftersom de har berört varandras liv så mycket vid ett viktigt skede.

Ja okej. och denna gemensamt skapade värld blev möjlig först när alla från flight 815 hade dött?

Men har ändå lite svårt att förstå hela konceptet.
Du menar att dessa flash-sideways, som är flash-forwards, är den framtid som 815 lever i efter att de sprängt bomben på ön? Det kan jag köpa, men vad är ön för någonting i detta koncept annat än att det är någonting som de har gemensamt?

Våra idéer går väl egentligen in i varandras i och med att jag menar att ön är en portal mellan två universum (det universum de kom från där planet krashade och det universum som "skapades" när de sprängde bomben).

Skrollovicz
2010-05-24, 16:42
Jag uppfattade det som att alla får en chans att åtgärda det vi har ångest för innan allt blir svart. Ön var en slags portal mellan liv och död, så tolkar jag det också.

LoTiX
2010-05-24, 16:59
Jag uppfattar det som att ön och alla händelser där har hänt, men att "the flash-sideways" egentligen är "flash-forwards" i den benämningen att tiden där utspelar sig efter att karaktärerna dött. Som Christian Shepard säger, världen i "flash-sideways" är en gemensamt skapad värld av Oceanic Flight 815-passagerarna för att kunna nå varandra efter döden (lite ungefär som Bruce Willis upptäckt i slutet av Sjätte Sinnet), eftersom flygplanskraschen och livet på ön var "the most important events in their life", och för att kunna "få ro i själen/gå vidare".

Flash-fowards låter bra även om det mer korrekt är att säga flash-always eftersom de, som Shepard säger, står utanför tiden.

Tyvärr blev jag riktigt besviken på hur det slutade. Som det stod i en artikel finns det två typer av Lost-fans, de som gillar karaktärerna och de som gillar mystiken. De tidigare lär blivit nöjda, vi som föredrog det senare blev det inte.

Bahir
2010-05-24, 17:03
Shit episode, men jag är glad att det är slut.

MarcusB
2010-05-24, 17:25
Ack så många frågar som förblir obesvarade .

Lelle Pelle
2010-05-24, 18:21
Meh. Finns inte mycket mer än så att säga.

n1tro
2010-05-24, 19:21
kate e fan världens nsyggaste kvinna

Wille005
2010-05-24, 19:23
Kul att lost = religion.

Isbjörnen är väl Mohammed eller något sånt.

Neuwb
2010-05-24, 19:24
Kul att lost = religion.

Isbjörnen är väl Mohammed eller något sånt.

Shhhhh! Om "de" hör dig så är alla som arbetat med Lost i stor fara!

mangs
2010-05-24, 19:49
På sätt och vis är jag ganska nöjd med slutet. Det blev ett slut och slutscenen med att Jack skulle sluta ögonen var en aning väntat men avslutade det hela på rätt sätt.
Jag tycker dessutom att det var rätt fyndigt att de alla i alternativa universumet visade någon form av himmel där de som betytt något i deras liv var med.

Det blev en del tårar och skratt från min sida och med tanke på hur många timmar man tittat och funderat på denna serien så är det kanske inte konstigt att man utvecklar någon form av känslor för karaktärerna och vad de varit med om.

I vanlig Lost-anda valdes det dock att utelämna en hel del svar och en del nya frågor dök upp. Vi fick i alla fall med skon i bambuträdet vilket var ett kärt återseende för mig, även om den inte blev förklarad.

Vi kan spekulera för evigt om vad ön egentligen var men någon form av skärseld som många var inne på från början ligger nära till hands. Ett gäng olyckliga människor samlas på ett flygplan som sedan störtar på ön varav några mirakulöst överlever och skapar sig nya liv på denna ön. Att de sedan flyr omkring som galna råttor och letar mening i livet visar att det inte är det man söker i livet som är det viktigaste utan meningen med livet är att leva här och nu och med de människor man tycker om.

Jag tycker de fick fram det väldigt klart framför allt genom Jack. hans efternamn indikerar ju friskt om något och han ledde in oss i Live together die alone. Han levde sitt liv olycklig trots att han var en ansedd läkare, när han kom till ön träffade han människor som förändrades han personlighet och hela hans liv fick någon form av mening.


Jag får fundera igenom serien del föär del och se vad jag kommer på på vägen, det jag tänke rpå spontant:

Varför valde Ben att stanna utanför kyrkan, är han kvar och vaktar ön nu när Hugo valde att gå vidare?

Walt och Michael syntes inte till var tog de vägen?

Vad var det som var så speciellt med barnen tidigt i serien?

Vad var det osm var så speciellt med Aaron?


Det känns som det finns en hel del hål i storyn men på sätt och vis är det skönt att det är över, även om inte slutet blev så WTF som jag en gång hoppats på.

Wille005
2010-05-24, 19:57
Vad var det som var så speciellt med barnen tidigt i serien?

Menar du barnen som blev bortförda eller problem med nyfödda barn? Vad gäller nyfödda var det troligen en kombination av radioaktiv strålning från "jughead" (the incident, vilket iof inte behövt vara jughead alls) och öns magnetism som skapade oreda för många foster. Annars så blev ju barnen bortförda för att dom skulle ha det bättre hos "the others".

Wille005
2010-05-24, 19:59
Walt och Michael syntes inte till var tog de vägen?

Walt växte för fort och fick inte vara med i serien längre :D Michael är kvar på ön som en ande "viskningarna". (avslöjas i säsong 6)

(har hört att på blueray-discarna ska dom möjligtvis ge mer info om walt)

Wille005
2010-05-24, 20:21
Jag gillade inte avslutningen då den bevisade att LOST handlade om karaktärerna och inte ön. För mig var den öns mysterier som gjorde LOST som mest intressant, att sedan inte få några svar kring dom stora myserier dom skapat med åren gör mig väldigt missnöjd.

Det var inte ett värdigt slut för LOST.

(förlåt för alla DP's)

High1ander
2010-05-24, 20:32
Var ju ganska schysst hopkok av religioner i "kyrkan", jag såg 6st "tecken" på fönstret bakom Christian Shepard när de var där: korset, halvmånen, hjulet, yin yang, davidsstjärnan och hinduismen; jag är besviken på att pastafarism inte fick vara med.

panzerpig
2010-05-24, 20:34
Jag tycker det var ett sådär sista avsnitt.
Egentligen tycker jag serien är ett bra exempel på amerikanska serier, dom får inte sluta när författarna vill avsluta serien utan de tvingas skriva vidare så länge serien kan mjölkas på pengar.
Säsong 1-2 är tex helt annorlunda än de sista säsongerna. Nu i slutet kändes mycket av det som hände i början totalt onödigt och slöseri med tid.
I en perfekt värld så hade serien fått vara 3 säsonger, det hade kunnat bli riktigt riktigt bra, istället för tre säsonger med flum (alltså skulle hela serien skrivits om för att passa tre säsonger).

Jarod
2010-05-24, 20:41
G-DShnvNNv0

Onigiri
2010-05-24, 20:45
Sista avsnittet var så förbannat pro. Det kunde inte ha slutat bättre. Har du alternativa endings i huvudet mangs? Du som är fanatic, dela gärna med dig isåfall!

Jarod: Haha, cats never lie!

Wille005
2010-05-24, 20:52
Till er som älskade det sista avsnittet och känner er nöjda med serien och anser den som komplett: Hur resonerar ni? (jag undrar verkligen!)

snej
2010-05-24, 21:02
Äntligen. 6 år av tvångstittande är äntligen över. Tack.

emi23j
2010-05-24, 21:06
Till er som älskade det sista avsnittet och känner er nöjda med serien och anser den som komplett: Hur resonerar ni? (jag undrar verkligen!)


Nu tyckte inte jag sista avslutet var fantastiskt men de som gjorde det var nog pga Kate och Jack slutade tillsammans *cupid*

Jag måste dock medge att Kates rumpa är otroligt jävla het. Blir smått chockad varje gång jag ser den. Perfektion god damnit.

Wille005
2010-05-24, 21:06
Citerar något en annan person skrivit, tycker han summerar det bra så känner inte anledning att jag bör göra det själv.

I've been reading this thread for 10 pages (I got bored and skipped the last two ), and am completely torn as to where I sit on the Finale verdict.
If one ignores the obvious trolls and the mindless "Fuck this" or "Fuck you" comments (on both sides of the argument), I'm left with the following:
- many of the Negative comments/critiques make perfect sense, and are justified. This show has never been (until last night ) a character drama. It's a sci-fi/fantasy/mystery show that (unlike many genre shows) happened to invest in characters that were (usually) more than cardboard cutouts. I think those who claim that "only the characters matter" are delusing themselves a little in their efforts to account for the happenings of the finale.
- That being said, however, I did enjoy watching the finale. I was moved. I felt satisfaction watching the characters rediscover their relationships and their past. I had an audible gasp moment when I realized (finally) what the ALT was. I sobbed like a baby when Jack realized it, too. I truly did enjoy the experience of watching those 2.5 hours of television.

So I'm torn. I don't know how to feel. Half of me is disappointed in the way the finale seems to make the Island and all it s secrets feel preipheral. Not to mention the fact that I recognize a good deal of not-so-subtle emotional manipulation and general heatstring-tugging going on on the part of the writers in order to distract me from this fact.

On the other hand, I recognize that my hopes for some Great Unifying Answer were a result of my own expectations, and not something ever promised by the writers or (more importantly) the show itself. And I was entertained, very much so......and I'm not sure if it is fair for me to demand more than that from a television program.

I think my LOST litmus test will be this: can I, in good conscience, recommend the show to a friend who has never seen it? Could I sit down and watch the "Pilot" with them, knowing how it will all go, knowing where all the convoluted paths and jungle treks lead, and honestly suggest that they keep watching until the end? Could I listen to them theorize about all the little enticements we're given and know that it all comes down to a light, and a cork, and a "character story"?

I honestly don't know. I'm truly torn.

Sista avsnittet var inte dåligt, men det var heller inte det som LOST förtjänade.

clinteastwood
2010-05-24, 21:06
Sämsta serien någonsin!

Tigerkotten
2010-05-24, 21:16
Jag uppfattar det som att ön och alla händelser där har hänt, men att "the flash-sideways" egentligen är "flash-forwards" i den benämningen att tiden där utspelar sig efter att karaktärerna dött. Som Christian Shepard säger, världen i "flash-sideways" är en gemensamt skapad värld av Oceanic Flight 815-passagerarna för att kunna nå varandra efter döden (lite ungefär som Bruce Willis upptäckt i slutet av Sjätte Sinnet), eftersom flygplanskraschen och livet på ön var "the most important events in their life", och för att kunna "få ro i själen/gå vidare".


Tolkade det på samma sätt :)

LoTiX
2010-05-24, 21:44
Citerar något en annan person skrivit, tycker han summerar det bra så känner inte anledning att jag bör göra det själv.



Sista avsnittet var inte dåligt, men det var heller inte det som LOST förtjänade.

Mycket bra sagt det där.

Deceiver85
2010-05-24, 22:33
Varför valde Ben att stanna utanför kyrkan, är han kvar och vaktar ön nu när Hugo valde att gå vidare?

Eftersom "flash-sideways" var ett första steg av afterlife så borde Ben också vara död, men han var aldrig med på Oceanic 815 (flera andra personer som också hade central betydelse, men inte var med på planet, som Richard Alpert, Daniel Faraday var inte heller närvarande) och "kunde" därför inte gå in, han tillhörde helt enkelt inte deras gäng.

Walt och Michael syntes inte till var tog de vägen?

Andra filmprojekt? ;) Har inget bra svar på detta...

Vad var det som var så speciellt med barnen tidigt i serien

Kvinnor som födde barn på ön tenderade att dö (av någon anledning som jag ej minns), vilket gjorde att unga barn blev extra viktiga då man fick nya medlemmar utan att riskera de gamla.

Vad var det osm var så speciellt med Aaron?

Så att vi kunde lyssna på härlig australisk brittiska "KLÄÄ VID DE BÄJBI" [Claire with the baby]...se ovan...

_slipknot1_
2010-05-24, 22:34
Ärligt talat hade jag blivit mer upprörd över slutet om inte serien var dålig under säsong 4-5 o medelgod under den sista (det främst för man fick lite svar).
Slutade följa serien under säsong 5 men kollade dock igen allt i år.
På det hela slutar tyvärr Lost som en medioker serie.
Kanske ska tillägga att de två första säsongerna var ruskigt bra och till vissa delar den 3:e.

clinteastwood
2010-05-24, 22:56
Eftersom "flash-sideways" var ett första steg av afterlife så borde Ben också vara död, men han var aldrig med på Oceanic 815 (flera andra personer som också hade central betydelse, men inte var med på planet, som Richard Alpert, Daniel Faraday var inte heller närvarande) och "kunde" därför inte gå in, han tillhörde helt enkelt inte deras gäng.



juliet var inte med på planet!

_slipknot1_
2010-05-24, 23:04
http://the-odi.blogspot.com/2010/05/still-lost-and-confused-here-is-quick.html

Rätt intressant inlägg om slutet.

Librish
2010-05-24, 23:14
Alltså, jag blev lite lurad först med alla känslor som prackas på mig och den sentimentala musiken, men när jag verkligen tänker efter så var et ju inte ett speciellt bra slut.

Det var ju inte så farligt för mig, jag har inte följt Lost ordentligt sen säsong 1, och annat en delar av säsong 3 samt vissa säsongsavslutningar tycket jag inte att det varit så himla bra.

Men här förklarar dom alltså bort hela säsong 6s flashar med en deus ex machina, och annat än ett trevligt emotionellt avslut så var det ju en total slöseri med tid eftersom det inte hände "på riktigt".

Dessutom får man i princip inga svar, när det faktiskt var frågorna om ön som fick en att verkligen gilla serien under första säsongen. Det ska ges cred till att serien faktiskt avslutas (värsta som finns är när en serie läggs ner mitt i, *host* Firefly *host) och att det som vanligt hölls hög klass på regissering, skådespelarinsatser, klippning och dylikt. Men storywise är jag inte speciellt nöjd.

Hampep
2010-05-25, 00:08
Jag är så arg. Var det bara jag som tyckte att allting var helt ologiskt, jätteflummigt och klichéfyllt? Jag fick känslan att hela flash-sidewaysaken bara var ett trick för att desperat leverera något sorts lyckligt slut, vilket jag tycker är synd eftersom serien hade en väldig potential de första två-tre säsongerna.

Jag satt med ett par kompisar och såg recappen innan och det var då jag verkligen insåg hur flummigt allting blivit och att författarna mycket väl kan tänkas sitta och figurera ihop avsnitt lite godtyckligt, för att sedan knyta ihop allting så här.

Stor besvikelse.

Wille005
2010-05-25, 01:24
Den bästa summeringen av "the end" jag hittat hittills.

Bör ni alla läsa även om ni kanske inte håller med, jag håller delvis med dock delar jag inte hans åsikter om att det religiösa är så bra. Finns även en del fel i texten men den är i sin helhet riktigt informativ.

First ...
The Island:

It was real. Everything that happened on the island that we saw throughout the 6 seasons was real. Forget the final image of the plane crash, it was put in purposely to f*&k with people's heads and show how far the show had come. They really crashed. They really survived. They really discovered Dharma and the Others. The Island keeps the balance of good and evil in the world. It always has and always will perform that role. And the Island will always need a "Protector". Jacob wasn't the first, Hurley won't be the last. However, Jacob had to deal with a malevolent force (MIB) that his mother, nor Hurley had to deal with. He created the devil and had to find a way to kill him -- even though the rules prevented him from actually doing so.

Thus began Jacob's plan to bring candidates to the Island to do the one thing he couldn't do. Kill the MIB. He had a huge list of candidates that spanned generations. Yet everytime he brought people there, the MIB corrupted them and caused them to kill one another. That was until Richard came along and helped Jacob understand that if he didn't take a more active role, then his plan would never work.

Enter Dharma -- which I'm not sure why John is having such a hard time grasping. Dharma, like the countless scores of people that were brought to the island before, were brought there by Jacob as part of his plan to kill the MIB. However, the MIB was aware of this plan and interferred by "corrupting" Ben. Making Ben believe he was doing the work of Jacob when in reality he was doing the work of the MIB. This carried over into all of Ben's "off-island" activities. He was the leader. He spoke for Jacob as far as they were concerned. So the "Others" killed Dharma and later were actively trying to kill Jack, Kate, Sawyer, Hurley and all the candidates because that's what the MIB wanted. And what he couldn't do for himself.

Dharma was originally brought in to be good. But was turned bad by MIB's corruption and eventually destroyed by his pawn Ben. Now, was Dharma only brought there to help Jack and the other Canditates on their overall quest to kill Smokey? Or did Jacob have another list of Canidates from the Dharma group that we were never aware of? That's a question that is purposley not answered because whatever answer the writers came up with would be worse than the one you come up with for yourself. Still ... Dharma's purpose is not "pointless" or even vague. Hell, it's pretty blantent.

Still, despite his grand plan, Jacob wanted to give his "candidates" (our Lostaways) the one thing he, nor his brother, were ever afforded: free will. Hence him bringing a host of "candidates" through the decades and letting them "choose" which one would actually do the job in the end. Maybe he knew Jack would be the one to kill Flocke and that Hurley would be the protector in the end. Maybe he didn't. But that was always the key question of the show: Fate vs Free-will. Science vs Faith. Personally I think Jacob knew from the beginning what was going to happen and that everyone played a part over 6 seasons in helping Jack get to the point where he needed to be to kill Smokey and make Hurley the protector -- I know that's how a lot of the writers viewed it. But again, they won't answer that (nor should they) because that ruins the fun.

In the end, Jack got to do what he always wanted to do from the very first episode of the show: Save his fellow Lostaways. He got Kate and Sawyer off the island and he gave Hurley the purpose in life he'd always been missing. And, in Sideways world (which we'll get to next) he in fact saved everyone by helping them all move on ...

Now...

Sideways World:

Sideways world is where it gets really cool in terms of theology and metaphysical discussion (for me at least -- because I love history/religion theories and loved all the talks in the writer's room about it). Basically what the show is proposing is that we're all linked to certain people during our lives. Call them soulmates (though it's not exactly the best word). But these people we're linked to are with us duing "the most important moments of our lives" as Christian said. These are the people we move through the universe with from lifetime to lifetime. It's loosely based in Hinduisim with large doses of western religion thrown into the mix.

The conceit that the writers created, basing it off these religious philosophies, was that as a group, the Lostaways subconsciously created this "sideways" world where they exist in purgatory until they are "awakened" and find one another. Once they all find one another, they can then move on and move forward. In essence, this is the show's concept of the afterlife. According to the show, everyone creates their own "Sideways" purgatory with their "soulmates" throughout their lives and exist there until they all move on together. That's a beautiful notion. Even if you aren't religious or even spirtual, the idea that we live AND die together is deeply profound and moving.

It's a really cool and spirtual concept that fits the whole tone and subtext the show has had from the beginning. These people were SUPPOSED to be together on that plane. They were supposed to live through these events -- not JUST because of Jacob. But because that's what the universe or God (depending on how religious you wish to get) wanted to happen. The show was always about science vs faith -- and it ultimately came down on the side of faith. It answered THE core question of the series. The one question that has been at the root of every island mystery, every character backstory, every plot twist. That, by itself, is quite an accomplishment.

How much you want to extrapolate from that is up to you as the viewer. Think about season 1 when we first found the Hatch. Everyone thought that's THE answer! Whatever is down there is the answer! Then, as we discovered it was just one station of many. One link in a very long chain that kept revealing more, and more of a larger mosiac.

But the writer's took it even further this season by contrasting this Sideways "purgatory" with the Island itself. Remember when Michael appeared to Hurley, he said he was not allowed to leave the Island. Just like the MIB. He wasn't allowed into this sideways world and thus, was not afforded the opportunity to move on. Why? Because he had proven himself to be unworthy with his actions on the Island. He failed the test. The others, passed. They made it into Sideways world when they died -- some before Jack, some years later. In Hurley's case, maybe centuries later. They exist in this sideways world until they are "awakened" and they can only move on TOGETHER because they are linked. They are destined to be together for eternity. That was their destiny.

They were NOT linked to Anna Lucia, Daniel, Roussou, Alex, Miles, Lupidis, (and all the rest who weren't in the chuch -- basically everyone who wasn't in season 1). Yet those people exist in Sideways world. Why? Well again, here's where they leave it up to you to decide. The way I like to think about it, is that those people who were left behind in Sideways world have to find their own soulmates before they can wake up. It's possible that those links aren't people from the island but from their other life (Anna's parnter, the guy she shot --- Roussou's husband, etc etc).

A lot of people have been talking about Ben and why he didn't go into the Church. And if you think of Sideways world in this way, then it gives you the answer to that very question. Ben can't move on yet because he hasn't connected with the people he needs to. It's going to be his job to awaken Roussou, Alex, Anna Lucia (maybe), Ethan, Goodspeed, his father and the rest. He has to attone for his sins more than he did by being Hurley's number two. He has to do what Hurley and Desmond did for our Lostaways with his own people. He has to help them connect. And he can only move on when all the links in his chain are ready to. Same can be said for Faraday, Charlotte, Whidmore, Hawkins etc. It's really a neat, and cool concept. At least to me.

But, from a more "behind the scenes" note: the reason Ben's not in the church, and the reason no one is in the church but for Season 1 people is because they wrote the ending to the show after writing the pilot. And never changed it. The writers always said (and many didn't believe them) that they knew their ending from the very first episode. I applaud them for that. It's pretty fantastic. Originally Ben was supposed to have a 3 episode arc and be done. But he became a big part of the show. They could have easily changed their ending and put him in the church -- but instead they problem solved it. Gave him a BRILLIANT moment with Locke outside the church ... and then that was it. I loved that. For those that wonder -- the original ending started the moment Jack walked into the church and touches the casket to Jack closing his eyes as the other plane flies away. That was always JJ's ending. And they kept it.


In the end, for me, LOST was a touchstone show that dealt with faith, the afterlife, and all these big, spirtual questions that most shows don't touch. And to me, they never once waivered from their core story -- even with all the sci-fi elements they mixed in. To walk that long and daunting of a creative tightrope and survive is simply astounding.

http://lostmediamentions.blogspot.com/2010/05/someone-from-bad-robots-take-on-finale.html

emi23j
2010-05-25, 07:23
Jag skall läsa det Wille005 citerat lite senare idag.

Jag har dock en fråga och undrar hur ni andra tänker angående Lockes citat i sjukhuset efter operationen: "You don't have a son Jack".
Det kan ju i ofs tala för att den verkligheten där de alla träffas igen bara är "made up" av 815 själva eftersom allting slutar så bra i just den verkligheten. hmm. får grubbla på detta under dagen.

Ames
2010-05-25, 07:31
Jag skall läsa det Wille005 citerat lite senare idag.

Jag har dock en fråga och undrar hur ni andra tänker angående Lockes citat i sjukhuset efter operationen: "You don't have a son Jack".
Det kan ju i ofs tala för att den verkligheten där de alla träffas igen bara är "made up" av 815 själva eftersom allting slutar så bra i just den verkligheten. hmm. får grubbla på detta under dagen.

Jacks son är inte och har aldrig varit verklig. Han existerar bara i "purgatory" som ett resultat av Jacks undermedvetna.

Grandmaster
2010-05-25, 07:38
Fullkomligt horribel avslutning.

Slagsmål på klippan mellan protagonisten och antagonisten, blod i mungipan, sentimentala avsked konstant ackompanjerat av sentimental skitmusik, massa andra klychsor och ett extremt otillfredställande skitslut.

Tacka fan för Breaking Bad.

panzerpig
2010-05-25, 14:39
Fullkomligt horribel avslutning.

Slagsmål på klippan mellan protagonisten och antagonisten, blod i mungipan, sentimentala avsked konstant ackompanjerat av sentimental skitmusik, massa andra klychsor och ett extremt otillfredställande skitslut.

Tacka fan för Breaking Bad.

stooort +1 Breaking bad är en av de få serierna som fortfarande blir bättre och bättre. njuter av varje avsnitt!

ekmanc
2010-05-25, 14:58
Jag tror det hade varit mer eller mindre omöjligt att avsluta serien på ett sätt som hade tillfredställt alla gnällspikar här ;) slutet var bra, det är ändå frågorna och att få tänka själv och fundera som är viktigt, svaren brukar man oftast bara bli besviken på.

King Grub
2010-05-25, 15:25
Fullkomligt horribel avslutning.

Slagsmål på klippan mellan protagonisten och antagonisten, blod i mungipan, sentimentala avsked konstant ackompanjerat av sentimental skitmusik, massa andra klychsor och ett extremt otillfredställande skitslut.

Tacka fan för Breaking Bad.

Ha ha, ja, jag hånskrockade hela sista kvarten.

Rockhard
2010-05-25, 15:28
Serien var helt okej tills dom slutade trycka på knappen. Då slutade jag titta.

Denstillasittande
2010-05-25, 20:42
Precis kollat igenom The ending nu. Jag kan ju absolut inte säga att jag är nöjd. Säkert halva avsnittet gick ju till tårdrypande återseende och onödigt prat. Inga direkta viktiga frågor besvarades och den stora finalen var ett litet slagsmål på klippan.
Känns som författarna bara skrev ett nått slut bara för att. Jäkla smidigt att bara blanda in massa religion och så blir det bra så.
Iofs hade man tappat spänningen i serien för typ 2säsonger sedan, började ju hända lite i denna säsongen men så sabba de slutet. Trist som fan att de inte gjorde de bättre än så.

mangs
2010-05-25, 21:37
Efter lite betänketid så tycker jag själva slutscenen där de alla återsamlas när de är döda och man ser Jack stilla somna in på samma sätt som serien börjar är ett fint slut som jag kan acceptera men precis som många andra påpekat så fick man väldigt lite svar på frågorna och både acrion och mystik-scenerna innehöll mindre än motsvarande scener tidigare i serien. I finalen hade man ju väntat sig en magnifik uppgörelse mellan gott och ont som skulle innehålla EMC, atombomber, fan och hans laser mm men nu blev det en käftsmäll och Kate av alla människor som avslutar MIBs liv. Sedan det faktum att de verkar ha jävligt svårt att bestämma sig i stora frågor gör att man kan få dåndimpen.

Kan tycka det var rätt ok med att bevara ljuset när man fick se så mycket som man såg i Across the sea (Jacob och MIBs avsnitt). I finalen fick vi se antingen för mycket eller för lite, man såg att någon byggt det hela, lite hieroglyfer etc. Känns lite fjantigt att ljuset skulle sluta pga att någon lyfter korken och att då hela ön rasar samman och att det sedan upphör n är man sätter tillbaka den.

EFter att funderat lite och läst igenom en del fan-sidor kommer jag på ett antal obesvarade trådar vilket iofs är ok men vad som värre är är att de saker som man trott betytt något i 5 säsonger visade sig i slutändan vara så gott som meningslösa.

Mystiken kring ön, knapptryckningarna, the others, Dharma initiative, tidsresor, alternativa universum, paranormala fenomen, speciella människor, uttänkta regler, listor, statyer och en hel del annat smått och gott.

Utan att bli nostalgisk men i säsong 1 höll man i drygt 10 avsnitt på att öppna upp en lucka och publiken gick helt bananas när vi upptäckte att lille Desmond satt där nere. De avsnitten var grymt bra och mystiken var så intensiv så det gick i brallan för mig inför varje avsnitt.

Alla turer fram och tillbaka gjorde att man till sist inte lyfte på ögonbrynen åt de mest bisarra sakerna. Det gick lite för fort på sina ställen och det blev lite för mycket kills och karaktärer. Hela grupper av människor kom in i serien för ett antal avsnitt för att sedan avrättas utan någon egentlig mening. Hela tempelgänget och deras medverkan är ju så här i efterhand jäkligt meningslös, samma sak med Keamy och hans marinsoldater. Det blev liksom i många avsnitt/säsonger fokus på helt fel saker.


Med facit i hand är det ändå den bästa serien jag följt men med tanke på hur mycket intressant som hände i början och all mystik som byggdes upp så föll det rätt platt storymässigt på slutet. Tycker dock att många av skådespelarna skött sig väldigt bra vilket fått mig att fälla en hel del tårar men det finns även de som är mindre begåvade, tex Kate, känns väldigt mycket skådespel över hennes roll. Ofattbart att hon fick så mycket tid i rampljuset. Hade mycket hellre sett mer av Ben/Richard/Desmond/Hugo/Jacob/MIB/Locke/Charlie då det var dessa personer som lyfte fram hela serien. De andra karaktärerna bara sprang omkring i cirklar kring dessa och kunde inte bestämma sig om/hur de skulle lämna eller stanna kvar.

MasterChief
2010-05-25, 21:53
Ha ha, ja, jag hånskrockade hela sista kvarten.

Förstår att du saknade lite verklighetstrogna Marvelkaraktärer.

;)

Scorpionida
2010-05-26, 01:27
Slutade själv titta tidigt in i säsong tre när den sändes på tv. Det var då jag insåg att författarna inte hade någon djupare avsikt med alla luckor, isbjörnar, rökmoln än att skapa "spänning om vad som finns bakom nästa hörn". Har nu tittat i efterhand alla avsnitt, även om det blev en hel del snabbspolande förbi speciellt tredje säsongens oändliga flashbackande.

När man väl börjat skriva en story-arc med "vad ligger bakom nästa hörn?", försvinner många av tittarna, de har helt enkelt insett att serien saknar djup. Och nu talar jag inte om det "spirituella". Amerikanare är suckers för spiritualitet. För mig var Lost aldrig "Tala med andar". De första två säsongerna var helt unika i tv-historien för mig. De var tv i en helt egen liga.

Att se Lost utvecklas är lite som Trollkarlen av Oz, när man väl sett gubben bakom kulisserna slutar man tro på det som författarna vill att man ska tro, nämligen att Det Här Är Viktigt.

Tänk bara på Tempel-killarna i sista säsongen, Dharma, tidsresorna, luckan, den urtrista skurken Whitmore, ärligt talat, när slutade ni tro på att det verkligen låg något större bakom det hela?

Lost- från en resa till det okända till en resa till Gekås.

O_Wao
2010-05-26, 07:13
Lost- från en resa till det okända till en resa till Gekås.

:laugh::laugh: Dagens bästa citat! :bow:

mangs
2010-05-26, 07:44
Just det där med karaktärer som framställdes som oerhört viktiga och satt inne på mycket information om vad ön handlade om och varför de alla var där som plötsligt tappade sin makt och whimpade ut och dog på något ovärdigt sätt. Ö's Widmore och Tempel-gurun mfl...


Sedan att Ben som var en karaktär som jag gillade som genuint ond men med något snällt inombords förändrades till att periodvis bli helt apatisk och utan en plan dödade serien något. Det var ganska kul när han alltid låg steget för och alltid hade en plan.

Jag har inga problem med hur det slutade, det var verkligt och när de sedan dock återförenades de i någon form av Happy place. Jag önskar dock bara att det fanns lite mer substans bakom alla de stora citat som myntades, it's against the rules,It's your destiny, I am meant to do this. We have to go back. Pushing the button or the world will collapse, we are here for a reason etc etc

Scorpionida
2010-05-26, 12:47
+1 på mangs. Exakt så jag känner inför serien.

Slutbetyg.

Om serien slutat efter två säsonger- 5+
Men i slutändan blir det bara- 3+

Nitrometan
2010-05-26, 13:04
Jag gillade The Onions artikel: http://www.theonion.com/articles/lost-possibly-still-airing-in-parallel-dimension-d,17485/

Desperate fans of the recently concluded television series Lost are speculating that the program is continuing on in a parallel dimension somewhere, and that alternate versions of showrunners Damon Lindelof and Carlton Cuse are currently writing new episodes of the series. "It's very possible that a sideways world running concurrent to our own exists, and that a facsimile of myself is happy, fulfilled, and already gearing up for the season seven premiere of Lost," said 36-year-old Kevin Molinaro, who, along with more than 20 million other hopeless fans, has recently booked multiple roundtrip tickets from Los Angeles to Australia in hopes of traveling through a vortex in the space-time continuum.

According to data from Google analytics, searches for "How to build/detonate/use a hydrogen bomb to open up a multidimensional wormhole" have increased 10 millionfold since the episode aired.

Osten80
2010-05-26, 13:12
Fullkomligt horribel avslutning.

Slagsmål på klippan mellan protagonisten och antagonisten, blod i mungipan, sentimentala avsked konstant ackompanjerat av sentimental skitmusik, massa andra klychsor och ett extremt otillfredställande skitslut.

Tacka fan för Breaking Bad.

Haha, hård diss.

fiskebulle
2010-05-26, 13:37
Jag har aldrig gillat Lost. Den vart för lång. Jag håller med Grandmaster ang. Breaking Bad.

Lost in 108 seconds (http://vodpod.com/watch/3612222-lost-in-108-seconds)

Alfred Nobel
2010-05-27, 06:26
Namnet "Christian Shephard" direktöversätts till "Kristen fåraherde" som öppnar dörren till the holy heaven? Ganska maffigt.

mangs
2010-05-27, 07:38
Jag har rätt länge varit inne på tre-enigheten och det blev ju lite så.

Christan Shepard= Fadern
Jack Shephard= Sonen
Jacob= Heliga anden

Det faktum att Jack tog Jacobs position spinner ju vidare på detta. Lost överlag spelade väldigt mycket på religion (och då främst kristendomen),vetenskap och SciFi/mystery . Det var väl lite grand det som fick mig att fastna en gång i tiden.

Kek
2010-05-27, 10:40
Jag är helnöjd med sista avsnittet! Tyckte de fixade ihop det ganska bra. Är dock lite ledsamt att det ska vara över nu :(

Scorpionida
2010-05-27, 12:05
Karaktären jag saknade mest är faktiskt mr Eko. Tyckte han uttryckte den sannaste bilden av vad religion handlar om- ett uttryck för människans inre behov. För Ekos del var det försoning. Resten av Losts religions-mystik var mest mumbo jumbo för min del. Påklistrad och utan större djup än att skapa gåtor och dölja bristen på en riktig intrig i serien. Men kanske beror det på ens personliga preferenser då...

Kek
2010-05-28, 11:50
Karaktären jag saknade mest är faktiskt mr Eko. Tyckte han uttryckte den sannaste bilden av vad religion handlar om- ett uttryck för människans inre behov. För Ekos del var det försoning. Resten av Losts religions-mystik var mest mumbo jumbo för min del. Påklistrad och utan större djup än att skapa gåtor och dölja bristen på en riktig intrig i serien. Men kanske beror det på ens personliga preferenser då...

wööörrdd. Eko var en jävligt intressant karaktär men tror det var så att han inte ville vara med längre av någon anledning? Tror han skulle kunnat få en ganska stor roll i det hela om han varit med till slutet. Hoppades nästan att han skulle komma tillbaka i den andra tidslinjen och spöka lite men icke :(

hampfuz
2010-05-28, 12:14
En av producenterna diskuterar och förklarar storyn (http://www.lostforums.net/topic/4126-lost-producer-explains-unanswered-questions-for-viewers/)

Jag tyckte att sista avsnittet var riktigt bra. Visst, det var öppet, men förväntade mig inte mycket annat.

Sen var dessutom livets stora handfat en nice touch. ;)

clinteastwood
2010-05-28, 12:17
En av producenterna diskuterar och förklarar storyn (http://www.lostforums.net/topic/4126-lost-producer-explains-unanswered-questions-for-viewers/)


Redan postat!

hampfuz
2010-05-28, 12:17
Redan postat!

Ah, apologies.

Wille005
2010-05-28, 13:35
En av producenterna diskuterar och förklarar storyn (http://www.lostforums.net/topic/4126-lost-producer-explains-unanswered-questions-for-viewers/)
Postade den redan, dock är det inte bevisat att någon av producenterna skrivit det där, jag tror inte på det då det bl.a. är så många felstavade namn i texten.

von huff
2010-05-28, 14:52
Fan att dom orkade stöka till serien så mycket de, skulle ha kunnat hålla sig mer till det som det var i början altså en viss mystik och själva iden var att komma iväg från ön.Sen var det för mycket bakgrundsfakta om alla karaktärer som förstörde serien endel.Har inte sett lutet än men av vad man har läst så tycks det ju vara skit.

bygden
2010-05-29, 20:14
Är enormt besviken på slutet. Serien skulle ju uppenbarligen hållit en betydligt högre klass om den hade avslutats efter sista avsnittet av säsong 5. Men självklart så måste vi ju få ett typsikt jänkar-slut med en massa religion inblandat...

Kek
2010-05-29, 20:18
Är enormt besviken på slutet. Serien skulle ju uppenbarligen hållit en betydligt högre klass om den hade avslutats efter sista avsnittet av säsong 5. Men självklart så måste vi ju få ett typsikt jänkar-slut med en massa religion inblandat...

Tycker religion, tro, övernaturliga saker varit ett ganska aktivt tema genom alla sässonger, inte bara något som kom upp i de sista avsnitten.

Wille005
2010-05-29, 20:25
Tycker religion, tro, övernaturliga saker varit ett ganska aktivt tema genom alla sässonger, inte bara något som kom upp i de sista avsnitten.
Det var knappast dom religiösa delarna som gjorde LOST intressant.

Kek
2010-05-29, 20:52
Det var knappast dom religiösa delarna som gjorde LOST intressant.

Njae, det var väl snarare mystiken i det hela men att det hela ahde med något som förknippades till religion började jag iaf ana ganska så snart efter att ha börjat kolla på serien.

Wille005
2010-05-29, 21:02
Njae, det var väl snarare mystiken i det hela men att det hela ahde med något som förknippades till religion började jag iaf ana ganska så snart efter att ha börjat kolla på serien.
Du menar att hela serien är religionsbaserad? I.e. isbjörnar, egyptisk mytologi och teleporterande stugor är inte religion i mina ögon. Sista avsnittet, the end, avslutar serien i en religiös ton. Dom kunde mycket väl skapat en underhållande och spektakulär avslutning som var scientoligisk baserad, varför gjorde dom det inte? Säg det, dom tog den klassiskt amerikanska vägen och gjorde en religös final. Det sög ***.

Nalfaren
2010-05-30, 22:11
Kan de inte göra dubbla avslut, ett som nu, med religös avslutning för de som tyckte
karaktärerna va viktigast. Och ett annat mer sci-fi/förklara allt avslut. Hade ju varit perfekt som DVD/Blueray box material och alla blir nöjda :)

Kek
2010-05-30, 22:52
Du menar att hela serien är religionsbaserad? I.e. isbjörnar, egyptisk mytologi och teleporterande stugor är inte religion i mina ögon. Sista avsnittet, the end, avslutar serien i en religiös ton. Dom kunde mycket väl skapat en underhållande och spektakulär avslutning som var scientoligisk baserad, varför gjorde dom det inte? Säg det, dom tog den klassiskt amerikanska vägen och gjorde en religös final. Det sög ***.

Isbjörnarna var ju inte direkt något som hade särskilt stor betydelse för seriens gång. Den egyptiska mytologin handlar väl om gudar och lite så (religion) Anubissatyn som Jacob bor i t.ex så ja det handlar mycket om religion, övernaturligt shit och saker vi inte förstår oss på, frågor som inte har svar etc etc etc och sen så finns ju vetenskapen också med på ett hörn där och de går ju emot varandra hela tiden. Locke säger väl också vid något tillfälle att han är "a man of faith" och Jack är "a man of science" eller något och med tiden så går Jack mer och mer mot Lockes håll. Tyckte avslutningen var helt okej.

Stråhle
2010-06-03, 13:31
Tråkigt att det är slut. Hade gärna sett ett par säsonger till.

messier11
2010-06-03, 15:57
Enda fördelen med slutet var att det va nästan som slutet på en helt annan serie, med följden att det lämnade NOLL i avtryck och sug efter fler avsnitt.
Det bevisar ju ännu en gång att författare till serier ljuger när det uttalar sig om att storyn är genomtänkt.. för de få svar som gavs klämdes ju in på jättekrystade sätt.
Massor med saker saknade ju helt betydelse nu i efterhand så det skulle aldrig falla mig in att se om serien,

Lasse Kongo
2011-02-17, 22:21
Fyfan vad jag saknar den här serien, får en tår i ögat när jag lyssnar på detta

FLoplRtn1n0

Lär aldrig komma en serie som berör och engagerar mig på samma sätt som LOST gjorde *cry*

Minimjölk
2011-02-17, 23:30
Håller fullständigt med dig. Finns ingen serie som fångat mitt intresse så. Kunde längta i dagar efter nästa avsnitt

Chopsuey
2011-02-17, 23:40
Tröttnade när säsong 2 började och det var 3 avsnitt i rad där det hända samma saker men i olika kameravinklar. Satans pisserie....
Men man kanske skulle försöka sig på den igen?