handdator

Visa fullständig version : Magkatarr - vad äta?


iMezz
2010-05-24, 12:52
Jag har dragit på mig magkatarr och har fått råden att sluta stressa och ge upp kaffe/te och äta främst basisk mat. Har sökt runt lite om vilken mat som är basisk, men alla säger helt olika. Vissa säger att frukt är basiskt och jättebra vid magkatarr, medan andra säger att det innehåller syra så det ska man absolut inte äta om man har magkatarr. Hur ska man veta? Har inte kunnat hitta någon pålitlig källa som kan lista basiska respektive sura livsmedel. Någon som vet? :)

Numse
2010-05-24, 12:57
Frukt är ingen höjdare, juice är värst. Ät vanlig hemlagad mat, väldigt lättkryddat (eller ingen krydda alls). Kokt hellre än stekt. Lite losec på det och du mår fint på nolltid =)

karlingen
2010-05-24, 12:57
frågat din läkare?

ArtArtan
2010-05-24, 15:00
Kokt ris, kokt vitfisk, broccoli och försök att skippa Cheese Doodles och sånt..

Apos78
2010-05-24, 15:14
Det är väldigt individuellt. Kaffe funkar för vissa, inte alls för andra. Så är det med många livsmedel. Det du kan göra är att föra en typ av matdagbok och försöka se ett mönster i vad som ger besvär. Det går nästan aldrig att gå helt och hållet på generella råd även om mycket kan sägas vara vanliga problemlivsmedel.

Lök, stark mat, stekt mat, kaffe, choklad, vissa grönsaker, vissa frukter (främst skalet), rökning, gasbildande livsmedel och ev laktos kan kanske sägas vara det som oftast ger problem. Större mängder socker ger också det lätt problem. Fet mat.

Tolkia
2010-05-24, 15:36
Du kan nog sluta leta efter basisk föda. Magsäcken innehåller tämligen koncentrerad saltsyra, så att någonting som passerat matstrupen utan att fräta upp den skulle påverka pH där är inte så sannolikt. Det skulle nog hellre vara saker som får magsäcken att utsöndra särskilt mycket syra, då. +1 på Apos78.

schmecker
2010-05-24, 16:37
generellt brukar ju rådet vara "det som funkar för dig"
lite trial and error men man reagerar ju ruskigt olika och finns väl egentligen ingen mat som är så där absolut att man inte ska äta... stora måltider är ju dock nåt som de flesta har problem med, inte att rekommendera nåt intermettent fastande*spy*

iMezz
2010-05-24, 19:55
Okej tack för alla svaren! Får helt enkelt prova mig fram och se vad som funkar. Just nu känns det som att det ända som är lugnt är fil och bananer...

Men är det nödvändigt att ta någon slags medicin mot det (typ Losec som Numse skrev) eller kan det gå över ändå om man äter bra och inte stressar?

ArtArtan
2010-05-24, 20:21
Jag har haft det och det var inge vidare, jag tog det lugnt och käkade som du mycket fil och annan len mat utöver den "riktiga" maten. Om du har haft det länge kan du kanske prova medicin men jag försöker alltid hålla det "naturligt".
Krya på daj

Numse
2010-05-24, 20:29
Men är det nödvändigt att ta någon slags medicin mot det (typ Losec som Numse skrev) eller kan det gå över ändå om man äter bra och inte stressar?

Losec är receptfritt om jag inte minns fel, och fungerar väldigt bra. Det kan verkligen vara ett helvete att bli av med utan medicin, så gå och köp!

schmecker
2010-05-24, 20:55
Losec är receptfritt om jag inte minns fel, och fungerar väldigt bra. Det kan verkligen vara ett helvete att bli av med utan medicin, så gå och köp!

köp generika istället, omeprazol, same shit different name bara halva priset.

Sverker
2010-05-25, 05:58
Frukt och juice är surt för magen.
Däremot så blir urinen mer basisk ifall vi äter frukt.

jooplin
2010-05-25, 06:18
Jag har svårt med "rå frukt", dock inte all slags; päron funkar bättre än äpplen till exempel. Apelsinjuice är uteslutet. Kaffe är sådär, men kan inte låta bli att dricka det -försöker dock undvika att göra det på fastande mage. Väldigt fet/söt mat funkar också sisådär (men brukar unna mig det då och då). Starkt kryddad mat brukar jag inte reagera nämnvärt på så länge som kryddorna s.a.s. varit med och tillagats =rå vitlök/ingefära/chili är ingen höjdare m.a.o.

norpx
2010-05-25, 07:59
Som alla andra har skrivit, men för mig hjälpte det att dra ner på antalet måltider också. 3 gånger om dagen var bättre än 5-6 gånger.

Klein
2010-05-25, 08:06
Jag skulle föreslå rått eller väldigt blodigt kött. Mycket snällt för magen. Opastöriserad mjölk likaså.