handdator

Visa fullständig version : Mag- och bröstmusklerna = oklarheter


hidden
2010-05-24, 13:41
Hej!
Jag har nu gymmat i ca 4 månader och vill ta det till en ny nivå. Innan jag börjar med en "bulk", så vill jag få några saker klart för mig.

Frågorna:
Tränas undre magmusklerna även om det bara känns i dem högst upp? - Jag har googlat runt lite, och det visar sig enligt svaren att eftersom magmusklerna egentligen är en muskel (räknar inte med sidomusklerna), så borde undre delen av magen också tränas, även om det inte känns något där?

Samma fråga gäller bröstmusklerna, om det känns i övre delarna av bröstmusklerna, borde inte undre- och mittendelen tränas också, Eftersom det är en muskel?

Sista frågan, som hänger ihop med allt: Är det viktigt att träna undre/mitten av bröstmusklerna samt undre magmusklerna för att få dem att bli större? Eller är det så att musklerna tränas även om det inte känns något i dem?

Tack i förhand.

Pjotor
2010-05-24, 13:54
Tränas undre magmusklerna även om det bara känns i dem högst upp?

Ja.

Samma fråga gäller bröstmusklerna, om det känns i övre delarna av bröstmusklerna, borde inte undre- och mittendelen tränas också, Eftersom det är en muskel?
Det finns övre bröstmuskler också, nära nyckelbenen. Dessa tränas ganska väl även i vanlig (plan) bänkpress.

Sista frågan, som hänger ihop med allt: Är det viktigt att träna undre/mitten av bröstmusklerna samt undre magmusklerna för att få dem att bli större? Eller är det så att musklerna tränas även om det inte känns något i dem?

Jag skulle säga att de inte behöver tränas separat ifall du inte redan är väldigt stark i de andra musklerna. Välj vettiga basövningar som aktiverar alla delar av bröst- och magmuskulaturen, så kommer alla delar att utvecklas tillsammans ett bra tag.

Brickhead
2010-05-24, 16:39
Men om du vill träna övre bröstdelen mera så kan du ha lutning på bänken i bänkpress eller hantelpress.

hidden
2010-05-24, 16:45
Ja.


Det finns övre bröstmuskler också, nära nyckelbenen. Dessa tränas ganska väl även i vanlig (plan) bänkpress.


Jag skulle säga att de inte behöver tränas separat ifall du inte redan är väldigt stark i de andra musklerna. Välj vettiga basövningar som aktiverar alla delar av bröst- och magmuskulaturen, så kommer alla delar att utvecklas tillsammans ett bra tag.

Tack för svaren!
Tycker du att maskiner för magen är något vettigt att satsa på? Eller ska man köra cable-crunches?

xnonne
2010-05-24, 20:32
Tack för svaren!
Tycker du att maskiner för magen är något vettigt att satsa på? Eller ska man köra cable-crunches?

Variera magträningen så mycket som möjligt så du verkligen stressar magmusklerna om du nu siktar på ett sex pack. En skit bra övning du kan göra hemma är denna, den ger riktigt bra genomblödning i samtliga delar av magen; han visar typ 4:20 in i videon :)
8RmKLop0Wg4

buljong
2010-05-24, 23:39
Nu har jag inte några magrutor (ännu..) att stoltsera med, men jag tycker det känns som att man kan träna magen bra enbart via kroppsvikten. Maskiner känns överskattat, men funkar väl bra det med.

Doctor Snuggles
2010-05-24, 23:55
Variera magträningen så mycket som möjligt så du verkligen stressar magmusklerna om du nu siktar på ett sex pack. En skit bra övning du kan göra hemma är denna, den ger riktigt bra genomblödning i samtliga delar av magen; han visar typ 4:20 in i videon :)
8RmKLop0Wg4

Jobba med vinklar mao? Bra skit.

Dreas
2010-05-25, 00:15
Men om du vill träna övre bröstdelen mera så kan du ha lutning på bänken i bänkpress eller hantelpress.Dumt att dra i några större växlar av lutning. Som jag sa i en tidigare tråd, trevlig variation och det måste inte vara så att bröstmuskelns överdel växer mer bara för att man kör uppåtlutande. Axlarna aktiveras i större utsträckning ju mer man lutar bänken imo.

Pjotor
2010-05-25, 08:09
Tack för svaren!
Tycker du att maskiner för magen är något vettigt att satsa på? Eller ska man köra cable-crunches?

Crunches i någon form är bra, om det sedan är viktade, i kabelmaskin eller något annat spelar inte så stor roll så länge du får bra kontakt. Kombinera det med bålkrävande övningar, t.ex. marklyft och knäböj, så kommer du att få ett starkt och ändamålsenligt mellangärde.

Som hemmagymmare gör jag nedåtlutande viktade crunches och får mycket bra träning. Jag hoppas kunna orka göra dragonflags så småningom.